per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
15
38
88860
Research
مدیریت دانش در سازمان های تولیدی برای رسیدن به کلاس جهانی
Study of Knowledge Management Role in Generative Organizations to Attain World Class
حسن فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
1
حسن سینکایی
sinkaei@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی
سازمانهای کلاس جهانی، نسل جدیدی از سازمانها هستند که نتیجه تغییر در دنیای کسب و کار امروزی اند. این تغییرات باعث شده تا پارادایم سازمانی نیز تغییر یابد، پارادایم جدید، سازمانهای خاص خود را طلب می کند که امروزه به سازمانهای کلاس جهانی شهرت یافته اند.
از سوی دیگر با گذر از اقتصاد سنتی مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش به یکی از دارائیهای اساسی سازمانها تبدیل شده و مدیریت آن امری ضروری به نظر میرسد. مدیریت دانش بیش ازآنکه یک تفکر درباره چگونگی اداره یک سازمان باشد، یک دارایی راهبردی برای سازمان است. در اقتصاد نوین، دانش منبع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی است. ازاینرو سازمانهایی که به فعالیت در کلاس جهانی می اندیشند، لازم است که برای مدیریت دانش ارزش و اهمیت خاصی قائل شوند. ازاینرو هدف از این مطالعه، بررسی نقش مدیریت دانش در سازمانهای تولیدی برای رسیدن به کلاس جهانی است. برای این منظور از آزمون همبستگی استفاده شده است،. جامعه آماری این تحقیق، شرکت راهان توان استان زنجان بوده. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مطالعه ادبیات تحقیق، و پرسشنامه است. تأیید آزمون فرضیه ها، ارتباط معنادار و مثبت مدیریت دانش با کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت محصولات، نوآوری و بهبود مستمر و رسیدن به کلاس جهانی در سازمانهای تولیدی را به اثبات می رساند.
Growth of information and knowledge has been very fast in recent year and from this view entitle nowadays era to knowledge explosion era. Knowledge management is a strategic asset for the organization up to contemplation about how manages an organization. By distance from traditional economic based on knowledge, knowledge altered to basic asset of organizations and its management seems to be essential affair. In modern economic knowledge is main source of economical and industrial improvement. World class organizations are the new generation of organization that is result of alteration in modern universe trade and workmanship. This alterations Couse to change organic paradigm and dominate modern paradigm. New paradigm has invoked its particular organizations that nowadays attribute to world class organizations. Purpose of this study is consideration the role of knowledge management in productive organizations to attain world class. In order to this intention has used of correlation test, statistical society of this research was rahan tavan company from zanjan state. Implement of data collection are consist of study of literature of research and questionnaire. Confirmation of hypothesis test, significant relationship knowledge management with decrease of costs, increasing of outputs quality continuous innovation and improvement and attaining to world class affirmed in productive organizations.
https://www.smsjournal.ir/article_88860_3a8449bc025c00253084e5f658e8d9a8.pdf
مدیریت دانش
کلاس جهانی
دانش آشکار
دانش ضمنی
تولید در کلاس جهانی
Knowledge Management
World class
Evident knowledge
Implicit Knowledge
Manufacturing in world class (wcm)
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
39
57
88862
Research
تعیین راهبردهای نوین بانکداری در میزان پذیرش کاربران سرویس بانکداری همراه در بانکهای خصوصی
Determined the New Banking Strategy in Adoption of Mobile Banking Customer in Private Banking
جمشید صالحی صدقیانی
1
سمانه سرورنژاد
sorournejad@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
بانکداری همراه امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم شده است این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دست یابی همگانی و سریع به گوشی های تلفن همراه و استفاده دائمی افراد از آنها مورد توجه می باشد. از طرفی امروزه برنامه ریزی راهبردی در بخش خصوصی توسعه یافته است. رویکردهای برنامه ریزی راهبردی که در بخش خصوصی تدوین شدهاند میتوانند به سازمانهای خصوصی و غیرانتفاعی و هم چنین جوامع و دیگر نهادها کمک نمایند. بانک های خصوصی نیز یکی از این سازمان های خصوصی می باشند. از طرفی دیگر نگرانیهای زیادی در مورد تأثیر بانکداری همراه و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی بر پذیرش مشتریان وجود دارد. در تحقیق حاضر، پذیرش در قالب پارامترهایی از قبیل استفاده، دردسترس بودن، سرعت و امنیت تعریف می گردد که به خصوصیات فردی شامل جنس، سن، درآمد، سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت، توجه به تبلیغات و بالاخره میزان خطر پذیری افراد وابسته است. هدف اصلی در این مقاله کشف روابط میان میزان پذیرش سرویس بانکداری همراه با تفاوتهای فردی است که این نتایج سبب تعیین راهبردهای بانکداری در جهت جذب مشتری هایی با پتانسیل بیشتر میشود. داده های مورد نیاز مقاله با پرسش از کاربران سرویس بانکداری همراه بانکهای خصوصی در ایران و تجربیات مدیران در سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای هوشمندانه داده کاوی و درخت تصمیم استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عامل ریسک پذیری مشتریان در پذیرش سرویس بانکداری همراه تأثیر معناداردارد.
