%0 Journal Article %T تبیین راهبردهای رقابت‌پذیری شهر تهران %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A ربیعه, مسعود %A خواجویی, محسن %D 2013 %\ 11/22/2013 %V 4 %N 15 %P 37-56 %! تبیین راهبردهای رقابت‌پذیری شهر تهران %K شاخص رقابت‌پذیری شهری %K ماتریس SWOT %K ماتریس SPACE %R %X      امروزه یکی ازمسائل مهم اقتصاد شهری، رقابت شدید میان شهرها در مقیاس جهانی است و تعداد زیادی از شهرها برای جلب سرمایه­‌گذاری خارجی و توانمندتر شدن با یکدیگر به رقابت برخاسته‌­اند. با لحاظ این مهم این مقاله به بررسی و تحلیل راهبردهای رقابت­‌پذیری شهر تهران می‌­پردازد. در این تحقیق و بر اساس یک رویکرد دو مرحله‌‌­ایی ابتدا وضعیت شهر تهران از نظر ۹ متغیر رقابت­‌پذیری با سایر شهرهای در حال توسعه مورد مقایسه قرار می­‌گیرد. این متغیرها شامل: متغیر رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، هزینۀ زندگی، کیفیت زندگی، زیرساخت اطلاعاتی و اقتصادی شهری، ریسک اقتصادی و امنیت شهری و کارایی محیط کسب‌­و­کار، کارایی محیط خدمات مالی و ارتباطات تجاری می­‌باشد. در مرحلۀ دوم تحقیق با استفاده از نتایج حاصل از بررسی متغیرهای ذکرشده درمرحلۀ قبلی، راهبرد مناسب رقابتی به کمک ابزارهای ماتریس SWOTو  SPACEبرای شهر تهران ارائه می‌­شود. جامعۀ آماری تحقیق شامل ۷۰ شهر در حال توسعۀ دنیا است. یافته‌­های پژوهش نشان می­‌دهد که بهترین راهبرد رقابتی برای شهر تهران وضیعت تدافعی است.   %U https://www.smsjournal.ir/article_88787_042e972642947082558f75ae245ef65b.pdf