%0 Journal Article %T تبیین نقشه اجرایی برنامه استراتژیک بنگاه‌ها %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A پرهیزگار, محمد‌مهدی %A جزنی, مینا %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 2 %N 8 %P 35-60 %! تبیین نقشه اجرایی برنامه استراتژیک بنگاه‌ها %K کارت امتیازی متوازن %K وجه ‌مالی %K وجه ‌مشتری %K وجه‌ فرآیندهای‌داخلی %K وجه ‌رشد و یادگیری %K نقشه استراتژی %R %X تحقیق حاضر، در شرکت تام ‌ایران‌خودرو می‌باشد. در این شرکت سیستم کارت ارزیابی متوازن به‌عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک طراحی و پیاده‌ شده است. گزارش‌های سیستم کارت متوازن شرکت نشان می‌دهد میزان تحقق شاخص‌های استراتژی در منظر مالی 50%، در منظر مشتری 33%، در منظر فرآیندهای 57%، در منظر رشد و یادگیری 75% و به‌طورکلی، میزان دستیابی سازمان به شاخص‌های استراتژی در پایان 1388 در حدود 55% بوده است. بررسی صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکرد در طی سه سالی که از پیاده‌سازی سیستم کارت امتیازی در شرکت می‌گذرد، نشان می‎دهد تغییرات محسوس و با اهمیتی قبل و بعد از اجرای سیستم مزبور در عملکرد سازمان رخ نداده است. لذا به نظر می‎رسد نحوه پیاده‌سازی سیستم در سازمان با کاستی‌هایی همراه بوده است. محقق با توزیع پرسشنامه در میان مدیران شرکت، میزان تحقق شاخص‌های استراتژی براساس مدل BSC را در کل سازمان و همچنین در هر یک از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری تحلیل نموده است. نتایج به‌دست آمده با استفاده از مدل آماری t تک‌نمونه‌ای نشان داد از دیدگاه مدیران شرکت، میزان تحقق شاخص‌های استراتژی در سطح سازمان براساس مدل BSC و همچنین در هر یک از چهار منظر، کمتر از حد متوسط و نامطلوب بوده است.  %U https://www.smsjournal.ir/article_88888_6bb8dcdea7f2dca66a2ea02fe51b35c9.pdf