2024-03-29T16:02:25Z
https://www.smsjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11863
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
تبیین سیستم مطلوب مدیریت ایمنی
عزتاله
اصغریزاده
احمدرضا
قاسمی
محمدتقی
جعفرزاده
محمدصادق
بهروز
سیستمهای ایمنی در زمرة مهمترین زیرسیستمهای صنعتی در مشاغل مخاطرهآمیز محسوب میشوند. از اینرو توسعة پایدار و حفظ رقابتپذیری شرکتهای صنعتی در گرو ایجاد و نهادینهسازی مناسب این حوزة اجرایی است. هدف از انجام این پژوهش، ارائة شاخصها و زیرشاخصهای دخیل در گزینش نظام مدیریت ایمنی و ارزیابی سیستم مدیریت ایمنی عطف به مقتضیات شرکتهای پتروشیمی است. نتایج این تحقیق گویای آن است که شاخصهای فرهنگ ایمنی، فرایند، عملکرد کارکنان و کارکنان، حائز بیشترین اهمیت در میان شاخصهای اصلی است. همچنین سیستمهایOHSAS18001، ANSI- Z10،HSG65 بهترتیب دارای اولویت پیادهسازی در سازمانهای مورد مطالعه هستند. بدیهی است در پیادهسازی هر نظام مدیریتی توجه به فاکتورهای زمان، هزینه و کیفیت مورد انتظار حائز اهمیت است. اما در این تحقیق بهواسطة آموزهها و جهانبینی اسلامی و ایرانی ما که هیچ شاخصی قابل مبادله و چانهزنی با سلامت و ایمنی کارکنان (جان انسانها) نیست از شاخصهای زمان و هزینه صرفنظر شده است.
سیستم مدیریت ایمنی
فرهنگ ایمنی
بهداشت
2013
05
22
15
41
https://www.smsjournal.ir/article_88801_ac2b6200e653884b96a7f9637dd0df64.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
استراتژی تنوعگرایی ناهمگون
محمدحسین
ابویی
سید محمدرضا
رزمی
یکی از انواع استراتژیها که سازمانها برای توسعه کسبوکار خود اتخاذ مینمایند، استراتژی تنوعگرایی ناهمگون است. انتخاب صحیح این استراتژی در شرایطی که سازمانها توانایی مالی و مدیریتی بالایی دارند، باعث افزایش مزیت رقابتی سازمان میشود. بنابراین سازمانها باید انواع استراتژیهای تنوعگرایی ناهمگون خود را با توجه به شرایط سازمان و محیط خارجی بهخوبی ارزیابی کنند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی و انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام باتوجه به تحلیل SWOT انجام گرفته است. این شرکت به دلیل توانایی مدیریتی و مالی بالای خود، تصمیم به ایجاد کسب و کار جدید گرفته است. برای دستیابی به این هدف در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع یک روش با ترکیب تکنیکهای فرآیند تحلیل شبکهای و تصمیمگیری گروهی در حالت فازی برای انتخاب بهترین استراتژی شرکت ارائه شد که در آن از عوامل SWOT به عنوان عوامل تصمیمگیری استفاده شده است. در نهایت پس از انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام نتایج در اختیار شرکت قرار گرفت و این شرکت اقدام به پیادهسازی این استراتژی نمود.
استراتژی تنوعگرایی ناهمگون
تحلیل SWOT
فرآیند تحلیل شبکهای
تکنیک تصمیم-گیری گروهی
اعداد فازی مثلثی
2013
05
22
43
68
https://www.smsjournal.ir/article_88802_091bad8e8f70f554e67d24ebb80baa0e.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
سنجش اثربخشی برنامهریزی استراتژیک
محمدرضا
معتدل
محمدمهدی
جعفریمنش
در محیط رقابتی و پیچیدة کسبوکار امروزی، موفقیت سازمانها بهطور گستردهای وابسته به آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود و بهبود مستمر در شاخصهای کلیدی میباشد. از اینرو یکی از دغدغههای اساسی مدیران این سازمانها دستیابی به یک روش ارزیابی جامع و کامل میباشد که بتوانند به کمک آن تصویری دقیق از سازمان خود و عملکرد آن کسب نمایند. یکی از مدلهای کارآمد که با نگرش استراتژیک به ارزیابی عملکرد سازمان میپردازد مدل کارت امتیازی متوازن میباشد که علاوه بر ارزیابی مالی سازمان، عملکرد سازمان را از ابعاد مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز مورد ارزیابی قرار میدهد. در این تحقیق با بهرهگیری از مدل کارت امتیازی متوازن بههمراه روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی، به ارزیابی اثربخشی برنامهریزی استراتژیک شرکت مورد مطالعه پرداخته شده است. برای این منظور شکاف موجود در عملکرد مناظر مختلف کارت امتیازی متوازن تعیین و با بررسی آن، به رتبهبندی عواملی که بیشترین سهم را در ایجاد شکاف در عملکرد مناظر مختلف داشتهاند، پرداخته شده است.
