%0 Journal Article %T ّتبیین و ارزیابی شاخص‌های رقابتی دانشگاه‌های مجازی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A یزدان‌پناه, احمدعلی %A بیات, الناز %D 2013 %\ 02/19/2013 %V 3 %N 12 %P 101-122 %! ّتبیین و ارزیابی شاخص‌های رقابتی دانشگاه‌های مجازی %K یادگیری الکترونیک %K دانشگاه مجازی %K آموزش از راه دور %K رقابت دیجیتالی %R %X در این مقاله با بررسی شاخص‌­های تأثیرگذار برای کسب موفقیت دانشگاه­‌های مجازی در دنیای رقابت مبتنی بر یادگیری الکترونیک، راهکارهایی را برای بهبود عملکرد دانشگاه ارائه می‌­نماید. از این‌رو، این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و روش مطالعه آن توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری شامل عوامل دست‌اندرکار در واحدهای دانشگاه­‌های مجازی کشور است. با توجه به کوچک بودن جامعه؛ تمام­‌شماری صورت گرفته است. لذا 72 پرسشنامه به‌­صورت الکترونیکی و بر روی کاغذ بازگشت داده شد. آمار توصیفی نتایج نشان می­‌دهد که دانشگاه‌­ها از شاخص‌­های مزیت رقابتی نظیر همگام شدن با رقابت‌­های دیجیتالی جهانی، مطالعات خودسازمان‌دهی‌­شده، صرفه­‌جویی در هزینه‌ها برای دانشگاه­‌های مجازی، صرفه‌­جویی مالی و زمانی برای دانشجویان مجازی، انعطاف­‌پذیری آموزش الکترونیکی، علاقه‌­مندی جامعه به آموزش الکترونیکی برخوردارند. لیکن نیازمند بهبود کارآیی هستند. %U https://www.smsjournal.ir/article_88830_f76018823de07808d6549a6046e39eeb.pdf