per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
15
41
88915
Research
تبیین راهبرد ارتقای کیفیت فنون مذاکره
Explaining the Strategy of the Promoting Negotiation Techniques Quality
غلامرضا بردبار
gbordbar@yazduni.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه یزد
هدف تحقیق حاضر شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثّر بر ارتقای کیفیت مذاکره است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی ـ پیمایشی بوده و برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آن، از روشهای کتابخانهای، مطالعه ی ادبیات موضوع و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری را نمایندگان هیأتهای تشخیص اداره کار و امور اجتماعی استان یزد تشکیل میدهد. در تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آماری مانند، آزمون فرض (برای 25 گمانه) و تحلیل واریانس، استفاده شده است. جهت رتبهبندی عوامل اثرگذار و تعیین درجه اهمیت آنها نیز تکنیکهای پیشرفته تصمیمگیری (تاپسیس) بهکار گرفته شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که عامل انتخاب و انتصاب نمایندگان (کارگران و کارفرمایان) مربوطه براساس تخصص وشایستگی بیشترین تأثیر و عامل نظام تشویقی کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت مذاکره دارند .
The main objective of this paper is to identify effective factors on the quality of negotiation. The type of this research in an analytical and survey based method and the data collection based on library method and designed questionnaire. The statistical population consisting; representatives of dispute committee at yazd labor department and for data analysis, T-test is used .For ranking the effective factors, TOPSIS is used. The findings show that, selection and appointment of employer-worker representatives is the most effective factors. While, the incentive system is the least effective factors on the quality of negotiation.
https://www.smsjournal.ir/article_88915_f6ca99ba2179256e58a4758aa14663e1.pdf
مذاکره
تشکلهای کارگری و کارفرمایی
هیأتهای حل اختلاف
تاپسیس
یزد
Negotiation
Employer
Worker
Dispute Committee
Topsis, Yazd
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
43
70
88916
Research
تبیین مدل توانمندسازی راهبردی صادرات شرکتهای کوچک و متوسط
Explanation of the SMEs Strategic Export Empowering Model
حسن فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
1
منیژه قرچه
ghareche@yahoo.com
2
علیاکبر امینبیدختی
3
فرامرز نیکسرشت
4
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشیار، دانشگاه سمنان.
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی
هدف مقاله حاضر ارائه مدلی در خصوص بهبود عملکرد صادرات صنعتی بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی به کشورهای آسیای میانه است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل 1201 بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده صنعتی به آسیای میانه در سال 90ـ 89 میباشد. از این تعداد 292 نفر بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شدکه پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، و مقدار آن 79/0 است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد هفت عامل (درونی، بیرونی، روابط بین کشورها، نوسانات در سیاستهای توسعه صادرات، راهبرد ملّی صادرات، توانمندی بنگاهها و عملکرد صادراتی) با اکتساب نمره ویژه بیش از یک توانستهاند در حدود 83 درصد تغییرات واریانس کل را تبیین نمایند. از طرفی تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی تحقیق نشان میدهد بهبود توانمندی بنگاههای کوچک و متوسط میتواند بر عملکرد صادراتی آنها به کشورهای آسیای میانه تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد.
The present article aimed at presenting a model for the improvement of the performance of small and medium export enterprises in middle Asia. A descriptive-correlational method was adapted. The statistical population included 1201 small and medium exporting industrial enterprises in 90-91. 292 people out of the population were selected randomly. A researcher-made questionnaire was used to gather data. To investigate the reliability of the questionnaire Cronbach Alfa was employed. The estimated reliability of 0.79 confirmed the reliability of the questionnaire. To analyze the data Confirmatory and explanatory factorial analyses were used. The results indicated that seven factors (internal, external, relations among the countries, changes in the export development policies, the national export approach, the abilities of the agencies, and the exporting performance) have been able to determine 83% of changes in total variance by obtaining the special mark of more than one. On the other hand, factorial analyses of the Confirmatory conceptual model indicated that the improvement of the power of small and medium enterprises can exert a positive and meaningful effect on their export performance to middle – Asia countries.
