انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
ارتقای عملکرد بنگاههای اقتصادی از طریق راهبرد همرقابتی
23
46
FA
مرتضی
سلطانی
دانشگاه تهران
سید محمدباقر
جعفری
دانشگاه تهران
راضیه
بیننده
دانشگاه تهران
r_binandeh@ut.ac.ir
امروزه در فضای پیچیده و پویای کسبوکار جهانی، سرعت تغییر و شدت رقابت در حال افزایش است. در این وضعیت، رقبایی که در عین رقابت، به همکاری با یکدیگر در بخشهایی از زنجیره ارزش میپردازند، عملکرد بهتری خواهند داشت. همکاری بین شرکتهای رقیب که از آن با عنوان همرقابتی یاد میشود، یکی از راهبردهای نوین کسبوکار برای مواجهه با محیط نامطمئن است. در این پژوهش به بررسی تأثیر راهبرد همرقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار شرکتها با در نظر گرفتن نقش عدم اطمینان در بازار، اثرات جانبی شبکه و شدت رقابت پرداخته میشود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل شرکتهای فعال در صنعت فنآوری اطلاعات در ایران است و دادهها از 180 شرکت جمعآوری شد. فرضیهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار WARP PLS3 آزمون شدند. یافتهها نشان دادند که همرقابتی بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازار تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین، شدت رقابت و عدم اطمینان در بازار، رابطه بین همرقابتی و عملکرد نوآوری را تعدیل میکنند.
همرقابتی,عملکرد,شدت رقابت,اثرات جانبی شبکه,عدم اطمینان در بازار
https://www.smsjournal.ir/article_88449.html
https://www.smsjournal.ir/article_88449_da27dd21ee20331ec3a3566aaa2884ee.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
بداههگرایی راهبردی شرکتهای دانشبنیان در محیطهای پیچیده
47
71
FA
اعظم
تبرایی
دانشگاه علامه طباطبایی
tabarraie2013@yahoo.com
وحید
خاشعی
دانشگاه علامه طباطبایی
محیط سازمانها، محیطی سرشار از تلاطمها، عدم قطعیت و تغییر و تحول است. از اینرو، تصمیمگیری در چنین شرایط پیچیدهای برای مدیران امری دشوار است و رویکردهای سنتی برنامهریزی راهبردی به دلیل فقدان انعطافپذیری و پیشبینیناپذیری آینده مورد استقبال مدیران واقع نمیشوند. در این شرایط مدیران راهبردی سازمانها با استفاده از مهارتهای تصمیمگیری شهودی و قابلیتهای بداههگرایی خود از رویکردی پیروی میکنند که منجر به تصمیمگیری سریع در برابر چالشهای پیشآمده شود و با پاسخگویی سریع به تغییرات بیرونی به عملکرد بهتر سازمان کمک کند. بداههگرایی به معنای ایجاد و خلق پاسخهای جدید، بدون برنامهریزی قبلی و بدون اطمینان از پیامدهای آن است؛ به عبارت دیگر، بداههگرایی، برنامهریزی و اجرای همزمان راهبرد است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین بداههگرایی راهبردی بر عملکرد سازمان با توجه به سه مؤلفه سرعت پاسخگویی محیطی، انعطافپذیری و انطباق ساختاری و چالاکی فرآیندها است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران هستند. اطلاعات و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه استخراج شده است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که با توجه به محدودیتهای برنامهریزی در محیطهای متلاطم، مدیران میتوانند با اتخاذ تصمیمات بداهه در سازمان به عملکرد بهتر سازمان کمک کنند. بداههگرایی راهبردی قدرت پاسخگویی به چالشهای محیطی را بالابرده، سبب انعطاف سازمان شده و بر چابکی سازمان میافزاید.
