TY - JOUR ID - 88745 TI - تبیین راهبرد بازمهندسی اثربخشی رشته مدیریت در آموزش عالی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - رضاییان, علی AU - دری, بهروز AU - طبرسا, غلامعلی AU - آقایی, علی AD - استاد، دانشگاه شهید بهشتی،‌ تهران AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانشیار،‌ دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 20 SP - 79 EP - 105 KW - منطق راهبردی بازمهندسی KW - فرآیند آموزش ـ یادگیری KW - نظام پذیرش دانشجو KW - ساختار و محتوای آموزش DO - N2 - مواجهه با مسائل پیچیده اجرایی و کسب تجربه، از یک‌سو و آشنایی و نقد نظریه‌ها و رویکردهای مدیریتی، از سوی دیگر، در پرورش مدیران اثربخش، ایفای نقش می‌کنند. تربیت مدیر در دانشگاه‌ها، منوط به شناخت و به‌کارگیری عوامل مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت است. در این مقاله، از طریق مصاحبه با صاحب‌نظران و خبرگان مدیریت، 30 مؤلفه مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت شناسایی و از میان آن‌ها، چهار مؤلفه شامل فرآیند آموزش- یادگیری، نظام پذیرش دانشجو، ساختار و محتوای آموزش، ترکیب و نظام ارتقای اعضای هیئت‌علمی مدیریت، به‌عنوان متغیرهای آشکار و در قالب متغیر مکنون بازمهندسی راهبردی فرآیندهای آموزش و 24 شاخص، مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. بدین منظور، بین 250 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت در تهران پرسشنامه‌هایی توزیع و جمع‌آوری گردید. در تحلیل داده‌­ها روابط میان متغیرها و اثربخشی مدیریت، به‌عنوان متغیر وابسته، از طریق فنون تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر، بررسی و فرضیه‌های تحقیق، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان متغیرهای چهارگانه و اثربخشی رشته مدیریت است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88745.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88745_ced4faae4910004ec67a860649adabbc.pdf ER -