انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
دستیابی به نوآوری سازمانی از مسیر هوشمندی رقابتی و تفکر راهبردی
21
38
FA
عباسعلی
رستگار
دانشگاه سمنان.
امین
عارفی
دانشگاه سمنان.
amin.arefi.m@gmail.com
محمد
هیزجی
پردیس فارابی دانشگاه تهران.
رقابت فزاینده دنیای کسبوکار، شرکتها را وادار کرده برای کسب مزیت رقابتی به تحولات محیطی، نوآوری و ابعاد آن در کسبوکار یا سازمان توجه ویژهای داشته باشند. هوشمندی رقابتی با کشف سریعتر فرصتهای جدید، زیربنای فرآیندهای نوآورانه را ایجاد میکند؛ اما فقدان تفکر راهبردی در بین سازمانها باعث نبود کارایی و اثربخشی این ابزار، جهت رسیدن به نوآوری سازمانی شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش میانجی تفکر راهبردی سطح سازمان بر تأثیر هوشمندی رقابتی بر نوآوری سازمانی است. روش تحقیق کمی و ماهیت آن توصیفی و از شاخه همبستگی است. جهت جمعآوری دادههای مربوط به متغیرها از پرسشنامهای استفاده شد که برای اولین بار در ایران نوآوری سازمانی را بر اساس مولفههای پیشنهادی، سازمان همکاری توسعه اقتصادی (OECD) مورد سنجش قرار داده است. بدین منظور، نمونهای به حجم 100 آزمودنی از بین مدیران نمایندگیهای شرکتهای بیمهای استان قم با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تمام مؤلفههای هوشمندی رقابتی و نوآوری سازمانی و همچنین تفکر راهبردی بهصورت دو به دو با هم همبستگی دارند. با اجرای الگوی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS - SEM) برای آزمون فرضیهها، مشخص شد که الگوی پیشنهادی دارای برازش خوبی است و نوآوری سازمانی از طریق هوشمندی رقابتی و تفکر راهبردی سطح سازمانی، تبیین شده که تفکر راهبردی بهعنوان میانجی به میزان 66 درصد مؤثر بوده است.
هوشمندی رقابتی,تفکر راهبردی,نوآوری سازمانی
https://www.smsjournal.ir/article_88343.html
https://www.smsjournal.ir/article_88343_0890212b487c180730db458abed931fa.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
رابطه نزدیکبینی مدیریتی و راهبرد شرکت با تبیین نقش سخاوتمندی محیط
39
52
FA
حامد
دهقانان
دانشگاه علامه طباطبایی
dehghanan@atu.ac.ir
پویا
پورمقدسیان
دانشگاه علامه طباطبایی
puya.poormoghadasian.69@gmail.com
نزدیکبینی بهعنوان یک خطای ادراکی- شناختی، موجب ناتوانی مدیران از کشف فرصتهای جدید و کسب مزیت رقابتی برای سازمان میشود؛ بنابراین اجتناب از آن برای مدیران ضرورت دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه نزدیکبینی زمانی و نزدیکبینی فاصلهای با تداوم و تطابق راهبرد شرکت، با توجه به نقش تعدیلگر سخاوتمندی محیط است. برای این منظور، 138 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی شماره 2 اهواز، به روش تمامشمار مورد بررسی قرار گرفتند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام شد و پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ بررسی شد. بررسی و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از طریق روش رگرسیون سلسله مراتبی و نرمافزارSPSS انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد که نزدیکبینی زمانی و فاصلهای مدیران، با تداوم و تطابق راهبردهای شرکتهای کوچک و متوسط رابطه مثبت دارد و ادراک مدیران از سخاوتمندی محیط، این رابطه را تعدیل میکند.
