انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
تبیین سیستم مطلوب مدیریت ایمنی
15
41
FA
عزتاله
اصغریزاده
دانشیار، دانشگاه تهران.
احمدرضا
قاسمی
پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
ghasemiahmad@ut.ac.ir
محمدتقی
جعفرزاده
دکترای تخصصی مهندسی محیط زیست، مرکز تحقیقات HSEQ پتروشیمی.
محمدصادق
بهروز
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
سیستمهای ایمنی در زمرة مهمترین زیرسیستمهای صنعتی در مشاغل مخاطرهآمیز محسوب میشوند. از اینرو توسعة پایدار و حفظ رقابتپذیری شرکتهای صنعتی در گرو ایجاد و نهادینهسازی مناسب این حوزة اجرایی است. هدف از انجام این پژوهش، ارائة شاخصها و زیرشاخصهای دخیل در گزینش نظام مدیریت ایمنی و ارزیابی سیستم مدیریت ایمنی عطف به مقتضیات شرکتهای پتروشیمی است. نتایج این تحقیق گویای آن است که شاخصهای فرهنگ ایمنی، فرایند، عملکرد کارکنان و کارکنان، حائز بیشترین اهمیت در میان شاخصهای اصلی است. همچنین سیستمهایOHSAS18001، ANSI- Z10،HSG65 بهترتیب دارای اولویت پیادهسازی در سازمانهای مورد مطالعه هستند. بدیهی است در پیادهسازی هر نظام مدیریتی توجه به فاکتورهای زمان، هزینه و کیفیت مورد انتظار حائز اهمیت است. اما در این تحقیق بهواسطة آموزهها و جهانبینی اسلامی و ایرانی ما که هیچ شاخصی قابل مبادله و چانهزنی با سلامت و ایمنی کارکنان (جان انسانها) نیست از شاخصهای زمان و هزینه صرفنظر شده است.
سیستم مدیریت ایمنی,فرهنگ ایمنی,بهداشت
https://www.smsjournal.ir/article_88801.html
https://www.smsjournal.ir/article_88801_ac2b6200e653884b96a7f9637dd0df64.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
استراتژی تنوعگرایی ناهمگون
43
68
FA
محمدحسین
ابویی
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
سید محمدرضا
رزمی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
smr.razmi90@gmail.com
یکی از انواع استراتژیها که سازمانها برای توسعه کسبوکار خود اتخاذ مینمایند، استراتژی تنوعگرایی ناهمگون است. انتخاب صحیح این استراتژی در شرایطی که سازمانها توانایی مالی و مدیریتی بالایی دارند، باعث افزایش مزیت رقابتی سازمان میشود. بنابراین سازمانها باید انواع استراتژیهای تنوعگرایی ناهمگون خود را با توجه به شرایط سازمان و محیط خارجی بهخوبی ارزیابی کنند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی و انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام باتوجه به تحلیل SWOT انجام گرفته است. این شرکت به دلیل توانایی مدیریتی و مالی بالای خود، تصمیم به ایجاد کسب و کار جدید گرفته است. برای دستیابی به این هدف در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع یک روش با ترکیب تکنیکهای فرآیند تحلیل شبکهای و تصمیمگیری گروهی در حالت فازی برای انتخاب بهترین استراتژی شرکت ارائه شد که در آن از عوامل SWOT به عنوان عوامل تصمیمگیری استفاده شده است. در نهایت پس از انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام نتایج در اختیار شرکت قرار گرفت و این شرکت اقدام به پیادهسازی این استراتژی نمود.
استراتژی تنوعگرایی ناهمگون,تحلیل SWOT,فرآیند تحلیل شبکهای,تکنیک تصمیم-گیری گروهی,اعداد فازی مثلثی
https://www.smsjournal.ir/article_88802.html
https://www.smsjournal.ir/article_88802_091bad8e8f70f554e67d24ebb80baa0e.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
سنجش اثربخشی برنامهریزی استراتژیک
69
99
FA
محمدرضا
معتدل
استادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
محمدمهدی
جعفریمنش
کارشناس ارشد رشته مدیریت گرایش فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی
m.jafarimanesh@gmail.com
در محیط رقابتی و پیچیدة کسبوکار امروزی، موفقیت سازمانها بهطور گستردهای وابسته به آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود و بهبود مستمر در شاخصهای کلیدی میباشد. از اینرو یکی از دغدغههای اساسی مدیران این سازمانها دستیابی به یک روش ارزیابی جامع و کامل میباشد که بتوانند به کمک آن تصویری دقیق از سازمان خود و عملکرد آن کسب نمایند. یکی از مدلهای کارآمد که با نگرش استراتژیک به ارزیابی عملکرد سازمان میپردازد مدل کارت امتیازی متوازن میباشد که علاوه بر ارزیابی مالی سازمان، عملکرد سازمان را از ابعاد مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز مورد ارزیابی قرار میدهد. در این تحقیق با بهرهگیری از مدل کارت امتیازی متوازن بههمراه روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی، به ارزیابی اثربخشی برنامهریزی استراتژیک شرکت مورد مطالعه پرداخته شده است. برای این منظور شکاف موجود در عملکرد مناظر مختلف کارت امتیازی متوازن تعیین و با بررسی آن، به رتبهبندی عواملی که بیشترین سهم را در ایجاد شکاف در عملکرد مناظر مختلف داشتهاند، پرداخته شده است.