بداههگرایی راهبردی,محیط پیچیده,عملکرد,شرکتهای دانشبنیان
https://www.smsjournal.ir/article_88519.html
https://www.smsjournal.ir/article_88519_1ea1cf864f18bb6c560121ece52421bc.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
طراحی الگوی توسعه شایستگیهای رهبری در سازمانهای خدمات شهری
73
100
FA
حمزه
جمشیدی کهساری
دانشگاه تهران
jamshidi5668@gmail.com
حسن
زارعی متین
دانشگاه تهران
محمدعلی
بابایی زکیلکی
دانشگاه الزهرا
غلامرضا
جندقی
دانشگاه تهران
پژوهشگر تلاش کرده تا در فاز اول، مدل بومی شایستگیهای رهبری سازمان شهرداری تهران را طراحی کرده و سپس در فاز دوم روشهای توسعه شایستگیهای رهبری را ارائه دهد. در فاز اول، پژوهشهای نظری در حوزه شایستگیهای رهبری را با نتایج مصاحبه 22 نفر صاحبنظر مقایسه کرده و در قالب پنل دلفی 5 مولفه فردی ذهنی، فردی شخصیتی، بینفردی، سازمانی و فراسازمانی به همراه 18 شایستگی و 120 شاخص رفتاری مدل شایستگیهای رهبری شهرداری تهران استخراج شد. در فاز دوم، روشهای توسعه رهبری به همراه مصاحبه با 7 نفر از متخصصین حوزه توسعه شایستگیها استخراج شد و در قالب جلسه گروه کانونی با حضور 11 متخصص 5 خوشه روشهای توسعهای شامل واگذاریهای توسعهای، برنامههای رسمی، روابط توسعهای، فرآیندهای بازخورد و فعالیتهای خود توسعهای استحصال شده و در انتهای جلسه پرسشنامه ماتریسی 5 (مولفههای شایستگیهای رهبری) در 30 (روشها و خوشه روشهای توسعه شایستگیها) تهیه شد. نتایج تحلیل آزمون فریدمن حاکی است در مولفه فردی ذهنی خوشه روشهای فعالیتهای توسعهای با میانگین 2/2، در مولفه فردی شخصیتی، خوشه روشهای فرآیندهای بازخورد با میانگین 1/2، در مولفه بینفردی خوشه روشهای روابط توسعهای با میانگین 8/1، در مولفه سازمانی خوشه روشهای واگذاری توسعهای با میانگین 1/2 و در نهایت مولفه فراسازمانی خوشه روشهای واگذاریهای توسعهای با میانگین 1/2 بهترین اولویتها را کسب کردند.
شایستگی,مدل شایستگی,شایستگی رهبری,روش توسعه,شهرداری تهران
https://www.smsjournal.ir/article_88521.html
https://www.smsjournal.ir/article_88521_ac6f7a2528d43f39ca9a2903262646da.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
رویکرد راهبردی به برند با محوریت ارزش پیشنهادی در سازمانهای چابک ایرانی
101
125
FA
بابک
مرادی
دانشگاه شهید بهشتی
babakmoradi58@yahoo.fr
نسرین
جزنی
دانشگاه شهید بهشتی
اکبر
عالم تبریز
دانشگاه شهید بهشتی
a-tabriz@sbu.ac.ir
اکرم
هادیزاده
دانشگاه شهید بهشتی
این پژوهش با هدف طراحی رویکردی راهبردی به برند، بر اساس ارزش پیشنهادی در سازمانهای چابک ایرانی صورت گرفته است. روش پژوهش استقرایی و متکی بر نظریهسازی دادهبنیاد است. نخست پیشینه پژوهش در حوزه مطالعات ارزش، برند و چابکی ارائه میشود، سپس با پانزده تن از مدیران ارشد سازمانهای چابک ایرانی مصاحبه شده است. سپس، با رویکرد دادهبنیاد، ماهیت برند راهبردی و فرآیند شکلگیری آن شناسایی شده و جایگاه هر یک از عناصر تشکیلدهنده الگوی برندسازی بنیادین در سازمانهای چابک ایرانی در قالب مدلی مفهومی ارائه شده است. مدل استخراج شده در برگیرنده عواملی نظیر، تدوین راهبرد و چشمانداز، ارزشهای سازمانی و پرورش فرهنگ، تبیین و تدوین ارزش پیشنهادی برند (به مشتری، کارکنان و ذینفعان)، تبیین و تقویت برند (محصول، کارفرما، سازمان) و برند راهبردی در فضای چابکی سازمانی است.
