ORIGINAL_ARTICLE
سبک کنترل استراتژیک و عملکرد شرکتهای هولدینگ
موضوع کنترل استراتژیک، به خودی خود پیچیده است و این موضوع در شرکتهای هولدینگ دارای پیچیدگی مضاعف است. تحقیقات پیشین، دو متغیر رسمیت و تعداد معیار عملکرد (شفافیت) در کنترل استراتژیک اعمال شده توسط ستاد مرکزی در شرکتهای هولدینگ را به صورت نظری مورد توجه قرار دادهاند. در این تحقیق سعی شد تا با جمع آوری اطلاعات از شرکتهای هولدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و بهبودهای لازم ارائه شود. گرچه آزمونهای انجام شده، ارتباط بین رسمیت و تعداد معیارهای ارزیابی به کار گرفته شده در کنترل استراتژیک را با عملکرد بلند مدت شرکتهای نمونه تحقیق، تایید نکرده است، اما ترکیب این دو متغیر و ارائه چهار گونه برای کنترل استراتژیک، موجبات اندکی بهبود را در برقراری رابطه بین گونههای کنترل استراتژیک و عملکرد بلند مدت شرکتهای هولدینگ فراهم آورد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که در شرکتهای نمونه، شرکتهایی از عملکرد بالاتر برخوردار بودهاند که از گونه کنترل رسمی بر مبنای تعداد معیار کمتر استفاده کردهاند. به علاوه، یافتههای تحقیق مبین آن است که هر شرکت هولدینگ باید به تناسب نوع تدوین و اجرای استراتژیک خود، از یکی از استراتژیهای کنترل استراتژیک استفاده نماید و هماهنگی بیشتر بین این سه مرحله بر مبنای نقاط مرجع استراتژیک پیشنهاد شده، در یک شرکت، به بهبود عملکرد بلند مدت آن شرکت منجر خواهد شد.
https://www.smsjournal.ir/article_88663_a8fc06f41c18a9ffbc500fbafc90afd0.pdf
2010-05-22
7
26
کنترل استراتژیک
شرکت هولدینگ
هماهنگی استراتژیک
تدوین استراتژی
اجرای استراتژیک
سید محمد
اعرابی
1
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سید کاظم
چاوشی
chavoshi54@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی
LEAD_AUTHOR
اعرابی، سید محمد (1385)، "تئوری سازمان و مدیریت"، جزوه درسی، دوره دکترای مدیریت، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی.
1
بانک اطلاعات تدبیر پرداز، نصب شده در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران.
2
بانک اطلاعات صورتهای مالی و گزارش حسابرس شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (86-1382)، تهیه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران.
3
دیوید، فرد آر (1387)، "مدیریت استراتژیک"، ترجمة علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ هشتم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4
رابینز، استیفن پی(1386)، "مبانی مدیریت"، ترجمة سید محمد اعرابی و محمد علی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، چاپ چهارم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5
راعی، رضا و تلنگی، احمد (1383)، "مدیریت سرمایهگذاری"، تهران: انتشارات سمت.
6
راعی، رضا و سعیدی، علی (1385)، "مبانی مهندسی مالی"، تهران: انتشارات سمت.
7
دانایی فرد، حسن و همکاران (1387)، "روش تحقیق کمی در مدیریت"، تهران: انتشارات صفار.
8
کویین، جیمز برایان، مینتز برگ، هنری و جیمز، رابرت ام (1382)، "مدیریت استراتژیک"، ترجمة محمد صائبی، چاپ سوم، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
9
گزارشهای عملکرد سالانه بورس تهران(1385-1381)، تهیه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران.
10
لورنژ، پیتر، اسکات، مورتن و گوشال، مایکل اف (1385)، "کنترل استراتژیک"، ترجمة سید محمد اعرابی و محمد حکاک، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
11
مینتزبرگ، هنری و دیگران (1384)، "جنگل استراتژی (سیری در استراتژی)، ترجمة محمود احمدپور داریانی، تهران: شرکت پردیس 57.
12
هانگر، جی. دیوید(1387)، "مبانی مدیریت استراتژیک"، ترجمة سید محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ چهارم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
13
14 -Feigner, M. K.(1990), "Towards a Descriptive Theory of Strategic Control, UMI Dissertation Service, a Bell & Howell Company, Ann Arbor Michigan.
14
15 -Goold, M. and Quinn, J. J. (1993), "Strategic Control: Establishing Milestones for Long-term Performance", Addison Wesley.
15
16 -Muralidharan, Raman (2004), "A frame Work for Designing Strategy Content Controls", International Journal of Productivity and Performance Management; 53, (7), 590- .
16
17 -Pearce II, John A. & Robinson, JR., Richard B.(2005), "Strategic Management: Formulation, Implementation and Control", 7thed., Homewood, IL: Richard D. Irwin.
17
18 -Venkatraman N. and Henderson, J. C. (1999), "Strategic Alignment: Leveraging Information Technology for Transforming organizations", IBM System Journal, 32, (1).