ارزیابی اثربخشی,کارت امتیازی متوازن,آنالیز شکاف,فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی
https://www.smsjournal.ir/article_88822.html
https://www.smsjournal.ir/article_88822_f4d47843d389b916048ab69313e78759.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
اندازهگیری نوآوری در شرکتهای هلدینگ
101
123
FA
سید محمد
میرمحمدی
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدمهدی
ایزدخواه
دانشجوی دکتری رشته بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنان
izadkhah_mehdi@yahoo.com
سید محمدحسین
حسینی
دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی.
<strong> </strong>استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود از قِبَل همافزایی رخ داده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق گردد. از طرفی، در فضای بیثبات و غیرقابل پیشبینی عصر کنونی، آنچه که سازمانها بهشدت به آن نیازمندند کسب مزیت رقابتی است و این امر میسر نمیگردد مگر با نوآوری و خلاقیت. یکی از کارهایی که شرکتهای مادر تخصصی برتر دنیا به منظور گسترش خلاقیت و نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه انجام میدهند، اندازهگیری نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه و انتخاب نوآورترین شرکت و در نهایت تشویق آن شرکت است. در این مقاله به ارائه ابعاد مدلی میپردازیم که بهوسیله آن یک شرکت مادر تخصصی میتواند شرکتهای زیرمجموعۀ خود را از نظر میزانِ نوآور بودن، پایش کرده و نوآورترین شرکت را مشخص کند. نوآوری ویژه در این مقاله، بهکارگیری روش تحقیق نظریه مبنایی در رسیدن به مدل اندازهگیری نوآوری است. مدل استخراجشده شامل چهار سطح میباشد که در سطح اول دو بعد افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید و کاهش هزینه ناشی از بهکارگیری فرایندهای بهینه؛ در سطح دوم دو بعد افزایش آگاهی مشتریان و تأمینکنندگان، توسعه شبکهای از همکاران؛ در بعد سوم سه هدف توسعه سبد کسبوکارها و محصولات، بهبود فرایندهای سازمانی و افزایش آگاهی از فناوریها و روشهای جدید و در بعد چهارم بهبود محیط کار، استقرار زیرساختهای نوآوری و بهبود سیستمهای جذب و نگهداری کارکنان قرار گرفته است.
نوآوری,شرکت مادر تخصصی,نظریه مبنایی
https://www.smsjournal.ir/article_88823.html
https://www.smsjournal.ir/article_88823_79e8d951d17a045d7d75259a5cc89062.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
تبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی
125
161
FA
محمدرضا
حمیدیزاده
0000-0002-7325-0516
گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
هدف این مقاله، تبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی در نیل به کامیابی برنامههای سازمانی است. بهرهگیری از دانش روششناختی نرم در ساخت تصور، خلاقیت، احساس و تفکر، پایهریز نقشه توجه و ادراک برای ارتقای سلامت سازمانی است. بنیانهای اصلی مقاله، تدوین راهبردهای سلامت سازمانی و سازوکارهای ادراکی بر اساس مدل چهار بعدی"شابا" است. در این مقاله، سعی میشود از چالشهای تهدید سلامت سازمانی، مشکل فکر، ذهن و نوع عزت اشخاص مطرح شده و نیز رویکردهای تقویت سلامت سازمانی از زوایای مختلف در سطح سازمانی بررسی، ارائه و معرفی شوند. مقاله درصدد است نشان دهد که بااستفاده از نظریهپردازی و تعبیه چهار نظریه تفکر، سازوکار ذهن، معماری تفکر و عزت و چندین اصل و قضیه میتوان سازوکارهایی برای ارتقای برنامههای سلامت سازمانی بر اساس تقویت سطح شناخت مطابق آن نظریهها، اصول و قضایا پیدا و تبیین کرد. رویکرد نوشتاری مقاله، کالبدشناسی، تحلیل، استدلال، ارائه روش، توصیف و اخذ نتیجه است. در پایان نتیجهگیری میشود که راه علاج مسئله تهدید سلامت سازمانی، بازمهندسی نرم هم در ایده و هم در رویکردها در سطح اشخاص و سازمانها است. با ترمیم اندیشههای کار و فعالیت افراد و سازمانها و نهادینهکردن الگوهای سلامت سازمانی از طریق سیاستگذاری و تدوین قوانین ذیربط میتوان بر شتاب آمادگیها در نیل به استقلال چندجانبه سلامت سازمانی کشور افزود.<br /><br /> <br /> <br />
نقشه توجه,راهبردهای سلامت سازمانی,سازوکارهای ادراکی,مدل چهار بعدی شابا
https://www.smsjournal.ir/article_88824.html
https://www.smsjournal.ir/article_88824_5e701eb6b65072d1a61819b560fe3325.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
سنجش وضعیت عملکرد صادرات سنگ
163
187
FA
ابوالقاسم
ابراهیمی
استادیار، دانشگاه شیراز
abolghasem.ebrahimi@gmail.com
زهرا
جافری
کارشناس ارشد، دانشگاه تهران.