نزدیکبینی فاصلهای,نزدیکبینی زمانی,تداوم راهبرد,تطابق راهبرد,سخاوتمندی محیط
https://www.smsjournal.ir/article_88357.html
https://www.smsjournal.ir/article_88357_42a61ba7687411cc4b3d95fd115937c3.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
آسیبشناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقهای در توسعه دولت الکترونیک
53
82
FA
روح الله
تولایی
دانشگاه شهید بهشتی
r_tavallaei@sbu.ac.ir
محمد میلاد
احمدی
دانشگاه شهید بهشتی
در آستانه ماههای آغازین دهه دوّم چشمانداز ۲۰ ساله ایران، سیاستهای کلّی برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که دوّمین سرفصل در این برنامه «امور فنّآوری اطّلاعات و ارتباطات» و اوّلین بند در این سرفصل، «کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملّی اطّلاعات» است. در همین راستا، پژوهش حاضر به منظور آسیبشناسی وضع موجود و تدوین راهبردهای تحقّق این هدف با استفاده از روشهای ممیزی راهبردی شامل تحلیل موقعیت راهبردی و شناسایی قوتها، ضعفها، تهدیدها و فرصتها انجام شده است. در این پژوهش، با شناسایی عوامل مؤثّر بر توسعه دولت الکترونیک، چهار دسته راهبرد تهاجمی، محافظهکارانه، تدافعی و رقابتی تدوین شده و با نظرات خبرگان دانشگاهی و دولتی و آسیبشناسی وضعیّت حاضر دولت الکترونیک در ایران، با استفاده از تصمیمگیریهای چند معیاری، مجموعه راهبردهای محافظهکارانه حائز اولویت شناخته شدند. مطابق نتایج، راهبرد 1) توزیع اوراق مشارکت شرکتهای دولتی از طریق سیستم بانکی کشور و زمینهسازی برای فعّالیّت افراد حقیقی و حقوقی بخش خصوصی، از سایر راهبردها کارآمدی بالاتری دارد، سپس به ترتیب راهبردهای 2) توجّه به سودمندی ادراکشده در راستای تسهیل استفاده از خدمات الکترونیکی؛ 3) استفاده از استانداردهای مطلوب بینالمللی در راستای ایجاد شبکه ارتباطی سراسری نوین و کارآمد؛ 4) استفاده از مدلهای علمی پذیرش فنّآوری و 5) همکاری و هماهنگی متقابل با سایر دولتهای جهان، در اولویتهای بعدی قرار دارند.
فنآوری اطلاعات و ارتباطات,دولت الکترونیک,سند چشمانداز,برنامهریزی راهبردی,ممیزی راهبردی
https://www.smsjournal.ir/article_88359.html
https://www.smsjournal.ir/article_88359_6abc3cfe18cec6a78681e76fee0c83b5.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی شرکت ارتباطات زیرساخت با رویکرد منبعمحوری
83
101
FA
حاجیه
رجبی فرجاد
دانشگاه علوم انتظامی امین
hajieh_rajabi@yahoo.com
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت میباشد که تعداد آنها برابر با 420 نفر است. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه آماری، از نمونهگیری تصادفی ساده و برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت و پیچیدگی) از پژوهشهای کروز و گمپس (2003) و پالمر و دانفورد (2002) استفاده شد. در زمینه راهبردهای رقابتی نیز با توجه به پژوهش میلر (1988 و 1987)، سه راهبرد رهبری هزینه، راهبرد متمایز ساختن محصول یا خدمت و راهبرد تمرکز بر محصول یا خدمت خاص در نظر گرفته شد. روایی پژوهش از روش محتوای و برای تایید ثبات درونی ابزار سنجش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 5/8 بهکار برده شد. تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی با راهبرد رقابتی جامعه مورد مطالعه تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
ساختار سازمانی,راهبرد رقابتی,شرکت ارتباطات زیرساخت
https://www.smsjournal.ir/article_88360.html
https://www.smsjournal.ir/article_88360_f7356c8c99135de55eda5216e477c35e.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
ارزیابی عملکرد فرآیند مدیریت بحران مقصدهای گردشگری
103
123
FA
مهدی
ابراهیمی
دانشگاه علامه طباطبایی.
حمید
ضرغام بروجنی
دانشگاه علامه طباطبایی.