ارزیابی اثربخشی
کارت امتیازی متوازن
آنالیز شکاف
فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی
2013
05
22
69
99
https://www.smsjournal.ir/article_88822_f4d47843d389b916048ab69313e78759.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
اندازهگیری نوآوری در شرکتهای هلدینگ
سید محمد
میرمحمدی
محمدمهدی
ایزدخواه
سید محمدحسین
حسینی
استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود از قِبَل همافزایی رخ داده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق گردد. از طرفی، در فضای بیثبات و غیرقابل پیشبینی عصر کنونی، آنچه که سازمانها بهشدت به آن نیازمندند کسب مزیت رقابتی است و این امر میسر نمیگردد مگر با نوآوری و خلاقیت. یکی از کارهایی که شرکتهای مادر تخصصی برتر دنیا به منظور گسترش خلاقیت و نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه انجام میدهند، اندازهگیری نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه و انتخاب نوآورترین شرکت و در نهایت تشویق آن شرکت است. در این مقاله به ارائه ابعاد مدلی میپردازیم که بهوسیله آن یک شرکت مادر تخصصی میتواند شرکتهای زیرمجموعۀ خود را از نظر میزانِ نوآور بودن، پایش کرده و نوآورترین شرکت را مشخص کند. نوآوری ویژه در این مقاله، بهکارگیری روش تحقیق نظریه مبنایی در رسیدن به مدل اندازهگیری نوآوری است. مدل استخراجشده شامل چهار سطح میباشد که در سطح اول دو بعد افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید و کاهش هزینه ناشی از بهکارگیری فرایندهای بهینه؛ در سطح دوم دو بعد افزایش آگاهی مشتریان و تأمینکنندگان، توسعه شبکهای از همکاران؛ در بعد سوم سه هدف توسعه سبد کسبوکارها و محصولات، بهبود فرایندهای سازمانی و افزایش آگاهی از فناوریها و روشهای جدید و در بعد چهارم بهبود محیط کار، استقرار زیرساختهای نوآوری و بهبود سیستمهای جذب و نگهداری کارکنان قرار گرفته است.
نوآوری
شرکت مادر تخصصی
نظریه مبنایی
2013
05
22
101
123
https://www.smsjournal.ir/article_88823_79e8d951d17a045d7d75259a5cc89062.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
تبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی
محمدرضا
حمیدیزاده
هدف این مقاله، تبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی در نیل به کامیابی برنامههای سازمانی است. بهرهگیری از دانش روششناختی نرم در ساخت تصور، خلاقیت، احساس و تفکر، پایهریز نقشه توجه و ادراک برای ارتقای سلامت سازمانی است. بنیانهای اصلی مقاله، تدوین راهبردهای سلامت سازمانی و سازوکارهای ادراکی بر اساس مدل چهار بعدی"شابا" است. در این مقاله، سعی میشود از چالشهای تهدید سلامت سازمانی، مشکل فکر، ذهن و نوع عزت اشخاص مطرح شده و نیز رویکردهای تقویت سلامت سازمانی از زوایای مختلف در سطح سازمانی بررسی، ارائه و معرفی شوند. مقاله درصدد است نشان دهد که بااستفاده از نظریهپردازی و تعبیه چهار نظریه تفکر، سازوکار ذهن، معماری تفکر و عزت و چندین اصل و قضیه میتوان سازوکارهایی برای ارتقای برنامههای سلامت سازمانی بر اساس تقویت سطح شناخت مطابق آن نظریهها، اصول و قضایا پیدا و تبیین کرد. رویکرد نوشتاری مقاله، کالبدشناسی، تحلیل، استدلال، ارائه روش، توصیف و اخذ نتیجه است. در پایان نتیجهگیری میشود که راه علاج مسئله تهدید سلامت سازمانی، بازمهندسی نرم هم در ایده و هم در رویکردها در سطح اشخاص و سازمانها است. با ترمیم اندیشههای کار و فعالیت افراد و سازمانها و نهادینهکردن الگوهای سلامت سازمانی از طریق سیاستگذاری و تدوین قوانین ذیربط میتوان بر شتاب آمادگیها در نیل به استقلال چندجانبه سلامت سازمانی کشور افزود.