Mobile banking is the facilities which present in the most countries. This payment had being admired for its ease of use and its popular and speedy accessibility. On one hand strategic plan had been developed in private parts such as private banks that could assist them. On another hand there is a lots fear in affective of mobile banking services and the present of e-services to adoption of customers. In this paper, we introduce adoption in terms of usage, accessibility, speed and security. In our point of view these functional parameters depend on some individual characteristics include gender, age, income, educational degree, internet usage and attention to advertisements. The main objective of this paper was investigating the relationship between adoption of mobile banking services and the characteristics of customer which could help obtain potential customers. The required data for the current research have been provided through a specific questionnaire which had presented to the customer of mobile banking services in private banking in Iran and the management experiment in this scope. For discovery of relations and dominant patterns in collected data, we applied data mining techniques and specifically decision tree learning algorithms. The experimental results show that customer adoption of mobile banking services is strongly dependent on the degree of risk taking.
https://www.smsjournal.ir/article_88862_03cd8eb1bec5ee8a19190af430fa5b6d.pdf
مدیریت راهبردی
بانکداری همراه
درخت تصمیم
پذیرش مشتری
strategic management
Mobile Banking
decision tree
Customer Adoption
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
59
80
88863
Research
آسیب شناسی شکاف همسویی راهبرد های فناوری اطلاعات با راهبردهای سازمانی
Strategic Alignment Gap Diagnosis between Information Technology Strategies and the Organizational Strategies in Esfahan Municipality
علی عطافر
1
نعمت الله اکبری
2
الفت گنجی بیدمشک
3
استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
در پژوهش حاضر شکاف همسویی راهبرد های فناوری اطلاعات با راهبرد های شهرداری کلانشهر اصفهان در ابعاد، 1. مدیریت و راهبری در سه شاخص نظارت و اعمال سطح اختیار، مشارکت و مدیریت ارتباطات، 2. سیستم های کاربردی و خدمات الکترونیکی در دو شاخص معماری کسب و کار و سیستم های کاربردی، 3. زیرساخت فنی در دو شاخص معماری فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی و 4. نیروی انسانی، فرهنگ سازی و آموزش در سه شاخص مهارت نیروی انسانی، فرهنگ و آموزش، آسیب شناسی شده است. نمونۀ پژوهش شامل 170 نفر از مدیران، سرپرستان و کارشناسان هشت حوزه معاونت شهرداری کلانشهر اصفهان بود که اطلاعات مورد نیاز از طریق ارسال پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 0/966 با در نظر گرفتن روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون مقایسه میانگین زوجی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب همسویی راهبردی از نظر مدیران، سرپرستان و کارشناسان شهرداری کلانشهر اصفهان در چهار بعد همسویی راهبردی، شکاف وجود دارد، به طوری که شاخص-های نظارت و اعمال سطح اختیار از بعد اول، سیستم های کاربردی از بعد دوم، معماری فناوری اطلاعات از بعد سوم و آموزش از بعد چهارم، بیشترین شکاف همسویی راهبردی را داشتند.
