per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
15
38
88772
Research
ارزیابی وضعیت توسعة صنعتی استانهای کشور
Industrial Development Evaluation of the Provinces
علیرضا شهرکی
pypg90@yahoo.com
1
دانش آموخته دکتری، دانشگاه سیستان و بلوچستان
در این تحقیق سعی شده موانع توسعة صنعت استانها شناسایی و به رتبهبندی موانع پرداخته و سپس راهکارهای توسعة صنعت در استان سیستان و بلوچستان بیان گردد. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل کلیة برنامهریزان و مدیران واحدهای صنعتی و سازمانهای وزارت صنایع و معادن، ادارة معاونت برنامهریزی راهبردی و بانک صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان میباشد. از این میان از روش نمونهگیری ساده (196 نفر) 38 نفر از برنامهریزان و 158 نفر از مدیران خبرة سازمانهای نامبرده بهعنوان کارشناس و مطلع در این زمینه بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمونهای آماری کای دو و فریدمن و از نرمافزار SPSS استفاده شده است. در این راستا موانع در چهار دستة: اعتبارات مالی و ارزی، تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص و تأمین مواد اولیه، تقسیمبندی شدهاند. موانع همراهینکردن مراکز قوی مالی از جمله بانکها در حمایت از تولیدکننده، مشکلات مربوط به ورود ماشینآلات و تکنولوژی پیشرفته، فرار سرمایه از استان، واگذاری تسهیلات به افراد غیرمتخصص، فرار نیروی کار متخصص از استان و کمبود امتیازات و مشوقهای سرمایهگذاری در استان از مهمترین موانع توسعة صنعتی میباشند و راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه داده شده است.
In this research have tried to identify barriers of industry development of Sistan and Baluchestan province and to ranking of barriers and then express solutions of industry development of Sistan and Baluchestan province. Statistical population of this research is included all planners and managers of industrial units and organizations of ministry of industries and mines, the assistance office of strategic planning and the industry and mining bank of Sistan and Baluchestan province. From the simple sampling method (n=196) 38 persons of planners and 158 persons of an expert managers of mentioned organizations as expert and aware about issue have been selected as statistical sample. For analysis of the data collected have been used from statistical tests the Friedman and Chi do and also from SPSS software. In this regard, barriers in four categories have enumerated included: credits of financial and currency, technology, specialist manpower and supply of primary materials. barriers of not accompanied the financial strong centers such as banks in support of the manufacturer, problems relating to importation of machine tools and advanced technology, escape the wealth from province, transfer of facilities to unskillful people; escape the specialist work force from province and lack of privileges and incentives of investment of province are the most important barriers of industrial development and solutions are for resolving these barriers.
https://www.smsjournal.ir/article_88772_d863cd72fc7de1754617057278f29444.pdf
توسعة صنعت
راهکارهای توسعة صنعت
موانع توسعة صنعت
Industry Development
Solutions of Industry Development
Barriers of Industry Development
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
39
50
88773
Research
ارزیابی استراتژیهای رقابتی و عملکرد سازمانی
Evaluation of Competitive Strategies and Organizational Performance
محمد لشکری
1
ابوالفضل سامی
2
زهرا ارشادی
ershadi30@yahoo.com
3
دانشیار، دانشگاه پیام نور
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
درک صحیح از استراتژی رقابتی و عملکرد سازمانی میتواند شناختی دقیق برای تصمیمگیری مدیران ایجاد کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن مناسبترین استراتژی که باعث عملکرد بهتری برای این شرکتها گردد، صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش، شرکتهای مواد غذایی استان خراسان رضوی میباشد که از طریق روش نمونهگیری کوکران 69 شرکت تعیین و پرسشنامه بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از طریق همبستگی پیرسون و سپس از طریق ابزار تحلیل کلاستر، گروههای استراتژیک موجود در شرکتهای مواد غذایی شناسایی شد. سپس گروهها از طریق آزمون تی تست دو نمونه مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین استراتژیهای عمومی پورتر (تمایز، رهبری هزینه و تمرکز) و عملکرد سازمانی وجود دارد. متمایزگران و رهبران هزینه، عملکرد بهتری نسبت به ترکیبکنندگان استراتژی دارند.
