انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
ارزیابی اجرای راهبردی برنامه ریزی منابع سازمان در شرکت های کوچک و متوسط
15
31
FA
اکبر
عالم تبریز
دانشیار مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a-tabriz@sbu.ac.ir
ناصر
مطهری فریمانی
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
حمید رضا
یزدانی
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان لزوماً سیستم های توجیه پذیری برای همه سازمان ها در راستای تحقق اهدافشان نمی باشند. این موضوع در نزد سازمان های کوچک و متوسط از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا که یک تصمیم خرید اشتباه در مورد چنین پروژه های سرمایه بری چه بسا که به نابودی این گونه سازمان ها منجر گردد. بحث ارزیابی خرید سیستم برنامه ریزی منابع سازمان تاکنون از زاویه برنامه راهبردی سازمان در تحقیقات گذشته مورد تحلیل قرار نگرفته است. لذا این تحقیق با هدف ارائه یک مدل ارزیابی برای طرح خرید سیستم برنامه ریزی منابع سازمان با محوریت تحقق برنامه راهبردی سازمان و با تمرکز بر روی شرکتهای کوچک و متوسط انجام گرفته است. روش شناسی در مرحله ساخت مدل کاملاً کیفی و بر اساس مصاحبه اکتشافی و در مرحله آزمون مدل کمی و از نوع توصیفی –تحلیلی و مطالعه موردی می باشد. نتایج نشان داد که برای شرکت دارو سازی نصر بر اساس مدل ساخته شده، طرح خرید سیستم برنامه ریزی منابع سازمان از توجیه پذیری متوسطی برخوردار است.
سیستم برنامه ریزی منابع سازمان,برنامه راهبردی,قابلیت اساسی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان,مطالعه موردی
https://www.smsjournal.ir/article_88692.html
https://www.smsjournal.ir/article_88692_a7652d4fed26381cbc6fdf12d7803342.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
تبیین توسعه ساختار بازار اوراق بهادار
33
48
FA
سعید
فتحی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
fathi@ase.ui.ac.ir
مجید
صامتی
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
باقر
عسگرنژاد نوری
دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر توسعه بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور درآمد ملی، نرخ سرمایه گذاری، سطح توسعه موسسات مالی واسطه و بی ثباتی اقتصاد کلان به عنوان متغیرهای کلان اقتصادی و عمق و عرض به عنوان شاخص های توسعه بورس اوراق بهادار در نظر گرفته شدند. داده های مورد نیاز به صورت فصلی سری زمانی طی دوره زمانی 68-1377 گردآوری شد. روش آماری پژوهش بدین ترتیب می باشد که ابتدا پایایی متغیرها با استفاده از آزمون ریشه واحد دیکی - فولر تعمیم یافته بررسی شد. سپس به منظور برآورد بردارهای هم جمعی از آزمون هم جمعی یوهانسون استفاده گردید. در نهایت الگوهای پژوهش با الگوی تصحیح خطای برداری تخمین زده شدند. به طور کلی نتایج تخمین ها نشان می دهد که درآمد ملی و نرخ سرمایه گذاری بر عمق و عرض بورس اوراق بهادار اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین سطح توسعه موسسات مالی واسطه و بی ثباتی اقتصاد کلان به طور منفی و معناداری بر عمق و عرض بورس اوراق بهادار اثر دارند.