ارزش پیشنهادی برند به مشتری,ارزش پیشنهادی برند به کارکنان,برند محصول,برند سازمان,برند کارفرما
https://www.smsjournal.ir/article_88567.html
https://www.smsjournal.ir/article_88567_2da4f48e3639ae14a470d988b773ffd7.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
تبیین راهبرد ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس کلاس جهانی
127
146
FA
حسن
فارسیجانی
دانشگاه شهید بهشتی
h-farsi@sbu.ac.ir
در این پژوهش، ابتدا مولفهها، ویژگیها و الگوهای سازمان کلاس جهانی بررسی و با تطبیق مدلهای تولید و مدلهای خدمات بانکی در کلاس جهانی 13مولفه و 39 شاخص متناظر برای دستیابی صنعت بانکداری به کلاس جهانی شناسایی شد. سپس، با اخذ نظر خبرگان بانکی در قالب برسشنامههای مقایسههای زوجی به روش فازی، صمن مقایسه زوجی هر یک از معیارهای کلاس جهانی ابعاد کیفیت خدمات نیز با توجه به این معیارها و دو معیار رضایت مشتریان از هر بعد و اهمیت ابعاد از نظر مشتریان با رویکردAHP فازی مقایسه شده و در نهایت، اولویتبندی شد. از مهمترین مولفههای کلاس جهانی بر اساس اولویت حاصله میتوان به اهداف کلان، رسالت و چشمانداز، مدیریت دارایی و بدهی، برنامهریزی، کنترل و سیستم مدیریت اطلاعات اشاره کرد که هر مولفه شامل شاخصهای گوناگونی است.
کیفیت خدمات,ابعاد کیفیت خدمات,خدمت در کلاس جهانی,AHP فازی
https://www.smsjournal.ir/article_88568.html
https://www.smsjournal.ir/article_88568_06f9e817a6a5d4cbe5a496df9f008fef.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
الگوی ارتقاء عملکرد سازمانی با کارآفرینی راهبردی
147
167
FA
پرویز
کفچه
دانشگاه کردستان
آرمان
احمدی زاد
دانشگاه کردستان
a.ahmadizad1984@gmail.com
آرمان
ساعدپناه
موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی البرز قزوین
هدف این مطالعه ارائه الگوی ارتقاء عملکرد سازمانی با کارآفرینی راهبردی است. در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداخته شده و سپس، با استفاده از مطالعات و پژوهشهای پیشین شاخصهای اندازهگیری هریک از مولفهها و ابعاد مورد بررسی استخراج شده است. جامعه آماری شامل مدیران 320 شرکت کوچک و متوسط استان کردستان است و 175 نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شد. دادههای پژوهش با پرسشنامه جمعآوری شد و در نهایت با استفاده از تحلیل رگرسیون، مدل عملیاتی پژوهش بهدست آمد. نتایج نشان داد که فقط چهار عامل نوآوری، بیش فعال بودن، تهاجم رقابتی و ریسکپذیری از میان هفت عامل شناساییشده کارآفرینی راهبردی بر عملکرد ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارند و سایر عوامل دارای تاثیر معناداری نبودهاند. ضمنا تهاجم رقابتی دارای بیشترین تاثیر بوده و ریسکپذیری، نوآوری و فوق فعال بودن در جایگاههای بعدی قرار داشتند.
کارآفرینی,کارآفرینی راهبردی,عملکرد ادراکشده,شرکتهای کوچک و متوسط
https://www.smsjournal.ir/article_88569.html
https://www.smsjournal.ir/article_88569_9caa729d76a44b59aaffd009c2d1870b.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
تحلیل وضعیت پایداری دانشی بنگاههای اقتصادی
169
189
FA
لیلا
یگانه
دانشگاه خوارزمی
l.yeganeh2000@yahoo.com
رسول
یگانه
دانشگاه شهید باهنر کرمان
روحالله
نوری
دانشگاه خوارزمی
سعید
جعفرینیا
دانشگاه خوارزمی
مدتی است در مبانی نظری اقتصادی و مدیریت، بحثهایی با عنوان «پایداری سازمانی» مطرح شده است. زاویه فکری پایداری، امروزه تا حد زیادی جایگزین موفقیت در مبانی نظری مدیریت سازمانها شده است و تقریباً اغلب سازمانها به نوعی کسب موفقیتهای پایدار را در نظام ارزشی خود تعریف میکنند. پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذینفعان سازمان در طول زمان است. هدف کلی پژوهش، بررسی درجه پایداری سازمانی و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء آن با رویکرد مدیریت دانش در شرکت شهرکهای صنعتی تهران، است. جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران دفتر مرکزی شرکت شهرکهای صنعتی واقع در تهران میباشد. تعداد این افراد 114 نفر است که 88 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. درجه پایداری شرکت شهرکهای صنعتی تهران 6204/2 شد؛ به این معنی که شرکت شهرکهای صنعتی تهران یک سازمان پیش فعال است. با توجه به امتیازهای هر یک از فعالیتهای مدیریت دانش، اولویتهای بهبود مشخص شد که به ترتیب عبارتاند از: فعالیت انتشار، ارزیابی، توسعه، استفاده، هدفگذاری و نگهداری، کسب و شناسایی. با توجه به اینکه سازمان از لحاظ پایداری در وضعیت پیش فعال قرار دارد، باید برای نیل به سطح بالاتر پایداری یعنی سطح منعطف هدفگذاری کند که در این مورد راهکارهایی به سازمان، ارائه شد.
