%0 Journal Article %T الگوی بدبینی سازمانی در دانشگاه‌ها %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A شکرریز, جواد %A نصر اصفهانی, علی %A صفری, علی %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 47 %P 155-187 %! الگوی بدبینی سازمانی در دانشگاه‌ها %K بدبینی %K بدبینی عمومی %K بدبینی سازمانی %R %X پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی بدبینی سازمانی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد در دانشگاه‌های شهرستان کاشان انجام‌گرفته است. روش تحقیق آمیخته از نوع طرح متوالی اکتشافی است. در بخش کیفی از روش داده بنیاد جهت طراحی الگوی بدبینی سازمانی استفاده شد. داده‌های بخش کیفی پژوهش از مصاحبه با 16 نفر از اساتید و کارشناسان دانشگاه‌های کاشان به‌دست‌آمده است. تعداد نمونه‌­ها در بخش کیفی با روش گلوله برفی و مبنای اتمام مصاحبه‌­ها، قاعده اشباع نظری بوده است. جامعه آماری شامل 442 نفر هست. نمونه آماری در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران در جامعه محدود محاسبه‌شده که بر این اساس تعداد نمونه 206 نفرمی‌باشد. نمونه‌­گیری طبقه­‌ای تصادفی در 3 طبقه (دولتی و آزاد و پیام نور) انجام‌گرفته است. پژوهش مبتنی بر مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین می‌باشد که شش دسته از عوامل شامل شرایط علی- پدیده مرکزی- راهبردها- پیامدها و عوامل مداخله‌گر و زمینه‌ای در ایجاد مدل نقش ایفا می‌کنند. بخش کمی شامل آزمون مدل کیفی می‌باشد. پس از بررسی روایی محتوای شاخص‌ها سنجش متغیرها و تأیید آن‌ها اقدام به تهیه پرسشنامه محقق ساخته بر اساس آن شده است. نتایج حاکی از مناسب بودن آن‌ها دارد یعنی شرایط علی بر پدیده مرکزی مؤثر است. پدیده‌ی مرکزی بر راهبردها و عوامل مداخله‌گر نیز بر راهبردها مؤثر است. عوامل زمینه‌ای بر راهبردها مؤثر است و راهبردها بر پیامدهای بدبینی سازمانی مؤثر است. %U https://www.smsjournal.ir/article_120751_6b68d944eaa02e2a01bc0694ffbcaca4.pdf