per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
17
38
88779
Research
رویکرد رفتاری هوش راهبردی رهبر در سازمان
A Behavioral Approach for Leader’s Strategic Intelligence in the Organization
سید یعقوب حسینی
hosseini@pgu.ac.ir
1
علی پوزش
2
شهربانو یداللهی
3
استادیار، دانشگاه خلیج فارس
کارشناسی ارشد، استانداری کهگیلویه و بویراحمد
کارشناسی ارشد، دانشگاه خلیج فارس
امروزه رهبران سازمان برای موفقیت در محیطهای ملی و بینالمللی به شایستگیها و تواناییهایی نیاز دارند تا بتوانند بهطور اثربخش به اجرای وظیفۀ خود بپردازند. یکی از این شایستگیها، هوش است. رهبرانی که در بسیاری از زمینههای اجتماعی، فرهنگی، عاطفی، شناختی و... بهطور هوشمندانه عمل مینمایند، میتوانند موفق باشند. بنابراین هدف این پژوهش اندازهگیری هوش استراتژی رهبران در سازمانها است. بدین منظور پرسشنامهای تهیه و در میان کارکنان سازمانهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع گردید. دادههای گردآوریشده بااستفاده از آمار توصیفی و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که هوش استراتژی رهبران از طریق ابعادی مانند هوش عملی، هوش هیجانی، هوش فرهنگی، هوش اجتماعی، خلاقیت، خرد و عقل، خود هدایتگری اندازهگیری میشود. از میان این متغیرها، خلاقیت و هوش عملی بیشترین تأثیر را در اندازهگیری هوش رهبران دارند. در این پژوهش مدیران مورد بررسی در تمامی ابعاد هوش استراتژی، از هوشمندی در حدی متوسط برخوردارند و در نتیجه هوش استراتژی متوسطی دارند. با افزایش سابقۀ مدیریتی و سطح تحصیلات نیز، نمرۀ هوش استراتژی این مدیران افزایش مییابد.
Nowadays, the leaders of the organizations need to acquire specific competence and traits to carry their organizational responsibility effectively in the national and international situations. One of the most significant competences is intelligence. In this regard, the leaders who perform intellectually in social, cultural, emotional, and cognitive fields are more successful than other leaders. This study thus, aims at measuring leaders’ strategic intelligence within organizations. For this purpose, a questionnaire was distributed among the employers of public organizations in Kohkiloye va Boyer Ahmad province. A descriptive analysis and structural equation modeling was used to analysis data. The results revealed that the leaders’ strategic intelligence was measured by practical, emotional, cultural and social intelligence as well as creativity, wisdom and Self-directedness. However, the results showed that creativity and practical intelligence had the greatest impact on measuring leaders’ intelligence. Moreover, the findings indicated that the selected leaders showed the medium level of intelligence in all dimensions of strategic intelligence indicating that they had the medium-leveled strategic intelligence. Furthermore, it was found that the increase in the managers’ educational degree and managerial experience lead to a good rise in their strategic intelligence.
https://www.smsjournal.ir/article_88779_d26127ec16a46cb57159bd2c05d2da91.pdf
هوش اجتماعی
رهبری
هوش راهبردی رهبران
هوش فرهنگی
خرد
Social intelligence
leadership
Leaders’ Strategic Intelligence
Cultural Intelligence, Wisdom
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
39
60
88780
Research
اثربخشی شیوهها و راهبردهای ارتباطی در سازمانهای مجازی و الکترونیکی
The Effectiveness of Communication and Practices Strategies in Virtual and Electronically Organizations
علی بنیادی نایینی
bonyadi.naeini@gmail.com
1
مونا فاتحی
2
محمدحسن کامفیروزی
3
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران
کارشناسی ارشد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران
در پی رشد تکنولوژیهای ارتباطی و به دنبال آن گسترش سازمانهای مجازی و الکترونیکی، ارتباطات مجازی که بخش عظیمی از روند توسعه این سازمانها را تشکیل میدهد، یکی از مسائل مهم مدیریتی سازمانهای مجازی محسوب میشود؛ لذا وجود راهبردهای ارتباطی اثربخش در سطوح مختلف ارتباطی یکی از عوامل اصلی دستیابی به اهداف در این سازمانها است. در این پژوهش به صورت تجربی میزان اثربخشی راهبردهای ارتباطی در سه سطح ارتباط با کارکنان، تأمینکنندگان و مشتریان بر دستیابی به اهداف سازمانی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا یک چارچوب مبتنی بر دستاوردها و تحقیقات قبلی تعیین و سپس یک مدل مفهومی پیشنهادی بر اساس مطالعات نظری طراحی شد. پس از آزمون خبرگی مدل مذکور، بر اساس چارچوب طراحی شده استراتژیهای ارتباطی کاربردی در سازمان شناسایی و در قالب 3 فرضیه و با ابزار اندازهگیری پرسشنامه نسبت به ارزیابی اثربخشی آنها اقدام شده است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد راهبردهای ارتباطی سازمان در دو سطح ارتباط با کارکنان (006/0pvalue=) و مشتریان (01/0pvalue=)، بر دستیابی به اهداف سازمان اثربخش بوده است و سازمان را در رسیدن به اهداف یاری کرده است. در آخر راهبردهای ارتباطی اثربخش و راهبردهای ارتباطی کلیدی برای هر یک از اهداف سازمانی مشخص شدند.
