TY - JOUR ID - 90578 TI - تدوین الگوی توسعۀ صادرات سنگ‌های تزئینی کارشده ایران JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - روستا, احمد AU - حمیدی‌زاده, محمدرضا AU - حسینی, سید محمود AU - لرپری زنگنه, اکبر AD - دانشگاه شهید بهشتی AD - گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 23 SP - 227 EP - 267 KW - صادرات KW - سنگ‌های تزئینی KW - بازارهای هدف DO - N2 - هدف این مقاله ارائه الگوی صادرات سنگ‌های تزئینی فرآوری شده ایران به کشورهای هم‌جوار برای بهبود و توسعۀ صادرات آن است. توجه به الگوی رفتاری تقاضای مصرف‌کنندگان خارجی می‌تواند در موفقیت راهبردهای توسعۀ صادرات هر کشور عرضه‌کننده کالا، نقش مؤثری ایفا نماید. از این‌رو با بررسی پیشینه علمی حوزه صادرات و تجارت خارجی کشورها، شش عامل اصلی تأثیرگذار بر توسعۀ صادرات این کالا شامل: عوامل مدیریتی، راهبردهای بازاریابی، فعالیت‌های اجرایی، منابع مالی و انسانی، فرآوری سنگ و عوامل برون‌سازمانی جهت این تحقیق انتخاب گردید. سپس، داده‌ها از دو گروه خبرگان صنعت سنگ ایران و تولید و صادرکنندگان، جمع‌آوری‌شده و برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های گروه اول از روش‌های کیفی (مصاحبه‌های عمیق) و جهت گروه دوم، از روش‌های کمی از طریق طراحی پرسشنامه‌ای مشتمل بر 36 سؤال استفاده شد. نتایج نشان دادند که تأثیرعامل فعالیت‌های اجرایی (روند انجام صادرات پس از تولید) ازنظر هر دو گروه در رتبه اول قرار دارد. در مرتبه بعدی، خبرگان به عوامل مالی و انسانی تأکید داشتند درحالی‌که ازنظر تولید و صادرکنندگان، عامل فرآوری سنگ به‌عنوان الویت دوم مؤثر بر توسعۀ صادرات سنگ‌های تزئینی فرآوری شده ایران شناخته می‌شود. UR - https://www.smsjournal.ir/article_90578.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_90578_596a16db01b46d315f6850a543ef82ec.pdf ER -