https://www.smsjournal.ir/article_88916_238ca32b2533dea1c63ce084c9e79054.pdf
عوامل درونی
عوامل بیرونی
مهارتهای بازاریابی و فروش
نظام ملی نوآوری به عملکرد صادراتی
Internal Factors
External Factor
Small and Medium Enterprises
Factorial Analysi
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
71
88
88918
Research
تبیین و ارزیابی راهبرد برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات
Explaining and Evaluating of Strategic Outsourcing for IT Projects
فرهاد فرزد
1
مرتضی مداح
morteza.maddah@gmail.com
2
امیر پورحمیدی
3
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
کارشناس ارشد، دانشگاه یزد
کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
فناوری اطلاعات، ابزار و بستر توسعه تولید کالا و خدمات و شبکه توزیع در عرصه رقابت جهانی، برای سازمانها مزیتآفرین است. امروزه تمامی صنایع در معرض تحولات این فناوری واقع شدهاند. یکی از بهترین راههای بهکارگیری فناوری اطلاعات استفاده از خدمات شرکتهایی است که در این زمینه تجربه و مهارت کافی دارند. مساله پیشروی دستاندرکاران کسبوکار برای برونسپارینحوه تصمیمگیری برای تفکیک فعالیتهایی است که باید آنها را برونسپاری کند و نیز چه فعالیتی را خود انجام دهد. این پژوهش سه مرحله دارد. مرحله اول شناسایی معیارهای تعیین عوامل کلیدی موفقیت در تصمیم برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات است. در این مرحله از مباحث نظری و پیشینه تحقیق، عوامل موثر تصمیمگیری برونسپاری مشخص خواهند شد. سپس این عوامل بر اساس اساتید دانشگاهی و خبرگان سازمانی، مورد غربالگیری قرار میگیرند. در مرحله دوم عوامل منتخب در چارچوب پرسشنامه در اختیار تصمیمگیرندگان سازمانی قرار گرفته تا وزن هر عامل تصمیمگیری مشخص گردد. در مرحله پایانی بااستفاده از روش آنتروپی شانون، تجزیهوتحلیل دادههای نظرسنجی صورت خواهد گرفت.
Information technologies are Tools and Platform of production and services and distribution in global competition, that is done advantage for enterprises. Now, all these technologies are in industries subject to change. One of the best ways to use information technology in the field of service companies who have enough experience and skill. Problem facing the authorities decide how to separate business to outsource activities that can be outsourced and what activities they will do. This research has three phases. First, identify the criteria for determining key success factors in the decision to outsource IT projects. The theoretical background of the research will identify factors influencing outsourcing decisions. Then, according to these experts, academics and corporate screening are required. Selected in the second round of questionnaires in the context of organizational decision making to determine the weight of each factor. In the final stage using Shannon entropy analysis of survey data will occur.
https://www.smsjournal.ir/article_88918_97e963ad4c0e74edc9fc071402c11335.pdf
چالشها
فرصتها و توانمندیهای سازمانی با توانمندی تامینکنندگان
ویژگیهای تکنولوژیکی
ماهیت معامله
مخارج پروژههای فناوری اطلاعات
Challenges
Opportunities and Organizational Skills with the Ability of Suppliers
Technological Characteristics
the Nature of the Transaction
Costs of IT Projects
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
89
107
88919
Research
راهبرد توسعه نیمرخ کارآفرینی دانشآموختگان آموزش عالی
Entrepreneurship Profile Developement Strategy of Higher Education Graduated
مژده نیلچیان
m.nilchian@yahoo.com
1
مسعود کسایی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
در دهههای اخیر، توجه به کارآفرینی و آموزش آن، در سطح آموزشعالی مطرح گشته؛ و نیاز به دانشآموختگان کارآفرین، در راستای توسعه برنامههای آموزشی پایدار، جهت ترویج کارآفرینی در کشور افزایش یافته است. مسأله پیشروی این پژوهش وضعیت گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشگاهها، بهعنوان یک منبع بالقوه کارآفرینی است. در این پژوهش، بهمنظور سنجش مشخصههای کارآفرینانه، آزمون جامع کارآفرینی در قالب پرسشنامه پژوهشی در بین 120 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی توزیع گردیده است. نتایج پایانی تحقیق، حکایت از اثر معنادار سوابق و رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، بر نیمرخ کارآفرینی آنان دارد.
In recent decades, entrepreneurship, have been raised at the level of higher education and the need for entrepreneurial graduates, to promote Sustainable development of educational programs, in the community has increased. Entrepreneurial orientation status of university students, as a potential source of entrepreneurship, is the issue of this research. This study used "assessing Entrepreneurial characteristic" questionnaires which were distributed among 120 Students of Shahid Beheshti University Faculty of Management and Accounting. The final results of the study indicated the significant effect of backgrounds and fields of study on entrepreneurial characteristic.
https://www.smsjournal.ir/article_88919_682ef4025d7fe7d585f833216f3ea200.pdf
توفیقطلبی
کانون کنترل درونی
خطرپذیری
تحمل ابهام
سلاست فکری
عملگرایی
رویاپردازی
چالشطلبی
Need for Achievement
Internal Locus of Control
Risk Taking
Ambiguity Tolerance
Idea Fluency
Pragmatism
Dream Processing
Positive Response to Challenge
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
109
129
88921
Research
نقش مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی در تحقق اهداف برنامهریزی استراتژیک
The Role of Organizational Re-engineering Processes for Strategic Planning Goals
لطفالله فروزنده
1
محمد محمودیمیمند
drmahmoudim@pnu.ac.ir
2
سید هادی حسینیفر
3
دانشیار، دانشگاه پیام نور.
