TY - JOUR ID - 157949 TI - تأثیر فرهنگ و رهبری مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی بر عملکرد مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی و عملکرد مالی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - لاجوردی, سمانه AU - کریمی, هدی AD - 2- استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش‌عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران. AD - دانش آموخته موسسه آموزش‌عالی ارشاد دماوند، واحد تهران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 51 SP - 289 EP - 314 KW - فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی KW - رهبری KW - عملکرد KW - مسئولیت اجتماعی شرکتی KW - رضایت مشتری DO - 10.22034/smsj.2022.157949 N2 - فرهنگ و رهبری مسئولیت اجتماعی شرکتی، موضوعی کلیدی و استراتژیک نقش مهم و تعیین­‌کننده‎­ای در ارتقاء عملکرد دارد. هدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر فرهنگ و رهبری مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی بر عملکرد مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی و اثر آن بر عملکرد مالی با میانجی‌گری رضایت مشتری و آزمون مدل آن در شرکت‌های هواپیمایی شهر تهران است. آزمون فرضیه‌ها مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که تأثیر بین متغیرها را دو به دو بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. نتایج آزمون نشان داد فرهنگ و رهبری مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی بر عملکرد مسئولیت‌ اجتماعی ‌شرکتی تأثیر معنادار دارد و این تأثیر بر عملکرد مالی با میانجی‌گری رضایت مشتری، مثبت و معنادار است. به این ترتیب نتایج این مطالعه نشان داد، هرچه رهبری مسئولیت اجتماعی شرکتی عملکرد بهتری داشته باشد و هرچه قابلیت‌های رهبری و نقش‌های استراتژیک آنان با استراتژی کلان شرکت همسوتر باشد، عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکتی افزایش می‌یابد. همچنین هرچه فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی و مجموعه معانی، اعتقادات و ارزش‌های شرکت افزایش یابد، میزان دلبستگی به تصویر و شهرت شرکت و ایجاد فرهنگ سازمانی بیشتر آشکار می‌شود. به این ترتیب، عملکرد مسئولیت اجتماعی و نیز عملکرد مالی و رضایت مشتری افزایش بیشتری خواهد داشت. از جمله پیشنهادهای پژوهش می­توان از در نظر گرفتن منابع نامحسوس قابلیت‌های زنجیره ارزش، و توجه به ارزیابی منابع ناملموس فرهنگ و مجموعه معانی، اعتقادات و ارزش‌های شرکت در گزارش‌های دوره­ای نام برد. UR - https://www.smsjournal.ir/article_157949.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_157949_777fa4ce48a635e41b143286f5418b18.pdf ER -