TY - JOUR ID - 106523 TI - تدوین استراتژی عملیات شرکت‌‏های صنایع غذایی در شرایط رکود تورمی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - پرچمی افرا, علی AU - بهنامیان, جواد AD - گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان AD - دانشگاه بوعلی سینا، همدان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 41 SP - 39 EP - 56 KW - استراتژی عملیات KW - صنایع غذایی KW - رکود تورمی KW - اهداف عملکرد KW - ناحیه تصمیم DO - N2 - به­کارگیری استراتژی عملیات در صنایع مختلف به­واسطه ارائه چارچوبی برای تصمیم‏گیری مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این میان، صنایع غذایی از مهم­ترین زمینه‏هایی است که شرکت‏های فعال در این صنعت ملزم به اتخاذ یک استراتژی عملیات مشخص، به­خصوص در شرایط بحران اقتصادی مثل رکود تورمی هستند. در این مقاله با به­کارگیری مدل ماتریس استراتژی عملیات، چارچوبی برای تدوین استراتژی عملیات ارائه می‏شود. در این ماتریس، منظر بازار در قالب اهداف عملکردی (شامل کیفیت، سرعت، قابلیت اعتمادپذیری، قابلیت انعطاف‏پذیری و هزنیه) و منظر قابلیت‏های عملیات در چهار ناحیه تصمیم (شامل ظرفیت، شبکه تأمین، تکنولوژی فرآیند و توسعه و سازمان­دهی) با هم در نظر گرفته می‏شود. در این پژوهش، بر پایه رویکرد توصیفی- تحلیلی، به مطالعه و تجزیه­و­تحلیل پژوهش­های پیشین و ارزیابی شرایط مشابه در کشورهای دیگر پرداخته می‏شود. براساس تحلیل‏های صورت گرفته، راه­کارهایی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک که می‏تواند یک برنامه راهبردی را در اختیار مدیران ارشد در شرایط رکود تورمی قرار دهد، ارائه می‏شود. بر این اساس مناسب‏ترین راه­کار، اتخاذ تصمیمات مرتبط با توسعه و سازمان­دهی است که در این راستا، کاهش هزینه‏ها و افزایش کیفیت در یک چرخه پیوسته می‏تواند منجر به بهبود وضعیت رقابتی شرکت گردد.   UR - https://www.smsjournal.ir/article_106523.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_106523_664022e8975b72eba7f4c982126a3e75.pdf ER -