TY - JOUR ID - 122169 TI - مدل پویای ارزیابی شدت رقابت در صنایع فلزی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - ناصری, جواد AU - مبلغی, مصطفی AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. AD - عضو هیئت علمی گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 49 SP - 189 EP - 211 KW - شدت رقابت KW - صنایع فلزی KW - مدل پویای ارزیابی KW - توسعه پایدار DO - 10.22034/smsj.2022.122169 N2 - نظریه‌های متنوعی تاکنون برای تشریح الگوی تجارت در کشورها و علت موفقیت آنها در سطح داخلی و بین‌الملل ارائه شده اسـت. کمبودی در تعداد تعاریف از رقابت‌پذیری و شدت رقابت دیده نمی‌شود. آنچه مشهود است بیان مدل‌های رقابتی به صورت کلی است، لذا مشکل اصلی در فقدان تعریفی جامع از ‌رقابـت‌پـذیری در صنایع خاص همچون صنایع فلزی  است. هدف غایی تحقیق رسیدن به رشد اقتصادی و ورود به بازارهای جهانی از طریق یک مدل جامع رقابتی بوده است. هدف کاربردی تحقیق ارائه مدل پویا در راستای ارزیابی شدت رقابت در صنایع فلزی کشور ایران  است. از تعداد 230 مدیر ارشد در حوزه صنایع فلزی استان آذربایجان شرقی نمونه‌ای به حجم 144 به صورت تصادفی از این جامعه  انتخاب شد‌. قلمرو زمانی تحقیق از مهر ماه 1394لغایت شهریور 1398 است. برای آزمون فرضیه‌ها از معناداری ضریب همبستگی پیرســون و برای اندازه‌گیری سازه‌های پژوهش از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان‌ می‌دهد که متغیر عوامل درون سازمانی تأثیر مثبتی با ضریب کل 8/0 و متغیر ایجاد ارزش ادراکی، تنها بصورت مستقیم و با ضریب 02/0 میزان رقابت‌‌پذیری را تحت تأثیر قرار‌ می‌دهد. همچنین متغیر عوامل محیطی (با تأثیر مستقیم 17/0 و غیرمستقیم 59/0 و در مجموع 76/0) تأثیر مثبتی بر میزان رقابت‌پذیری دارد. متغیرها در مجموع توانستند 57 درصد از تغییرات متغیر میزان رقابت‌‌پذیری را تبیین نمایند و این نشان می‌دهد که هدف غایی تحقیق نیز به همین اندازه تحت تأثیر قرار خواهد داشت. UR - https://www.smsjournal.ir/article_122169.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_122169_533dd7de22798949076f2752ea4d98ca.pdf ER -