ORIGINAL_ARTICLE
گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر متقابل گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق شامل شرکتهای فعال در بورس کشور میباشد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای سهمیهای میباشد. باتوجه به سهمیة هر یک از صنایع، در مجموع، 167 پرسشنامه از بین شرکتها جمعآوری شد. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 53/8 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید تأثیر میگذارند. تأثیر گرایش راهبردی بر عملکرد، بیشتر از سایر متغیرها است. قابلیت توسعة محصولات جدید در ردة دوم تأثیرگذاری و فرهنگ نیز در ردة سوم تأثیرگذاری بر عملکرد قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد که گرایش راهبردی و قابلیت راهبردی بر فرهنگ سازمانی تأثیر میگذارند.
https://www.smsjournal.ir/article_88794_de53a99ec466e86366d537e95e2e826f.pdf
2013-08-23
15
33
فرهنگ
قابلیت توسعة محصولات جدید
عملکرد
توسعة محصولات جدید
بورس
جمشید
سالار
jamshidsalar@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
سید ابوالفضل
ابوالفضلی
2
استادیار، دانشگاه ارومیه.
AUTHOR
فرجالله
رحیمی
3
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز.
AUTHOR
1. تیموری، ابراهیم.، و آبرومند، جمال (1388). هماهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شماره 2، 146-127.
1
2. حمیدیزاده، محمدرضا.، حاجی کریمی، عباسعلی.، و لطیفی، محمد مهدی (1391). تبیین و ارزیابی موقعیتیابی استراتژیک بنگاههای اقتصادی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 9، 53-35.
2
3. رضائیان، علی.، و نائیجی، محمدجواد (1391). هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 9، 34-15.
3
4. رمضانیان، محمد رحیم.، نصیر، ابوالقاسم.، و عبدی، عبدالله (1391). تحلیل ریسک توسعه محصول جدید با استفاده از شبکههای بیز، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 4، 202-185.
4
5. رهنورد، فرجالله.، و نیکزاد، سعید (1391). ایجاد همترازی بین عناصر سازمانی در پرتو نقاط مرجع استراتژیک و رابطه آن با عملکرد سازمانی، نشریه مدیریت دولتی، شماره 2، 34-19.
5
6. عباسزاده، حسن، درویش، حسن، الوانی، سید مهدی، و صالحی صدقیانی، جمشید (1390)، الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی ایران، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7، 116-99.
6
7. عزیزی، شهریار، موتمنی، علیرضا، و عبداللهپور، امیررضا (1391). الگوی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی، شماره 16، 25-7.
7
8. قنبرپور نصرتی، امیر، ساعتچیان، وحید، و پورسلطانی زرندی، حسین (1391)، ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی، انگیزه یادگیری و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیونهای منتخب، مدیریت ورزشی، شماره 14، 107-91.
8
9. Arogyaswamy, B. & Byles, C.M. (1987). Organizational culture: internal and external fits. Journal of Management, Vol. 13 No. 4, pp. 647-59.
9
10. Baker, W.E. & Sinkula, J.M. (1999). The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 27 ( 4), 411-27.
10
11. Barczak, G., Griffin, A. & Kahn, K.B. (2009). Trends and drivers of success in NPD practices: results of the 2003 PDMA best practices study. Journal of Product Innovation Management, 26 9 1), 3-23.
11
12. Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17 ( 1), 99-121.
12
13. Camerer, C. & Vepsalainen, A. (1988). The economic efficiency of corporate culture. Strategic Management Journal, 9, 115-26.
13
14. Conant, J.S., Mokwa, M.P. and Varadarajan, P.R. (1990). Strategic types, distinctive marketing competencies and organizational performance: a multiple-measures-based study. Strategic Management Journal, 11, 365-83.
14
15. Day, G.S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58 (1), 37-52.
15
16. Day, G.S. (1990). Market Driven Strategy: Processes for Creating Value, Free Press, New York, NY.
16
17. De Brentani, U., Kleinschmidt, E.J. & Salomo, S. (2010). Success in global new product development: impact of strategy and the behavioral environment of the firm. Journal of Product Innovation Management, 27 ( 2), 143-60.
17
18. De Long, D.W. & Fahey, L. (2000). Diagnosing cultural barriers to knowledge management. Academy of Management Executive, 14 (4), 113-27.
18
19. Desarbo, W.S., Di Benedetto, C.A., Song, M. and Sinha, I. (2005). Revisiting the Miles and Snow strategic framework: uncovering interrelationships between strategic types, capabilities, environmental uncertainty, and firm performance. Strategic Management Journal, 26 (1), 47-74.
19
20. Deshpande, R. & Farley, J. (2004). Organisational culture, market orientation, innovativeness and firm performance. International Journal of Research in Marketing, 21, 3-22.
20
21. Hakala, H. (2011). Strategic orientations in management literature: Three approaches to understanding the interaction between market, technology, entrepreneurial and learning orientations. International Journal of Management Reviews, 13 (2), 199-217.
21
22. Hughes, M. & Morgan, R.E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36 (5), 651-61.
22
23. Hughes, P. & Morgan, R.E. (2008). Fitting strategic resources with product-market strategy: performance implications. Journal of Business Research, 61 (4), 323-31.
23
24. Hult, G.M., Ketchen, D.J. & Arrfelt, M. (2007). Strategic supply chain management: improving performance through a culture of competitiveness and knowledge development. Strategic Management Journal, 28 (10), 1035-52.
24
25. Holcomb, T.R., Ireland, R.D., Holmes, R.M. Jr & Hitt, M.A. (2009). “Architecture of entrepreneurial learning: exploring the link among heuristics, knowledge, and action. Entrepreneurship Theory & Practice, 33, 167-92.
25
26. Jambulingam, T., Kathuria, R. & Doucette, W.R. (2005). Entrepreneurial orientation as a basis for classification within a service industry: the case of retail pharmacy industry. Journal of Operations Management, 23 ( 1), 23-42.
26
27. Kelly, D. and Storey, C. (2000). New service development: initiation strategies. International Journal of Service Industry Management, 11 (1), 45-62.
27
28. Kusunoki, K., Nonaka, I. & Nagata, A. (1998). Organizational capabilities in product development of Japanese firms: a conceptual framework and empirical findings.Organization Science, 9 (6), 699-718.