ایوب
احمدی
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد.
لیلا
نصرالهی وسطی
کارشناس ارشد، دانشگاه تهران.
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل ضعف صادرات سنگ لرستان بر مبنای مدل الماس پورتر است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه پژوهش را کارشناسان و مدیران مرتبط با صادرات و مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی سنگ در استان لرستان، تشکیل میدهند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و پرسشنامه 39 سئوالی توسط محقق طراحی شد که ضریب آلفای کرونباخ آن84% شد. نتایج آزمون t نشان میدهد با توجه به مدل الماس پورتر، شش دسته عوامل مورد بررسی شامل فاکتورهای درونی، شرایط تقاضای داخلی، صنایع مرتبط و حمایتکننده، استراتژی، ساختار و رقابت، نقش دولت و اتفاقات پیشبینینشده در ضعف صادرات سنگ استان لرستان اثرگذار میباشند. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقش دولت بیشترین تأثیر و عوامل مرتبط با شرایط تقاضای داخلی کمترین تأثیر را در ضعف صادرات سنگ لرستان دارند.
صادرات سنگ,مدل الماس پورتر,تقاضا,رقابت,دولت,شانس
https://www.smsjournal.ir/article_88825.html
https://www.smsjournal.ir/article_88825_5850b4f4f4a17d4e44f037010c16a9fe.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
4
13
2013
05
22
تبیین رویکرد برونرفت از بلااستفاده ماندن ظرفیت صنایع
189
203
FA
فرهاد
فرزد
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
مرتضی
مداح
کارشناس ارشد، دانشگاه یزد
morteza.maddah@gmail.com
مرتضی
آرش
کارشناس ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
طرز تفکر سنتی مدیران صنایع، وجود ماشین آلات فرسوده و قدیمی و همچنین عدم همسویی سیاستها و خطمشیها با توسعه صنعتی ، منجربه تولید محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالاتر شده است. به همین دلیل مشاهده میشود که صنایع روز به روز به جای پیشرفت، پسرفت دارند و حتی برخی از آنها ورشکسته شده و تعطیل میگردند که این امر منجربه افزایش بیکاری شده است. لذا این تحقیق به دنبال این است که چرا صنایع استان قزوین نتوانسته از ظرفیتهای موجود استفاده نماید. با در نظر گرفتن چهار عامل محیط خارجی، سیستم بازاریابی، نیروی انسانی و کیفیت تولید عوامل را رتبهبندی کرده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران صنایع استان قزوین بودهاند که دادهها با انجام مصاحبه و پرسشنامه با این مدیران جمعآوری شده است. همچنین برای یافتن مهمترین عوامل تاثیرگذار از آزمون t استیودنت استفاده شده است. در پایان تحقیق این نتایج بهدست آمده که توجه به محیط خارجی و سیستم بازاریابی بیشترین تاثیر را داشتهاند.<br /> <strong> </strong><br /> <br /><br /> <br /> <br />
ظرفیتهای صنایع,محیط خارجی,بازار,واحد کارکنان,کنترل کیفیت کالا
https://www.smsjournal.ir/article_88826.html
https://www.smsjournal.ir/article_88826_5af7b2aceeafb03a17f417d998e78e72.pdf