TY - JOUR ID - 88449 TI - ارتقای عملکرد بنگاه‌های اقتصادی از طریق راهبرد هم‌رقابتی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - سلطانی, مرتضی AU - جعفری, سید محمدباقر AU - بی‌ننده, راضیه AD - دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 26 SP - 23 EP - 46 KW - هم‌رقابتی KW - عملکرد KW - شدت رقابت KW - اثرات جانبی شبکه KW - عدم اطمینان در بازار DO - N2 -      امروزه در فضای پیچیده و پویای کسب‌­وکار جهانی، سرعت تغییر و شدت رقابت در حال افزایش است. در این وضعیت، رقبایی که در عین رقابت، به همکاری با یکدیگر در بخش‌­هایی از زنجیره ارزش می‌­پردازند، عملکرد بهتری خواهند داشت. همکاری بین شرکت­‌های رقیب که از آن با عنوان هم‌­رقابتی یاد می­‌شود، یکی از راهبرد­های نوین کسب‌وکار برای مواجهه با محیط نامطمئن است. در این پژوهش به بررسی تأثیر راهبرد هم‌­رقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار شرکت‌ها با در نظر گرفتن نقش عدم اطمینان در بازار، اثرات جانبی شبکه و شدت رقابت پرداخته می­‌شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمع‌­آوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی می­‌باشد. جامعه آماری شامل شرکت‌­های فعال در صنعت فن‌آوری اطلاعات در ایران است و داده‌ها از 180 شرکت جمع‌­آوری شد. فرضیه­‌ها با استفاده از مد‌‌ل­‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار WARP PLS3 آزمون شدند. یافته­‌ها نشان دادند که هم‌رقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، شدت رقابت و عدم اطمینان در بازار، رابطه بین هم‌­رقابتی و عملکرد نوآوری را تعدیل می‌­کنند. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88449.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88449_da27dd21ee20331ec3a3566aaa2884ee.pdf ER -