28
29. Kyriakopoulos, K. & de Ruyter, K. (2004). Knowledge stocks and information flows in new product development. Journal of Management Studies, 41 (8), 1469-99.
29
30. Lumpkin, G.T. & Dess, G.G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21, 135-72.
30
31. Madhavaram, S. & Hunt, S.D. (2008). The service-dominant logic and a hierarchy of operant resources: developing masterful operant resources and implications for marketing strategy. Journal of the Academy of Marketing Science, 36, 67-82.
31
32. Manion, M.T. & Cherion, J. (2009). Impact of strategic type on success measures for product development projects. Journal of Product Innovation Management, 26 (1), 71-85.
32
33. McKee, D., Varadarajan, P.R. & Pride, W.M. (1989). Strategic adaptability and firm performance: a market contingent perspective. Journal of Marketing, 53 (3), 21-35.
33
34. Miles, R.E. & Snow, C.C. (1978). Organizational Strategy, Structure and Process, McGraw-Hill, New York, NY.
34
35. Olson, E.M., Slater, S.F. & Hult, G.T.M. (2005). The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behavior. Journal of Marketing, 69 (3), 49-65.
35
36. Paladino, A. (2009). Financial champions and masters of innovation: analyzing the effects of balancing strategic orientations. Journal of Product Innovation Management, 26, 616-26.
36
37. Schreyogg, G. & Kliesch-Eberl, M. (2007). How dynamic can organizational capabilities0020be? Towards a dual-process model of capability dynamization. Strategic Management Journal, 28 9, 913-33.
37
38. Sirmon, D.G., Hitt, M.A. & Ireland, R.D. (2007). Managing firm resources in dynamic environments to create value: looking inside the black box. Academy of Management Review, 32 (1), 273-92.
38
39. Slater, S.F. & Narver, J.C. (1993). Product-market strategy and performance: an analysis of the Miles and Snow strategy types. European Journal of Marketing, 27 (10), 33-51.
39
40. Song, M., Di Benedetto, C.A. & Nason, R.W. (2007). Capabilities and financial performance: the moderating effect of strategic type. Journal of the Academy of Marketing Science,. 35, 18-34.
40
41. Spanjol, J., Qualls, W.J. & Rosa, J. (2011). How many and what kind? The role of strategic orientation in new product ideation. Journal of Product Innovation Management, 28 (2), 236-50.
41
42. Storey, C. & Kahn, K.B. (2010). The role of knowledge management strategies and task knowledge in stimulating service innovation. Journal of Service Research,. 13(4), 397-410.
42
43. Wang, C.L. (2008). Entrepreneurial orientation, learning orientation, and firm performance. Entrepreneurship: Theory & Practice, 32 (4), 635-57.
43
44. Zheng, W., Yang, B. & McLean, G.N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63 (7), 763-71.
44
ORIGINAL_ARTICLE
شبیهسازی الگوی پویای رفتاری سهام در بورس اوراق بهادار تهران
این پژوهش رفتار سهام صنایع ملی مس ایران را در بازار بورس شبیهسازی نموده و امکان پیشبینی و تحلیل نوسانات آتی قیمت این سهم را برای سیاستگذران و ذینفعان فراهم کرده است. برای الگوسازی رفتار سهم، عوامل اثرگذار بر قیمت سهم در بازار بورس و عوامل مؤثر در قیمت محصول در بازار شناسایی شدهاند. در گام بعد نمودارهای علی و معلولی هر بخش براساس روششناسی پویاییهای سیستم ترسیم شده است. سپس الگوی تحقیق بااستفاده از رویکرد پویاییهای سیستم و بااستفاده از نرمافزار Vensim DSS مورد شبیهسازی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که مهمترین عامل اثرگذار بر نوسانات قیمت سهام، هزینة تولید و پس از آن قیمت جهانی مس میباشد. در نهایت نیز سناریوهای مختلف از قبیل اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانهها، نوسانات قیمت جهانی و نسبت P/E سهم برای پیشبینی نوسانات آتی قیمت سهم مطرح و نتایج آنها مورد تحلیل قرار گرفت.
https://www.smsjournal.ir/article_88795_e5b0a02663f98f3ca0ec3bcb7f7c764d.pdf
2013-08-23
35
52
شبیهسازی
پویاییهای سیستم
رفتار سهام
صنایع مس
محمدهاشم
موسوی حقیقی
1
مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس.
AUTHOR
فیروزه
ستوده
frz_std86@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
1. آذر، عادل، کریمی، سیروس (1388). پیشبینی بازده سهام با استفاده از نسبتهای حسابداری یا رویکرد شبکه های عصبی. تحقیقات مالی، دوره11، شماره 28.
1
2.بابائیان،علی و عرب مازار، محمد (1379). بررسی تحلیلی ارتباط بین تغییرات اقلام ترازنامه با تغییرات بازده سهام در شرکت های بورس تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی.
2
3. تهرانی، رضا، محمدی، شاپور، پور ابراهیمی، محمد رضا (1389). مدلسازی و پیش بینی نوسانات بازده در بورس اوراق بهادار تهران. دوره 12، شماره30.
3
4. شیخ خوزانی، زهره، حسینی، خسرو، رحیمیان، مهدی (1389). مدلسازی بهره برداری از مخازن چند منظوره به روش پویایی سیستم. مجله مدل سازی در مهندسی، شماره 21.
4
5. Alexander, C. (1999). Risk Management and Analysis. Measuring and Modelling Financial Risk, Volume 1, John Wiley and Sons, NewYork, NY.
5
6. Atsalakis, G., & Kimon, V. (2009). Forecasting stock market short-term trends using a neuro-fuzzy based methodology. Expert Systems with Applications, 36.
6
7. Forrester, J. W., & Brink, H.M. (1999). Industrial Dynamics. students edition, MIT Press.
7
8. Pan. H., & Zhang, Z. (2005). Forecasting financial volatility: Evidence from chine’s stock market. Working papers in economics and finance, 06/02, University of Durham.
8
9. Rahdari, H., Forouzan, A., Ramezankhani, A., & Foroughi, P. (2009). Analyzing effect of global steel price fluctuation on Iran ′s steel maker stock price: A system dynamics approach. system dynamics conference.