An understanding of a competitive strategy and organizational performance can help managers identify decision making processes. Attempts to find the most appropriate strategies for the company which has a better performance. The statistical population study includes food companies of Khorasan Razavi Province. 69 companieswere selected through sample size determination method of Cochran by two-stage cluster sampling. The questionnaires were available to senior managers of companies to test the hypothesis through Pearson correlation then cluster analysis, strategic groups available on the food companies have been identified. The following results were obtained. There is a direct positive relationship between competitive strategies and organizational performance in food companies. Distinctive companies and Cost leadership have a better performance compared with companies implementing Hybrid strategy.
https://www.smsjournal.ir/article_88773_2f603904c7388812d8fdb3a247f064d6.pdf
استراتژی رقابتی
استراتژی تمایز
استراتژی رهبری هزینه
عملکرد سازمانی
گروههای استراتژی
Competitive Strategy
Differentiation Strategy
Cost Leadership Strategy
organizational performance
Strategic Groups
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
51
72
88774
Research
تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی صنایع تولیدی پذیرفته-شده در بورس اوراق بهادار تهران
The Effect of Internal Strategic Factors on the Financial Performance of Manufacturing Industries Listed Companies in Tehran Stock Exchange
سامان رحمانی نوروزآباد
saman.rahmani7@yahoo.com
1
پرستو صداقت
2
فاتح حبیبی
3
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج
استادیار، دانشگاه کردستان
استادیار، دانشگاه کردستان
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی است. در این پژوهش میدانی، به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد مطالعه (گرسوی و سوانجیر، 2007) استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، صنایع خودرو پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و این جامعة آماری شامل 114 نفر از مدیران ارشد این شرکتها بود که کل شرکتهای جامعة آماری سرشماری شدهاند. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده گردیده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانندRMSEA ، GFI و AGFI نشاندهندة برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج میباشد. بر این اساس نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأثیر فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، بازاریابی، منابع انسانی و حسابداری بر عملکرد مالی مثبت و معنیدار است. درنهایت، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای تقویت روابط میان متغیرهای مدل ارائه گردیده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی است. در این پژوهش میدانی، به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد مطالعه (گرسوی و سوانجیر، 2007) استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، صنایع خودرو پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و این جامعة آماری شامل 114 نفر از مدیران ارشد این شرکتها بود که کل شرکتهای جامعة آماری سرشماری شدهاند. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده گردیده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانندRMSEA، GFIوAGFI نشاندهندة برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج میباشد. بر این اساس نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأثیر فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، بازاریابی، منابع انسانی و حسابداری بر عملکرد مالی مثبت و معنیدار است. درنهایت، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای تقویت روابط میان متغیرهای مدل ارائه گردیده است.
The purpose of this paper is to investigate the effect of internal strategic factors on financial performance of manufacturing industries listed Companies in Tehran Stock Exchange. The Gursoy & Swanger (2007) standard questionnaire was used to collect data. In this research were surveyed 114 company’s senior managers and all of the company’s population. The research population was the car industry listed companies in Tehran Stock Exchange. In order to analyze the relationship between research variables was used the Structural Equation Modeling technique by using LISREL software. The results of the goodness-of-fit indices such as RMSEA, GFI and AGFI represent the good fit of the model which is usable data. Accordingly to the research findings, the impact of information technology, research and development, marketing, human resources and accounting on the financial performance is positive and significant. So, research conclusions and recommendations are provided to strengthen the relationships between variables in the model.
