TY - JOUR ID - 121003 TI - سیستم هوش مصنوعی فازی در انتخاب سبک راهبرد‌‌‌های مادری در کسب‌و‌کار JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - رییسی سرکندیز, ابراهیم AU - عابدی, صادق AU - احتشام راثی, رضا AD - دانشجوی دکتری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - استادیار، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 51 SP - 315 EP - 330 KW - استراتژی KW - سازمان مادر KW - سیستم های فازی KW - هوش مصنوعی DO - 10.22034/smsj.2022.121003 N2 - نقش ‌شرکت‌های مادر یکی از ضرورت‌‌‌های مهم در پژوهش‌های مربوط به مدیریت راهبرد تبدیل شده است. نحوه تدوین راهبرد‌های مادری و استفاده از روش‌های نوین علمی تحلیل داده از مهم‌ترین خلاهای پژوهشی در‌این حوزه است. مساله اصلی در‌این پژوهش این است، چه متغیرهایی در انتخاب سبک راهبرد‌‌های مادری موثر است و چگونه می‌توان با طراحی یک مدل خبره تصمیم‌گیری، نوع سبک راهبرد مادری را انتخاب نمود. در این پژوهش با بررسی پژوهش‌های پیشین، متغیر‌های تاثیرگذار شناسایی و‌‌با استفاده از روش تصمیم‌گیری دلفی فازی پایش و با بهره‌گیری از سیستم خبره فازی، مدل‌سازی شد. خبرگان از ‌شرکت‌های مادر در حوزه گاز انتخاب و 27 شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، متغیرهای سطح ارزش‌آفرینی، عملکرد سازمانی، دوره عمر، توان رقابتی و فرهنگ سازمانی بیشترین تاثیر را در انتخاب سبک راهبرد‌های مادری دارند. بر اساس خروجی مدل بیشترین فراوانی داده‌ها مربوط به انتخاب سطح کنترل راهبرد و راهبرد کنترل عملیاتی است. لذا انتخاب این دو راهبرد با توجه به ماهیت ‌شرکت‌های مورد مطالعه در اولویت تصمیم‌گیری است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_121003.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_121003_8bf71a5b10a758ce8772b7d3d450346e.pdf ER -