The current paper is trying to study the pathology of strategic alignment gap between Information Technology strategies and the organizational strategies in the following four areas: 1) Management and leadership through three indices of Governance, partnership and communications management, 2) Applied systems and electronic services using business architecture and applied systems, 3) Technical infrastructure via Information Technology architecture and information systems, 4) Human resources, culture and training through skilled manpower, culture and training. Our sample is composed of 170 managers, supervisors and experts in the 8 different deputies of Esfahan municipality. The required data is gathered through a questionnaire with 0.996 Chronbach’s alpha coefficient and considering stratified random sampling method. We have used paired comparison test of the average for our analysis. Our results show that according to managers, supervisors and experts points of view in Esfahan municipality there is an alignment gap in all four mentioned areas, in a way that governance from the first area, applied systems from the second, IT architecture from the third and training from the forth area had the largest alignment gap between all indices.
https://www.smsjournal.ir/article_88863_ac9da33ce1cbd2319b275ddad895d8f7.pdf
راهبرد
راهبرد فناوری اطلاعات
راهبرد کسب و کار
همسویی راهبردی
strategy
IT strategies
Business Strategies
Strategic Alignment
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
81
101
88865
Research
نظریه زمان و آینده پژوهی براساس نظریه فهم و درک
Theories of Time and Foresighting Based on Theory of Perception and Understand
محمدرضا حمیدیزاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
1
گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
هدف این مقاله پایهریزی مبانی و اصول نظریه آینده پژوهشی دانش بنیان براساس الگوی نظریهپردازی دربارة بنیان های فهم، درک و زمان است. رویکرد نوشتن مقاله، توصیفی استدلالی، بدیهه گرایی و علتیابی است، لذا با تبیین گزارة فهم و درک، آن را زیربنای پیشبرد تمام امور معرفی کرده سپس مولفة زمان را به صورت یک پدیدة اصلی و مستقل با چند قضیه معرفی کرده؛ سپس، هدف، جوهره، رسالت، نقش، سازوکار و رفتار زمان تبیین میشود. پس از این نظریه، اصول موضوعه و فنون آینده پژوهی به همراه پیش فرضها و رویکردهای آینده پژوهی، آموزههای کلیدی و ذهنهای چندگانه، تشریح میشود. در نهایت، این نتایج به دست میآید اگر فهم و درک به خوبی شناخته و معماری شود میتوان آن را مدیریت کرد. با سازوکار فهم و درک درست میتوان پدیدة حیات، مرکب و شاهراه زمان را شناخت، نقش و سازوکارهای آن را تدوین و مورد بهرهگیری قرار داد. آنگاه ساختمان آینده را از درون زمان بیرون آورد، آینده پژوهی اگر چه شرح و توصیفی از جلوههای زمانهای بالقوه با خصیصههای مورد انتظار است اما روشی نظاممند نیاز دارد تا آن را بر پایههای راهبرد و بزرگراههای زمان پیشنگر با مبانی فکری و اعتقادی، شایستگی، تواصی به حق و شکیبایی، صبوری و استقامت جستجو، طراحی، تعبیه و تحقق بخشید.
The aim of this paper is to provide infrastructures for a knowledge - oriented foresighting based on the theorizing patterns about “perception and understand” and “time”. Approach of paper is descriptive, creative and causality. Hence, first “perception and understand statement” will be explained as a foundation for development of all activities. Then “time component” will be introduced independently as a core concept. Then, some theorems about time will be presented. Thus, time’s behavior is going to be explained in terms of goals, nature, mission, roles, and mechanism. So, subjective principles, foresighting techniques, and its presumptions and approaches as well as key leanings and multiple minds will be discussed. Finally, If the “perception and understand” will be know well, then we can manipulate it. Based on mechanisms of soft perception and understand, we are able to know “time highway”, live and vehicle phenomena. We are also able to explain its role and mechanisms and use them. Then the structure of future will emerge. Although the foresighting is description and explanation of potential times feature with expected characteristics, but it needs a systematic method for search, design, actualization based on merit beliefs and attitudes.