الناز
سخندان
دانشگاه علامه طباطبایی.
e_sokhandan@yahoo.com
صنعت گردشگری برای تبدیل شدن به یکی از صنایع پیشتاز و مهم دنیا با شتاب در مسیر توسعه گام برداشته است؛ اما توسعه با چنین شتابی، نیازمند سیستمی منسجم برای حمایت از این صنعت در مواقع بحرانی است. با وقوع بحرانها صنعت گردشگری، گردشگران و جامعه محلی تحت تأثیر قرار میگیرند. از اینرو، توجه مسئولان دولتی، سازمانها و شرکتهای بزرگ فعال در صنعت گردشگری به مبحث مدیریت بحران، ضمن اینکه میتواند به حفظ جنبههای پایداری این صنعت در یک مقصد کمک کند و زمینهساز همکاریها و برنامهریزیهای کلان و بلندمدت شود، میتواند برای فعالیتهای اقتصادی کوچک در صنعت گردشگری نیز جنبهای حیاتی داشته باشد. نبود طرح مدیریت بحران با رویکرد گردشگری میتواند به سطح پایین آمادگی در مقصدهای گردشگری بیانجامد؛ بنابراین پژوهش حاضر به ارزیابی فرآیند مدیریت بحران در حوزه گردشگری شهر اردبیل پرداخته است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نمونه آماری پژوهش 120 نفر از مدیران و کارشناسان 19 سازمان موثر در مدیریت بحران حوزه گردشگری شهر اردبیل میباشد و به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSوLISREL استفاده شده است. نتایج حاکی از ارزیابی ضعیف وضعیت فرآیند مدیریت بحران در حل معضلات بحرانهای طبیعی حوزه گردشگری شهر اردبیل میباشد.
مقصدهای گردشگری,پیشگیری و کاهش اثرات,آمادگی قبل از بحران,پاسخگویی حین بحران,بازسازی پس از بحران
https://www.smsjournal.ir/article_88362.html
https://www.smsjournal.ir/article_88362_d0f161d8b4bbad5e941adff092da54b5.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
توسعه توانمندیهای برنامهای کارکنان دانشگرا
125
141
FA
سکینه
زاهدی
دانشگاه تهران
s_zahedi@sbu.ac.ir
عباس
راد
دانشگاه شهید بهشتی
محمدرضا
حمیدیزاده
0000-0002-7325-0516
دانشگاه شهید بهشتی
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
توسعه توانمندی برنامهای کارکنان دانشگرا از دغدغههای مدیریت منابع انسانی دانشگاهها است. هدف این پژوهش، رتبهبندی متغیرهای حاصل از مدل توسعه توانمندی برنامهای کارکنان دانشگرا در یک دانشگاه بزرگ دولتی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) است. این مقاله مولفههای توسعه توانمندی برنامهای کارکنان دانشگرا را که بااستفاده از نظر خبرگان در پژوهش قبلی شناسایی شده است، الویتبندی کرده است. مولفههای مذکور بااستفاده از روش پژوهش آمیخته به شیوه اکتشافی شناسایی شد. طرح پژوهش در دو مرحله اجرا شده است که براساس آن نتایج چهارمولفه آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و ارتباطی برای توسعه توانمندی شناسایی شد و در این مقاله اولویتبندی شاخصهای چهار مولفه مذکور گزارش شده است.
توسعه توانمندی,کارکنان دانشگرا,تحلیل سلسله مراتب فازی,مدیریت منابع انسانی
https://www.smsjournal.ir/article_88394.html
https://www.smsjournal.ir/article_88394_d5f8787af7d1d0b8d82bb57341c731f8.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
ترسیم نقشه راهبردی تشکیلات سازمانی
143
168
FA
ناصر
شهسواریپور
0000-0002-8671-7672
دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان
shahsavari_n@alum.sharif.edu
حسین
صیادی تورانلو
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
فرحناز
آهنگ
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
هدف اصلی هر پژوهش، تولید و توسعه علم است تا از این طریق بتوان کارایی و اثربخشی را افزایش داد. تحقیق در مدیریت، حوزهای نظاممند از تحقیق در سازمان است که در جستوجوی انجام اقدامات مؤثر بهمنظور بهبود و حل مسائل سازمانی و مدیریتی است. از اینرو، سازمانها بهمنظور تحقق این هدف به ابزارهایی نظیر نقشه راهبرد نیاز دارند. با کمک این ابزار میتوان مسیرهای مهم و کلیدی دستیابی به اهداف را نشان داد و به این مسیرهای کلیدی توجه بیشتری داشت. این مقاله بااستفاده از نظریه دایگراف رویکرد نوآورانهای را جهت تعیین روابط علت و معلولی در سطح اهداف راهبردی جهت ترسیم نقشه راهبرد ارائه میکند و نتایج اجرایی این رویکرد را بهصورت موردی در معاونت پژوهشی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان ارئه میدهد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از شاخه پیمایشی میباشد.
