TY - JOUR ID - 88781 TI - سناریونگاری شبکۀ جهانی کسب‌وکار JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - حاج آقا معمار, حامد AU - رحیم‌نیا, فریبرز AU - خوراکیان, علیرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی AD - دانشیار، دانشگاه فردوسی AD - استادیار،‌دانشگاه فردوسی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 16 SP - 61 EP - 82 KW - سناریو KW - روش شبکۀ جهانی کسب‌وکار KW - عدم‌قطعیت‌های کلیدی KW - عناصر پیش‌مشخص KW - روند DO - N2 - هدف اصلی این مقاله، تدوین سناریوهای آیندۀ بازار شرکت فولاد ماهان سپاهان می‌­باشد. بدین منظور برای طراحی سناریوها، از روش شبکۀ جهانی کسب‌­وکار برای ساخت سناریوها استفاده شده است. این روش، مبتنی بر عدم‌­قطعیت می­‌باشد و رایج­‌ترین روش سناریوسازی در جهان و کارآمدترین روش برای تدوین سناریو، خصوصاً در سطح سازمانی می­‌باشد. با توجه به مراحل تدوین سناریو در این روش، تحقیق حاضر ابتدا به افق زمانی و موضوع سناریوها پرداخته است. سپس با جمع‌­آوری اطلاعات و انجام مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته با خبرگان، عوامل محیطی مؤثر بر بازار شرکت شامل روندها، عناصر پیش‌­مشخص و عوامل دارای عدم‌­قطعیت شناسایی گردید. در مرحلۀ بعد با انجام مصاحبۀ ساختاریافته با نمونۀ ۲۲ نفری از کارشناسان و مدیران شرکت، دو عدم­‌قطعیت کلیدی شامل "تحریم‌­ها" و "حمایت­‌های دولتی" شناسایی شد. سپس با استفاده از عدم‌­قطعیت‌­های کلیدی و ایجاد ماتریس سناریو و با رجوع به همۀ عوامل و اطلاعات جمع‌­آوری شده در مراحل قبلی، چهار سناریو به نام‌­های "بازار محدود و سهم رو به کاهش"، "بازار وسیع داخلی و افزایش رقابت"، "بازار وسیع داخلی و خارجی" و "بازار آزاد و کاملاً رقابتی" تدوین گردید.   UR - https://www.smsjournal.ir/article_88781.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88781_3f5e763aee6f37a33a8f5abfa287d038.pdf ER -