بازار سرمایه,توسعه بورس اوراق بهادار,عمق بورس اوراق بهادار,عرض بورس اوراق بهادار,متغیرهای کلان اقتصادی
https://www.smsjournal.ir/article_88693.html
https://www.smsjournal.ir/article_88693_ba38be889e7f907c126436393c48929d.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری
49
68
FA
علی اکبر
امین بیدختی
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان
a_aminbeidokhti@yahoo.com
سیّد مجتبی
زرگر
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان
ماشاالله
نظری
کارشناس ارشد حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردی عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه صنعت گردشگری استان سمنان بر اساس مفهوم چرخه حیات مناطق گردشگری از دیدگاه بوهالیس می باشد. بدین منظور ابتدا با استفاده از داده های ارائه شده توسط سازمان های تخصصی گردشگری و مراجع آماری ذیربط و بکارگیری 15 شاخص مختلف و بهره گیری از تکنیک موریس، جایگاه استان سمنان در صنعت گردشگری در میان استان های کشور مشخص شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که این استان علی رغم دارا بودن جاذبه های بی شمار طبیعی، تاریخی و مذهبی، در میان 30 استان مورد مطالعه در زمینه تسهیلات و زیرساخت های گردشگری، رتبه 26 را به خود اختصاص داده و در گروه استانهای محروم در این خصوص قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و میدانی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران و خبرگان امر، اثر هر یک از عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه این صنعت در استان سمنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تمامی عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه و توسعه این صنعت تأثیرگذار می باشند.
آمیخته بازاریابی گردشگری,مدل بوهالیس,روش موریس,استان سمنان
https://www.smsjournal.ir/article_88694.html
https://www.smsjournal.ir/article_88694_0a38c840014bf8531a9914e321eced95.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
تبیین رفتار نیروهای جهانی شدن بر سیاستگذاری بازرگانی خارجی ایران
69
88
FA
محمود
مولانژاد
عضو هیئت علمی سازمان پژوهشهای عملی و صنعتی ایران
مهدی
نداف
استادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
mousazadeh13@gmail.com
بهروز
موسیزاده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز
حوزه بازرگانی خارجی از جمله مهمترین بخش های اقتصادی جوامع محسوب می شود. سیاست گذاری دولت در این حوزه شامل ارایه طرح های بلند مدت و میان مدت جهت هدایت فرایند تصمیم گیری در مواردی نظیر صادرات، واردات و سرمایه گذاری خارجی است که به منظور حضور اثربخش و کارآمد کسب و کارها (دولتی و غیر دولتی) در بازارهای منطقه ای، بین المللی و جهانی صورت می پذیرد. از سوی دیگر در سه دهه اخیر پدیده جهانی شدن تاثیرات شگرفی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر جوامع داشته است و رویدادهای توسعه را به اشکال گوناگون و متفاوت متاثر نموده است. در این تحقیق مدلی برای تبیین این تاثیرها در حوزه بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران ارایه شده است. وزارت بازرگانی نیز به دلیل نقش محوری در دولت جمهوری اسلامی ایران، جهت سیاست گذاری بازرگانی خارجی به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهند که نیروهای جهانی شدن در سه بعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر فرایند سیاست گذاری بازرگانی خارجی موثر بودهاند.
بازرگانی خارجی,سیاست گذاری تجاری,جهانی شدن,وزارت بازرگانی
https://www.smsjournal.ir/article_88695.html
https://www.smsjournal.ir/article_88695_b2279b3bd05fb29c9c19237d735d4969.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
رهیافت راهبردی تاکتیک های سیاسی در سازمان
89
106
FA
اکرم
هادیزاده مقدم
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
a-hadizadeh@sbu.ac.ir
سید عابد
رضایی
دانشجوی دکترای مدیریت رفتار دانشگاه شهید بهشتی
خدیجه
اکبری
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان رفتار سیاسی و نوآوری حرفه ای افراد انجام شده است. به این منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی از میان 1000کارمند دانشگاه انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد ابتکار ونوآوری حرفه ای مارتین پاتچن(1965) و پرسشنامه رفتار سیاسی ای.جی.دوبرین (1978) استفاده شده است. فرضیه اصلی تحقیق، مبنی بر وجود رابطه میان نوآوری حرفه ای وتمایل به رفتار سیاسی تایید شد. نتایج تحقیق از رابطه معنادار و معکوس میان نوآوری حرفه ای وتمایل به رفتار سیاسی حکایت دارد، بدین معنا که با افزایش تمایل به رفتار سیاسی، نوآوری حرفه ای کارکنان کاهش می یابد. تحلیل فرضیه های فرعی تحقیق گواه آن است که ارتباط معکوسی میان نوآوری حرفه ای با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی و معاشرت با افراد صاحب نفوذ وجود دارد. ولی در این پژوهش میان نوآوری حرفه ای با تصویرسازی و ایجاد پایگاه حمایتی رابطه ای حاصل نشده است. بین نوآوری حرفه ای و سن رابطه معنادار ومعکوس برقرار است، همچنین یافته های پژوهش نشان داد که نوآوری حرفه ای در زنان بیش از مردان می باشد.