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>مدتی است در مبانی نظری اقتصادی و مدیریت، بحثهایی با عنوان «پایداری سازمانی» مطرح شده است. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="AR-SA">زاویه فکری پایداری، امروزه تا حد زیادی جایگزین موفقیت در مبانی نظری مدیریت سازمانها شده است و تقریباً اغلب سازمانها به نوعی کسب موفقیتهای پایدار را در نظام ارزشی خود تعریف میکنند. پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذینفعان سازمان در طول زمان است. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA">هدف کلی پژوهش، بررسی درجه پایداری سازمانی و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء آن با رویکرد مدیریت دانش در شرکت شهرکهای صنعتی تهران، است. </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="AR-SA">جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران دفتر مرکزی شرکت شهرکهای صنعتی واقع در تهران میباشد. تعداد این افراد 114 نفر است که 88 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. درجه پایداری شرکت شهرکهای صنعتی تهران 6204/2 شد؛ به این معنی که شرکت شهرکهای صنعتی تهران یک سازمان پیش فعال است. با توجه به امتیازهای هر یک از فعالیتهای مدیریت دانش، اولویتهای بهبود مشخص شد که به ترتیب عبارتاند از: فعالیت انتشار، ارزیابی، توسعه، استفاده، هدفگذاری و نگهداری، کسب و شناسایی. با توجه به اینکه سازمان از لحاظ پایداری در وضعیت پیش فعال قرار دارد، باید برای نیل به سطح بالاتر پایداری یعنی سطح منعطف هدفگذاری کند که در این مورد راهکارهایی به سازمان، ارائه شد.</span>
مدیریت دانش,فعالیتهای مدیریت دانش,شرکت شهرکهای صنعتی تهران,استاندارد ISO 9004
https://www.smsjournal.ir/article_88571.html
https://www.smsjournal.ir/article_88571_54ffb7c3324b3437c7d8f40f12399b07.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
سرمایه اجتماعی، اشتراک راهبردی دانش و عملکرد سازمانی
191
215
FA
حاجیه
رجبی فرجاد
دانشگاه علوم انتظامی امین
hajieh_rajabi@yahoo.com
امیر
ملایری
دانشگاه آزاد واحد بروجرد
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر اشتراک راهبردی دانش و عملکرد سازمانی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان تامین اجتماعی شهرستان بروجرد میباشد، که تعداد آنها برابر با 140نفر است. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) تعداد 103 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت انتخاب نمونه آماری، از نمونهگیری تصادفی ساده و برای جمعآوری از ابزار پرسشنامه استاندارد کیم و همکاران (2013) استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای سرمایه اجتماعی (884/0)، اشتراک دانش (799/0) و عملکرد سازمانی (822/0) بهدست آمد و پایایی پرسشنامه تایید شد. جهت بررسی و تحلیل داده از آزمونهای t و تحلیل مسیر توسط نرمافزار smartpls استفاده شد. نتایج نشان داد که از سه بعد سرمایه اجتماعی، دو بعد آن یعنی سرمایه اجتماعی ساختاری بر اکتساب دانش کارکنان (405/0) تاثیر مثبت و مستقیم دارد؛ اما بر تسهیم دانش کارکنان تاثیر ندارد. همچنین، سرمایه اجتماعی رابطهای بر اکتساب دانش کارکنان (567/0) و تسهیم دانش کارکنان (574/0) تاثیر مثبت و مستقیم دارد. همچنین، کسب دانش (240/0) و تسهیم (488/0) دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