نقشه توجه
راهبردهای سلامت سازمانی
سازوکارهای ادراکی
مدل چهار بعدی شابا
2013
05
22
125
161
https://www.smsjournal.ir/article_88824_5e701eb6b65072d1a61819b560fe3325.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
سنجش وضعیت عملکرد صادرات سنگ
ابوالقاسم
ابراهیمی
زهرا
جافری
ایوب
احمدی
لیلا
نصرالهی وسطی
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل ضعف صادرات سنگ لرستان بر مبنای مدل الماس پورتر است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه پژوهش را کارشناسان و مدیران مرتبط با صادرات و مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی سنگ در استان لرستان، تشکیل میدهند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و پرسشنامه 39 سئوالی توسط محقق طراحی شد که ضریب آلفای کرونباخ آن84% شد. نتایج آزمون t نشان میدهد با توجه به مدل الماس پورتر، شش دسته عوامل مورد بررسی شامل فاکتورهای درونی، شرایط تقاضای داخلی، صنایع مرتبط و حمایتکننده، استراتژی، ساختار و رقابت، نقش دولت و اتفاقات پیشبینینشده در ضعف صادرات سنگ استان لرستان اثرگذار میباشند. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقش دولت بیشترین تأثیر و عوامل مرتبط با شرایط تقاضای داخلی کمترین تأثیر را در ضعف صادرات سنگ لرستان دارند.
صادرات سنگ
مدل الماس پورتر
تقاضا
رقابت
دولت
شانس
2013
05
22
163
187
https://www.smsjournal.ir/article_88825_5850b4f4f4a17d4e44f037010c16a9fe.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1392
4
13
تبیین رویکرد برونرفت از بلااستفاده ماندن ظرفیت صنایع
فرهاد
فرزد
مرتضی
مداح
مرتضی
آرش
طرز تفکر سنتی مدیران صنایع، وجود ماشین آلات فرسوده و قدیمی و همچنین عدم همسویی سیاستها و خطمشیها با توسعه صنعتی ، منجربه تولید محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالاتر شده است. به همین دلیل مشاهده میشود که صنایع روز به روز به جای پیشرفت، پسرفت دارند و حتی برخی از آنها ورشکسته شده و تعطیل میگردند که این امر منجربه افزایش بیکاری شده است. لذا این تحقیق به دنبال این است که چرا صنایع استان قزوین نتوانسته از ظرفیتهای موجود استفاده نماید. با در نظر گرفتن چهار عامل محیط خارجی، سیستم بازاریابی، نیروی انسانی و کیفیت تولید عوامل را رتبهبندی کرده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران صنایع استان قزوین بودهاند که دادهها با انجام مصاحبه و پرسشنامه با این مدیران جمعآوری شده است. همچنین برای یافتن مهمترین عوامل تاثیرگذار از آزمون t استیودنت استفاده شده است. در پایان تحقیق این نتایج بهدست آمده که توجه به محیط خارجی و سیستم بازاریابی بیشترین تاثیر را داشتهاند.
ظرفیتهای صنایع
محیط خارجی
بازار
واحد کارکنان
کنترل کیفیت کالا
2013
05
22
189
203
https://www.smsjournal.ir/article_88826_5af7b2aceeafb03a17f417d998e78e72.pdf