2024-03-29T09:13:57Z
https://www.smsjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11862
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
الگوی تعامل استراتژیک در شرکتهای هلدینگ
محمدعلی
سبحاناللهی
حسین
رحمانسرشت
فرزانه
اصلیبیگی
هدف اعم مقاله، تبیین الگوی فعال استراتژیک در شرکتهای هلدینگ است. در این نوع پژوهش شرکت مادر از طریق اثر مستقل، اثر ارتباطی، اثر خدماتی و اثر توسعهای بر شرکتهای تابعه اعمال نفوذ کرده و ارزشآفرینی میکند. شرکتهای مادر در اتخاذ هر یک از سه شیوة سرپرستی و روشهای ارزشآفرینی نیازمند داشتن درک و دانش مناسب از کسبوکارهای خود هستند و میزان حصول این درک بستگی به تناسب ویژگیهای شرکت مادر، ویژگیهای شرکت تابعه و شرایط بازار کسبوکار دارد. بنابراین با شناسایی این عوامل مؤثر و تعیین ارتباطات و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر میتوان به الگویی دست یافت که با لحاظ نظرات خبرگان، روشهای تعامل شرکت مادر با شرکتهای تابعه را پیشنهاد میدهد. در این تحقیق، ضمن شناسایی و اندازهگیری عوامل مؤثر بر شیوه تعامل شرکت مادر و شرکتهای تابعه، الگوی ارتباط این عوامل در سه مرحله ارائه میشود؛ 1) با بهکارگیری ماتریس GE و ارتباط ویژگی کسبوکار و جذابیت بازار، استراتژی پورتفولیو مشخص میگردد. 2) با ارتباط ویژگی کسبوکار و مشخصههای مادری، میزان تناسب این دو تعیین میگردد، 3) شیوة مادری مناسب استخراج میگردد. نتایج این تحقیق در یک شرکت مادر به اجرا و شیوة مدیریت و رویکردهای ارزشآفرینی به آن شرکت پیشنهاد شد.
شرکتهای هلدینگ (مادر)
شیوة مدیریت استراتژیک
روشهای ارزشآفرینی
2013
02
19
15
42
https://www.smsjournal.ir/article_88827_99a94632ebd15df7ff329a780e6455d8.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
تعامل استراتژی و رهبری با مدیریت دانش در بانکداری الکترونیکی
هانیه
هوشمند
امیر
افسر
مدیریت دانش میتواند بهعنوان یک عامل متفاوت در محیط تجارت الکترونیک عمل نماید و به افراد در پذیرش راحتتر و سریعتر نقشها و مسئولیتهای جدیدشان در محیط تجارت الکترونیکی کمک نماید. پیادهسازی مدیریت دانش موفق مستلزم شناخت و بررسی عوامل کلیدی مدیریت دانش و اقدام عملی بر مبنای عوامل شناخته شده است. که مطمئناً این امر موجب بهکارگیری صحیحتر دانش و دستیابی به مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیک خواهد گردید. از اینرو، در این پژوهش که در دستة تحقیقات توصیفی ـ پیمایشی جای میگیرد بر تأثیر شاخصِ استراتژی و رهبری مدیریت دانش در بانکداری الکترونیکی تمرکز نمودهایم؛ و بهمنظور انجام این پژوهش بانک ملت استان قم را بهعنوان جامعة آماری برگزیدیم و برای اولویتبندی شاخصها از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی بهره جستهایم؛ و نتایج حاصل حاکی از آن است که 3 معیار اصلی پژوهش "حمایت مدیریت ارشد، استراتژی مدیریت دانش و استراتژی سازمانی" بهترتیب دارای بالاترین اهمیت میباشند.
عوامل کلیدی موفقیت
مدیریت دانش
استراتژی و رهبری
بانکداری الکترونیک
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی
2013
02
19
43
69
https://www.smsjournal.ir/article_88828_ea332fe63943902ea919e09d7166df84.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی
اصغر
اسکندری
مریم
گیلانی
محمدرضا
اردلان
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطة بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعة آماری شامل کلیة کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 313 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران بهتعداد 171 آزمودنی تعیین گردید. گردآوری دادهها بااستفاده از سه پرسشنامه رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی صورت گرفته است. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که بهترتیب 93/0، 93/0 و 95/0 برآورد گردید. یافتهها نشان داد که وضعیت رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی بالاتر از سطح متوسط است. ضریب همبستگی پیرسون آشکار کرد که که بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن است که از بین مؤلفههای رهبری دانش، مؤلفه حمایت از فرایند یادگیری فردی و گروهی بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارد؛ و از بین مؤلفههای هوش سازمانی، مؤلفههای اتحاد و توافق، بینش استراتژیک و سرنوشت مشترک بهترتیب بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.
اتحاد و توافق
سرنوشت مشترک
بینش استراتژیک
پیشبینی اثربخشی
2013
02
19
71
100
https://www.smsjournal.ir/article_88829_129d1227bfbcc350d179c477a7e42238.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
ّتبیین و ارزیابی شاخصهای رقابتی دانشگاههای مجازی
احمدعلی
یزدانپناه
الناز
بیات
در این مقاله با بررسی شاخصهای تأثیرگذار برای کسب موفقیت دانشگاههای مجازی در دنیای رقابت مبتنی بر یادگیری الکترونیک، راهکارهایی را برای بهبود عملکرد دانشگاه ارائه مینماید. از اینرو، این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و روش مطالعه آن توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری شامل عوامل دستاندرکار در واحدهای دانشگاههای مجازی کشور است. با توجه به کوچک بودن جامعه؛ تمامشماری صورت گرفته است. لذا 72 پرسشنامه بهصورت الکترونیکی و بر روی کاغذ بازگشت داده شد. آمار توصیفی نتایج نشان میدهد که دانشگاهها از شاخصهای مزیت رقابتی نظیر همگام شدن با رقابتهای دیجیتالی جهانی، مطالعات خودسازماندهیشده، صرفهجویی در هزینهها برای دانشگاههای مجازی، صرفهجویی مالی و زمانی برای دانشجویان مجازی، انعطافپذیری آموزش الکترونیکی، علاقهمندی جامعه به آموزش الکترونیکی برخوردارند. لیکن نیازمند بهبود کارآیی هستند.