Following the development of communication technologies and looking to expansion of virtual organizations, Virtual Communications that have been established enormous part of the development process of these type of companies is considered one of the important problems of management of virtual organizations. So existence of effective communication strategies at different levels of communication is one of the key factors in achieving the goals of these organizations. This study, has been investigated the effectiveness of communication strategies at three levels of communication with employees, suppliers and customers on achievement to organizational goals. So, at first a framework based on the findings of previous researches was determined and then a conceptual model based on Library Studies was developed. After testing the model of expertise, According to the designed framework communication strategies used in the organization have been determined, then in order to evaluate their effectiveness in the form of three hypothesis and questionnaire measuring instruments have attempted. The results of this study shown that communication has effect on achievement the organization's goals and helped the organization to achieve goals strategies in two levels, communication with staff (p-value=0.006) and customers (p-value=0.001). Finally effective communication strategies and also key communication strategies of organizational goals were identified.
https://www.smsjournal.ir/article_88780_e7a5777fa50ec4151f51d63bdee0dc9c.pdf
سازمان مجازی
مدیریت راهبردی
راهبرد
ارتباطات مجازی
اهداف راهبردی
اثربخشی
Virtual Organization
strategic management
strategy
Virtual Communications
strategic goals
Effectiveness
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
61
82
88781
Research
سناریونگاری شبکۀ جهانی کسبوکار
Scenario Building of Global Business Network
حامد حاج آقا معمار
h.memar67@gmail.com
1
فریبرز رحیمنیا
r-nia@um.ac.ir
2
علیرضا خوراکیان
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی
دانشیار، دانشگاه فردوسی
استادیار،دانشگاه فردوسی
هدف اصلی این مقاله، تدوین سناریوهای آیندۀ بازار شرکت فولاد ماهان سپاهان میباشد. بدین منظور برای طراحی سناریوها، از روش شبکۀ جهانی کسبوکار برای ساخت سناریوها استفاده شده است. این روش، مبتنی بر عدمقطعیت میباشد و رایجترین روش سناریوسازی در جهان و کارآمدترین روش برای تدوین سناریو، خصوصاً در سطح سازمانی میباشد. با توجه به مراحل تدوین سناریو در این روش، تحقیق حاضر ابتدا به افق زمانی و موضوع سناریوها پرداخته است. سپس با جمعآوری اطلاعات و انجام مصاحبۀ نیمهساختاریافته با خبرگان، عوامل محیطی مؤثر بر بازار شرکت شامل روندها، عناصر پیشمشخص و عوامل دارای عدمقطعیت شناسایی گردید. در مرحلۀ بعد با انجام مصاحبۀ ساختاریافته با نمونۀ ۲۲ نفری از کارشناسان و مدیران شرکت، دو عدمقطعیت کلیدی شامل "تحریمها" و "حمایتهای دولتی" شناسایی شد. سپس با استفاده از عدمقطعیتهای کلیدی و ایجاد ماتریس سناریو و با رجوع به همۀ عوامل و اطلاعات جمعآوری شده در مراحل قبلی، چهار سناریو به نامهای "بازار محدود و سهم رو به کاهش"، "بازار وسیع داخلی و افزایش رقابت"، "بازار وسیع داخلی و خارجی" و "بازار آزاد و کاملاً رقابتی" تدوین گردید.
