TY - JOUR ID - 88754 TI - طراحی مدل راهبردی اثربخش به ‌منظور ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - طبرسا, غلامعلی AU - هادیزاده مقدم, اکرم AU - قهرمانی, محمد AU - محبی, سراح الدین AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی،‌تهران AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی،‌تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 19 SP - 91 EP - 115 KW - ارزیابی عملکرد KW - منابع آموزشی KW - منابع انسانی KW - منابع فرهنگی KW - منابع اداری ـ پشتیبانی KW - منابع پژوهشی DO - N2 - دانشگاه‌ها نیز مانند هر سازمان دیگری به‌منظور استفاده بهینه از منابع محدود خود و اثربخشی بیشتر، نیازمند ارزیابی و سنجش عملکرد می‌باشند. تحقیق حاضر به ‌منظور تدوین مدلی جهت سنجش ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس مطالعه حوزه‌های انسانی، پژوهشی، اداری- پشتیبانی، فرهنگی و آموزشی در میان دانشگاه­های استان فارس و اصفهان است. داده‌های تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه‌ای 63 سؤالی و از میان 322 نفر از هیئت‌ علمی، کارشناسان و مدیران جامعه آماری مذکور جمع‌آوری گردید، در بررسی داده‌های تحقیق مشخص گردید که تمامی عوامل به‌استثنای عامل فرهنگی بر بهبود ارزیابی اثربخش تأثیرگذارند. مقدار ضریب تعیین داده‌های تحقیق نشان می‌دهد تمامی متغیرهای منابع آموزشی، منابع اداری ـ پشتیبانی، منابع انسانی، منابع فرهنگی و منابع پژوهشی رویهم‌ ‌رفته 3/68% از واریانس متغیر اثربخشی ارزیابی عملکرد را توضیح می‌دهند. با توجه به ضریب مسیر به‌دست ‌آمده می‌توان گفت که بیشترین اثر را شاخص منابع آموزشی داشته است (ضریب مسیر بزرگ‌تری داشته است)، منابع پژوهشی در رده دوم، منابع انسانی در رده سوم، منابع اداری پشتیبانی در رده چهارم و منابع فرهنگی نیز در رده پنجم و کمترین تأثیر را در ارزیابی عملکرد داشته است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88754.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88754_12aa173a1a035dd9bd252b116166f6d6.pdf ER -