موضوع کنترل استراتژیک، به خودی خود پیچیده است و این موضوع در شرکتهای هولدینگ دارای پیچیدگی مضاعف است. تحقیقات پیشین، دو متغیر رسمیت و تعداد معیار عملکرد (شفافیت) در کنترل استراتژیک اعمال شده توسط ستاد مرکزی در شرکتهای هولدینگ را به صورت نظری مورد توجه قرار دادهاند. در این تحقیق سعی شد تا با جمع آوری اطلاعات از شرکتهای هولدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و بهبودهای لازم ارائه شود. گرچه آزمونهای انجام شده، ارتباط بین رسمیت و تعداد معیارهای ارزیابی به کار گرفته شده در کنترل استراتژیک را با عملکرد بلند مدت شرکتهای نمونه تحقیق، تایید نکرده است، اما ترکیب این دو متغیر و ارائه چهار گونه برای کنترل استراتژیک، موجبات اندکی بهبود را در برقراری رابطه بین گونههای کنترل استراتژیک و عملکرد بلند مدت شرکتهای هولدینگ فراهم آورد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که در شرکتهای نمونه، شرکتهایی از عملکرد بالاتر برخوردار بودهاند که از گونه کنترل رسمی بر مبنای تعداد معیار کمتر استفاده کردهاند. به علاوه، یافتههای تحقیق مبین آن است که هر شرکت هولدینگ باید به تناسب نوع تدوین و اجرای استراتژیک خود، از یکی از استراتژیهای کنترل استراتژیک استفاده نماید و هماهنگی بیشتر بین این سه مرحله بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک پیشنهاد شده، در یک شرکت، به بهبود عملکرد بلند مدت آن شرکت منجر خواهد شد.