The main purpose of this paper is designing the market future scenarios of Mahan Sepahan Steel Company. In order to design scenarios the method of Global Business Network (GBN) is used to construct scenarios. This method is based on the uncertainty and the most common scenario building in the world and efficient way to design scenarios, especially at the organizational level. According to the scenario planning stages in this method, firstly time horizon and scenarios subject were identified. Then with data collection and semi-structured interviews with experts, environmental factors affecting the market of company including trends, predetermined elements and factors of uncertainty were identified. In the next stage by structured interviews with 22 experts and managers of the company, two critical uncertainties were identified which are: "Sanctions" and "Government support". Then by using the critical uncertainties and creation scenario matrix and by referring to all of the information gathered in previous stages, four scenarios were designed: "limited market and share declining", "extensive internal market and increased competition", "extensive internal and external market", "free and fully competitive market".
https://www.smsjournal.ir/article_88781_3f5e763aee6f37a33a8f5abfa287d038.pdf
سناریو
روش شبکۀ جهانی کسبوکار
عدمقطعیتهای کلیدی
عناصر پیشمشخص
روند
Scenario
Method of GBN
Uncertainty
Critical Uncertainty
Predetermined Elements
Trend
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
89
108
88782
Research
برنامهریزی منابع سازمان، خلق دانش و عملکرد شغلی
Enterprise Resource Planning, Knowledge Creation and Job Performance
بهروز قلیچلی
ghlichlee@yahoo.com
1
زهره طباطبایی
2
دانش آموخته دکتری،دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
با پیشرفت سریع فناوریهای برتر، بهویژه در زمینههای ارتباطات و رایانه، الگوی رشد اقتصادی جهان بهطور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن دانش بهعنوان مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایههای پولی و فیزیکی شد. از جمله فناوریهای در حال گسترش درصنعت عصر جدید، سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان هستند. بسیاری از مدیران نسبت به اینکه این سیستمها میتوانند برای سازمان مفید واقع شوند و ارزش افزوده ایجاد کنند شک دارند. این تحقیق به بررسی تأثیر نتایج حاصل از پیادهسازیERP بر خلق دانش سازمان و عملکرد شغلی کارکنان میپردازد. جامعۀ آماری حاضر، کاربران ERP در شرکت یونیلور ایران هستند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق به منظور گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد، که شامل سه پرسشنامۀ نتایج ERP، خلق دانش و عملکرد شغلی است. روایی پرسشنامهها از طریق مبانی نظری تایید شد و همچنین پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد، نتایجERP و کلیۀ ابعاد آن شامل نتایج عملیاتی، نتایج مدیریتی و فرایندی کسبوکار و نتایج برنامه ریزی IT/ استراتژیکERP دارای تأثیر مثبت و معناداری بر خلق دانش میباشند. همچنین نتایج ERP و خلق دانش دارای تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شغلی هستند.
By rapidly developing of premier technologies in communications and computer, the global economy growth scheme is essentially changed and followed by the knowledge as an important capital, is replaced by physical and fiscal assets (Chen et al, 2004). Implementation of human resources planning systems is amongst of under developing technologies in new era. Most of the managers are in doubt that these systems can be useful for organization and make value added (Charamilus Asiatis et al, 2005). This paper considers the effects of obtained results of ERP implementation on knowledge creation and job performance. The features used in this research are in order to collecting of questionnaire information’s that include three questionnaires of ERP benefits, knowledge creation and job performance. The validity of questionnaires is confirmed by correspondents and its reliability is also confirmed by using alpha cronbach. Results show that ERP benefits and it’s all dimensions including operational benefits, management benefits and business process and IT/strategic planning benefits have significant effect on knowledge creation. ERP benefits and Knowledge creation has also positive and significant effects on job performance.