یادگیری الکترونیک
دانشگاه مجازی
آموزش از راه دور
رقابت دیجیتالی
2013
02
19
101
122
https://www.smsjournal.ir/article_88830_f76018823de07808d6549a6046e39eeb.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
راهبرد تولید علم بر اساس تحلیل ساختارهای سازمانی و مدیریتی دانشگاهها
عباسعلی
نوروزی
محمود
ابوالقاسمی
محمد
قهرمانی
هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع تولید علم در ابعاد سازمانی ـ مدیریتی، مالی و راهبردی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 90ـ 1389 بود. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و جامعۀ آماری 546 نفر شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر بهعنوان نمونۀ آماری به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ مورد نظر پاسخ دادند. نتایج آزمون t تک گروهی و آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی موانع راهبردی، موانع مالی و موانع سازمانی ـ مدیریتی در حد بالا بر تولید علم تأثیرگذار و به ترتیب از درجۀ اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند که در این بین عواملی نظیر عدم تعامل مناسب دانشگاهها و مراکز پژوهشی با بخشهای صنعتی و اجرایی کشور، کافی نبودن اعتبارات تحقیقاتی و ناتوانی ساختار اجرایی و اداری در کاربست نتایج یافتههای پژوهشی به ترتیب در صدر موانع مذکور قرار گرفتند.
تولید علم
ساختارهای سازمانی و مدیریتی
موانع
دانشگاه شهید بهشتی
اعضای هیئت علمی
2013
02
19
123
143
https://www.smsjournal.ir/article_88831_226840b4c591aa59ca592e2c7b80c827.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
جهتگیری استراتژیک و قابلیتهای بازاریابی
فریبرز
رحیمنیا
آذر
کفاشپور
ملیحه
پوررضا
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر جهتگیری استراتژیک بر قابلیتهای بازاریابی در سازمان است. روش تحقیق ماهیتی پیمایشی ـ کاربردی دارد. پرسشنامه این تحقیق میان مدیران بانکهای ملت شهر مشهد، جهت جمعآوری دادهها توزیع شد. روایی سازه بااستفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 70/. برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را مورد تأیید قرار داد. برای آزمون فرضیهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که جهتگیری استراتژیک مشتری مداری، رقیب مداری و گرایش به نوآوری بر قابلیتهای بازاریابی تاثیرگذار هستند و فرضیههای مرتبط با آنها مورد تایید قرار گرفت ولی نتایج نشان دادند که هزینهگرایی بر قابلیتهای بازاریابی تاثیری ندارد و فرضیه مرتبط با آن نیز مورد تایید قرار نگرفت.
جهتگیری استراتژیک
مشتریمداری
رقیبمداری
هزینهگرایی
گرایش به نوآوری
قابلیتهای بازاریابی
2013
02
19
145
166
https://www.smsjournal.ir/article_88832_5e0e6a05de2208fcf0cabb70dd3e5f7f.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1391
3
12
تبیین ارزیابی تمایل و وفاداری مشتریان بالقوه به خرید از فروشگاههای اینترنتی
میرزا حسن
حسینی
هدف این مقاله تبیین و ارزیابی تمایل به تداوم و تکرار خرید مشتریان از فروشگاههای اینترنتی است تا وضعیت آنها، در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار در یک فروشگاه اینترنتی مشخص شود. جامعه آماری تحقیق با دو ویژگی، کاربران اینترنتی ساکن شهر شیراز و خریدار فروشگاه اینترنتی پرداختاست. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه و حجم نمونه 296 نفر است. عوامل ادامه خرید برخط بهترتیب اهمیت کیفیت وبسایت، اعتماد به وبسایت و هنجارهای ذهنی فرد است درحالی که فایده ادراک شده و لذت بردن از خرید برخط بهطور غیرمستقیم تمایل به خرید برخط را تحت تاثیر قرار میدهند. البته رتبه عوامل ادامه خرید برخط بهترتیب اهمیت کیفیت وبسایت، اعتماد به وبسایت و هنجارهای ذهنی فرد میباشد. در حالی که فایده ادراک شده و لذت بردن از خرید برخط بهطور غیرمستقیم تمایل به خرید برخط را تحت تاثیر قرار میدهند. 63 % از نمونه را مردان و 37% را زنان به خود اختصاص دادند. 9/68% از اعضای نمونه بین سن 21 الی 35 سال بودند، افراد با تحصیلات کارشناسی و بالاتر (9/44%) بودند، و افرادی با بیش از چهار سال استفاده از رایانه 8/57% بودند.
خرید برخط
تجارت الکترونیک
رفتارهای فردی
وفاداری
خریداران اینترنتی
2013
02
19
167
188
https://www.smsjournal.ir/article_88834_243f4c14fa9e7b71c374a8a993f481f8.pdf