9
10. Richardson P. & Pugh, A.L. (1993). Introduction to system dynamics modeling with dynamo. second priting, MIT press.
10
11. Sterman, J. D. (2000). Business Dynamics. McGraw-Hill, Boston.
11
12. Tooma, E.A. (2003). Modeling and Forecasting Egyptian Stock Market Volatility before and after Price Limits. Working Paper, 0310,Economic Research Forum, Cairo, Egypt.
12
-www.irbourse.com
13
-www.TSETMC.com
14
-www.nicico.com
15
-www.kitcometals.com
16
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی راهبردی الگوی دورکاری کارکنان
هدف این مقاله ارزیابی وضعیت و راهبرد الگوی دورکاری کارکنان دستگاههای دولتی است. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز، تعداد 110 پرسشنامه درخصوص عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری از ستاد وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان تهران گردآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. براساس مدل تحقیق عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری در هفت دسته: نگرش کارکنان، تأمین زیرساختهای اجرای دورکاری، ماهیت کار، طراحی سازمان، دغدغههای اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت بهکارگیری کمّی وکیفی نیروی کار، آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری دستهبندی و بااستفاده از آزمون همبستگی – تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج حاصله نشان داد نگرش کارکنان، تأمین زیرساختهای اجرای دورکاری نسبت به دورکاری، دغدغههای اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت بهکارگیری کمّی وکیفی نیروی کار و آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری بر پذیرش دورکاری تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما ماهیت کار و طراحی سازمان بر پذیرش دورکاری تأثیر معناداری ندارد.
https://www.smsjournal.ir/article_88796_7830423fd7f6e25750ca474b73295d51.pdf
2013-08-23
53
73
دورکاری
کارمند دورکار
پذیرش دورکاری
وزارت بازرگانی
حمید
رامینمهر
h.raminmehr@gmail.com
1
دانشجوی دکترای، دانشگاه شهید یهشتی
LEAD_AUTHOR
محبوبه
ادراکی
2
رئیس گروه بهرهوری وزارت بازرگانی.
AUTHOR
سیده سمانه
توکلی
3
کارشناس بهرهوری وزارت بازرگانی.
AUTHOR
میترا
امجدی کیوی
4
کارشناس ارشد .
AUTHOR
1. سهرابی بهمن (1382). دورکاری، مفاهیم و فرایند برنامهریزی.
1
2. قلیچ باتمان (1388). دورکاری(کار از راه دور): مزایا و راهکارها.
2
3. Aboelmaged Mohamad, G., & Elamin Abdallah, M. (2009 ). Teleworking in UAE: An empirical study of influencing factors, facilitators, and inhibitors. Journal of Business Science and Applied Management, 4.
3
4. Baruch Yehuda, & Joan Yuen Yuk King,( 2000). Inclination to opt for teleworking: A comparative analysis of United Kingdom versus Hong Kong employees. International Journal of Manpower, 21 (7).
4
5. Cheuk Fan Ng, ( 2010). Teleworker’s home office: an extension of corporate office?. Facilities, 28 ( ¾).
5
6. Higa, K., & Shin, B,( 2003), The Telework Experience in Japan.
6
Communications of the ACM, 46(9)
7
7. Kurland Nancy, B., & Bailey Diane, E. (1999). The Advantages and Challenges of Working Here, There, Anywhere, and Anytime. Organizational Dynamics.
8
8. Illegems V., & Verbeke, A. (2003). Moving towards the virtual workplace: managerial and societal perspectives on telework.
9
9. Illegems V. &Verbeke, A. (2004). Telework:what does it mean for management. Elsevier Ltd, 319-334.
10
10. Oly Ndubisi Nelson, & Kahraman, Cengiz. (2005). Teleworking adoption decision-making processes :Multinational and Malaysian firms comparison. , The Journal of Enterprise Information Management, 18, (2), 150-168.
11
11. Offstein, E. H., Morwick J.M. & Koskinen, L. (2010). Making telework work:leading people and leveraging technology for competitive advantage. Strategic HR Review, 9 (2), 32-37.
12
12. Pérez Pérez, M., Marínez Sánchez, A.M., De Luis Carnicer, M.P., & Vela Jiménez M.J, (2008). Telework adoption, change management, and firm performance. Journal of Organizational ChangeManagemen, 21(1), 7-31.
13
13. Status of telework in the federal Government, report to congress, united states office Of personnnel management, august (2009). Telework Call for Data.
14
14. Status of telework in the federal Government, report to congress, ( 2008). united states office Of personnnel management,Telework Call for Data.
15
15. Welz C & Wolf F, (2010). Eurofound, Telework in the European Union. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
16
ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی نقش سیاستهای بهرهوری منابع انسانی
براساس نظام ارزشی جامعه، بهرهوری منابع انسانی بهعنوان مهمترین و تأثیرگذارترین عامل در افزایش بهرهوری سازمان میباشد. هدف مقالة حاضر گونهشناسی سیاستهای بهرهوری منابع انسانی است و اینکه چه ذهنیتها و دیدگاههای مختلفی در مورد موضوع تحقیق در بین مشارکتگنندگان ناحیهای از آموزش و پروش خراسان رضوی وجود دارد. برای تبیین جامعتر و کاملتر از سیاستهای بهرهوری منابع انسانی، از روششناسی کیو (Q) استفاده شده است. این روش ترکیبی، دستهبندی عمیقتری از دیدگاههای مشارکتکنندگان نسبت به موضوع مورد بررسی بهدست میدهد. در این روش از تحلیل عاملی کیو و سنخشناسی که از آرایههای عاملی و مصاحبه با مشارکتکنندگان در حین مرتبسازی حاصل شد، دیدگاهها و عقاید مشارکتکنندگان، در چهار دستهبندی شناسایی شده است. نتایج تحلیلها نشان میدهد نقشهای "مشابه" ارزشیابی شده، مبنای پیدایش نقشهای جدید برای سیاستگذاران بهرهوری منابع انسانی در آموزش و پرورش است. مانند نقش "شایستهگزینی برای ارتقای بهرهوری"، "آموزشپذیران خلاق" و "منتقدان به عدم اجرای سیاستهای بهرهوری" و ضعفها نیز مانند عدم هماهنگی سیاستهای پیشنهادی بهرهوری منابع انسانی با هدف نهایی فعالیتهای منابع انسانی، و نیز اهمیتندادن به مهارتهای ذهنی، انسانی و کار تیمی میباشد.
https://www.smsjournal.ir/article_88797_7c55b83f45164a5cd6e767fbec0673b5.pdf
2013-08-23
75
104
وظایف مدیریت منابع انسانی
سیاستهای بهرهوری منابع انسانی
شناختی کیو
علی
شیرازی
1
دانشیار، دانشگاه فردوسی.
