%0 Journal Article %T همسویی استراتژی های صادرات و عملکرد صادراتی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A رهنورد, فرج اله %A طاهرپور کلانتری, حبیب اله %A محمدعلی تجریشی, ایمان %D 2012 %\ 08/22/2012 %V 3 %N 10 %P 15-34 %! همسویی استراتژی های صادرات و عملکرد صادراتی %K همسویی استراتژیک %K منطق فازی %K نقاط مرجع استراتژیک %K استراتژی صادرات %K عملکرد صادراتی %R %X این مطالعه در جهت پاسخ به این پرسش بوده است که آیا وجود همسویی استراتژی‌های صادرات منجر به بهبود عملکرد صادراتی خواهد شد. در این راستا، ضمن پاسخ به این سئوال از طریق روش آزمون فرض فازی، یک سیستم پشتیبانی از تصمیم­گیری مدیریت در ارتباط با همسویی استراتژی­های صادرات ارائه شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی تبیینی و از نظر نتیجه، پژوهشی توسعه‌ای است چراکه الگویی برای حوزه صادرات در سطح استراتژیک ارائه می­دهد. جامعه آماری این تحقیق شرکت‌های صادراتی می‌باشد که اولاً جزء صد شرکت برتر ایران بوده، دوماً حداقل سه سال متوالی به عنوان شرکت برتر در حوزه صادرات شناسایی شده­اند. سطح تجزیه و تحلیل در این پژوهش سازمان و ابزار جمع­ آوری داده ­ها برای عملکرد صادراتی گزارشات سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با صد شرکت برتر بوده است. برای تعیین درجه همسویی استراتژیک نیز از نظریه نقاط مرجع استراتژیک استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می‌دهد همسویی استراتژیک بالا موجب ارتقاء عملکرد صادراتی می­شود. همچنین اندازه­ گیری فازی همسویی استراتژیک و عملکرد صادراتی تصویر درست­تری از واقعیت ارائه می­کند. علاوه بر این، مطلوبیت الگوی فازی در ارتباط با ارائه یک سیستم پشتیبانی از تصمیم­ گیری مدیریت نیز تأیید شده است. %U https://www.smsjournal.ir/article_88910_eaca268a228da3dfdae9f96673d3b0af.pdf