%0 Journal Article %T مدل راهبرد کسب‌وکار مبتنی بر عوامل زیرساختی و قابلیت‌های دانشی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A بهزادی, بهاره %A حمیدی‌زاده, محمدرضا %A خوشنویسی, مریم %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 11 %N 44 %P 131-148 %! مدل راهبرد کسب‌وکار مبتنی بر عوامل زیرساختی و قابلیت‌های دانشی %K "استراتژی کسب و کار" %K "عوامل زیرساختی" %K "قابلیت دانشی" %K "عملکرد اقتصادی" %R %X در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی، بانک­ها باید منابع ملموس و ناملموس و قابلیت­های درونی خود را گسترش داده تا بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ دهند. لذا در صورتی می­توانند به اهداف کلان و بلند مدت دست یابند که برنامه راهبردی مدونی داشته باشند. در این پژوهش محقق به ارائه الگویی برای تبیین راهبرد کسب‌وکار با عوامل زیرساختی و قابلیت‌های دانشی بر عملکرد اقتصادی بانک به روش داده بنیاد پرداخته است. بر این اساس نمونه این پژوهش، کنشگران و صاحب‌نظران حوزه بانکداری کشور هستند که از میان مدیران ارشد اجرایی حوزه بانکداری مستقر در کلان شهر تهران برگزیده شده اند. نمونه نظری مورد مصاحبه بر اساس روش نمونه­گیری نظری و با استفاده از روش گلوله برفی، ابتدا از تعداد 6 نفر نمونه هدفمند اولیه پژوهش و در نهایت از 19 نفر مصاحبه به عمل آمد تا اینکه محقق به اشباع پاسخ‌ها رسید. یافته‌های اصلی پژوهش در دو بخش الگوی حاصل از نظریه داده‌بنیاد و مدل تبیینی تحقیق ارائه شده است. در این دو الگو و مدل بر عوامل داخلی مؤثر بر بهره‌وری مانند نیروی انسانی­، سرمایه‌های فکری و بستر و ساختار فناوری، تاکید شده است، تا بتوانند ارتقای بهره‌وری مدیریت دانش بانک و عملکرد اقتصادی را فراهم آورند. %U https://www.smsjournal.ir/article_120571_3db4b2ac01a632e221b45960b3160e93.pdf