نقشه راهبرد,اهداف راهبردی,نظریه دایگراف
https://www.smsjournal.ir/article_88396.html
https://www.smsjournal.ir/article_88396_d32302769ab77361a53e98252bc24b41.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
تبیین نقش میانجی قابلیتهای پویا در راهبرد کسب مزیت رقابتی رابطه محور
169
189
FA
اسماعیل
شاهطهماسبی
دانشگاه تربیت مدرس
سید حمید
خداداد حسینی
0000-0001-7435-3632
دانشگاه تربیت مدرس
khodadad@modares.ac.ir
اسدالله
کردنائیج
دانشگاه تربیت مدرس
امروزه شرکتها بهعنوان قسمتی از شبکه روابط نگریسته میشوند که میتوانند از این شبکه مزیت رقابتی کسب کنند. این پژوهش با هدف تحلیل نقش قابلیتهای پویا در رابطه روابط بیرون سازمانی با مزیت رقابتی سازمان و کمیسازی این روابط انجام شده است. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. ابزار کمیسازی روابط، پرسشنامه بوده است که با روشهای مختلف روایی و پایایی آن بررسی شد. پرسشنامه در سیزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران بهصورت تصادفی توزیع شد که 352 مورد از آن برگدانده شد. نتایج نشان از تاثیر بیشتر مسیر غیرمستقیم تبدیل سرمایه اجتماعی بیرونی سازمان به مزیت رقابتی نسبت به مسیر مستقیم آن دارد. قابلیتهای پویا نقش میانجی معنادار و مکمل را در این رابطه ایفا میکنند. حمایتهای دولت، فقدان کارایی اجباری و نبود اطمینان از تقاضا از جمله متغیرهای تعدیلگر محیطی تاثیرگذار بر مدل پژوهش بودهاند.
رویکرد رابطهای,مزیت رقابتی,قابلیتهای پویا,نظریه نهادی
https://www.smsjournal.ir/article_88397.html
https://www.smsjournal.ir/article_88397_79c6b9e109e81def936163275f539d84.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
ارتقای اثربخشی سازمانی در پرتو عوامل اقتضایی داخلی
191
210
FA
سروه
بذرافکن
دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان
سامان
قادری
دانشگاه کردستان
saman_e82@yahoo.com
هدف این پژوهش بررسی اثرات عوامل اقتضایی داخلی بر اثربخشی سازمانی در شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان سنندج میباشد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. جامعۀ آماری شامل 157 نفر از کارکنان شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان سنندج است که به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بررسی شدند. برای تحلیل آماری دادهها و سوالات پرسشنامه از روشهای آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون جهت سنجش فرضیهها استفاده شده است. بر اساس نتایج، بین عوامل اقتضایی داخلی و ابعاد آن با اثربخشی سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد؛ همچنین، از میان ابعاد عوامل اقتضایی داخلی؛ هماهنگی داخلی با ضریب (654/0) بیشترین میزان تأثیر را بر اثربخشی سازمانی داشته و در رتبه اول قرار گرفته است. بعد تازگی محصولات با ضریب (279/0) در رتبه دوم و بعد پیمانهای بودن محصولات (110/0) در رتبه سوم و آخر قرار گرفته است.
