%0 Journal Article %T ارزیابی استراتژی‌های رقابتی و عملکرد سازمانی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A لشکری, محمد %A سامی, ابوالفضل %A ارشادی, زهرا %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 5 %N 17 %P 39-50 %! ارزیابی استراتژی‌های رقابتی و عملکرد سازمانی %K استراتژی رقابتی %K استراتژی تمایز %K استراتژی رهبری هزینه %K عملکرد سازمانی %K گروه‌های استراتژی %R %X درک صحیح از استراتژی رقابتی و عملکرد سازمانی می­تواند شناختی دقیق برای تصمیم­گیری مدیران ایجاد کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن مناسب­ترین استراتژی که باعث عملکرد بهتری برای این شرکت­ها گردد، صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش، شرکت­های مواد غذایی استان خراسان رضوی می­باشد که از طریق روش نمونه­گیری کوکران 69 شرکت تعیین و پرسش­نامه بین مدیران ارشد شرکت­ها توزیع شد. برای آزمون فرضیه­های تحقیق از طریق همبستگی پیرسون و سپس از طریق ابزار تحلیل کلاستر، گروه­های استراتژیک موجود در شرکت­های مواد غذایی شناسایی شد. سپس گروه­ها از طریق آزمون تی تست دو نمونه مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین استراتژی­های عمومی پورتر (تمایز، رهبری هزینه و تمرکز) و عملکرد سازمانی وجود دارد. متمایزگران و رهبران هزینه، عملکرد بهتری نسبت به ترکیب­کنندگان استراتژی دارند. %U https://www.smsjournal.ir/article_88773_2f603904c7388812d8fdb3a247f064d6.pdf