%0 Journal Article %T ترسیم نقشه راهبرد برای محصولات غذایی و دارویی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A شهسواری‌پور, ناصر %A حیدربیگی, شهلا %A آهنگ, فرحناز %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 8 %N 30 %P 151-172 %! ترسیم نقشه راهبرد برای محصولات غذایی و دارویی %K راهبرد %K نقشه راهبرد %K نظریه دایگراف %R %X      امروزه سازمان­ها باید موقعیت خود را ارزیابی و راهبردهای مناسب را تدوین و اجرا کنند. کلید اجرای موفق راهبردها این است که افراد آن­ها را درک نمایند. نقشه راهبرد به ­عنوان توصیف­کننده راهبردهای سازمان به افراد در درک آن­ها کمک می­‌کند. در سازمان­ها، ترسیم نقشه راهبرد شهودی و اغلب بدون توجه به روابط علّت و معلولی میان اهداف راهبردی و تنها از طریق نظرات مدیران ارشد انجام می‌­شود. با این روش ارتباط بین اهداف راهبردی روشن نبوده و مشخص نیست که کدام اهداف راهبردی با هم در ارتباط‌­اند. هدف این پژوهش، ارائه رویکردی نوآورانه با استفاده از نظریه دایگراف به­ منظور جبران این کمبود است تا روابط علّت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد را با تجمیع و پردازش قضاوت خبرگان، انکشاف و ترسیم نماید. اعتبار رویکرد ارائه ­شده با انجام مطالعه موردی در یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش را 10 نفر از خبرگان یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی تشکیل شده و نتایج اجرای این رویکرد در غالب نقشه راهبرد آن سارمان ارائه شده است. %U https://www.smsjournal.ir/article_88062_71a49dcca11f4dd56e992fcc84b643d2.pdf