TY - JOUR ID - 88784 TI - ارزیابی جایگاه راهبردی سرمایۀ‌ فکری در صنعت بیمه JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - ذاکری, امیر AU - افرازه, عباس AU - مظلومی, نادر AU - جلالی, سید حسین AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه امیرکبیر AD - دانشیار، دانشگاه امیرکبیر AD - دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 16 SP - 131 EP - 159 KW - سرمایه فکری KW - دیدگاه منبع‌محور KW - منابع استراتژیک KW - صنعت بیمه KW - روش‌‌های تصمیم-گیری چند‌معیاره DO - N2 - سرمایه‌های فکری در عصر حاضر جایگاه بسیار مهمی را در راهبری کسب­‌و­کارها به خود اختصاص داده‌اند. اندازه‌گیری این دارایی ارزشمند امکان مدیریت و بهره‌برداری مناسب از آن را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر، میزان اهمیت و نوع سرمایه‌های فکری راهبردی در صنایع مختلف متفاوت است و این مسئله در کنار پیچیدگی‌های شناسایی، دسته‌بندی و شاخص‌گذاری منابع ناملموس، اندازه‌گیری را به مسئله‌ای غامض و مشکل بدل می‌نماید. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه استراتژیک سرمایه فکری و اندازه‌گیری آن در صنعت بیمه به‌­عنوان یکی از صنایع دانش بنیان و رو به رشد در کشور می‌پردازد. در گام اول با بررسی سبد منابع سازمانی مهم در صنعت بیمه، جایگاه استراتژیک سرمایه‌های فکری در میان مجموعه منابع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به این منظور ابتدا 23 منبع از خلال مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت احصا گردیده و سپس منابع شناسایی شده با­استفاده از روش منتخب تاپسیس فازی توسط مدیران ارشد بیمه رتبه‌بندی می‌شوند. با توجه به اهمیت استراتژیک بالای سرمایه‌های فکری در صنعت بیمه، در گام دومِ تحقیق شاخص‌ها و سنجه‌های پیشنهادی برای اندازه‌گیری سرمایه فکری در سه سطح دارایی، سرمایه‌گذاری و اثر ارائه می‌گردد. شرکت‌های بیمه می‌توانند با­استفاده از این شاخص‌ها اندازه‌گیری، پایش و توسعه این سرمایه ارزشمند را به­صورت بهینه تری مدیریت نمایند. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88784.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88784_3434cd848c31c91e32ddf86a74df5a66.pdf ER -