%0 Journal Article %T توسعة مدل هم‌راستایی راهبردی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A عبدالوند, ندا %A سپهری, محمدمهدی %A برادران, وحید %D 2013 %\ 08/23/2013 %V 4 %N 14 %P 125-143 %! توسعة مدل هم‌راستایی راهبردی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات %K هم‌راستایی راهبردی %K راهبرد کسب‌وکار %K راهبرد فناوری اطلاعات %R %X هم‌راستایی درجة تناسب و یکپارچگی بین راهبرد کسب­‌و­کار، راهبرد فناوری اطلاعات (IT)، زیرساختار کسب‌­و­کار و زیرساختار IT است. فاکتورهایی که بر هم‌راستایی راهبردی کسب­‌و­کار و فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارد در چندین مطالعه بررسی شده‌اند. بیشتر این مطالعات در کشورهای توسعه­‌یافته شامل اروپای غربی و امریکای شمالی صورت گرفته‌اند. در نظر گرفتن فرهنگ متمایز جهان غرب، این دلیل را مطرح می‌کند که مزرهای مطالعات پژوهشی را گسترش و تعمیم دهیم. این تحقیق هم‌راستایی راهبردی را در فرهنگ شرقی و در ایران به‌عنوان کشوری درحال توسعه بررسی می‌کند. این تحقیق با تعیین عوامل مؤثر بر هم‌راستایی راهبردی در ادبیات موجود شروع می‌کند. پس ­از دسته‌بندی آن­ها و توسعة مدل تحقیق، مدل را با­استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) بررسی می‌کنیم. در این پژوهش هدف آن است که بررسی شود آیا عوامل مؤثر معرفی شده در پژوهش‌های پیشین در فرهنگ غیرغربی و در کشورهای درحال توسعه هم صدق می‌کند یا خیر. نتایج تحقیق تفاوت‌هایی را در عوامل مؤثر بر هم‌راستایی راهبردی در این منطقه نشان می‌دهد. %U https://www.smsjournal.ir/article_88799_8beeb9add4d0be58a16a78907114725c.pdf