18
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین قابلیتهای توانمندساز سیستم خبره برای ارتقای تصمیمات راهبردی سازمان
تصمیمگیری زیربنای ایجاد سازمان و حرکت، رشد و توسعه آن برای کسب اهداف مشخص در سطوح راهبردی است و بر پایه ادراک، دانش، آگاهی از پیامدها، شناخت محیط و سرعت عمل رهبران و مدیران سازمان صورت میگیرد. گستردگی و پیچیدگی فرایندهای لازم برای تحقق عزم سازمان و اتخاذ تصمیمهای راهبردی ضرورت بهرهمندی سازمان از یک سامانه سیستماتیک و هوشمند تصمیمگیری را غیرقابل اجتناب میسازد. در این مقاله به بررسی و تبیین قابلیتهای توانمندساز سیستم خبره و تاثیر آن بر تصمیمات سازمان مورد مطالعه[1] در سطوح استراتژیک میپردازد. جامعه آماری تحقیق را 68 نفر از مدیران سازمان در سطوح ارشد و میانی در تعامل با ماهیت محتوایی یک سیستم هوشمند تصمیمگیری شکل میدهد. تحقیق متضمن فرضیاتی در چارچوب تشخیص ماهیت مسائل سازمان، قدرت ادراک تصمیمگیران، شناسایی فرصتها، انتخاب راهکار مناسب و ارزیابی تصمیمات سطوح استراتژیک است که با توجه به ویژگیهای سیستم خبره، مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. پس از ارائه دادهها، تحلیل رفتار آزمودنیها و تبیین نتایج آزمون فرضیهها، راهبردهایی جهت اشاعه سیستمهای هوشمند در سطوح مدیریت عالی سازمان ارائه میشود.
[1]. سازمان مورد مطالعه از سازمانهای وابسته به نهاد ریاست جمهوری است.
https://www.smsjournal.ir/article_88665_c08e7cd90bca1d1726945c5ec7ea587d.pdf
2010-05-22
27
45
تصمیم راهبردی
سیستم خبره
هستار شناختی توانمندیها
تعامل سازههای تصمیم خبره محور
محمدرضا
حمیدیزاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
مصطفی
جعفری
2
عضو هیأت علمی دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت
AUTHOR
محمد
بهجتی
3
دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
1. الهی، شعبان و رجبزاده، علی (1385)، "سیستمهای خبره، الگوی هوشمند تصمیمگیری"، چاپ اول، تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
1
2. جوادکار، دبیلو. اس. (1382)، "سیستمهای اطلاعات مدیریت"، ترجمة احمد سرداری، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
2
3. حمیدیزاده، محمد رضا (1387)، "تصمیمگیری نوین"، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
3
4. داونپورت، تامسن اچ؛ و لارنس پروساک (1379)، مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران: نشر ساپکو.
4
5. رادینگ، آلن (1383)، "مدیریت دانش"، ترجمة محمد حسین لطیفی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
5
6. رضاییان، علی (1386)، "مبانی و سازمان مدیریت"، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
6
7. صرافیزاده، اصغر (1383 )، "فنآوری اطلاعات در سازمان"، چاپ اول، تهران: انتشارات میر.
7
8. کلارک، استیو (1382)، "مدیریت استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی: رهیافتی جامع"، ترجمه سید محمد اعرابی، داود ایزدی، چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
8
9. گریفین، مورهد (1377)، "رفتار سازمانی"، ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ سوم، تهران: انتشارات مروارید.
9
10. لیبو ویتز، جی (1384)، مدیریت دانش، "آموزههایی از مهندسی دانش، ترجمة محمد حسن زاده، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
10
11. Adedeji, Bodunde Badiru, John, Cheung (2002), "Fuzzy Engineering Expert Systems with Neural Network Applications",New York, NY: john Wiley & Sonse.
11
12. Blecker, J. et al. (2007), "Information and Management Systems for Product Customization", Boston: Springer Science.
12
13. Drucker, Peter F. (2007), "Management: Tasks, Responsibilities, Practices", New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
13
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شکاف استراتژیک ابعاد مدیریت دانش
طی دهه گذشته مدیریت دانش نه تنها برای دنیای آکادمیک، بلکه برای دستگاههای دولتی قانونگذار، بنگاههای اقتصادی، سرمایهگذاران و سهام داران نیز به عنوان یک موضوع مهم مطرح گردیده است. اگر چه بیشتر پژوهشهای انجام شده در حوزه سرمایه فکری و مدیریت دانش در بخش خصوصی انجام شده است، اخیرا سازمانهای دولتی از قبیل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز، به پژوهش در این حوزه علاقه شدیدی پیدا کردهاند. دلیل عمده آن این است که هدف اصلی دانشگاهها تولید و اشاعه دانش بوده و مهمترین سرمایهگذاریهای این سازمانها در حیطه تحقیقات و منابع انسانی است. علیرغم این واقعیت که ورودیها و خروجیهای اصلی دانشگاهها ناملموس است، اما ابزارهای محدودی برای سنجش و مدیریت آنها وجود دارد.