https://www.smsjournal.ir/article_88865_96c3c906d7c8a00690756a10c89cca14.pdf
تعامل سه جانبه
بار معنایی و سطح تحقق پذیری
دامنة آگاهی
آموزههای ذهنی
ذهنهای آیندهگرا
شبکه تحولات
الگوی فزآ
Triple interaction, Semantic and realization, Range of awareness, Mental lessons
Future oriented minds, Developments network, PUTF model
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
103
117
88867
Research
قابلیت های مهندسی مجدد برای بهبود راهبردهای رقابتی
The Competency of Re-Engineering in Improvements of Competitive Strategies
فرخ قوچانی
f.ghouchani20@gmail.com
1
فائزه زمانی
zamanifaramak@yahoo.com
2
دکترای مدیریت ، استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی پیام نور کرج (MBA)
هدف اصلی این تحقیق بررسی قابلیتهای مهندسی مجدد برای افزایش توان رقابتی شرکتها است. در این راستا شش فرضیه مطرح شده است که به بررسی وضعیت شش عامل مدیریتی "حمایت مدیریت ارشد، انطباق قابلیتها، کارتیمی، مشارکت، انطباق سیستمهای مدیریتی پشتیبان، مقاومت در برابر تغییر" در زمینه پیاده سازی موفق مهندسی مجدد فرایندها جهت بهبود راهبردهای رقابتی می پردازد.
روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری شامل 304 نفر از کلیه کارکنان(به استثنای کارکنان خدماتی) شرکت صنایع بین المللی برق ارس بوده است. حجم نمونه به دست آمده 142 نفر می باشد که به روش تصادفی ساده از جامعه مورد نظر انتخاب شده است. در این تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/88 به دست آمده است و برای روایی نیزنظرات اساتید و خبرگان از بعد محتوایی بررسی شد. متغیرهای آن از طریق آمار توصیفی و آزمونهای تی، فریدمن و همبستگی رتبه ای اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیق، برای 5 فرضیه مقدار آماره آزمون بیش از 3 بوده، یعنی5 فرضیه پذیرفته و تنها یک فرضیه (مقاومت در برابر تغییر) رد شد. همچنین از دیدگاه کارکنان شرکت صنایع بین المللی برق ارس میزان آمادگی عوامل و شاخصهای مدیریتی در پیاده سازی مهندسی مجدد فرایندها یکسان نیست. و تمامی عوامل فوق بریکدیگر تأثیر مستقیم و غیر مستقیم دارند.
The main objective of this research is to study the competency of re-engineering for increasing company competitive capability. There are six hypothesis covering six management’s factors of senior manager’s support, conforming of the competency , teamwork, participations, conforming in the supportive management systems , resistance of change, in the successful implementation of a reengineering process for the propose of improvements in competitive strategies. The method of research is survey-descriptive and statistical population is 304 employees of the company of Aras International Electrical Industries (except the service workers). A sample of 142 employees are selected through a simple random sampling, and questionnaire is the means of data collection. Validity and reliability of the questions are proved through the expert’s opinion and Cronbach’s Alfa test of 0.88. consecutively variables are analysed by a few relative descriptive-statistics, as well as the t-test, Fridman and Ranked correlated of Spearsman methods.
