per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
19
43
88616
Research
واکنشهای راهبردی و تعیینههای نهادی
Strategic Responses and Institutional Pressures
سعید سعیدپور
saeid.saeidpour@gmail.com
1
رضا احمدی کهنعلی
2
دانشگاه هرمزگان
دانشگاه هرمزگان
مدیران و سیاستگذاران، با فهم بهتر از چگونگی رابطه عوامل نهادی با واکنشهای راهبردی، ممکن است بتوانند از هزینههای ایجاد مشروعیت اجتماعی بکاهند. مطالعه حاضر به دنبال شناخت رابطه واکنشهای راهبردی با فشارهای نهادی در صنایع غذایی و آشامیدنی میباشد. بدین منظور با استفاده از چارچوب اولیور برای واکنشهای راهبردی، پرسشنامهای دوبخشی تهیه و روایی آن بهصورت محتوایی و با کمک صاحبنظران و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تعداد 165 پرسشنامه میان مدیران و مالکان شرکتهای فعال توزیع و سپس 77 پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS محاسبات رگرسیون و همبستگی برای سنجش فرضیهها انجام شد. یافتهها نشان میدهد که مدل اولیور برای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی دارای انطباق نسبی است و در این حوزه تاحدی رفتار شرکتها در مقابل فشارهای نهادی را تشریح میکند.
Some researchers have linked the institutional perspective with strategic choice to better understanding of institutional pressures with organizational strategic responses. Managers and policymakers, by better understanding of the relation between institutional factors and strategic responses, may be able to decline the cost of producing social legitimacy. The present study seeks to understand the relationship between strategic responses and institutional pressures in food and beverage industry. For this purpose, using Oliver framework for strategic responses, a two-part questionnaire produced and its validity was as content validity and determined by scholars, and its reliability calculated by Cronbach’s alpha coefiicient. 165 questionnaires were distributed among active companies’ managers and owners, and then 77 questionnaires collected. Therefore, the hypothesis tested by regression and correlation tests by SPSS software. The findings indicate that Oliver’s Model is relatively consistent with food and beverage industry and in this area; it partly describes the companies’ behaviors to institutional pressures.
https://www.smsjournal.ir/article_88616_61dcae161344c994364dfd97ab4aa16e.pdf
فشارهای نهادی
واکنش راهبردی
مدل اولیور
نظریه نهادی
Institutional Pressures
Strategic Response
Oliver’s Model
Institutional theory
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
45
65
88639
Research
الگوی موانعیابی راهبردهای بازاریابی بانکی
The Obstacles Finding Pattern for Bank's Strategic Marketing
اصغر مشبکی
1
نینا پورابراهیمی
n.pourebrahimi@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
این پژوهش در زمینه اجرای برنامههای راهبردی بازاریابی به موازات گسترش پژوهشهای حوزه تدوین راهبرد پیش نرفته است و با وجود طراحی ابزارهای کمی و کیفی و مدلهای فراگیر بهمنظور تدوین راهبرد، تعداد کمی از فعالیتهای پژوهشی مسائل حوزه اجرای راهبرد بازاریابی را مورد نظر قرار داده و به تبیین چارچوبهایی برای بررسی اجرای راهبرد بازاریابی پرداختهاند. پژوهش حاضر به مسئله اجرای راهبرد بازاریابی و موانع پدید آمده در حین فرآیند اجرا پرداخته است. پس از بررسی پیشینه پژوهشی و جمعآوری مهمترین موانع مورد استناد، پرسشنامه پژوهش طراحی شد و بهمنظور بررسیهای آماری در اختیار نمونهای به حجم 391 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد بانک ملت قرار گرفت. پس از دستهبندی موانع از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در شش گروه، موانع منابع سازمانی، ساختاری، انسانی، ارتباطی و راهبردی و محتوایی، روابط ساختاری مدل پژوهش بااستفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون و مهمترین موانع در هر یک از شش ساختار یادشده، شناسایی شد. نتایج نشان میدهد از میان شش مؤلفۀ شناساییشده برای مدل، موانع ارتباطی بیشترین تأثیر و موانع ساختاری کمترین تأثیر را بر اجرای برنامههای راهبردی بازاریابی در بانک ملت دارند. در نهایت نیز پیشنهادهایی برای بهبود هر یک از موانع شناساییشده ارائه شده است.