به دلیل اینکه عموما ادراک افراد از مدیریت دانش به طور ذهنی و با استفاده از واژههای زبانی مبهم صورت میگیرد، این مقاله در صدد است تا رویکرد فازی را برای مدیریت دانش در موسسات دانشگاهی به کار گیرد و شکاف بین انتظارات و ادراکات کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی و آزاد یزد و اصفهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در کل، دانشگاههای دولتی از وضعیت مطلوبتری در ابعاد مدیریت دانش نسبت به دانشگاههای آزاد برخوردارند. بیشترین شکاف مشاهده شده در دانشگاههای آزاد به ابعاد خلق دانش و سازمان یادگیرنده مربوط میشود.
https://www.smsjournal.ir/article_88668_d27cdc92b81a4ee64a72b7df6df6f1b8.pdf
2010-05-22
47
68
مؤسسات دانش محور
مدیریت دانش
منطق فازی
حبیباله
دعایی
doaei@um.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
جلال
دهقانی سانیج
2
پژوهشگر مدیریت
AUTHOR
1- کارنامه حقی، حسن،. نعمتا... اکبری (1383)، "بررسی همگرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران"، فصلنامه پژوهش اقتصادی در ایران، شماره 20، ص 134-115.
1
2. Beach, R., Muhlemann, A. P., Price, D. H. R., Paterson, A., & Sharp, J. A. (2000), "A Review of Manufacturing Flexibility", European Journal of Operational Research, 122, 41–57.
2
3. Bontis, N. (2001), "Assessing Knowledge Assets: a Review of the Models Used to Measure Intellectual Capital", International Journal of Management Reviews. 3(1), 41-60.
3
4. Bordogna, G., Pasi, G. (1993), "A Fuzzy Linguistic Approach Generalising Boolean Information Retrieval: A Model and Its Evaluation", J. Amer. Soc. Inform. Systems, 44, 70–82.
4
5. Chakraborty, D. (1975), "Optimization in Impressive and Uncertain Environment, Ph.D. Thesis, Dept. of Mathematics", IIT Kharagpur.
5
6. Chen J., Zhu, Z., & Yuan Xie H. (2004), "Measuring Intellectual Capital: A New Model and Empirical Study". Journal of Intellectual Capital. 5(1), 195-212.
6
7. Ching-Torng, L. Hero, & Ch. Po-Young, Ch. (2005), "Agility index in the supply chain, Int", J. Production Economics,
7
8. Degani, R., Bortolan, G. (1998), "The problem Oflinguistic Approximation in Clinical Decision Making, Int. J. Approx. Reasoning, 2, 143–162.
8
9. Delgado, M., Vila, M.A., &Voxman, W. (1998), "On a Canonical Representation of Fuzzy Numbers", Fuzzy Sets and Systems, 93, 125–135.
9
10. Denoeux, T., Masson, M. H. & Hébert, P. A. (2005), "Nonparametric Rank-Based Statistics and Significance Tests for Fuzzy Data, Fuzzy Sets and Systems, 153, 1–28.
10
11. Dyer, J. S., & Sarin, R. K. (1979), "Measurable Multiattribute Value Functions", Operations Research, 39, 810–822.
11
12. Garcia-Ayuso M. (2003), "Intangibles: Lessons from the Past and a Look into the Future", Journal of Intellectual Capital, 4(4), 597-604.
12
13. Garnett. Jonathan (2001), "Work based Learning and the Intellectual Capital of Universities and Employers", The Learning Organization. 8(2), 78-81.
13
14. Gerwin, D., (1993), "Manufacturing Flexibility: A Strategic Perspective", Management Science, 39 (4) 395–410.
14
15. Gupta, B., Iyer, L. S., Aronson, J. E. (2000), "Knowledge Management: Practices and Challenges", Industrial Management and Data Systems, 100, 1-2.
15
16. Herrera, F., Herrera-Viedma, E. Verdegay, J. L. (1999), "A Sequential Selection Process in Group Decision Making With Linguistic Assessment", Inform. Sci. 85 , 223–239.
16
17. Hsiao, W. F., Lin, H. H.,Chang, T. M. (2007), "Fuzzy Consensus Measure on Verbal Opinions", Expert Systems with Applications,
17
18. Itami, H. (1987), "Mobilizing Invisible Assets", London: Harvard University Press.
18
19. Kacprzyk, J. (1986), "Group Decision Making With a Fuzzy Linguistic Majority, Fuzzy Sets",
19
20. Lee, H. & choi, B. (2003), Knowledge Management Enablers, Process & Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination, Journal of Management Information Systems", 20,(1),
20
21- Lev, B. (2000), "Knowledge Management: Fad or Need?", Research Technology Management, 43 (5), 9-10.
21
22- Li, J. B., Huang, G. H., Chakma, A., Zeng, G. M. & Liu, L. (2003), "Integrated fuzzy-stochastic modeling of petroleum contamination in subsurface", Energy Sources 25, 547–563.
