TY - JOUR ID - 130865 TI - نقشه‌برداری نظام‌مند از مطالعات شبکه‌های کسب‌وکار JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - پریشانی, علی AU - حاجی پور, بهمن AU - حسینی, سید محمود AU - خورشیدی, غلامحسین AD - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری AD - مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، شهید بهشتی. تهران. ایران. AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 47 SP - 189 EP - 207 KW - شبکه KW - شبکه‌های کسب‌وکار KW - تحلیل هم‌واژگانی KW - نقشه‌برداری نظام‌مند DO - N2 - شناسایی روندهای موجود و گرایش‌های کلی صاحب‌نظران در هر حوزه‌ای را باید یکی از نیازهای اساسی در دانش دانست. از طریق بررسی روندها می‌توان به نگاه جامعی در مطالعات گذشته دست یافت و مطالعات پیش رو را هدفمند‌تر کرد. شبکه‌های کسب‌وکار از جمله حوزه‌های مطالعاتی است که تلاش می‌کند تا گونه‌ای پیچیده از مبادله‌های تکرارشونده را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد. این مطالعه با طبقه‌بندی موضوعی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه شبکه‌های کسب‌وکار از روش نقشه‌برداری نظام‌مند و تحلیل هم‌واژگانی بهره گرفته است. جست‌وجوی این مطالعه بر اساس پایگاه‌های اسکوپوس و وب آف ساینس در بهمن 1399 بوده است. بر اساس روش نقشه‌بردازی نظام‌مند، در خلال سال‌های 1990 تا 2021 تعداد 431 مقاله برای تحلیل چکیده و واژگان کلیدی و 56 مقاله برای تحلیل کل متن انتخاب شده است. تحلیل هم واژگانی از طریق نرم‌افزار Vosviewer سه گروه اصلی از مطالعات را خوشه‌بندی کرد: رویکرد ساختاری، رویکرد فرهنگی و رویکرد رابطه‌ای. این سه رویکرد اصلی به تحلیل‌های شبکه کسب‌وکار شامل 11 دسته فرعی می‌شوند.  بیشتر مطالعات بر رویکرد ساختاری متمرکز بوده‌اند. روندهای جدید نشان از تغییر رویکرد تحلیل‌های شبکه کسب‌وکار به سمت رویکرد رابطه‌ای است که از سال 2017 به رویکرد مسلط در تحلیل شبکه‌های کسب‌وکار تبدیل شده است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_130865.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_130865_1fb03450aa881560ca5784ad3bfae9e7.pdf ER -