The results shows that the estimators of tests for the five hypothesis are higher than three, in which five hypothesis are accepted and only one of them “ the resistance to change ” is rejected. It means that the degree of readiness in those factors and indicators of management in the process of implementation of reengineering are not identical from the employees’ points of view and all the for goings factors are directly or indirectly inter-effected.
https://www.smsjournal.ir/article_88867_aa641e853087cfaa35c453bdaa95c75e.pdf
مهندسی مجدد فرایندها
فرایند
راهبرد رقابتی
کارتیمی
مقاومت در برابر تغییر
بهبود شگفت انگیز
Business Process Reengineering
Process
Competitive Strategy
Teamwork
Resistance to change
Dramatic improvement
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
119
140
88869
Research
ارائه الگویی برای تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی براساس راهبرد رقابتی تمایز در صنعت کانی غیر فلزی
Designing a Model for the Determinants of Export Performance Based on Differentiation Strategy in Non Metal Mineral industry; Resource_ Based Approach
منیژه قره چه
ghareche@yahoo.com
1
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
2
عبدالحسین کرمپور
a_karampour2004@yahoo.com
3
استادیار رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار رشته مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه شهید بهشتی
هدف از انجام این تحقیق طراحی و تبیین الگویی به منظور تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی براساس راهبرد تمایز درصنعت کانی غیر فلزی(با رویکرد مبتنی بر منابع)کشور است. در این راستا رویکردهای موجود در حوزه تعیین کننده های عملکرد صادراتی که شامل رویکرد اقتضایی، رویکرد شبکه تعاملات کسب و کار و رویکرد مبتنی بر منابع است، شناسایی شد. در این مطالعه، محقق با استفاده از رویکرد منابع، روابط بین اجزای رویکرد منابع سازمان، راهبردهای رقابتی(تمایز) و عملکرد صادراتی را که سازههای اصل تحقیق هستند، بررسی میکند. این تحقیق در پی این هدف است که چگونه منابع به طور مستقیم و غیرمستقیم (با استفاده از راهبرد رقابتی تمایز) منجر به سطوح بالای عملکرد میشود. الگوی مفهومی تحقیق حاضر در واقع سه عنصر عمده در مدیریت راهبردی، یعنی محیط داخلی (منابع، قابلیتها و سیستمهای رقابتی سازمان)، راهبرد رقابتی و عملکرد را با هم ادغام میکند. تعداد 300 پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد 285 پرسشنامه قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند. از این تعداد براساس روش تحلیل خوشه ای و روش میانگین سؤالات راهبرد موردنظر تعداد124 پرسشنامه در سطح راهبرد تمایز، 91 پرسشنامه در سطح راهبرد تمرکز و 70 تا نیز در سطح راهبرد حداقل هزینه قرار گرفتند. در این تحقیق فقط الگوی به دست آمده براساس راهبرد تمایز بررسی می شود. تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه تحقیق نیز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و الگوسازی معادلات ساختاریافته اصلاح و پس از تعدیل به تأیید رسید. براساس نتایج حاصل، تمامی فرضیه های تأیید شده و از میان اجزای رویکرد مبتنی بر منابع، منابع رقابتی دارای بیشترین تأثیر(40%) بر عملکرد صادراتی است.
The purpose of this study is designing a model to determine important factors on export performance (EP) in the base of differentiation strategy for non_ metal mineral industry of Iran. In this paper, available approaches in the scope of determinants of EP are identified consist of contingency view, relational and resource based view. In this study, we examine relationship between resources, competitive strategy (differentiation) and export performance. The purpose of this paper is that how resources are caused directly and indirectly a high level of performance throughout differentiation strategy. Conceptual model in this research integrate three main components of strategic management. It means that internal environment (resources, capabilities and system), competitive strategy and performance. We distribute 300 questionares and 285 of them were beanalysied. In this research, we investigate that differentiation strategy based model. As a result, competitive resources have the most effect on export performance (40%).