22
23. Marr, G. & Schiuma, A. Neely (2002), "Assessing Strategic Knowledge Assets in E-Business", International Journal of Business Performance Management. 4, (2–4), 279–295
23
24. Proske, F. N. & Puri, M. L. (2002), "Central Limit Theorem for Banach Space Valued Fuzzy Random Variables", Proc. Amer. Math. Soc. 130, 1493-1501.
24
25. Rooney, D. & Hearn, G. (2002), "The Future Role of Government in Knowledge-Based Economy", Foresight, 4 (6), 23-33.
25
26. Sallis, Edward. (2002), "Knowledge Management in Education, 3 rd (ed.), London: Kogan Page,.
26
27. Sanchez, M. Paloma & Elena, Susana (2006), "Intellectual Capital in Universities: Improving Transparency and Internal Management", Journal of Intellectual Capital, 7(4), 529-548.
27
28. Sanchez, M. Paloma; Castrillo, Rocío; Elena, Susana (2006), "Paper Presented at the International Conference on Science, Technology and Innovation Indicators," History and New Perspectives. Lugano 15-17. November.
28
29. Schein, E. H. (1988), "Organizational Psychology", NJ:Prentice Hall, Englewood cliffs.
29
30. Scott, R. W. (1981), "Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, London: Prentice Hall, Englewood.
30
31. Seemann P., De Long D, Stucky S, Guthrie E. (1999), "Building Intangible Assets: A Strategic Frame Work for Investing in Intellectual Capital PAKeM99 Proceedings", The Practical Application Company Ltd.
31
32. Skyreme D. J. (1998), "Developing a Knowledge Strategy, in Strategy Watcher", Technology Support for Knowledge Management, Mid American Journal of Business, 14-20
32
33. Tong, M., Bonissone (1980), "A Linguistic Approach to Decision Making With Fuzzy Sets", IEEE Trans. Systems", Man Cybernet, 10, 716–723.
33
34. Vokurka, R. J., O_Leary-Kelly, S. W. (2000), "A Review of Empirical Research on Manufacturing Flexibility", Journal of Operations Management 18 ,485–501.
34
35. Wug K. (1999), "Establish, Govern, Renew the Enterprise Knowledge Practices", Schema Press Arlington.
35
36. Yager, R. R. (1995), "An Approach to Ordinal Decision Making, Int. J. Approx. Reasoning 12, 237–261.
36
37. Yen, J., & Langari, R. (1999). Fuzzy Logic Intelligence, Control, and Information", NJ: Prentice Hall Publishing Company.
37
38. Zadeh, L. A. (1975), "The Concept of Linguistic Variable and Its Application to Approximate Reasoning", Inform. Sci. 8,199–249; 8 , 310–357; 9 , 43–80.
38
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و سنجش مدل راهبردی کیفیت خدمات
کیفیت در سازمانهای خدماتی در طی فرایند ارائه خدمت و در تقابل بین مشتری و ارائه دهنده خدمت رخ میدهد. برای سنجش کیفیت خدمات، در واقع باید تفاوت بین آنچه که مشتریان احساس میکنند که باید دریافت کنند و آنچه که به طور واقعی ارائه میشود مورد سنجش قرار گیرد. در این تحقیق با مطالعه درباره ویژگیها و مدلهای کیفیت خدمات، پنج شاخص از سنجههای کیفیت، شناسایی شدند و این شاخصها یا سنجهها از طریق فرایند تحلیل شبکهایی وزندار گردیدند. وزنهای اولویتبندی شده به نوبه خود، در مدل برنامهریزی آرمانی به کار گرفته شدند تا در گزینش بهترین مجموعه از ابزارهای سنجش کیفیت خدمات برای اهداف مربوط به مشتری به کار گرفته شوند. این تحقیق راهی را برای تصمیمگیری پیشنهاد میکند که وزندار کردن (اولویتبندی) سنجههای کیفیت خدمات ویژه یک سازمان را ممکن میسازد؛ محدودیتهای منابع دنیای واقعی (بودجه، ساعت، نیروی کار و غیره) را در نظر دارد و بهترین مجموعه از ابزارهای سنجش کیفیت خدمات را انتخاب میکند. همچنین در این تحقیق دو مبحث مهم مطرح میشود که اولاً: چگونه در صنعت خدمات میتوان درباره ابزار سنجش کیفیت خدمات تصمیمگیری کرد و آن تصمیمات را به کار بست و ثانیاً چگونه میتوان از فرایند تحلیل شبکهایی و برنامهریزی آرمانی استفاده نمود. ضمناً یک مطالعه موردی نیز در این تحقیق صورت گرفته است تا کاربردی بودن این مدل ترکیبی را نشان دهد.
https://www.smsjournal.ir/article_88669_c2f2ad5e5d2fffe53f849e9caa4870dd.pdf
2010-05-22
69
94
کیفیت خدمات
فرایند تحلیل شبکهایی
برنامهریزی آرمانی
مدل کیفیت خدمات (سروکوال)
حسن
فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
امید
زندی
2
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
1. اصغرپور، م. (1383)، "تصمیمگیریهای چند معیاره"، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
2. جعفرنژاد، ا و رحیمی، ح. (1383)، "ارائه مدل ترکیبی پیشنهادی کیفیت خدمات (سروکوال) و تجزیه و تحلیل شبکهایی برای رتبهبندی موسسات ارئهدهنده خدمات: مطالعه موردی موسسات ارائهدهنده بیمه تحت نظر بیمه مرکزی"، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 5، صص 25 – 1.