AUTHOR
سمانه
لاجوردی
2
دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی
LEAD_AUTHOR
مهناز
لاجوردی
3
کارشناس، آموزش و پرورش خراسان رضوی.
AUTHOR
1. خاکی، غلامرضا (1386). مدیریت بهره وری با رویکرد تحلیلی به آن در سازمان، تهران: انتشارات کوهسار.
1
2. خداداد حسینی، سید حمید، عزیزی، شهریار (1385). مدیریت و برنامهریزی استراتژیک، رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی، صفحه 100.
2
3. دانایی فرد، حسن، الوانی، سید مهدی (1390). درآمدی بر نظریه های مدیریت دولتی، تهران، انتشارات شرکت علمی و فرهنگی، صفحات 230- 240.
3
4. دری نجفآبادی، قربانعلی(1374). اسلام، انسان و بهره وری، تهران، ضریح، ص 15.
4
5. دعایی، حبیب ا... (1390) تحلیل مسائل برنامه ریزی نیروی انسانی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، منتشر نشده.
5
6. فقیهی، ابوالحسن، دانایی فرد، حسن (1385). بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی- تطبیقی)، تهران: انتشارات فرهنگی رسا، صفحات 290- 296.
6
7. لاجوردی، سمانه (1391). روششناسی در تحقیقات ناظر بر خط مشیهای عمومی: بررسی کاربرد روش تحقیق کیو (Q) و تفسیرپذیری آن، در دست بررسی.
7
8. نوبخت، محمد باقر، بختیاری، حمید (1387). روش های ارتقای بهره وری در چشم انداز بیست ساله، تهران: انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، صفحه 16.
8
9. سازمان ملی بهرهوری ایران (1390). نگاهی به عملکرد بهرهوری اقتصاد ایران، هفته نامه برنامه، انتشارات سازمان ملی بهره وری ایران، شماره 413، سال نهم.
9
10. Adelman, I. (2007). Income Distribution & Development , Handbook of Development Economic, Eds: H.Chenery & T.N. Srinivasan, Elsevibr Science Publishers.
10
11. Amesterdam. B.J. et al. (2006). Organizational Identification During a Merger: Determinants of Employees’ Expected Identification With the New Organization, British journal of management, 17, 49-67.
11
12. Brown , S.R. (2002). The History and Principles of Q Methodology in Psychology and the Social Sciences , Red at the British Psychological Society Symposium on, A Quest for a Science of Subjectivity: The Lifework of William Stephenson, University of London.
12
13. Brown,S.; During, D. & Selden,S.(2008). Q Methodology, Chapter 37, (in C.miller & K.Yengleds) Handbook of Research Methods in Public Administration or Public Policy ,Kaifcag Yang,Gerald J Miller, p:722-755, Available at: www.handbook.uts.edu.au/subjects/details/57028.html.
13
14. Dryzek & Braithwaite (2005). Q Methodology, by EPA Cooperative Agreement 831219-01-3.
14
15. Frees, M. (2005). Grand Theories and Mid-Range Theories, Chapter 5 from Great Minds in Management , the process of theory Development, Edited by Ken G. Smith & Michael A. Hitt Oxford New York, University Press.
15
16. Gordone, E. & Mills, J.R. (2008). An Exploration of Factors that Influence the Use of Information Technology for Institutional Effectiveness in Terms of the Research and Learning Productivity of a College or University, Dissertation Submitted to the Department of Educational Leadership and Policy Studies in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, Florida State University, College of Education.
16
17. Kristakis ,J.(1998) Short Method Makes Frequent Evaluation of Office Productivity a Realistic, Objective,P.81-83.
17
18. Krlynjr, Fred, A. (1997). Foundations of Behavioral Sciences (Volume 2), translated by Hasan Pasha Sharifi & J. Najafi does sound emission of light from a pp 299-320. (in Persian).
18
19. Morrison, E. W. & Milliken, C. (2000). Taking charge at work: Extrarole eVorts to initiative workplace change. Academy of Management Journal, 42: 403–419.
19
20. Tolentino,A. (2000). Productivity Management for Sustainable Development, International Labour Organization.
20
21. Tuler,S, Chess, C, Santos, S. & Danielson, S.(2005). Q Methodology, by EPA Cooperative Agreement 831219-01-3.
21
22. Tuler, S. et al. (2005). Selecting The Right Tool for Evaluations: Guidance for Community Involvement Practitioners, EPA’s Public Involvement Policy is
22
Available at:www.epa.gov/public involvement/ pdf/ Policy 2003.pdf.
23
23. Tyrus L.S. (2004). Discourse of Environmental Justice: A Q Study, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty, of George Mason University in Partial Fulfillment of The Requirments for the Degree of Doctor of Philosophy Environmental Science and Public Policy, 1-160.
24
24. Webler, T., Danielson, S., & Tuler, S. (2009). Using Q method to reveal social perspectives in environmental research, Greenfield MA: Social and Environmental Research Institute. Downloaded from: http://www.seri-us.org/ sites/ default/ files/ Qprimer .pdf.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی تعالی سازمانی براساس اخلاق کسبوکار
پژوهش حاضر نتیجة تحقیق کیفی از نوع مطالعهای موردی است که در راستای شناسایی معضلات و ایرادات ساختاری موجود در شرکت نفت صورت پذیرفته است. بر این اساس نتایج استخراجشده در مرحلة کیفی، حاکی از ضعف در نظام ارزیابی عملکرد سازمان، ضعف در عدالت توزیعی، عدالت رویهای، تمرکز نامتناسب سازمان در شهر تهران، ساختار وظیفهمدار (در مقابل فرآیندمدار)، ساختار منابع محور (در مقابل دانشبنیان)، ساختار ناپویا، نرخ اعتماد پایین ذینفعان به سازمان و نهایتاً لزوم حرکت به سمت الگوهای تعالی سازمانی با رویکردی اخلاقمدار بوده است. نتایج حاصل از مرحلة کیفی، با رویکردی کمّی و از طریق 156 نفر از مدیران مجموعه و براساس روشهای آمار توصیفی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. توجه به مؤلّفههای استخراجشده از نتایج تحلیل کمّی، کیفی و شباهت شناسایی شدة آن با چارچوب مدل تعالی سازمانی، محققین را بر آن داشته تا به ارائة چارچوبی نوین در حوزة ارزیابی عملکرد، در تناسب با ساختار سخت و نرم وزارت نفت پرداخته، و بر این اساس مدل تعالی اخلاقمدار، بهعنوان مدل پیشنهادی در ارزیابی عملکرد وزارت نفت و شرکتهای تابعه، معرفی شده است.