https://www.smsjournal.ir/article_88774_e358de678ef0996dcd37a4ce6cd9dab7.pdf
عوامل راهبردی داخلی
فناوری اطلاعات
تحقیق و توسعه
بازاریابی
عملکرد مالی
Internal Strategic Factors
Information technology
research and development
Marketing
financial performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
73
92
88775
Research
تبیین مهارتهای کارآفرینی سازمان در نیل به موقعیت برتر راهبردی
Explaining the Entrepreneurial Skills in the Organization to Achieve Superior Strategic Position
محمدرضا حمیدیزاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
1
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
2
مژده نیلچیان
3
دانشگاه شهیدبهشتی، تهران
استاد، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
هدف تحقیق حاضر، ارائة چارچوبی برای تبیین رابطه میان "مهارتهای کارآفرینی سازمان" و "موقعیتیابی راهبردی" است. ابزار گردآوری دادهها، چهار "پرسشنامۀ بسته" است. حجم نمونه، 80 شعبه بانک ملی ایران 96 مشتری در شهر تهران است. نتایج، نشانگر وجود رابطة معنادار (در سطح اطمینان 95%) بین "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "موقعیت برتر راهبردی" میباشند (ضریب بتا - 279/0). همچنین، رابطة مثبت میان "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "رفتار کارآفرینانه در سازمان" (ضریب بتا - 299/0) و نیز رابطة مثبت میان " رفتار کارآفرینانه در سازمان" و "موقعیت برتر استراتژیک" (ضریب بتا - 936/0) را در سطح اطمینان 95% تأیید مینمایند. البته تأثیر (در سطح اطمینان 95%) "فرهنگ سازمانی کارآفرینانه" بر رابطة میان "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "رفتار کارآفرینانه در سازمان" میباشند (ضریب بتا - 310/0). با مقایسة نظرات رؤسای شعب و مشتریان از لحاظ موقعیت برتر استراتژیک بانک مشخص گردید، نظرات این دو گروه یکسان است؛ اما در رابطه با موقعیتیابی فیزیکی و ادراکی، رؤسای شعب و مشتریان، نظرات متفاوتی داشتند؛ هر چند که در بخش موقعیتیابی برند، نظرات مشابه میباشند.
The purpose of this study, is to explain the relationship between the organization's entrepreneurial skills and strategic positioning in the Bank Melli Iran. Four "closed questionnaires" were used for data gathering. The first sample size, is the 80 branches of Bank Melli Iran in Tehran. Also, in order to further field study, strategic positioning questionnaire was collected from the second sample which is 96 individuals of customers. The results indicate a significant relationship (at the 95% confidence interval) between "entrepreneurial skills in the organization" and "superior strategic position" (beta coefficient = 0.279). The results, Also, obtain the positive relationship between "entrepreneurial skills in the organization" and "entrepreneurial behavior in organizations" (beta coefficient = 0.299) and the positive relationship between "entrepreneurial behavior in the organization" and "superior strategic position at the 95% confidence interval" (beta coefficient = 0.936). In addition, the results show that "entrepreneurial culture" (at the 95% confidence interval) influence the relationship between "entrepreneurial skills in the organization" and "entrepreneurial behavior in organizations" (beta coefficient = 0.310). On the other hand, a comparison of branch managers and customers indicate that their views about superior strategic position of Bank Melli Iran are identical. But their view about physical and perceptual positioning, branch managers and customers had different opinions, although, their views about brand positioning are the same.
https://www.smsjournal.ir/article_88775_8cb4a9c740395535a959be9a997434c1.pdf
موقعیتیابی راهبردی
مهارتهای کارآفرینی
رفتار کارآفرینانه
فرهنگ سازمانی کارآفرینانه
Strategic Positioning
Entrepreneurial Skills in Organization
Entrepreneurial Behavior in Organizations
Entrepreneurial Organizational Culture
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
93
112
88776
Research
تبیین الگوی توسعة شایستگیهای برند شخصی
The Explanation of Competence Development Model of Personal Brand
سید محمود حسینی
sm-hosseini@sbu.ac.ir
1
بهروز دری
2
فرخ قوچانی
f.ghouchani20@gmail.com
3
اکرم هادیزاده مقدم
a-hadizadeh@sbu.ac.ir
4
صدیقه صائمیان
dr.saemian@gmail.com
5
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
دانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر مؤلفههای مؤثر بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی را در قالب مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و تخصصی بررسی نماید. دادههای تحقیق از 94 نفر از افراد صاحب برند در کشور در سال 1392، ازطریق پرسشنامه بدست آمد. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد و همچنین برای محاسبة روایی از روایی سازه استفاده شد که نتایج نشانگر روا بودن ابزار تحقیق است. در این پژوهش دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS، و رگرسیون چندگانة تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تأثیر ابعاد مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و تخصصی و نیز زیرشاخصههایشان بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی در حوزههای دانش، مهارت و نگرش بود.