<span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>هدف این پژوهش بررسی اثرات عوامل اقتضایی داخلی بر اثربخشی سازمانی در شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان سنندج میباشد. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. جامعۀ آماری شامل 157 نفر از کارکنان شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان سنندج است </span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="AR-SA">که به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس بررسی شدند</span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA">. برای تحلیل آماری دادهها و سوالات پرسشنامه از روشهای آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون جهت سنجش فرضیهها استفاده شده است. بر اساس نتایج، بین عوامل اقتضایی داخلی و ابعاد آن با اثربخشی سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد؛ همچنین، از میان ابعاد عوامل اقتضایی داخلی؛ هماهنگی داخلی با ضریب (654/0) بیشترین میزان تأثیر را بر اثربخشی سازمانی داشته و در رتبه اول قرار گرفته است. بعد تازگی محصولات با ضریب (279/0) در رتبه دوم و بعد پیمانهای بودن محصولات (110/0) در رتبه سوم و آخر قرار گرفته است.</span>
عوامل اقتضایی داخلی,اثربخشی سازمانی,شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی شهرستان سنندج
https://www.smsjournal.ir/article_88399.html
https://www.smsjournal.ir/article_88399_79a4ecc75f8839162182a000cf507f6d.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
بررسی الگوی راهبردی عوامل روانی اجتماعی صنعت پوشاک و تاثیر آن بر کشورگرایی
211
232
FA
سلمان
عوضی
دانشگاه شهید بهشتی
salman.eyvazi70@gmail.com
سجاد
شکوهیار
دانشگاه شهید بهشتی
شهرام
تاتاری
دانشگاه شهید بهشتی
در بازار رقابتی نوین، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی بسیار دشوار شده است که بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کرده و در سطح بازار باقی بمانند. هرچند که بخش بزرگی از رقابت به ویژگیهای ملموس کالا برمیگردد؛ ولی یکی از مولفههای اساسی کشورگرایی مصرفکنندگان میباشد که میتواند تمایل مصرفکنندگان را نسبت به کالاهای خارجی کاهش دهد. یکی از صنایعی که بهشدت تحت تاثیر کالاهای وارداتی قرار گرفته است، پوشاک بانوان میباشد. این پژوهش بهبررسی عوامل روانی اجتماعی (ملیگرایی، محافظهکاری و برونگرایی) و نقش تعدیلکنندگی نحصیلات و سن بر کشورگرایی مصرفکننده پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، بانوان شهر تهران بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای به چهار خوشه شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم و سپس، تعداد 385 پرسشنامه بین آنها توزیع شد. بر اساس نتایج، رابطه بین محافظهکاری و ملیگرایی با کشورگرایی معنادار بوده ولی بین متغیر برونگرایی و کشورگرایی مصرفکننده رابطه معناداری وجود نداشت؛ همچنین، وقتی که متغیر سن نقش تعدیلگر را داشته باشد، فقط رابطه محافظهکاری با کشورگرایی معنادار بوده و زمانیکه تحصیلات نقش تعدیلگر را ایفا کند، فقط رابطه ملیگرایی با کشورگرایی مصرفکننده معنادار بوده است.
کشورگرایی مصرفکننده,برونگرایی,ملیگرایی,محافظهکاری
https://www.smsjournal.ir/article_88401.html
https://www.smsjournal.ir/article_88401_704fb663936449a66a230025a8cb47b6.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
ارائه الگوی اجرای خطمشی فقرزدایی در ایران براساس سند چشمانداز بیست ساله
233
266
FA
فاطمه
ثنایی اعلم
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
غلامرضا
معمارزاده طهران
0000-0002-8800-0149
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
gmemar@gmail.com
کرم اله