https://www.smsjournal.ir/article_88798_bea8a98e10f7048b837d73b6d4bcfb14.pdf
2013-08-23
105
124
مدیریت کیفیت جامع
ارزیابی عملکرد
تعالی سازمانی
اخلاق
اخلاق کسبوکار
مجتبی
رفیعی
1
استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز اراک.
AUTHOR
معصومه
حبیبی
2
استادیار و عضو هیأت علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی وابسته به وزارت نفت.
AUTHOR
علیرضا
علیاحمدی
3
دانشیار، دانشگاه علم و صنعت.
AUTHOR
محمد
موسوی
4
استادیار، دانشگاه پیام نور مرکز مشهد.
AUTHOR
محمد
کرمانی
kermani49@yahoo.com
5
دانشجوی دکترای مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
1. اسفندیاریمقدم، علیرضا، زارعی، عیسی، فامیل روحانی، سید علی اکبر(1390) ،«ارزیابی عملکرد اداره کل آرشیوها و کتابخانههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران براساس الگوی تعالی سازمانی ای.اف.کیو.ام»، فصلنامة گنجینه اسناد، سال بیست و یکم، دفتر اول، بهار
1
2. الوانی، سید مهدی ، رحمتی، محمد حسین (1385) ، «فرآیند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان» ، نشریه فرهنگ مدیریت ، شماره 15 ، صفحه 43:70
2
3. تقیزاده هرات، علی، نورالنسا، رسول (1390)، «ضرورت بازآفرینی الگوی تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا متناسب با بخش بهداشت و درمان جهت استفاده در جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی»، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 2ف تابستان، شماره مسلسل 37
3
4. جوادیآملی، عبدالله (1385)، «حکمت تکالیف و حقوق در تعالیم اسلامى»، نشریه پاسدار اسلام، شماره 291-292
4
5. جوادیآملی، عبدالله (1389)، «حق و تکلیف از منظر نهج البلاغه» ، نشریه افق حوزه- شماره 264 ، فروردین ماه
5
6. حسنزاده ثمرین، تورج، مقیمی، سید محمد(1389)،«اثر سرمایه اجتماعی بر تعالی سازمانی»، مجله مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 3، پاییز، صفحات 123 تا 143
6
7. خالقی، امیر حسین، حاجکریمی، عباسعلی(1390)، «بومیسازی نظام وزندهی مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، بهار و تابستان
7
8. رازینی، روح الله(1389)، «طراحی و تبیین مدل جامع تعالی سازمانی براساس رویکرد اسلامی»، رساله دکترای، رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، دانشگاه تربیت مدرس
8
9. شاهرودی، کامبیز، امیرتیموری، علیرضا، رکن شریفی، امیر(1390)، «پیشبینی عملکرد شرکتها با استفاده از معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM (مورد مطالعه: گروه خودروسازی)»،فصلنامه مدیریت، سال هشتم، شماره 23، پاییز
9
10. شمس، غلامرضا، بولوسار، غلامرضا(1389)، «ارزیابی میدانی مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک چارچوب مدیریت کیفیت فراگیر»، مجله چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 2، تابستان
10
11. صفری، سعید(1382)، «طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد با تاکید بر شاخصهای مدیریت کیفیت در سازمانهای تولیدی-رویکرد تحلیل پوششی دادهها»، رساله دکترای رشته مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، دانشگاه تربیت مدرس
11
12. عبدالواحدابن محمد، تمیمی آمدی ، «غررالحکم و دررالکلم» ، تصحیح سید مهدی رجایی ، نشر دارالکتبالاسلامیه
12
13. قراملکی، احد (1385)، « پیش بینی پذیری اخلاقی سازمان و توسعه منابع انسانی»، سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی
13
14. قراملکی، احد (1388)، «درآمدی بر اخلاق حرفه ای»، انتشارات سر آمد، چاپ دوم
14
15. قراملکی، احد (1389)، «اخلاق کاربردی در ایران و اسلام»، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول
15
16. قراملکی، احد(1388)، «اخلاق سازمانی»، انتشارات سرآمد، چاپ اول
16
17. ملکی، محمدرضا، پورشیرانی، سید داوود، اسماعیل مطلق، محمد، توفیقی، شهرام، کبیر، محمد جواد، جعفری، ناهید(1390)، «ضرورت بازنگری شیوههای راییج ارزیابی عملکرد حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با مدل تعالی سازمانی»، مجله پژوهشی حکیم، بهار، دوره چهاردهم، شماره اول
17
18. میرباقری، سید محمد(1381)، «تعالی سازمانی»، مجله تدبیر، شماره 125، شهریور
18
19. واعظی، رضا، وثوقی، فاطمه (1389)، «اجرای مدل تعالی سازمانی و ارتقای بهرهوری نیروی انسانی، پژوهشی در شرکت پالایش نفت تهران»، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، شماره 19، زمستان، صفحات 73 تا 89
19
20. Almond, B. (ed), (1995). Introducing Applied Ethics, Blackwell Publishers Ltd, Oxford, UK.
20
21. Carroll, A. B. & Shabana, K. M. (2010). The BusinessCase for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice, International Journal of Management Reviews 12, 85–105
21
22. Cole, T.R.H. 2006. Report of the Inquiry into certain Australian companies in relation to the UN Oil-for-food Programme: Volume. 1, Commonwealth of Australia. Commonwealth Copyright Administration, 1-346.