ابعاد سرمایه اجتماعی,اشتراک راهبردی دانش,کسب دانش,تسهیم دانش,عملکرد سازمانی
https://www.smsjournal.ir/article_88572.html
https://www.smsjournal.ir/article_88572_637c1fcf2de0dbf78e620aa975ce6b72.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
راهبرد کوچ ارزشی ـ رشدی و بهرهوری سرمایه
217
232
FA
مهدی
داوری
دانشگاه شهید بهشتی
محمدرضا
حمیدیزاده
0000-0002-7325-0516
دانشگاه شهید بهشتی
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
المیرا
محبی
دانشگاه شهید بهشتی
elmiramohebi68@gmail.com
مفهوم بهره وری سرمایه به اندازه گیری توان مدیریت در استفاده بهینه از سرمایه به عنوان یکی از منابع مهم و محدود شرکت ها می پردازد. کوچ ارزشی ـ رشدی به تغییر موقعیت یک سهم از موقعیت ارزشی به موقعیت رشدی اشاره دارد که در این پژوهش به جای استفاده از نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار () به عنوان عامل کوچ ارزشی- رشدی، از معیار استفاده شده است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه کوچ ارزشی-رشدی و بهره وری سرمایه شرکت بوده و برای بررسی این رابطه از روش رگرسیونی فاما و مکبث استفاده شده است. جامعه آماری شامل شرکت هایی است که در سالهای 1388 تا 1393 حداقل یکبار جزء 50 شرکت فعال تر منتشر شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بوده اند که در نهایت با تعدیلات لازم به 80 شرکت در هر سال بسنده شد. نتایج نشان میدهد که کوچ ارزشی-رشدی با بهرهوری سرمایه رابطه معنادار دارد.
کوچ ارزشی-رشدی,نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سرمایه سرمایهگذاریشده,بهرهوری سرمایه سرمایهگذاریشده
https://www.smsjournal.ir/article_88612.html
https://www.smsjournal.ir/article_88612_5db683ce17dd8779b8b80671a2455118.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
تعامل تیم مدیریت ارشد با ابعاد تابآوری آنان
233
248
FA
فریبرز
رحیمنیا
0000-0001-9680-6735
دانشگاه فردوسی مشهد
r-nia@um.ac.ir
شمسالدین
ناظمی
دانشگاه فردوسی مشهد
یاشار
مرادیان
دانشگاه فردوسی مشهد
امروزه سازمانها در محیطی سرشار از پیچیدگی، تغییر و ظهور رویدادهای غیر قابل پیشبینی فعالیت میکنند؛ بهطوریکه، تحولات فنآوری در عرضه کالاها و خدمات، پایهریزی ساختارهای سازمانی جدید، روشهای جدید رقابت، فروش محصولات و خدمات با شیوههای منحصربهفرد، نشاندهنده اهمیت برنامهریزی تیم مدیریت ارشد در یک سازمان، در راستای کسب موفقیتهای روزافزون است؛ بنابراین، مشخصهای که بیش از گذشته حائز اهمیت است، تابآوری تیم مدیریت ارشد از دو بعد اعتقادات کارآمد و قابلیت تطبیقپذیری در برابر اتفافات محیطی است؛ لذا، در این پژوهش، تاثیر تعامل تیم مدیریت ارشد بر تابآوری آنان در بین 500 واحد فعال مستقر در شهرک صنعتی توس مشهد، بهعنوان جامعه آماری، بررسی شده است. تحلیل نمونه آماری مشتمل بر 185 سازمان میباشد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، نشان داد که مدل آزمون شده دارای برازش خوبی نسبت به دادهها است و ضمن تایید تاثیر تعامل تیم مدیریت ارشد بر اعتقادات کارآمد تابآوری و ظرفیت تطبیقپذیری تابآوری، هم سو با مبانی نظری و مطالعات گذشته در این زمینه نیز میباشد.