The present investigation aimed to investigate the impacts of effective components on personal brands based on individual competencies in the framework of cultural, social and professional components. The collected data was obtained from 94 persons who owned brands in Iran in 2013 by using researcher made questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated by employing Cronbach’s alpha method, which was 0.85. The structural validity was used to check the reliability of it, and the results validated the research tool. The data was analyzed through Structural Equation Modelling (SEM), Smart PLS software and Multiple Regression (MP), and the final model was presented in this paper. The results of the present research demonstrated the proper fit of the model based on the effect of the dimensions of cultural, social and professional components and their subdirectories on personal brands based onindividual competencies in the fields of knowledge, skill and attitude.
https://www.smsjournal.ir/article_88776_7b42ba8181de1e56b8b2fa74e8f7ea92.pdf
شایستگی فردی
مؤلفة فرهنگی
مؤلفة اجتماعی
مؤلفة تخصصی
Individual Competencies
Cultural component
Social Component
Professional Component
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
113
139
88777
Research
الگوی طراحی توانمندسازهای گرایش به شناسه
Design Pattern of Brand Orientation Empowering Factors
احمد روستا
1
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
2
علی اکبر امین بیدختی
a_aminbeidokhti@yahoo.com
3
بهداد خوئینی
4
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری، دانشگاه سمنان
در سالهای اخیر بهمنظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه توجه متخصصان و دستاندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، مؤلفههای توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشهوران کارگاههای کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاههای فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشهور میباشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمعآوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وLESREL، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پساز تحلیل عاملی، کلیة سازههای پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت. در سالهای اخیر بهمنظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه[1] توجه متخصصان و دستاندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع[2]، مؤلفههای توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشهوران[3] کارگاههای کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاههای فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشهور میباشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمعآوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وLESREL، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پساز تحلیل عاملی، کلیة سازههای پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت. 2. Brand orientation 3. Resource-Based View(RBV) 4. Craftspeople
In recent years, subjects concerning Brand and brand orientation has attracted consideration of some specialists of management field especially marketing. In this research, brand orientation empowerment components, artists and craftsperson of small craft enterprises has been recognized and selected and by examining the manner of communication and their effects , a model as a process recognized and has been tested in Zanjan Province.All craftsperson employing in active handicrafts enterprises in Zanjan province in spring 1392 forms statistical society of research. By judgment sampling, 197 craftsperson from 400 handicrafts enterprises were selected. Research data was collected through questioner and secondary information. Research hypothesis were tested by using structural equations model and correlation analysis and soft wares like SPSS13, LESREL 8/5. Finally, after analysis, all suggested elements of research were approved. Based on direction analysis in process, only two sub-hypothesis was not accepted.
https://www.smsjournal.ir/article_88777_cb1ba669636a36f22b8b2a17d5644c6d.pdf
گرایش به شناسه
قالب ذهنی
گرایش راهبردی
دیدگاه مبتنی بر منابع
Brand Orientation
Mindset
Strategic Orientation
Resource Based View
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
141
163
88778
Research
سنجش عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی
Management Performance Evaluation for Academic Public Libraries
مجید علیقلی زاده
gholizadeh.majid21@gmail.com
1
محمد اکبری
2
فاطمه زندیان
3
محمد حسن زاده
4
کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار، دانشگاه تربیت مدرس