رفتار سیاسی,نوآوری حرفه ای
https://www.smsjournal.ir/article_88696.html
https://www.smsjournal.ir/article_88696_a7b43017b14a32569b3b235df858c84a.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
صنعت مشاوره مدیریت پویا: ابزار توسعه راهبردی
107
121
FA
مریم
خالقی بایگی
استادیار، مؤسسه آموزش عالی فارابی
m.khaleghy@mail.sbu.ac.ir
منیژه
قرهچه
عضو هیأت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر به منظور روشن ساختن نقش صنعت مشاوره مدیریت پویا، در توسعه راهبردی طراحی شده است. الزام و ضرورت به کارگیری میانبرهایی که روند سرعت توسعه راهبردی صنعت را برای کشور ایران امکان پذیر سازد، سبب شد که پژوهش حاضر شکل گیرد. تحقیق از نوع بنیادی بوده، به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. اطلاعات، با استفاده از ابزارهای مراجعه به اسناد ومدارک، پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شدهاند. برای آزمون فرضیه تحقیق که شالوده مدل مفهومی را نیز شکل میدهد، از اطلاعات 127 کشور جهان شامل خریداران بالقوه و بالفعل صنعت مشاوره استفاده شده است. آزمون همبستگی اسپیرمن انجام شده، فرضیه بنیادین و مدل مفهومی را تأیید کرده است. میتوان ادعا کرد که چنانچه صنعت مشاورهای در جایگاه مناسب قرارگیرد و پویا و رقابتی باشد، در توسعه صنعتی، مؤثر خواهد بود.
صنعت مشاوره,صنعت مشاوره رقابتی,مزیت توسعه صنعتی
https://www.smsjournal.ir/article_88698.html
https://www.smsjournal.ir/article_88698_04919fd60917971344db846261a236d7.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
1
3
2010
11
22
اثر سرمایه اجتماعی بر تعالی سازمانی
123
143
FA
تورج
حسنزاده ثمرین
عضو هیئت علمی، دانشگاه غیر انتفاعی مقدس اردبیلی
سید محمد
مقیمی
دانشیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
mogimi@ut.ac.ir
بسیاری از سازمانها صرف نظر از اندازه و میزان تجارت به اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان منبع پایدار رقابت و تعالی و مبنایی برای نوآوری و تطبیق پذیری شان اعتراف دارند. موضوع این مقاله طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی به منظور دستیابی به تعالی سازمانی در شهرداری تهران می باشد.برای متغیر مستقل دو بعد درونی و بیرونی شامل اعتماد، هنجار، ارزشهای دینی، شبکه مشارکت و قانون در نظرگرفته شده است و برای متغیر وابسته نه بعد در نظر گرفته شده است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده است و قلمرو جغرافیایی آن مناطق 22 گانه شهرداری تهران در سطوح سازمانی کارشناسان، رؤسای ادارات، معاونین و مدیران منطقه بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با تعداد نمونه 342 انجام گرفته است. همچنین از روشهای تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون، مدل معادلات ساختاری و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در شهرداری تهران بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت واضحتر، با افزایش سرمایه اجتماعی تعالی و سرآمدی سازمان ارتقا و بهبود مییابد.
سرمایه اجتماعی,اعتماد,شبکه,کیفیت وتعالی سازمانی
https://www.smsjournal.ir/article_88700.html
https://www.smsjournal.ir/article_88700_2d620076c41b63a9f21630945b2e6692.pdf