https://www.smsjournal.ir/article_88782_f882187290b3ede73af47a66d557ccc1.pdf
منافع عملیاتی
منافع مدیریتی وکسبوکار
منافع برنامهریزی راهبردی
عملکرد شغلی
Operational Benefits
Management Benefits and Business Procedures Strategic Planning Benefits
job performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
109
129
88783
Research
راهبرد سرمایهگذاری مبتنی بر ریسک غیرسیستماتیک و ساختار مالکیت
Investment Strategy Based on Idiosyncratic Risk & Ownership Structure
مریم دولو
ma.davallou@chmail.ir
1
محمدرضا حمیدی زاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
2
استادیار،دانشگاه شهید بهشتی
استاد، دانشگاه شهید بهشتی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ساختار مالکیت شرکتها بر بازده ناشی از راهبرد سرمایهگذاری مبتنی بر ریسک غیرسیستماتیک است. برای این منظور نمونهای متشکل از 270 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1378 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفته است. جهت آزمون رابطه متغیرهای اخیر، از رویکرد تحلیل پرتفوی مبتنی بر طبقهبندی دوگانه استفاده میگردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد بر خلاف آنچه انتظار میرفت، با افزایش سهم مالکیت نهادی در ساختار مالکیت شرکتها، بازده ناشی از راهبرد سرمایهگذاری مبتنی بر ریسک غیرسیستماتیک، تقویت میگردد. بر این اساس احتمالاً میزان مالکیت نهادی در بورس اوراق بهادار تهران شاخص مناسبی برای تنوعبخشی پرتفوی و تخصص سرمایهگذاران نمیباشد و یا در غیر اینصورت، نحوۀ اثرگذاری آن را باید در مضامینی غیر از تنوعبخشی پرتفوی و تخصص سرمایهگذاران جستوجو نمود.
The purpose of this research is investigation of firms' ownership structure on return of investment strategy based on idiosyncratic risk. So, a sample composed of 270 listed companies in Tehran Stock Exchange is examined during 1378 to 1389. Portfolio study approach based on dual sorting is used to test the relation between later variables. The results show that against what was expected, higher institutional ownership in ownership structure amplifies return of investment strategy based on idiosyncratic risk. It seems that probably either institutional ownership in Tehran Stock Exchange is not accurate proxy for portfolio diversification and investors expertise or its effect should be explore in factors other than portfolio diversification and investors expertise.
https://www.smsjournal.ir/article_88783_189b910ea5609b8c3f958c11b7b60df5.pdf
ساختار مالکیت
ریسک غیرسیستماتیک
تنوعبخشی
تخصص سرمایهگذاران
Ownership structure
Idiosyncratic Risk
Diversification
Investors Expertise
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
131
159
88784
Research
ارزیابی جایگاه راهبردی سرمایۀ فکری در صنعت بیمه
Evaluating the Strategic Position of Intellectual Capital in Insurance Industry
امیر ذاکری
1
عباس افرازه
afrazeh@aut.ac.ir
2
نادر مظلومی
3
سید حسین جلالی
4
دانشجوی دکتری، دانشگاه امیرکبیر
دانشیار، دانشگاه امیرکبیر
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی
سرمایههای فکری در عصر حاضر جایگاه بسیار مهمی را در راهبری کسبوکارها به خود اختصاص دادهاند. اندازهگیری این دارایی ارزشمند امکان مدیریت و بهرهبرداری مناسب از آن را دوچندان میکند. از سوی دیگر، میزان اهمیت و نوع سرمایههای فکری راهبردی در صنایع مختلف متفاوت است و این مسئله در کنار پیچیدگیهای شناسایی، دستهبندی و شاخصگذاری منابع ناملموس، اندازهگیری را به مسئلهای غامض و مشکل بدل مینماید. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه استراتژیک سرمایه فکری و اندازهگیری آن در صنعت بیمه بهعنوان یکی از صنایع دانش بنیان و رو به رشد در کشور میپردازد. در گام اول با بررسی سبد منابع سازمانی مهم در صنعت بیمه، جایگاه استراتژیک سرمایههای فکری در میان مجموعه منابع مورد ارزیابی قرار میگیرد. به این منظور ابتدا 23 منبع از خلال مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان صنعت احصا گردیده و سپس منابع شناسایی شده بااستفاده از روش منتخب تاپسیس فازی توسط مدیران ارشد بیمه رتبهبندی میشوند. با توجه به اهمیت استراتژیک بالای سرمایههای فکری در صنعت بیمه، در گام دومِ تحقیق شاخصها و سنجههای پیشنهادی برای اندازهگیری سرمایه فکری در سه سطح دارایی، سرمایهگذاری و اثر ارائه میگردد. شرکتهای بیمه میتوانند بااستفاده از این شاخصها اندازهگیری، پایش و توسعه این سرمایه ارزشمند را بهصورت بهینه تری مدیریت نمایند.
