TY - JOUR ID - 87995 TI - راهبرد رفتار مبتنی بر الگوی شناخت و سنجش هوش فرهنگی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - عامری, سعید AU - خدادادی, عباس AU - حاجیانی, ابراهیم AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره). AD - دانشگاه امام حسین (ع). Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 31 SP - 103 EP - 117 KW - الگوی سنجش KW - هوش فرهنگی KW - فراترکیب KW - دلفی فازی DO - N2 -      پیدایش محصولات و ارائه خدمات در سطح جهانی موجب ایجاد و تشدید رقابت‌ بین‌المللی شده و این تغییر با گسترش روز‌افزون دسترسی به اطلاعات و فنآوری‌های مرتبط با آن چالش‌های جدیدی را برای سازمان­‌ها و صنایع ایجاد کرده است. به ناچار بسیاری از سازمان‌ها قلمرو فعالیت‌های خود را وسعت داده‌‌اند. این وسعت قلمرو فعالیت باعث شده است که سازمان‌ها با چندگانگی فرهنگی در کارکنان و مراجعان مواجه شوند. هوش فرهنگی یکی از راه­‌های مدیریت موثر این پدیده است. این پژوهش به­ منظور تعمیق مفهوم هوش فرهنگی و با هدف طراحی و تبیین الگوی شناخت و سنجش هوش فرهنگی انجام شده است. در این مسیر مولفه‌ها و متغیرهای الگوی موردنظر با بهره‌گیری از مطالعه‌­های فراترکیب شناسایی شده و چارچوب مفهومی به ­دست‌­آمده برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی با استفاده از دلفی فازی در نمونه آماری منتخب خبرگان اصلاح و تایید شد. با جمع‌بندی مطالعات، شش مولفه به­ عنوان خودگشودگی برای یادگیری بین‌فرهنگی، تماس با سایر فرهنگ‌ها، برقراری ارتباطات با سایر زبان­ها، لذت ­بردن از ارتباطات بین‌فرهنگی و اهمیت ­دادن به آگاهی از فرهنگ‌­ها به همراه 19 کد محوری برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی شناسایی شد. این کدها، حاصل بررسی‌ مقاله‌های منتخب از فراترکیب و دلفی فازی بوده‌اند که می‌تواند مدلی کارامد برای ارزیابی و سنجش هوش فرهنگی به­ کار رود. UR - https://www.smsjournal.ir/article_87995.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_87995_84aff3d4367a1963487ae4ddbb28fac5.pdf ER -