22
23. Castka P, A. & Balzarova. M (2008). ISO 26000 and supply chains—On the diffusion of the social responsibility standard, Production Economics 111 274 – 286.
23
24. castka.P, Bamber.C, Bamber.D, Sharp .J (2004), Integrating corporate social responsibility (CSR) into ISO management systems – in search of a feasible CSR management system framework. The TQM Magazine, 16 (3) 216-224(
24
25. Marques, .A.I,& Maria, J& Pedro Soares& Rute Santos& Jorge Mota& Joana Carvalho(2011). Evaluation of physical activity programmes for elderly people - a descriptive study using the EFQM ’ criteria, BMC Public Health, pp 11:123
25
26. De Hoogh, A.H.B , & Den Hartog.D.N. (2008). Ethical and despotic leadership relationships with leader's social responsibility, top management team effectiveness and subordinates' optimism: A multi-method study, The Leadership Quarterly 19 , pages 297:311
26
27. Dallas, L.L. (2002). A Preliminary Inquiry into the Responsibility of Corporations and Their Directors and Officers for Corporate Climate: The Psychology of Enron’s Demise’, Public Law and Legal Theory Research Paper 44, Winter, St Johns University Law Review Symposium
27
28. Fisscher,Olaf, & Nijhof, A (2005). RESEARCH AND CONCEPTS Implications of business ethics for quality management. The TQM Magazine, 17 (2), 2005
28
29. Hermel, p., & Ramis-Pujol, J. An evolution of excellence: some main trends. The TQM Magazine, 15(4), 230-243
29
30. Heineman, B.W. )2007.( Avoiding Integrity Landmines. Harvard Business Review, April, Harvard Business School Publishing, load date 17 May 2007, feature number BR0704, pp. 1-8.
30
31. Kok, P., van der Wiele, T., McKenna .R, & Brown .A (2001). A Corporate Social Responsibility Audit within a Quality Management Framework, Journal of Business Ethics 31: 285–297.
31
32. Lipton. P. (2003) .The demise of HIH: Corporate governance lessons’, Keeping Good Companies, June, Chartered Secretaries of Australia & Ernst & Young, pp 273-277, viewed 25 August 2006, http://www.australiancorporate-
32
33. Ignacio, J., & Castilla, M. (2002). Possible Ethical Implications in the Deployment of the EFQM Excellence Model, Journal of Business Ethics, 39: 125–134
33
34. McCarthy, G & Greatbanks, R. (2006). Impact of EFQM ExcellenceModel on leadership in German and UK organisations. International Journal of Quality &Reliability Management, 23 (9).
34
35. Painter-Morland, M. (2008). Systemic Leadership and the Emergence of Ethical Responsiveness. Journal of Business Ethics 82, 509:524.
35
36. Shaw, W.H. )2010(. Ethics at Work: Basic Readings in Business Ethics. Oxford University Press, New York.
36
37. Tari, J.J. (2011). Research into Quality Management and Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 102, 623–638.
37
38. Talwar, B. (2009). Comparative Study of Core Values of Excellence Models vis-a`-vis Human Values. Measuring Business Excellence, 13, 34–46.
38
ORIGINAL_ARTICLE
توسعة مدل همراستایی راهبردی کسبوکار و فناوری اطلاعات
همراستایی درجة تناسب و یکپارچگی بین راهبرد کسبوکار، راهبرد فناوری اطلاعات (IT)، زیرساختار کسبوکار و زیرساختار IT است. فاکتورهایی که بر همراستایی راهبردی کسبوکار و فناوری اطلاعات تأثیر میگذارد در چندین مطالعه بررسی شدهاند. بیشتر این مطالعات در کشورهای توسعهیافته شامل اروپای غربی و امریکای شمالی صورت گرفتهاند. در نظر گرفتن فرهنگ متمایز جهان غرب، این دلیل را مطرح میکند که مزرهای مطالعات پژوهشی را گسترش و تعمیم دهیم. این تحقیق همراستایی راهبردی را در فرهنگ شرقی و در ایران بهعنوان کشوری درحال توسعه بررسی میکند. این تحقیق با تعیین عوامل مؤثر بر همراستایی راهبردی در ادبیات موجود شروع میکند. پس از دستهبندی آنها و توسعة مدل تحقیق، مدل را بااستفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) بررسی میکنیم. در این پژوهش هدف آن است که بررسی شود آیا عوامل مؤثر معرفی شده در پژوهشهای پیشین در فرهنگ غیرغربی و در کشورهای درحال توسعه هم صدق میکند یا خیر. نتایج تحقیق تفاوتهایی را در عوامل مؤثر بر همراستایی راهبردی در این منطقه نشان میدهد.
https://www.smsjournal.ir/article_88799_8beeb9add4d0be58a16a78907114725c.pdf
2013-08-23
125
143
همراستایی راهبردی
راهبرد کسبوکار
راهبرد فناوری اطلاعات
ندا
عبدالوند
1
پژوهشگر فرا دکترا، بخش مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس.
AUTHOR
محمدمهدی
سپهری
mehdi.sepehri@modares.ac.ir
2
دانشیار، بخش مهندسی صنایع ، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
وحید
برادران
3
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال.
AUTHOR
1
1. Henderson, J.C. & N. (1993).Venkatraman, Strategic alignment: leveraging information technology for transforming organizations. IBM Systems Journal,. 32(1), 4-16.
2
2. Chan, Y.E. & Reich, B.H. (2007). IT alignment: What have we learned? Journal of Information Technology, 22(4) , 297-315.
3
3. Silvius, A.J.G., De Waal, B.D. & Smit, J. (2009). Business and IT alignment answers and remaining questions.in PACIS - 13th Pacific Asia Conference on Information Systems: IT Services in a Global Environment. 2009.
4
4. Wang, N., et al., (2011). The road to business-IT alignment: A case study of two Chinese companies.Communications of the Association for Information Systems.. 28(1), 415-436.
5
5. Lederer, A.L. & Mendelow, A.L. (1989). Coordination of information systems plans with business plans. Journal of Management Information Systems, 6(2),17-18.
6
6. Luftman, J., Papp, R. & Brier, T. (1999). Enablers and inhibitors of business-IT alignment.Communications of the Association for Information Systems,. 1(11), 1-32.