باورهای کارآمد,تابآوری,تعامل,تیم مدیریت ارشد,ظرفیت تطبیقپذیری
https://www.smsjournal.ir/article_88613.html
https://www.smsjournal.ir/article_88613_4d3c17afe16df348073bc3198ae74521.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
الگوی خصوصیسازی ساختار اداره مناطق آزاد تجاری
249
275
FA
گودرز
افتخار جهرمی
دانشگاه شهید بهشتی
ابراهیم
رضوانی
دانشگاه شهید بهشتی
تاسیس مناطق آزاد تجاری یکی از شیوههای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی و تسهیل اقتصاد آزاد است که زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم میسازد. از همین رو، نحوه اداره مناطق آزاد تجاری دارای اهمیت زیادی خواهد بود. در ایران به موجب قوانین موضوعه، مناطق آزاد تجاری از طریق تاسیس یک شرکت دولتی که دارای کلیه اختیارات حاکمیتی به استثنای امور نظامی و امنیتی است، اداره میشوند. بهکارگیری شیوه متمرکز در اداره مناطق مزبور ایرادات جدی دارد که خود یکی از موانع نیل به اهداف چنین مناطقی است؛ بهنحویکه، ضرورت بازنگری در نحوه اداره مناطق آزاد، ضرورت خصوصیسازی ساختار اداره آنها را تایید میکند. پس از تصویب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در کنار قوانین حاکم بر اداره مناطق آزاد تجاری، به نظر میرسد پس از رفع برخی موانع، امکان واگذاری مدیریت به بخش خصوصی در این مناطق وجود دارد. واگذاری مذکور میتواند در دو مرحله صورت پذیرد. در مرحله نخست ضمن بازسازی ساختاری سازمان ادارهکننده، وظایف حاکمیتی تمامی مناطق آزاد ایران به یک سازمان متمرکز و واحد محول و سازمانهای فعلی مناطق بسیار کوچک شده و صرفاً بهعنوان نماینده سازمان مرکزی در مناطق به امور حاکمیتی اشتغال مییابند سایر امور غیرحاکمیتی در صلاحیت سازمانهای مناطق نیز به شرکتهای قابل واگذاری، سپرده میشود و در مرحله بعد شرکتهای مذکور نیز از طریق قرارداد اجاره طولانیمدت به بخش خصوصی واگذار میشود.
منطقه آزاد تجاری,سازمان منطقه آزاد تجاری,خصوصیسازی,واگذاری مدیریت
https://www.smsjournal.ir/article_88614.html
https://www.smsjournal.ir/article_88614_1f28fb8282e72eafc79b5389411e5e6d.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
26
2016
08
22
برساخت انواع الگوهای هویتی در روند جهانیشدن
277
320
FA
عباس
جُنگ
دانشگاه علامه طباطبایی
abbas.jong@gmail.com
پژوهش حاضر به شناسایی و فهم انواع مواجهه جوانان ایرانی با جهانیشدن در زندگی روزمره میپردازد. این پژوهش در قالب رویکردی تفسیری، روششناسی کیفی و روش مردمنگارانه از طریق ابزارهای مصاحبه عمیق با 28 جوان 18 تا 35 ساله تهرانی، مشاهده 4 گروه خرده فرهنگ جوان، جمعآوری اسناد، در متن زندگی روزمره به جمعآوری دادههایی در مورد الگوهای مصرفی- هویتی و توجیهات معنایی آن از جانب کنشگران اقدام کرده است. این دادهها با روشی ترکیبی مشتمل بر کدگذاری موضوعی، تحلیل گفتوگو، تحلیل اسنادی، در کنار تحلیل کیفی محتوا، ضمن توصیف شرایط انضمامی، به پنج سنخ کلی، تجربه محلیگرایانه (خاصگرایی) در قالب تجربه رد امر جهانی بر مبنای منابع محلی و همچنین، انواع تجربه جهانی- محلیگرایی (عامگرایی) در چارچوب چهار مواجهه انفعالی، التقاطی، ابداعی و چندگانه با امر جهانی بهدست آمد.
مواجهه,جهانیشدن,زندگی روزمره,هویت,مصرف,تجربه محلی,تجربه جهانی-محلی
https://www.smsjournal.ir/article_88615.html
https://www.smsjournal.ir/article_88615_c931d1a15f08c012466a1d656364e74d.pdf