2
3. دهقانی، ی. (1382)، "الگوی بهینه کیفیت خدمات پستی جمهوری اسلامی ایران"، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 2، 71 – 31.
3
4. قاسمیه، ح. (1381)، مدیریت نمایندگی، انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو موسسه فرهنگی- هنری ندای مهرآفرین، صص 34 - 22.
4
5. قدسی پور، س. ح. (1384)، "فرایند تحلیل سلسله مراتبی"، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
5
6. کاویانی، ح. (1381)، "ماهیت کیفیت خدمات"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، صص 41-25.
6
7. Garvin D. (1987), "Competing on the Eight Dimensions of Quality", Harvard Business Review, 65 (5), 108 – 125.
7
8. Gronroos, C. (1982), "Strategic Management and Marketing in the Service Sector", Swedish School of Economics and Business Administration, Helsinki, Finland, 56-73.
8
9. Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1994), "Reassessment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research; Journal of Marketing, 58 (1), 111-124.
9
10. Saaty, L. (2005), "Theory and Applications of the Analytic Network Process", RWS Publications.
10
11. Sasser, W., Olsen, P., & Wyckoff, D. (1978), "Management of Service Operations: Boston, MA: Text and Cases", Allyn and Bacon, 156–183.
11
12. Schniederjans, M., & Karuppan, C. (1995), "Designing a Quality Control System in a Service Organization: A Goal Programming Case Study", European Journal of Operational Research, 81, 249–258.
12
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی
از نظر صاحبنظران یکی از علل مهم ایجاد ناکامی در کسب اهداف کلیدی عملکرد، نبود مدیران شایسته در نظام اداری کشور عنوان شده است. حال این سؤال مهم مطرح میشود که اساساً قابلیتهای مدیران دولتی در کشور ما کدام اند؟" و مدیران ما باید از چه قابلیتهایی برخودار باشند تا عملکرد آنان به سطح خوب و عالی ارتقاء یابد. این سوالی است که مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به آن است.
با انجام مصاحبههای عمیق اکتشافی تبیین الگوی قابلیتهای مدیران دولتی میسر شد و بالاخره با بهرهگیری از متد دلفی و از طریق پرسشنامه در دو نوبت دیدگاههای خبرگان و مدیران دارای عملکرد برتر جهت اصلاح و تایید الگو دریافت گردید.
هر چهار بعد دانش و آگاهیها، ویژگیهای فردی، مهارتها و ارزشهای مدیران دولتی با تایید بسیار بالای خبرگان مواجه شد. شاخصهای ارائه شده باید دارای ویژگی تاثیرگذاری در ارتقای سطح عملکرد باشند. از جهت تاثیرگذاری بر سطح عملکرد تمامی شاخصها مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و در قالب 4 بعد آرایش پیدا کردند. از آنجا که بر اساس آراء کمی و دیدگاههای کیفی خبرگان مدل ترسیمی پژوهش میبایست مورد اصلاح قرار میگرفت، محقق مجددا مدلی را طراحی و تنظیم کرد و از طریق پرسشنامه به جامعه تحقیق خود ارائه نمود. خبرگان و نمایندگان جامعه آماری در حد بسیار بالایی الگوی طراحی شده را تأیید نمودهاند.
https://www.smsjournal.ir/article_88671_a46beb3544dfd97c504d069ded07fa90.pdf
2010-05-22
95
139
قابلیت
الگوی قابلیت
مدیران دولتی
راهبرد
شایستگی
عملکرد
نظام اداری
شمس السادات
زاهدی
1
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابراهیم
شیخ
ebrahimsheikh@yahoo.com
2
دکتری مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
1. ابولعلایی، بهزاد، غفاری، عباس(1387)، مدیران آینده، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
1
2. ابیلی، خدایار (1384)، «کتاب کنفرانس شایسته سالاری»، انتشارات جهاد دانشگاهی.
2
3. الوانی، سید مهدی(1380) تصمیمگیری وخطمشی گزاری دولتی، انتشارات سمت.
3
4. بالانتاین، یان، نیگل، پوا(1385)، کانون ارزیابی و توسعه مدیران ترجمه مسعود سلطانی، انتشارات آسیا.
4
5. پاک نیا،عبدالکریم، «ویژگیهای مدیران دولت اسلامی از منظر حضرت امام صادق»، نشریه جام جم،6/9/84.
