%0 Journal Article %T مفهوم پردازی راهبردهای اجتماع محور بنگاه‌های کسب‌وکار %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A قاسمی شمس, معصومه %A خاشعی, وحید %A اکبری, محسن %A ابراهیمی, مهدی %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 13 %N 52 %P 1-20 %! مفهوم پردازی راهبردهای اجتماع محور بنگاه‌های کسب‌وکار %K مسئولیت اجتماعی شرکت %K نوآوری اجتماعی %K خلق ارزش مشترک %K روش فراترکیب %K توسعه فراگیر %R 10.22034/smsj.2022.163797 %X ازآنجاکه در عصر حاضر ماهیت و نگاه به فعالیت کسب‌وکارها دچار تحولاتی شده و انتظارات از کسب‌وکارها در زمینه حل مسائل اجتماعی بیش‌ازپیش بالا رفته است، بنابراین بررسی انواع رویکردها به این راهبرد‌ها و شناسایی پیامدهای حاصل از آن، می‌تواند به نحوه انتخاب راهبردی شرکت‌ها با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی کمک کند. با مرور  پیشینۀ تحقیق مشخص می‌شود که مفاهیم این حوزه دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است و دیدگاه‌های جدیدتر بر شیوه گفتمان شرکت‌ها با جامعه تأکید بیشتری دارند. ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب از دیدگاه یکپارچه و فراگیر از راهبرد‌های اجتماع‌محوری است که می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری برای جامعه داشته باشد. بدین منظور برای درک عمیق از پدیده، رویکرد تفسیرگرایی اتخاذ و از روش فراترکیب، برای تجمیع و بسط نظریه‌های پیشین استفاده شد. از کل مجموعه مقالات بررسی‌شده 66 مقاله واجد شرایط از تمام تحقیقات کیفی و کمی مربوط به 15 سال اخیر به زبان انگلیسی و فارسی را در برگرفته است. پس از مطالعه و ارزیابی محتوای مقالات و استخراج کدها و مفاهیم مرتبط، محتوای راهبرد‌های اجتماع‌محور مورد شناسایی قرار گرفت. طبق ادبیات دو جهت‌گیری مسئولانه شرکت‌ها در قبال جامعه یعنی جهت‌گیری تنظیم و جهت‌گیری تغییر، محتوای راهبرد‌های اجتماع‌محور را شکل می‌دهند، که با عنوان راهبرد‌های اجتماع‌محور تنظیم گرا و راهبرد‌های اجتماع‌محور فراگیر نام‌گذاری شدند. در پایان پس از جمع‌بندی چارچوب مفهومی از دسته‌بندی شناسایی‌شده حاصل از این راهبرد‌ها و محتوای و پیامدهای آن ارائه داده شد. %U https://www.smsjournal.ir/article_163797_471ad93cfeed7139e1893eaeb17ee5c4.pdf