Research on the implementation of marketing plans does not in line with marketing formulation and despite design qualitative and quantitative tools and comprehensive model to strategy formulation, a few number of research activities have been considering issues of implementation strategies and Explain a frameworks for the implementation strategies. This research investigate strategy Implementation and Barriers has emerged during the implementation process. After reviewing previous research and collect the main barriers, the questionnaire were designed, then in order to statistical survey distribute between 391 managers and senior experts of sample study. After classification of barriers by using Exploratory Factor Analysis (EFA) in six groups (organizational resource, structure, human resource, communicational, strategically and Content) the structural equation modeling technique and Friedman test were used to test structural relationships and the main barriers in each of the six structures were identified. The result shows that between the six components identified in the model, communicational and structural barriers have maximal and minimal effects on marketing strategy plans Implementation in Mellat Bank. At the end of research we present some suggestion for improve each barriers.
https://www.smsjournal.ir/article_88639_93306fb6990b2e2b64e8303f502523f4.pdf
موانع برنامه راهبردی بازاریابی
مدلسازی معادلات ساختاری
Strategy Implementation
Marketing Strategy Program Obstacles
Structure Equation Modelling (SEM)
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
67
89
88640
Research
تبیین و ارزیابی کارایی سیستم خبره تصمیمات راهبردی
Explaining and Evaluation the Efficiecny of the Strategic Decision Expert System
محمدرضا حمیدیزاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
خبرگی سازمانی، بر پایه توسعه و مزیتآفرینی در کیفیت، حل مسئله و سودمندی، صحت و تطابق با فرایندها و اثربخشی تصمیمات رهبران و مدیران سازمانها قرار دارد. مسئله گستردگی و پیچیدگی فرآیندهای اتخاذ تصمیمهای راهبردی، با بهرهگیری از سامانههای سیستمی و هوشمند خبره تخصصی حل میشود. این مقاله به تبیین کیفیت سیستم خبره تصمیمات راهبردی در سازمان مورد مطالعه میپردازد. جامعه آماری پژوهش را 987 نفر و نمونه آماری را 85 نفر از کارکنان در سطوح ستاد و صف در تعامل با ماهیت محتوایی سیستم خبره شکل میدهد. این پژوهش دارای چهار فرضیه مبتنی بر کیفیت تصمیمات راهبردی، حل مسئله و سودمندی، صحت و تطابق با فرایندها و اثربخشی تصمیمات است که در چارچوب ویژگیهای سیستم خبره تصمیمات راهبردی آزمون و بررسی میشود.مباحث نظری مقاله با بررسی سیستم خبره و تصمیمات راهبردی استمرار مییابد. پس از ارائه دادهها و تحلیل رفتار آزمودنیها و تبیین نتایج آزمون فرضیهها، راهبردهای اشاعه سیستم خبره در سازمان ارائه میشود.
This research explains and examines the decision quality, usefulness and problem solving, and accuracy and compatable components of the efficiecny of the strategic decision expert system for organizational expertise development. The complexcity and the expansion of the strategic decision mechanisms and its processes need to use the solving problems knowledge capbilites upon the heuristic expert system. This research empirically investigates the multivariables effects of capbilites of the heuristic expert system for especial organization. The population size is 987 of personnels and the sample size has 85 of them. The research has four hypothese that after statistical data analysis and hypothses test by factors analyses and t test, the significant effects are found in capbilites of the heuristic expert system for especial organization based on its components.
https://www.smsjournal.ir/article_88640_964bfdaafc986b2bf1df5106c9fbc4fe.pdf
کارایی تصمیم
دانش و خبرگی
سرعت تصمیمگیری
شکاف اطلاعاتی
کاهش هزینههای تصمیمگیری
Decision Effectiveness
Knowledge and Expertise
Decision Speed
Gap Information
Decision Making Costs Reduction
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
91
108
88641
Research
راهبرد قابلیتهای بازاریابی، بازارمداری داخلی و عملکرد شرکتهای دارویی بورس
Market Capabilities Strategy, Internal Market Orientation and Performance of Pharmacy Companies Accepted in Tehran Stock Exchange
جمشید سالار
jamshidsalar@yahoo.com
1
سید ابوالفضل ابوالفضلی
2
مهدی محمدزاده
3
محمد احمدی
4
دانشگاه پیام نور
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه پیام نور
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر واسطهای قابلیتهای بازاریابی بر ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد شرکتهای دارویی بورس است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان شرکتهای دارویی فعال در بورس کشور میباشد. روش نمونهگیری، غیراحتمالی آسان است. در مجموع، 205 پرسشنامه از بین شرکتها جمعآوری شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارمداری داخلی و قابلیتهای بازار بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارند. تأثیر بازارمداری داخلی بر عملکرد، بیشتر از تأثیر قابلیتهای بازار است. همچنین، قابلیتهای بازار، در ارتباط بین بازارمداری داخلی و عملکرد سازمانی، نقش واسطهای را ایفا میکنند؛ بنابراین، ابتدا بازارمداری داخلی منجر به قابلیتهای بازار میشود و سپس، قابلیتهای بازار منجر به عملکرد سازمانی میشوند.