استادیار، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور.
امروزه، انطباق با تغییرات سریع محیطی و کسب انعطافپذیری ضرورتی اجتنابناپذیر است. لازمه این کار دگرگونسازی کسبوکار، جهت انطباق با تغییرات محیطی است. یکی از شناختهشدهترین راهبردها در این زمینه، مهندسی مجدد فرایندها میباشد. امروزه تمایز شرط بقاست و بدون بازاندیشی و تغییرات اساسی در روند اجرای کارها نمیتوان به حیات اقتصادی ادامه داد. مهندسی مجدد در زمان تغییر استراتژیها، اهداف و خط مشیهای سازمان ضرورت مییابد. در این مقاله نقش مهندسی مجدد در تحقق اهداف برنامهریزی استراتژیک بااستفاده از یک نمونه موردی بررسی شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوردی دادهها، توصیفی همبستگی میباشد. همچنین به منظور بررسی رابطه همبستگی از آزمون کای ـ دو و دیسامرز برای بررسی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشانگر رابطه مستقیم و مثبت بین مهندسی مجدد و برنامهریزی استرتژیک است. لذا با افزایش میزان پیادهسازی باز مهندسی فرایندهای سازمانی تغییرات قابلتوجهی در جهت افزایش و بهبود تحقق اهداف برنامهریزی استراتژیک در سازمان ایجاد میشود.
Todays, and have flexibility is an inevitable necessary. The best known of strategies in this area is process reengineering. Differentiation conditions are a matter of survival and without reflection and fundamental changes in the economic life of the tasks cannot be continued. Reengineering becomes a necessary in Changing strategies, goals and policies. This article investigated the role of reengineering in achieving the strategic planning goals in a sample. This study, based on aim, is an applicable research, and based on data collection method, it is a descriptive research. Also to investigate the correlation chi-square and D Samerz test was used .the results showed a direct and positive relationship between reengineering and strategic planning. So that with increasing organizational processes reengineering, significant changes to enhance and improve the organizations strategic planning goals were created.
https://www.smsjournal.ir/article_88921_d08b56dd7de6b0ab70ef5deb4a418f50.pdf
فرایند مهندسی مجدد
موقعیت برنامهریزی استراتژیک
دگرگونسازی کسبوکار
انطباق با تغییرات محیطی
Reengineering Process
Successful Strategic Planning
Changing Business
Compliance with Environment Changes
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
131
153
88922
Research
تبیین راهبرد سرایت نوسانات بازارهای سرمایه بینالمللی بر بورس اوراق بهادار تهران
Explain the Spillover Effect of International Capital Markets on the Tehran Stock Exchange
پریوش زاهدیتهرانی
p-zahedi@sbu.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
هدف این مقاله، شناسایی و تبیین راهبرد میزان تاثیرگذاری بورسهای جهانی بر بورس اوراق بهادار تهران است. عوامل متعددی نظیر مبادلات تجاری کالائی شرکتهای بورسی، سبد سرمایهگذاری، توسعه سرمایهگذاری خارجی و نیز اثرات روانی موجب ارتباط بازارهای مالی (کانال بازارها) و تاثیرگذاری وضعیت بازارهای اوراق بهادار جهانی بر بورس اوراق بهادار داخلی میشوند. آزمون مانایی دیکی - فولر نشان داد که متغیرهای تحقیق I(1) بوده و در نتیجه از سطح متغیرها نمیتوان در مدلهای گارچ استفاده نمود. بهمنظور استفاده از مدلهای واریانس ناهمسان شرطی، آزمون ARCH LM انجام که نتایج نشانه ناهمسانی واریانس در سریهای بازدهی بود. نتایج همبستگی شرطی بین بازدهی شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران با بازده شاخص اساندپی 500 برابر 35/0 بوده که در سطح حداقل 95 درصد اطمینان معنادار میباشد. این در حالی است که در این تحقیق به شواهدی برخورد نشد که نشانگر وجود همبستگی شرطی بین بازده شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران با بازده فوتسی100 و بازده شاخص فلزات اساسی میباشد.