7
7. Reich, B.H. & Benbasat, I. (2000). Factors that influence the social dimension of alignment between business and information technology objectives. MIS Quarterly: Management Information Systems, 24(1, 81-113.
8
8. Baets, W.R.J. (1996). Some empiricalevidence on IS Strategy Alignment in banking. Information and Management, 30(4), 155-177.
9
9. Brown, C.V. & Magill, S.L. (1994). Alignment of the IS functions with the enterprise: Toward a model of antecedents. MIS Quarterly: Management Information Systems, 18(4), 371-395.
10
10. Burn, J.M. & Szeto, C. (2000). A comparison of the views of business and IT management on success factors for strategic alignment. Information and Management, 37(4),197-216.
11
11. Teo, T.S.H. & Ang,J.S.K. (1999). Critical success factors in the alignment of IS plans with business plans. International Journal of Information Management, 19(2), 173-185.
12
12. Baker, E.H., (2004). Leading Alignment. CIO Insight,. 1(45), 19-20.
13
13. Chan, Y.E., Sabherwal, R. & Thatcher, J.B. (2006). Antecedents and outcomes of strategic IS alignment: An empirical investigation. IEEE Transactions on Engineering Management, 53(1), 27-47.
14
14. Feeny, D.F., Edwards, B.R. & Simpson, K.M. (1992). Understanding the CEO/CIO relationship. MIS Quarterly: Management Information Systems, 16(4), 435-447.
15
15. Campbell, B. (2005). Alignment: Resolving ambiguity within bounded choices. in 9th Pacific Asia Conference on Information Systems: I.T. and Value Creation, PACIS 2005.
16
16. Sha, X., et al. (2011). THE IMPLEMENTATION SUCCESS OF HEALTHCARE INFORMATION SYSTEMS: A BUSINESS-IT ALIGNMENT PERSPECTIVE. in ECIS Proceedings. Hilsinki, Finland.
17
17. Preston, D.S. & Karahanna, E. (2009). Antecedents of IS Strategic Alignment: A Nomological Network. Information SystemsResearch, 20(2), 159–179.
18
18. Luftman, J. & Brier, T. (1999). Achieving and sustaining business-IT alignment. California Management Review, (1), 109-122.
19
19. Luftman, J. & McLean, E.R. Key Issues for IT Executives. MIS Quarterly Executive, 2004. 3(2).
20
20. Luftman, J., (2000). ASSESSING BUSINESS-IT ALIGNMENT MATURITY. Communications of AIS, 4: 1-50.
21
21. Byrd, T.A., Lewis, B.R., & Bryan, R.W. (2006).The leveraging influence of strategic alignment on IT investment: An empirical examination. Information & Management, 43, 308-321.
22
22. Peng, D.X. & Lai, F. (2012). Using partial least squares in operations management research: A practical guideline and summary of past research. Journal of Operations Management, 30(6),467-480.
23
23. Hair, J.F, Ringle, C.M. & Sarstedt, M. (2012). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-151.
24
24. Ringle, C.M., Sarstedt, M. & Straub, D.W. (2012). Editor's Comments: A Critical Look at the Use of PLS-SEM in MIS Quarterly. MIS Quarterly: Management Information Systems, 36(1).
25
25. Xiaoying, D., Qianqian, L. & Dezhi, Y. (2008). Business Performance, Business Strategy, and Information System Strategic Alignment: An Empirical Study on Chinese Firms. TSINGHUA SCIENCEAND TECHNOLOGY,. 13(3): 348-354.
26
26. Vinzi, V.E., Trinchera, L. & Amato, S. (2010). PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement, in Handbook of Partial Least Squares., Springer: Berlin Heidelberg.
27
27. Chin, W.W. (1998). The partial least squares approach for structural equation modeling, in Modern methods for business research, G.A. Marcoulides, Editor., Lawrence Erlbaum Associates Publishers: Mahwah, NJ, US.
28
28. Leidner, D.E. (2010). Globalization, culture, and information: Towards global knowledge transparency. Journal of Strategic Information Systems, 19, 69-77.
29
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی شایستگی مدیریتی
این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی مدیریتی شرکت گاز استان اصفهان انجام شد. برای دستیابی به این هدف، با 15 نفر از مدیران سطوح مختلف شرکت گاز استان اصفهان که به روش هدفمند (با حداکثر اختلاف) انتخاب شده بودند، مصاحبهای نیمهساختاریافته انجام و پرسشنامة شایستگیهای مدیریتی اجرا گردید. علاوه بر این، ماهنامه ندای گاز، شرح شغل مدیران ارشد شرکت گاز اصفهان، سایت ملی گاز و سایتهای گاز 30 استان مورد مطالعه قرار گرفت. سپس با تحلیل محتوای منابع شفاهی و نوشتاری، مفاهیم شناسایی و به 8 شایستگی اصلی و 78 شایستگی فرعی تقسیمبندی شدند. در مرحلة پایانی نیز اعتبار و پایایی الگو مورد تأیید قرار گرفت.
https://www.smsjournal.ir/article_88800_31096096c3f4456df3b3b2a015d6f537.pdf
2013-08-23
145
165
الگوی شایستگی
مدیر
شرکت گاز
مهدیهسادات
خشوعی
khoshouei_mahdieh@yahoo.com
1
دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
عریضی
2
دانشیار، دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
ابوالقاسم
نوری
3
استاد، دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
افشین
جهانبازی
4
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
1. آذر، ع.، و لطیفی، م. (1387). درآمدی بر الزامات فرایندی و معیارهای انتخاب مدیران منابع انسانی دولت. (1387). اندیشه مدیریت،2(2)، 69-37.
1
2. الوانی، س. م.، علیزاده کلخوران، م.ش.، و ضیائی، م.و .(1387). بررسی مدل شایستگی ایدرو جهت بهکارگماری (انتخاب پرسنل) مدیران. کار و جامعه، 104 و 105، 33- 21.
2
3. تورنتن، ج سی. (1386). کانونهای ارزیابی در مدیریت منابع انسانی. ترجمه سعید جعفری مقدم، مجید سلیمی و سعید شهباز مرادی. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
3
4. خشوعی، م. س. (1391آ). طراحی کانون ارزیابی ارتقایی مدیران و بررسی ویژگیهای روانسنجی و فرایندهای آن. پایاننامة دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان.