دانش فرد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
با توجه به اهمیت موضوع فقر و حضور و گسترش آن در جامعه ایران، هدف این پژوهش، طراحی مدل اجرای خطمشی فقرزدایی در ایران بوده است. به این ترتیب، عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای فقرزدایی در سه عرصه خطمشیگذاری، نهادی و عرصه خرد، طبقهبندی نظری شدهاند. محقق جهت دستیابی به اهداف پژوهش، از روش تحقیق دلفی استفاده کرده است که با اتکا به مبانی نظری و مطالعات میدانی اقدام به شناسایی و تأیید اعتبار محتوای 85 شاخص موثر بر اجرای خطمشی فقرزدایی شد. در ادامه، تعداد 15 نفر بهعنوان اعضای پانل دلفی از بین قانونگذاران مطّلع در عرصه خطمشی فقرزدایی با ویژگیهای مربوطه انتخاب شدند. در دلفی توافق لازم با مقدار آماری تاو کندال 81/0 بهدست آمد. یافتههای دلفی نشان داد که از بین شاخصهای اولیه، 21 مولفه حذف شده و تعداد 64 مولفه بهعنوان مولفههای موثر بر اجرای خطمشی فقرزدایی مورد توافق قرار گرفته است. همچنین تحلیل فازی یافتههای پژوهش نشان داده است که از بین 64 شاخص بهدست آمده، تعداد 29 شاخص اثر معتبری بر متغیّر وابسته گذاشته که این شاخصهای پذیرفته شده، بهترتیب ضریب تأثیرگذاری، چهار عامل محیطی کلان؛ روابط افقی بین سازمانی؛ تاثیر بازخورد جمعیت هدف و درنهایت متغیر شکلگیری خطمشی را شکل دادهاند. درنهایت، میزان توان اجرای خطمشی فقرزدایی در سند چشمانداز با توجه به یافتههای بهدست آمده، برابر با 059/1 (خیلی ضعیف) بوده است. براساس نتایج، پیشنهاد میشود که دولت در عرصه سیاستگذاری بهصورت اقتداری وارد عمل شده و در عرصه خرد رویکرد تعاملی، ترغیبی و مبتنی بر مشارکت اتخاذ کند.
فقرزدایی,اجرای خطمشی,حکمرانی,روش دلفی,تحلیل فازی
https://www.smsjournal.ir/article_88402.html
https://www.smsjournal.ir/article_88402_47e6ac8c45d3be96d40bbe83c216377c.pdf
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
7
28
2017
02
19
الگوی سنجش هوشمندی کسبوکار در صنعت تلکام
267
281
FA
آرمان
احمدی زاد
دانشگاه کردستان
a.ahmadizad1984@gmail.com
اﺑﺮاهیم
ﻋﺒﺎﺳﯽ
دانشگاه الزهرا
مهین
رحیمپور
دانشگاه الزهرا
هدف این پژوهش، ارائه الگوی سنجش سیستم هوشمندی کسبوکار با استفاده از رویکرد آمیخته است. در این مقاله، ابتدا مبانی نظری پژوهش بررسی شده و سپس، با مرور پژوهشهای پیشین، شاخصهای سنجش سیستم هوشمندی کسبوکار استخراج شده است. در ادامه، متغیرهای اولیه استخراجشده با روش کیفی و با گروههای کانونی غربال و متغیرهای مناسب به منظور طراحی مدل و سنجش آن تایید شدند. جامعه آماری شامل مدیران، روسا و کارشناسان کسبوکار یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور است و نمونه آماری به صورت سرشماری جامعه آماری انتخاب شد. در ادامه، دادههای کمی پژوهش با پرسشنامه جمعآوری و با توجه به اینکه جامعه آماری سرشماری شده بود، با روشهای آمار توصیفی و ماتریس اهمیت- عملکرد تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت سیستم هوشمندی کسبوکار در سطح متوسط رو به بالایی است؛ اما سطح ابعاد آن باهم متفاوتاند. هوشمندی فناورآنه و هوشمندی رقبا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی بازار در سطح متوسط روبه بالا و نزدیک به مطلوب است؛ اما سطح هوشمندی راهبردی ضعیف ارزیابی شد. بر اساس ماتریس اهمیت- عملکرد در مجموع هوشمندی فناورآنه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازار در ناحیه قوتهای سیستم هوشمندی کسبوکار قرار گرفتند؛ اما هوشمندی راهبردی در ناحیه ضعفهای کلیدی سیستم هوشمندی کسبوکار است.
هوشمندی کسبوکار,هوشمندی بازار,هوشمندی رقابتی,هوشمندی فناورآنه,هوشمندی راهبردی
https://www.smsjournal.ir/article_88403.html
https://www.smsjournal.ir/article_88403_44a3fc4e365c9030be8d52b7d058dc7d.pdf