TY - JOUR ID - 87860 TI - ارزیابی کارکرد راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - مزیدی, علی‌محمد AU - سلطانی‌فر, محمد AU - جعفری, زهره AD - دانشگاه آزاد اسلامی، میبد. AD - دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات. AD - دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 33 SP - 131 EP - 164 KW - راهبردهای ارتباطی KW - تجاری‌سازی KW - روش‌شناسی کیو KW - تحلیل عاملی اکتشافی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است. راهبردهای ارتباطی موردنظر اطلاع‌رسانی، متقاعدسازی، موافق‌سازی و گفتگو است. این پژوهش به روش اکتشافی ـ پیمایشی ‌است. جامعه آماری پژوهش را 25 نفر از متخصصان و مدیران حوزه تجاری‌سازی فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در سال 1393 در شهر تهران مشغول به کار هستند، تشکیل می‌دهند. این پژوهش بر اساس پاسخ به این سؤال‌ها تدوین شده است: موانع و عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی کدامند؟ و راهبردهای ارتباطی و اولویت‌بندی هریک از آن‌ها چیست؟ بر اساس نتایج بررسی ‌و تحلیل داده‌ها اولویت هر یک از راهبردها به‌ترتیب اطلاع‌رسانی، متقاعدسازی، موافق‌سازی و گفتگو است. در گام اول پژوهش، عوامل و موانع تجاری‌سازی بررسی و استخراج شدند. سپس بر اساس مبانی نظری پژوهش و مصاحبه با متخصصین، شاخص‌ها و مصادیق اصلی تأثیرگذار بر راهبردهای ارتباطی به‌دست ‌آمد و بر اساس آن سؤال‌های پرسشنامه تنظیم شد. در گام دوم، بر اساس تحلیل عاملی و با ‌استفاده ‌از نرم‌افزار SPSS یافته‌های راهبردهای ارتباطی آزمون و اولویت هر یک از آن‌ها تعیین شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده 4 دیدگاه به‌دست آمد و پیشنهادهایی درخصوص تأثیر و نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی ارائه شد. نتایج حاکی از این است که هر یک از راهبردهای ارتباطی به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد و می‌بایست با راهبردهای دیگر همراه شود. تعامل بین صنعت و ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار از طریق راهبردهای ارتباطی استخراج شده در این مقاله، ارتقای سطح تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی را به دنبال خواهد داشت.   UR - https://www.smsjournal.ir/article_87860.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_87860_397c1e4ed56fd92c8ad5b03fc40627f0.pdf ER -