Intellectual capital (IC) has devoted a special position in business strategy and management to itself. Measurement of IC improves the management and utilization of this valuable asset. Furthermore, strategic IC is different for various sectors, putting it beside the complexities relating to identification, categorization and indexing, makes the IC measurement a problematic issue. This study is focused on evaluating the strategic position of IC and it’s measurement in Iran insurance industry as a knowledge-based and growing sector. So in the first step, strategic position of IC is evaluated among important firm’s resources through ranking of insurance resources by use of a suitable Fuzzy TOPSIS technique. Considering the high strategic order of IC in insurance resources portfolio, in the second step suitable indicators for IC measurement in three different aspects of IC including asset, investment and effect is proposed. Insurer companies can improve the management, monitoring and development of their IC using these indicators.
https://www.smsjournal.ir/article_88784_3434cd848c31c91e32ddf86a74df5a66.pdf
سرمایه فکری
دیدگاه منبعمحور
منابع استراتژیک
صنعت بیمه
روشهای تصمیم-گیری چندمعیاره
intellectual capital
Resource-Based View
Strategic Resources
Insurance Industry
Multi Criteria Decision Making Methods
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
161
180
88785
Research
الگویابی مهارتها و نیازهای آموزشی مدیران
Pattern Assessment of Management Skills and Identify Training Needs
حمید زارع
1
غلامرضا جندقی
2
محمدتقی خوبرو
khoobroo86@yahoo.com
3
استادیار، دانشگاه تهران
استادیار، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
اهمیت بهسازی و مجهز نمودن نیروی انسانی و خصوصا مدیران به دانش، اطلاعات و مهارتهای نوین، منطبق نمودن آنها با تغییر و تحولات روز دنیا و زمینهسازی تدوین مهارتهای مورد نیاز برای ایجاد محیطی به منظور حداکثرسازی توانمندی ، نیازمند به مطالعۀ دانش و مهارت ها برای تعیین آموزشهای مناسب در این افراد است. این پژوهش به بررسی مهارتهای مدیریتی مدیران دبیرستان شهر قم در وضعیت موجود و تعیین نیازهای آموزشی آنها میپردازد. مهارتهای مورد بررسی عبارت است از 14 مهارت ویلسون (1980) در قالب 3 مهارت رابرت کتز (1974)که پس از بررسی نظریات محققان تهیه و تنظیم گشته است. روش تحقیق اثر، توصیفی پیمایشی و از نوع هدف کاربردی میباشد که با توزیع 302 پرسشنامه در میان دبیران در 27 دبیرستان دولتی شهر قم به بررسی هدف پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا با آزمون T-test به بررسی وضع موجود مهارتهای این مدیران و سپس با آزمون Friedmanبه رتبهبندی این مهارتها پرداخته شده است. و برای شناسایی همزمانی میان مهارتها از همبستگی Person استفاده شده است.
Improvement and equipping of manpower and especially knowledge management, New information and skills, to comply with changes in the world and the development of skills needed to create an environment in order to maximize potential, Knowledge and skills appropriate for the educational needs of these people. This study examines the management skills of high school in Qom situation will determine their training needs. This skills Consists of 14 skills, skills of Wilson (1980) in 3 Skills Robert Katz (1974) has been prepared after consideration of Scientific theories. Methods of research, descriptive and objective from type of application .The questionnaire was distributed among 302 teachers in 27 public high School objective has been to explore in the city of Qom in Iran .Firstly, a T-test to test the skills of existing managers, Friedman's test was then to prioritize these skills from the perspective of a high school teacher, Finally, to evaluate the correlation between the skills discussed.