استادیار، دانشگاه ترتبیت مدرس
هدف پژوهش حاضر تعیین و تحلیل وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) است. روش بهکار رفته در این پژوهش پیمایشی میباشد و برای گردآوری دادهها، پرسشنامه 72 سوالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش 2010 با تغییراتی در بین جامعه پژوهش توزیع گردیده است. جامعة مورد نظر آن، تمامی مدیران ردة میانی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (70 نفر) هستند که بهعنوان سرپرست بخشهای مختلف کتابخانه، مشغول به خدمت میباشند. نتایج این بررسی نشان میدهد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از 1000 امتیاز EFQM، 17/434 امتیاز (42/43 درصد) میباشد که در بخش توانمندسازها از 500 امتیاز 37/238 امتیاز و در بخش نتایج از 500 امتیاز 79/195 امتیاز کسب شد. لذا عملکرد مدیریت در این کتابخانهها در سطح متوسط است. البته در میان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معیارهای مدل تعالی سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
The aim of Paper is to analyze and evaluate the performance of management in Tehran academic public libraries based on the model of EFQM that tries to identify the weak points and strong points of the management, plan for the improvement of strong points and resolve the weak points to get to a more competent and desirable situation in the society so that they can be able to improve their services and satisfy the needs of their members and customers more than ever. The methodology used to conduct this research is a survey and to collect the data a 72 item questionnaire of European Foundation for Quality Management (EFQM) edition 2010 with some changes based on the sample of the study was distributed. The targeted sample comprised of all the middle line managers of central libraries of Tehran State universities under the supervision of Ministry of Science and Technology (70 people) that are working as supervisors of different sections of the libraries. The results of this study show us that the sum of the performance scores of state library management of Tehran city is 434.17 (43.42 percent) from the possible 1000 score EFQM which in Enabling section from 500 possible score 238.37 score and in the Results section from the possible 500 scores, 195.79 scores had been obtained. Overall this score shows a moderate performance of management in these libraries. Among 9 criteria of Organizational Excellence “processes and services” and “leadership” respectively gained 52.45 (52.45 percent) and 49.95 (49.95 percent) of desired condition as the highest scores and the criteria “the results of employees” and “the results of the society” gained respectively 35.94 (35.94 percent of the desired condition) and 36.91 (36.91 percent of the desired condition) as the lowest scores among these factors. The variance analysis test also showed us that among different public libraries of Tehran universities there is no significant difference with regard to implementing the Organizational Excellence model.
https://www.smsjournal.ir/article_88778_813aa9549a3663a25f4546e282ed6848.pdf
مدل تعالی سازمانی
مدیریت کیفیت
سنجش عملکرد
کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران
Organizational Excellence Model
EFQM
Quality Managements
Performance measurement
Tehran State University Library
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
165
192
90742
Research
نیروهای رقابتی و کاربرد دانش برای بهبود عملکرد زنجیرة تأمین
Competitive Forces Impacting on the Application of Knowledge to Improve Supply Chain Performance
کامبیز شاهرودی
k_shahroodi@yahoo.com
1
فاضله بابایی قاسمآبادی
b.fazeleh@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان
هدف این تحقیق بررسی تاثیر نیروهای رقابتی پورتر بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیرة تأمین است. جامعة آماری این تحقیق، صنعت لوازم خانگی است و مدیران و کارشناسان خبرة هولدینگ پارسخزر، پاسخدهندگان پرسشنامة تحقیق را تشکیل میدهند که تعدادشان 150 نفر است و با استفاده از روش تصادفی تعداد نمونه براساس جدول مورگان 108 نفر در نظر گرفته شده است، شیوة جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه، متشکل از 115 سوال با طیف لیکرت است، که روایی و پایایی آن تأیید شده است سپس از تکنیک مدل معادلات ساختاری برای تحلیل پرسشنامه استفاده شد و از نرمافزار spss16، برای تجزیهوتحلیل آمار توصیفی و از نرمافزار lizrel8.5، برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی استفاده شد. فرضیههای اول و چهارم تحقیق تأیید و فرضیههای دوم و سوم رد شدند. نتایج بدست آمده از دادههای گردآوری شده نشان میدهد که نیروهای رقابتی پورتر تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد زنجیرة تأمین دارد.