This paper aims to identify and explain the impact pattern of global exchange on the Tehran Stock Exchange, Several factors such as commodity trading, portfolio investment and psychological effects can develop the relationship between financial markets in other word the effectiveness of global securities markets on the domestic securities market. Apart from the impact of internal variables, Fluctuations in world markets, including the S & P 500 index, FTSE 100 Index, On the other hand, given that the stock prices of companies operating in the field of basic metals may be affected by global prices of basic metals, Base Metals Index also can be effective on the Tehran stock market volatility. By the way, the relevant weekly data of TEPIX, S&P 500, FTSE 100, and also Base Metals Indices were gathered from January 2005 to June 2012 Unit Root Disckey- Fuller test showed that the variables are I(1) therefore variables on level can’t be used in Garch models. Logarithm of the differential variables was unit-root results show. In order to use dissimilar models of conditional variance، ARCH LM test results indicates Heteroskedasticity in the return series. Multivariate GARCH Model Note that the dynamics within the periods and estimated for each period by OX-Metrics software was used. The results showed a significant conditional correlation (0.35) between the Tehran Stock Exchange Price Index an S&P 500 Index. Meanwhile no significant effect was known between TEPIX and FTSE 100 and GFMS Base Metal Index.
https://www.smsjournal.ir/article_88922_ab792874a36a4ce7b9eea67480b0255c.pdf
شاخص اس ان پی 500
شاخص فوتسی 100
شاخص فلزات اساسی
شاخص بورس اوراق بهادار تهران
اثرات سرریز
S&P 500 Index
FTSE 100 Index
GFMS Base Metal Index
TEPIX
Spillover Effect
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2012-11-21
3
11
155
175
88923
Research
الگویی برای انتخاب مدیران سطوح راهبردی
A Pattern for Electing Managers at Strategic Levels
ارسطو توحیدی
arastoo-towhidi@yahoo.com
1
دانشیار، دانشگاه عالی دفاع ملی
مدیران سطوح راهبردی در عالیترین سطح سلسله مراتب اداری قرار دارند و لذا رفتار و نحوه اعمال مدیریت راهبردی و تدابیری که در سازمان اعمال مینمایند، اثرات وسیع و بلندمدت برجای میگذارد. بنابراین، باتوجه به نقش رفتار سازمانی آنان و تأثیر عمیقی که در سازمان دارد نحوه انتخاب آنان حائز اهمیت است و نیازمند الگوی مناسب است. بر این اساس نوع تحقیق کاربردی- توسعهای و روش آن همبستگی و همخوانی است و فرضیه تحقیق با جمعآوری دادهها از خبرگان به روش پرسشنامه و تحلیل دادهها با آمارهای توصیفی و استنباطی و آزمونشده و با فن رتبهبندی فریدمن درجه اهمیت مؤلفههای الگو و ضرایب تأثیر عوامل معین گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مؤلفههای اصلی شکلدهنده الگوی انتخاب مدیران سطوح راهبردی کشور به ترتیب اهمیتی که در انتخاب دارند، عبارتاند از تفکر و دانش مدیریت راهبردی با وزن 5/44%، دانش مدیریت عمومی با وزن 5/30% و صفات و خصوصیات رهبری (شامل 15 خصیصه) با وزن 25% میباشند.
Managers at strategic levels stand at the highest echelons of organizations; therefore, their behavior and manner of exercising strategic management and plans may bear broad and long-standing impacts in organizations. Consequently, given the pivotal functionality of their organizational behavior and the subsequent deep impacts on organizations, the manner to elect managers is of great importance and in need to a favorable model. This research, an applied-developmental one, employs compatibility as a method and determines the hypothesis upon gathering data through questionnaire. In the following, it analyses the data with descriptive, deductive and tested statistics and determines the constituents of the model with respect to significance and the related impacting coefficients using Friedman Grading Technique. The outcome of the study suggests that the major constituents configuring the model for electing managers at strategic levels in the country are the following respectively in significance: the thought and knowledge of strategic management with a weight of 44.5%, common management knowledge with a weight of 30.5% and the characteristics of a manager (15 factors) with 25% as a weight.
https://www.smsjournal.ir/article_88923_5b8c78bb27beb1b8c8ebed4dc9a8d281.pdf
صفات و خصوصیات رهبری
تفکر و دانش مدیریت راهبردی
دانش مدیریت عمومی
Characteristics of Leadership
Thought and Knowledge of Strategic Management
Common Management Knowledge