https://www.smsjournal.ir/article_88785_3b188c6448d8cfbd6d5611b6fa30875d.pdf
الگویابی مهارت
نیازسنجی آموزشی
مهارت مدیریتی
مهارتهای فنی
انسانی و ادراکی مدیران
needs assessment
management skills
Perceptual Skills
Human Skills
Technical Skills
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
181
197
90607
Research
فرآیندها و عناصر تدوین راهبردهای وظیفهای سازمان
Processes and Elements for Formation of Institution Functional Strategies
کاوه محمد سیروس
1
شهابالدین شهلائی
shahabshahlaei@yahoo.com
2
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
در بخش تدوین راهبردهای وظیفهای مدلهای مدیریت راهبردی، نیازمند تعریف و اولویتبندی فرآیندهای متداول و تعیین پیشنیازیها و پسنیازیهای عناصر هر فرآیند هستیم. بهرغم آنکه محققان و سازمانهای معتبری در راستای ارضای این نیازها گام برداشتهاند، همچنان راهنمای واضح و یکپارچه که با نگاه فرآیندی، اقدامات همۀ این منابع را در نظر بگیرد در دسترس نمیباشد. این مقاله با تجمیع نظر بیشتر منابع موجود، ابتدا اهم فرآیندهای متداول و مشترک جهت تدوین راهبردهای وظیفهای را تعریف، سپس برای عناصر فرآیندهای مذکور، پیشنیازیها و پسنیازیهای اولیهای در نظر گرفته و در آخر نمای کلی از تقدم و تأخر فرآیندها و عناصر آنها ارائه مینماید.
In functional strategies codification of strategic management models we need to define and preference the common processes and their elements. Although prestigious organizations and researchers have done researches in order to satisfy what mentioned, there is not yet a clear and integrated instruction which considers proceedings of all these attemptes process orientedly. This article with considering all of these attemptes, first defines the most important common and mutual scopes for codifying functional strategies, next considers primary preferences for elements of mentioned scopes and, finally provides a schematic of preferencing of processes and their elements.
https://www.smsjournal.ir/article_90607_352c7289197409d7acb1d600e32f9a84.pdf
راهبردهای وظیفهای
نگاه فرآیندی
تقدم و تاخر
فرآیندها
Functional Strategies
Process Oriented
Preferences Processes
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2014-02-20
4
16
199
221
90608
Research
اثربخشی خلق مزیت رقابتی پایدار آموزش و توسعۀ مهارتهای فروشندگان بیمه
The Effectiveness of Based on Creating Sustainable Competitive Advantage Training and Skill Development of Insurance Representatives on Resource Based View
علی حیدری
1
مینا بیگی
2
محسن حیدری
mohsen.heidari@ut.ac.ir
3
دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران
دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران
دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران
در سازمانهای خدماتی از آنجا که عرضۀ خدمت در تعامل میان خدمت دهنده و مشتری تحقق مییابد، نقش کارکنان بخش عملیات خدمت در ارائۀ عملکرد موفق خدماترسانی اساسی میباشد. با توجه به اینکه در صنعت بیمۀ فروشندگان بیمۀ نقش محوری در ارائۀ خدمات دارند، لذا مهارت فروش آنها تأثیر اساسی بر عملکرد شرکتهای بیمهای خواهد داشت. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توسعۀ مهارتهای فروشندگان بیمه بر خلق مزیت رقابتی بر اساس تئوری مبتنی بر منبع (RBV) است که به صورت مطالعۀ موردی در شرکت بیمۀ ایران بررسی گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها، تحقیقی توصیفی ـ پیمایشی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه مدیران و کارکنان شرکت بیمه ایران اهداف بهبود نگرش فروشندگان بیمه، ایجاد مهارت و ظرفیت لازم در فروشندگان، و توسعۀ مهارت و دانش تخصصی در زمینۀ مشتریان موجب شکلگیری توان رقابتی براساس چارچوب VRIN در نگرش مبتنی بر منبع میشود.
Now days, companies give their utmost effort to create competitive advantage though utilization of appropriate trainings for their sales representatives. In this case, the importance of training and development of sales personnel of companies who primarily provide products and services increases. Therefore the more effective the training methods applied, the more attainable the ultimate goals of the company shall be. This research aims to assess the effectiveness of developing skills of insurance reps on creating competitive advantage based on Resource Based View (RBV) in the Iran Insurance Company. Data collection in this research is done though descriptive empirical methods to gain Applicable goals. The findings of this research illustrates that in the view of managers and employees of Iran Insurance Company, the goals of improving sales reps’ vision, creating skills and necessary capabilities and developing special knowledge tends to create competitive advantage in the VRIN framework.
https://www.smsjournal.ir/article_90608_a8cff96abb0d89d704a5416a5687574e.pdf
بیمه
نظریه مبتنی بر منبع
فروش
مزیت رقابتی
توسعۀ مهارت
Insurance
Resource Based View
Competitive advantage
Skills Development