4
5. خشوعی، م. س. (1391ب). مدیریت اسلامی با تأکید بر شایستگیهای ارزشی، ضرورت آرمان شهر اسلامی. دومین همایش ملی شهر اسلامی، اصفهان، 69.
5
6. خشوعی، م. س. (1392). مدیریت امامزادگان و اماکن متبرک مذهبی براساس نظریه تار سعادت. نخستین کنگره بینالمللی امامزادگان، اصفهان، جلد دوم،632- 615.
6
7. داناییفرد، ح.، رجبزاده، ع.، و حصیری، ا. (1388). ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران. پژوهشهای مدیریت، 2 (4)، 90- 59.
7
8. درگاهی،ح.، علپور فلاح پسند، م.ح.، و حیدری قره بلاغ، ه. (1389). ارائه مدل شایستگی در توسعه منابع انسانی: مطالعه موردی شایستگی مدیران فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. راهبرد یاس، 23، 113-91.
8
9. دهقانان، ح. (1385). مدیریت بر مبنای شایستگی (ضرورت و راهکارها). مجلس و پژوهش، 13 (53)، 149- 117.
9
10. رنجبر، ه.، حقدوست، ع. ا.، صلصالی، م.، خوشدل، ع. ر.، سلیمانی، م. ع.، و بهرامی، ن. (1391). نمونهگیریدرپژوهشهایکیفی:راهنماییبرایشروع. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10 (3)، 250- 238
10
11. زاهدی، ش.، و شیخ، ا. (1389). الگوی قابلیت های راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 1(1)،139-59.
11
12. صالحی کردآبادی، س.، ثابت، س.، و رسا، ع. ر. (1390). مدیریت شایستگی در سازمانهای دولتی و سنخشناسی آن در ایران. توسعه انسانی پلیس، 8 (36)، 116- 89.
12
13. عریضی، ح. ر. (1386). تحلیل مشاغل مدیران شرکت ملی گاز ایران در استانهای یزد، چهارمحال بختیاری و مازندران. طرح مصوب بین دانشگاههای اصفهان و شرکت گاز ایران، معاونت پژوهشی.
13
14. لطیفی، م.، و مشبکی، ا. (1384). ایجاد مراکز ارزیابی، مهمترین گام برای استقرار نظام شایستهسالاری در بخش دولتی ایران. دومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی، تهران، 237- 222.
14
15. میرسپاسی، ن.، و غلام زاده، د. (1388). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران (مطالعه موردی: مدیران میانی بخش صنعت). پژوهشهای مدیریت، 83، 16- 1.
15
16. نوری، ا.، عریضی، ح.، مولوی، ح.، کلانتری، م.، نشاط دوست، ح.ط.، شفتی، ع.، و موسویان، ح. (1384). مهارتهای روان شناختی مورد نیاز در مشاغل مدیریتی: حوزه مدیریت شرکت گاز استان اصفهان. گزارش پژوهش برون دانشگاهی بین دانشگاه اصفهان و شرکت ملی گاز ایران.
16
17. واثق، ق. ع. (1388). معیارهای شایسته سالاری در اسلام، معرفت، 18 (141)، 96- 71.
17
18. Bartram, D. (2005). The Great Eight competencies: a criterion-centric approach to validation. The Journal of applied psychology, 90(6), 1185-1203.
18
19. Boyatzis, R. E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. Wiley.
19
20. Carley, K.M. (1993). Coding Choices for Textual Analysis: A Comparison of Content Analysis and Map Analysis. In Marsden P. (Ed.), Sociological Methodology, 23, 75-126
20
21. Chong, E. (2013). Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries. Journal of BusinessResearch, 66 (3), 345- 353.
21
22. Cripe,E.J., & M ansfield. (2002). The Value-added Employee(31 competencies to make yourself irresistible to any company). Butterworth–Heinemann.
22
23. Drucker, P. F. (2001). Management Challenges for the 21st Century (1st edition). HarperBusiness.
23
24. Fraley, R. C., & Roberts, B. W. (2005). Patterns of continuity: A dynamic model for conceptualizing the stability of individual differences in psychological constructs across the life course. Psychological Review, 112, 60–74.
24
25. Goleman, D., Boyatzis, R. E. & McKee, A. (2002). Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Boston, MA: Harvard Business School Press.
25
26. Khoshouei, M.S., Oreyzi, H.R., & Nouri, A. (2013). The Eight Managerial Competencies: Essential Competencies for Twenty First Century Managers.Iranian Journal of Management Studies (IJMS). 6 (2), 131- 152.
26
27. Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2011). Qualitative communication research methods. 3rd ed. ed. London: SAGE.
27
28. Qiao, J. X., & Wang, W. (2009). Managerial competencies for middle managers: some empirical findings from China. Journal of European Industrial Training, 33(1), 69-80.
28
29. Spendlove, M. (2007). Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management, 21 (5), 407-417.
29
30. Steyn, E., De Beer, A. S., & Steyn, D. (2005). Obtaining “better news” through better internal news management: A survey of first-line managerial competencies in South Africa. Ecquid Novi, 26(2), 212-227.
30
31. Tahir., I. M., & Abu Bakar, N. M. (2010). Managerial Competencies in the Malaysian Financial Services Sector. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business, 1 (12), 114-124.
31
32. Thornton, G. C., Ill, &. Rupp, D. E. (2006). Assessment Centers in Human Resource Management: Strategies for Prediction, Diagnosis and Development. Lawrence Erlbaum Associates.
32
33. Wadongo, B., Kambona, O., & Odhuno, E. (2011). Emerging critical generic managerial competencies: A challenge to hospitality educators in Kenya. African Journal of Economic and Management Studies, 2 (1), 56-71.
33
34. Wickramasinghe, V., & De Zoyza, N. (2009). comparative analysis of managerial competency needs across areas of functional specialization. Journal of Management Development , 28 (4), 344-360
34
35. Yamazaki, Y., & Kayes, C. (2004). An Experiential Approach to Cross-Cultural Learning: A Review and Integration of Competencies for Successful Expatriate Adaptation, Academy of Management Learning & Education, 3(4), 362-379.
35