5
6. دانایی فر،حسن، الوانی، سید مهدی و عادل آذر(1378)، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت، انتشارات صفار.
6
7. دانایی فر،حسن، الوانی، سید مهدی(1380)، گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی، انتشارات صفار.
7
8. دهخدا، علیاکبر (1341)، لغتنامه دهخدا، چاپ افست گلشن،جلد 29.
8
9. «سند چشمانداز بیست ساله کشور» (1383)، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام.
9
10. سازمان مدیریت صنعتی، طراحی مدل شایستگیهای رهبران کسب و کار بین المللی (1388)، هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت.
10
11. عاملی، شیخ حر (1363)، وسائلالشیعه، جلد 12، انتشارات قم.
11
12. فروزنده، لطف ا... و نوایی نژاد، افتخارالسادات (1387)، گزیده نکات مدیریتی در نهجالبلاغه، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
12
13. فقیهی، ابوالحسن، دانایی فرد، حسن (1384)، بوروکراسی و توسعه در ایران، انتشارات رسا.
13
14. قرآن کریم.
14
15. کیوی، ریمون، کامپنهود، لوک وان (1384)، روش تحقیق در علوم اجتماعی ترجمه دکتر عبدالحسین نیک گوهر،انتشارات توتیا.
15
16. گزنفون، (1384)، مدیریت کورش بزرگ، ترجمه محجوب،انتشارات فرا.
16
17. معاونت امور مدیریت و منابع انسانی(1381)، مصوبات 7 برنامه تحول در نظام اداری، انتشارات معاونت امور مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .
17
18. میرمحمدی،سید محمد(1383)، الگوی نظارت و کنترل در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سمت.
18
19. معین، محمد(1378)، فرهنگ معین، انتشارات امیر کبیر، جلد 2 و چاپ 14.
19
20. نهجالبلاغه(1379)، ترجمه دکتر سید جعفر شهیدی، انتشارات علمی و فرهنگی.
20
21. هاشمی، سید محمد (1387)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران،جلد دوم، انتشارات دادگستر.
21
22. Allderdge ,M. & Jonson,C. & Stoltzfus,J ( 2004), Leadership Development at3M:New process, New Techinques,New Growth.Human Resource planning.
22
23. Delbert ,C.Miller(1991), Handbook of Research design and social.
23
24. Emery,Y. (2002), Analysis of the Competency Management Process .
24
25. European Variation On a Theme,Ios Press.
25
26. Farnham,D. & Steven ,A. (2000), Developing and implementing Competencep – based recruitment and selection in social services, The international Journal of Public Sector Management, 13 (4).
26
27. Farnham,D. and Horton,S. (2000), Human Resources Flexibility in the Public services, Macmillan:London.
27
28. Hood, C., Lodge (2002), Civil service policy – making competencies in the German and British DTL: The Smith Institute.
28
29. Horton, Sylvia (2002), Competency Management In The Public Sector .
29
30. MCcelland, Rich & Boyatzis (1982), The Competent Manager measurement, new York:Sage Pub.
30
31. MCcelland, D. (1973), Testing for Competence Rather than Intelligence, American psychologist, 28.
31
32. Van Beirendonck, L. (2001), Beoordelen en ontwikkelen Van Competenties, Acco,Leuven.
32
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد راهبردی بانکها
بانکها و موسسات مالی و اعتباری نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می نمایند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانکها و موسسات مالی و اعتباری در کشور، همچنین با توجه به روند خصوصیسازی بانکهای دولتی و نیز تبدیل تعاونی های اعتبار و موسسات مالی اعتباری به بانک، ارزیابی عملکرد آنها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. هدف از این مقاله ارائه یک روش تصمیمگیری چند معیاره فازی برای ارزیابی عملکرد بانکها و موسسات مالی و اعتباری است. در این تحقیق با استفاده از نظر خبرگان و مطالعات کتابخانهای معیارهای ارزیابی عملکرد بانکها در دو سطح مالی و غیرمالی برای سه بانک احصاء شد، سپس با استفاده از روشFuzzy AHP معیارها وزندهی و در نهایت بانکها به روش TOPSIS رتبهبندی شدند. با توجه به نتایج به دست آمده، عملکرد غیرمالی نسبت به عملکرد مالی از اهمیت بالاتری برخوردار است. در ارزیابی عملکرد مالی، معیار سهم منابع از نظر اهمیت، رتبه اول و معیارهای سودآوری و بازده داراییها در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در ارزیابی عملکرد غیرمالی، معیار قیمتگذاری از نظر اهمیت در رتبه اول و معیارهای کیفیت خدمات و بانکداری الکترونیک در رتبه های بعدی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که به صرف داشتن عملکرد مالی خوب نمی توان انتظار داشت که در کل، عملکرد بانک بهبود یابد. حال آنکه در کشور عمدتاً ارزیابی عملکرد بر اساس معیارهای مالی صورت گرفته و به معیارهای غیرمالی کمتر توجه شده است.
https://www.smsjournal.ir/article_88674_493ef44b9a093139feb014e071a0e4fe.pdf
2010-05-22
141
159
ارزیابی عملکرد
تصمیمگیری چند معیاره
fuzzy AHP
TOPSIS
بانک
علیرضا
مؤتمنی
ar_motameni@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
محمد
جوادزاده
2
پژوهشگر مدیریت بازرگانی
AUTHOR
مهدی
تیزفهم
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
AUTHOR
1- امیدینژاد، محمد (1387)، "گزارش عملکرد نظام بانکی کشور"، چاپ اول، تهران، نشر موسسه عالی آموزش بانکداری ایران.