https://www.smsjournal.ir/article_88869_6888bfebf3e12c8d574962986a1e57e7.pdf
منابع رقابتی
قابلیت های رقابتی
سیستم های سازمانی
راهبرد رقابتی تمایز
عملکرد صادراتی
Competitive resources
Competitive capabilities
Organizational systems
Differentiation Strategy
export performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2011-08-23
2
6
141
163
88879
Research
الگویی برای همسویی راهبرد عملیات و راهبرد کسب و کار در سازمانهای تولیدی ایران
A Model for Aligning Operation Strategy and Business Strategy in The Iranian Industrial Organizations
سهراب خلیلی شورینی
1
جمشید ناظمی
2
محمود البرزی
3
حسین سلیمیان
salimian135132@yahoo.com
4
استاد مدعو، دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
استادیار، دکتری مهندسی صنایع،دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
استادیار، دکتری سیستمهای عصبی مصنوعی،دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی،دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
راهبرد در سه سطح کلان شرکت، واحدهای کسب وکاروبخشهای وظیفهای تعریف میشود. چگونگی همسویی این سه سطح برای موفقیت سازمانها اهمیت دارد. یکی ازواحدهای وظیفه ای که مسئولیت تولید محصولات رابه عهده دارد عملیات است.حال سؤال آن است که همسویی راهبرد عملیات با راهبردی کسب وکار راچگونه میتوان ایجاد کرد. بدین منظورالگویی ارایه میشود که باآن به چگونگی انجام همسویی پاسخ داده شود. الگو ازسازههای راهبرد کسب وکار، ابعاد رقابتی وحوزههای تصمیمات راهبردی عملیات تشکیل شده است. برای تبیین الگو ابتدا این سؤال مطرح است که باتوجه به نوع راهبرد کسب وکار کدام بعد رقابتی انتخاب میشود و سپس براساس بعدرقابتی منتخب راهبردهای عملیات مناسب کدامند. برای پاسخ به این سؤالات 160 شرکت در صنایع غذایی و شیمیایی انتخاب و مورد تحقیق قرارگرفتهاند. تحقیق از منظر هدف، کاربردی است. برای تحلیل دادهها نیز، ابتدابا روش توصیفی-پیمایشی، نوع راهبرد کسب وکار، بعد رقابتی و راهبرد عملیات مورد استفاده هر شرکت در نمونه آماری مشخص گردید. سپس با استفاده از روش توصیفی- همبستگی، ارتباط بین آنها مشخص شد تا مدل عملیاتی همسویی به دست آید. برای به دست آوردن روابط همسویی، مراحلی تدوین شده که برآن اساس برای هر شرکت یک کد و بر اساس مشابهت کدها 25گونه همسویی مشخص شد. نتایج بیانگر آن است که عملکرد شرکتها با توجه به گونه همسویی راهبرد آنها متفاوت میباشد .به عبارت دیگر همسویی در بین شرکتهای موفق وناموفق به شکل معناداری متفاوت است. از25 گونه همسویی با در نظر گرفتن عملکرد، هفتگونه همسویی مناسب تشخیص داده شد و از آنها برای تبیین الگوی عملیاتی همسویی استفاده شد. نتایج همچنین از رویکرد مصالحه درابعاد رقابتی حمایت میکند.
Strategy is defined in three levels: corporate level, business level and functional level. Aligning these three levels is important for the success of organization. Operation is one of the functional units which respond to produce products. The main question research is how to make alignment between operation and business strategy. In order to answer this question, representing a model is requisite. The model consists of business strategy, competitive priorities and operation strategic decision area constructs. For explaining alignment model, the first question is: according to kind of business strategy, which competitive priority is selected and then according to selected competitive priorities, which operation strategies are suitable? To answer these questions, the data was collected from 160 companies in food and chemical industries were selected and were studied. With regard to aim, this article is applied. For analyzing of data, by using a descriptive-survey method the kind of business strategy, competitive priorities and operation strategy was determined, then by descriptive-correlation method, the relation between them was determined. For obtaining the alignment relation a methodology were generated and based on an alignment code for per company and also 25 alignment types were identified. Results show that company's performance is different which considers their performance. In another word alignment is differ between successful and unsuccessful companies. Which after considering their performance, seven types of alignment were distinguished as being suitable. These types were used to develop the operational alignment model. This study also supports the trade-offs approach to competitive priorities.
https://www.smsjournal.ir/article_88879_e4bf913b68b1ddd95a1c0b61abec9535.pdf
راهبرد کسب وکار
راهبرد عملیات
همسویی
ابعادرقابتی
Business strategy
Operation strategy
aligning
Competitive priority