پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزه فرهنگ نوآوری بهمنظور درک بهتر این پدیده در شرکتهای تولیدی سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان مازندران اجرا شده است. روش تحقیق بهصورت کیفی و مبتنی بر رویش نظریهها است. برای گردآوری اطلاعات از برجستهترین مبانی نظری و مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد و بررسی و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمیک انجام گرفت. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از تکنیکهای هدفمند قضاوتی و گلولهی برفی انجام شد. نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری به ایجاد نظریه در حوزه فرهنگ نوآوری منجر شد که بر مبنای آن عوامل علی، زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبرد و پیامد در رابطه با فرهنگ نوآوری معنا پیدا کردهاند.