1
2- مومنی، منصور (1387)، "مباحث نوین تحقیق در عملیات"، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.
2
3- Abdel-Kader, M. G., & Dugdale, D. (2001), "Evaluating Investments in Advanced Manufacturing Technology: A Fuzzy set Theory Approach", British Journal of Accounting, 33, 455–489.
3
4- Belman,R. E. & L. A. Zadeh (1970), "Decision-Making in a Fuzzy Environment", Management Science, 17, (4), B141-B164.
4
5- Bozdag, C. E., Kahraman, C., & Ruan, D. (2003), "Fuzzy Group Decision Making for Selection Amang Computer, Integrated Manufacturing Systems", Computer in Industry 51, 13-29.
5
6- Chan, L. K., Kao, H. P., Ng, A. & Wu, M., L. (1999), "Rating the Importance of Customer Needs in Quality Function Deployment by Fuzzy and Entropy Methods", International Journal of Production Research, 37 (11), 2499-2518.
6
7- Chang, D. Y. (1992), "Extent Analysis and Synthetic Decision", Optimization Techniques and Application1, 352.
7
8- Chang, D. Y. (1996), "Application of the Extent Analysis Method on Fuzzy AHP", European Journal of operational Research, 95, 649-655.9-
8
9- Fadzlan, Sufian (2009), "Determinants of Bank Efficiency During Unstable Macroeconomic Environment: Empirical Evidence from Malaysia", Research in International Business and Finance, 23, 54–77.
9
10- Frei, F. X., & Harker, P. T. (1999), "Measuring Aggregate Process Performance Using AHP", European Journal of Operational Research, 116, 436-442.
10
11- Kahraman, C., Cebeci, U. & Ruan, Da. (2004), "Multi- Attribute Comparison of Catering Service Companies using Fuzzy AHP: The Case Study of Turkey", Int. J. Production Economics, 87, 171-184.
11
12- Kahraman, C. (2008), "Fuzzy Multi-Criteria Decision Making", Springer Science and Business Media 15,65.
12
13- Lee, H., Kwak, W., & Han, I. (1995), "Developing a Business Performance Evaluation System: An Analytic Hierarchical Model", The engineering Economist, 40, 343-357.
13
14- Saaty, T. L. (1980), "The analytic Hierarchy Process", USA: Mc Grow- Hill.
14
15- Secme, Y. N., Bayrakdaroglu, A., & Kahraman, C. (2009), " Fuzzy Performance Evaluation in Turkish Banking Sector using Analytic Hierarchy Process and TOPSIS", Expert System with application, 36, 11699-11709.
15
16- Suwignjo, P., Bittici, U. S., & Carrie, A. S. (2000),"Quantative Models for Performance Measurement System (QMPMS)", International Journal of Operation Production Management, 64, 231-241.
16
17- Van Laarhoven, P. J. M., & Pedrycz, W. (1983),"Afuzzy Extension Priority Theory", Fuzzy Sets and System, 11,229 241.
17
18- Vargas, L. G. (1990), "An Overview of the Analytic Hierarchy Process and its Application", European Journal of Operational Research 48, 2-8.
18
19- Wang, G., Huang, S., & Dismukes, J. (2004), "Product-Driven Supply Chain Selection Using Integrated Multi-criteria Decision- Making Methodology", International Journal of Operations and Production Management, 91, 1-15.
19
20- Zadeh, L. A. (1965), Fuzzy sets. Information and Control, 8, 338–353.
20
ORIGINAL_ARTICLE
موانع سازماندهی اثربخش کانونهای تفکر راهبردی
برای ارتقای کیفیت خطمشیهای عمومی و افزایش ظرفیت آن، کانونهای تفکر راهبردی نقشی اساسی دارند و نحوه سازماندهی آنها یکی از عوامل تعیینکننده این نقش است. لذا برای شناخت سازماندهی متناسب با اهداف کانونهای تفکر راهبردی و سایر شرایط متغیر محیطی، اقتصادی، اجتماعی و... ضرورت دارد تا در دورههایی معین در سازماندهی آنها بازنگری شود و در هر بازنگری موانعی که در کاهش اثربخشی کانونها بیشترین نقش را دارند شناسایی شوند و با رفع آنها، رقابت و تلاش کانونهای تفکر راهبردی برای ارتقای ظرفیت خطمشیهای عمومی افزایش یابد. در این راستا برای شناخت سازماندهی اثربخش کانونها، موانع سازماندهی آنها، از طریق ادبیات تحقیق و مبانی نظری آن احصاء و در قالب پرسشنامهای بین نمونهای از اعضای هیات علمی دانشگاهها توزیع شد. نتایج تحقیق که از آزمون تی و فریدمن به دست آمده است، نشان میدهد که برخی موانع مهمترین تاثیر را در عدم اثربخشی سازماندهی آنها دارد. همچنین بین سازماندهی کانونها و اثربخشی آنها رابطه مستقیم و قوی وجود دارد. از سوی دیگر سه عامل نیز به عنوان موانع سازماندهی اثربخش کانونها تلقی نشده و مورد تایید قرار نگرفتهاند که در بحث و نتیجهگیری به آنها پرداخته میشود و در انتها نیز پیشنهادهای تحقیق ارائه میگردد.