This research aims; impact of Porter's competitive forces as a stimulus for the application of knowledge management in supply chain financial performance Interfering with an emphasis on the role of innovation in the global appliance industry (case study Pars Khazar ) review Hive to the question: What effect Porter's competitive forces to improve supply chain performance is the application of knowledge? The research and expert holding the appliance industry and Madeira Pars Khazar, respondents to the questionnaire survey form 150 is the number of random samples by using Morgan 108 is intended Method of data collection using a questionnaire consisting of 115 questions with a Likert The validity and reliability has been confirmed Then the structural equation modeling techniques were used to analyze Software from spss16, for statistical analysis and software lizrel8.5, inferential statistics were used for analysis. Four hypotheses were tested in this study confirm the hypothesis that the first and fourth, second and third hypotheses were rejected .The results of the data suggests that competitive forces Porter has a direct impact on supply chain performance.
https://www.smsjournal.ir/article_90742_0685f6b3a08a92c40d0c5c1bfdfbbac8.pdf
نیروهای رقابتی پورتر
مدیریتدانش
کاربرددانش
نوآوری
عملکرد زنجیرة تأمین
Competitive Forces
Porter KM Application of Knowledge
Innovation
Supply chain performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-05-22
5
17
193
212
90743
Research
تأثیر تبلیغات توصیهای و واکنشهای مشتریان
The Impact of Negative Word of Mouth on Customers' Responses
فریبرز رحیمنیا
r-nia@ferdowsi.um.ac
1
حنظله زینوند لرستانی
zl_hanzaleh@yahoo.com
2
علی یاراحمدی
3
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه تربیت مدرس
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات توصیهای منفی بر واکنشهای مشتریان با نقش تعدیلگر قدرت پیوند است. پرسشنامه تحقیق بهصورت اینترنتی در میان 268 نفر از کاربران اپراتورهای تلفن همراه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مبتنی بر نظر متخصصان است و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشتریان فعلی شرکت در واکنش به جدایی مشتریان غیرسودده، بیشتر رفتار اعتراضی و خروج از شرکت را در پیش میگیرند تا رفتار وفادارانه از خود نشان دهند. همچنین واکنشها به جدایی مشتریان غیرسوده از شرکت، از طریق قدرت پیوند میان مشتری فعلی و مشتری جدا شده، تحت تأثیر قرار میگیرد. بر این اساس، میتوان نتیجهگیری نمود که اگرچه در عمدة شرکتهای امروزی، مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان حفظ رابطه با مشتریان سودده شرکت تفسیر میشود، اما مدیران بازاریابی باید استراتژیهای مناسبی را برای کنترل مشتریان غیرسودده فراهم آورد.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات توصیهای منفی بر واکنشهای مشتریان با نقش تعدیلگر قدرت پیوند است. پرسشنامه تحقیق بهصورت اینترنتی در میان 268 نفر از کاربران اپراتورهای تلفن همراه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مبتنی بر نظر متخصصان است و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشتریان فعلی شرکت در واکنش به جدایی مشتریان غیرسودده، بیشتر رفتار اعتراضی و خروج از شرکت را در پیش میگیرند تا رفتار وفادارانه از خود نشان دهند. همچنین واکنشها به جدایی مشتریان غیرسوده از شرکت، از طریق قدرت پیوند میان مشتری فعلی و مشتری جدا شده، تحت تأثیر قرار میگیرد. بر این اساس، میتوان نتیجهگیری نمود که اگرچه در عمدة شرکتهای امروزی، مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان حفظ رابطه با مشتریان سودده شرکت تفسیر میشود، اما مدیران بازاریابی باید استراتژیهای مناسبی را برای کنترل مشتریان غیرسودده فراهم آورد.
This study is to investigate the effect of negative word of mouth on customers' reactions considering the moderation role of tie strength. Accordingly, a scenario-based questionnaire was online distributed to 268 users of cell-phone operators. It should be noted that, face and content validity of the questionnaire were confirmed through the experts' opinions, and its reliability was calculated using the Cronbach's alpha. Research results indicated that the current customers are more engaged in exit and voice intention than loyalty intention in reaction to abandonment of unprofitable customers. Furthermore, reactions to abandonment of unprofitable customers are affected by tie strength between the current and abandoned customers. It can be concluded that, although the customer relationship management is considered as maintaining the relationship with profitable customers in most of the modern companies, marketing managers should make some appropriate strategies in order to control the unprofitable customers.
https://www.smsjournal.ir/article_90743_a9a8493bb70702aeda3dd11ca5081e8e.pdf
مدیریت ارتباط با مشتری
مشتریان غیرسودده
تبلیغات توصیهای منفی
قدرت پیوند
Customer Relationship Management
Unprofitable Customers
Negative Word of Mouth
Tie strength