https://www.smsjournal.ir/article_88675_81f0a296c718a13813206b29dc8e2ba5.pdf
2010-05-22
161
187
کانون تفکر راهبردی استراتژیک
تصمیمسازی
خطمشیهای عمومی
سازماندهی
موانع
مسائل سازمانی
اشرف
لاجوردی
lajevardi03@gmail.com
1
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند
LEAD_AUTHOR
احمدعلی
خائف الهی
2
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پیمان
متقی
3
دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
1- Abelson, Donald E. ( 2002), "Do Think Tanks Matter", Second Edition, McGill-Queen,s University Press.
1
2- "AHD," (2007), Available At: http: // education.yahoo.com/ reference/ dictionary/ entry? Id = t0167500
2
3- Bell, R., Coyle, J., & Welling, R., & Urist, M. (2005), "Successful Implementation of New Paradigms for Surgical Residency Training", American college of surgeons, 33rd annual Spring Meeting , Available At: http: // www. facs.org/ spring_ meeting/2005/gs13bell. pdf
3
4- Callahan, David (1999), "The Think Tank As Flack How Microsoft and other corporations use conservative policy groups", New York, Washington Monthly.
4
5- Carnegie Mello Center for University Outreach (2007), "Plan for local Action Think Tank– Improving Performance an Retention Through Cross-level Problem Solving",
5
6- Dvorkin, Jeffrey A. (2004), "Where Does NPR Find its Experts", Available at: www. npr. org/ yourturn/ ombudsman/ 2004/ 040107.html
6
7- Gambling Research Centre (2005), "International Think Tank on Presenting Gambling Populations and First Contact Services", Auckland University of Technology, available at: http://www.pasinfo.net/thinktank/newsletter03.pdf
7
8- Goodman, John C. (2005), "What is a think tank", Available at: http://www.ncpa.org/pub/special/20051220-sp.html
8
9- Hart,P., & Vromen,H.(2008), "A New Era for Think Tanks in Public Policy? International Trends, Australian Realities", The Australian Journal of Public Administration, 67, (2), 135-148.
9
10- Hayes, Peter (2005), "The Role of Think Tanks and Think Nets in Defining Security Issues and Agendas", Globalism Institute RMIT University, available at: www. nautilus. org/ ThinkNets_Tanks.ppt
10
11- http://www.iust.ac.ir/printme-33.4619.fa.html.
11
12- Kerlinger, F. (1986), "Foundations of Behavioral Researvh,3rd. ed, University of Oregon, Holt, Rinehart and Winston, Inc.
12
13- Kerlinger, Fred N. (1997), "Research Principles in Behavioral Sciences"; Translated by Hassan Pasha Sharifi and Jafar Najafi Zand; Avaye Noor Publication.
13
14- Labarique, Paul (2007), "Within Reactionaries: The Manhattan Institute", Neoconservative's Lab, available at: http://www.voltairenet.org/article30072.html
14
15- McGann,James and Stephen Boucher (2005), "Think Tanks in Europe and us: Converging or Diverging?", Seminar Organized in Paris, Notre Europe.
15
16- Plumptre, T. & Laskin, B. (2001), "Think Tanks & Policy Institutes", Ottawa, Canada: Institute on Governance.
16
17- Puhan, Tatjana-Xenia (2008), "Balancing Exploration and Exploitation by Creating Organizational Think Tanks, with a foreword by prof. Dr Jetta Frost, 1 st Editon, Gabler Verlag is part of the specialist publishing group Springer Science, Business Media, www.gabler.de.
17
18- Stone, Diane and Denham, Andrew (2004), "Think Tank Traditions: Policy Research and the Politics of Ideas, UK: Manchester University Press, Manchester.
18
19- Struky, Raymond J. (2002), "Management Think Tanks, Practicalc Guidance for Maturing Organizations", The Urban Institute.
19
20- Struky, Raymond J. (2002), "Management of Transitional Think Tank Networks", International Journal of Politics, Culture and Society, 15, (4), 183- 191.
20
21- Think Tanks Conference (2006), "Think Tanks and the Ninth Administration; Sanati Sharif University, Jaber-ebne-Hayyan Saloon; Ebtekar Journal;
21