The purpose of this study is surveying the mediating effect of market capabilities in the relationship between internal market orientation and organizational performance of pharmacycompanies accepted in Tehran stock exchange. This research is applied in terms of the goal and descriptive- survey in terms of data gathering method. The population of this study consists of experts of pharmacycompanies in the stock exchange. The sampling method is convenience sampling.Totally, 205 questionnaires were collected from companies.To test the hypotheses, we usedstructural equation modeling with Lisre l8.8. Results showed that internal market orientation and market capabilities, effect onorganizational performance. The impact of internal market orientationis more. Results also showed that market capabilities play as a mediating variable in the relationship between internal market orientation and organizational performance. In the first, internal market orientation results into market capabilities and then, market capabilities result into organizational performance.
https://www.smsjournal.ir/article_88641_00c8b5fcbe95493befac9996aa4c43c8.pdf
بازارمداری داخلی
راهبرد قابلیتهای بازار
عملکرد سازمانی
شرکتهای دارویی
بورس
Internal Market Orientation
Market Capabilities Strategy
organizational performance
Pharmacy Companies
Stock Exchange
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
109
126
88642
Research
نقش کارآفرینی راهبردی در ارتقای عملکرد سازمانهای بخش عمومی
The Strategic Entrepreneurship Role for Enhancing Performance in Public Organizations
محمد جواد نائیجی
mjnaeiji@gmail.com
1
الهام خراسانی
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
کارآفرینی راهبردی به تلاش همزمان شرکت برای بهرهگیری از مزیتهای رقابتی فعلی و جستوجوی فرصتهای جدید برای کسب موفقیت در آینده اطلاق میشود. پژوهشهای فزایندهای در حال مطالعه بر حوزه نوظهور کارآفرینی راهبردی هستند تا دریابند چگونه میتوان از این کارآفرینی برای ارزشآفرینی و دستیابی به عملکرد بالاتر استفاده کرد؟ هدف این مقاله، ارائه و آزمودن مدلی برای ارتقای عملکرد سازمانهای بخش عمومی از طریق کارآفرینی راهبردی و متغیرهای پیشبین آن است. این مطالعه، از نوع توصیفی است و نمونهها شامل 210 مدیر صدا و سیما هستند که دادههای گردآوریشده از آنها، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شده است. نتایج تحقیق نشانگر این است که هر سه متغیر پیشبین کارآفرینی راهبردی شامل دستگاه فکری کارآفرینانه، فرهنگ کارآفرینانه و رهبری کارآفرینانه، تاثیر قابلتوجهی بر عملکرد دارند؛ اما بخش زیادی از این تاثیر، بهصورت غیرمستقیم و از طریق نقش میانجی ابعاد کارآفرینی راهبردی یعنی شناسایی و بهکارگیری فرصتها صورت میگیرد.
Strategic entrepreneurship (SE) has been introduced to capture a firm’s effort to simultaneously exploit existing competitive advantages while exploring what needs to be done in the future to remain successful. More and more scholars have called for the SE construct to contribute to understanding of how firms can use SE to create value and to gain a higher performance. The goal of this paper is to propose and empirically test a model to enhance competiveness through strategic entrepreneurship in public organizations and to assess the role of this construct in organizational performance of. This study is descriptive which is conducted with total number of 210 managers in Islamic Republic of Iran Broadcasting and is tested by structural equation modeling. The results indicated that performance and two dimensions of strategic entrepreneurship namely opportunity exploration and opportunity exploitation is affected by recognized antecedents of strategic entrepreneurship including entrepreneurial mindset, entrepreneurial culture and entrepreneurial leadership.
https://www.smsjournal.ir/article_88642_b7b658d3d7560824d651e6a8b394bc20.pdf
کارآفرینی راهبردی
عملکرد
شناسایی و بهکارگیری فرصتها
صدا و سیما
Strategic Entrepreneurship
performance
Opportunity Exploration and Exploitation
Broadcasting
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
127
150
88644
Research
چالشها و راهبردهای اجتماعی آثار رواج شایعه وقوع زلزله
Challenges and Strategies to Promote Social Effects of the Earthquake Rumors
فرخ پارسیزاده
parsizadeh@gmail.com
1
پروانه پیشنمازی
2
پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله
پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله
لرزهخیزی بالای شهر تهران و اهمیت وقوع زلزله در آن، یکی از دغدغههای اصلی مدیریت شهری در تهران است که توجه و تامل بالایی را میطلبد. بهدلیل ماهیت زلزله، ویژگی اهمال کاری و تساهل انسانی و نیز طولانی بودن دوره بازگشت زلزلههای شدید در تهران، این مهم مورد غفلت واقع میشود؛ اما بهدلیل اهمیت انکارناپذیری که تهران در حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی، راهبردی و اقتصادی در کشور داشته، حکم شاهرگ حیاتی ایران را دارد که هرگونه خسارت و زوال در تهران، به معنای پایان کار ایران است؛ بنابراین، توجه به وضعیت لرزهخیزی و بهرهگیری از هر امکانی برای کاهش خطرپذیری و افزایش سطح ایمنی تهران در برابر زلزله، ضروری و مهم میباشد. در مطالعه حاضر که بر اساس پژوهشی میدانی و با استفاده از ابزارهایی نظیر مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه و اسناد تهیه شده است، امکان بهرهگیری از شایعه در افزایش ضریب ایمنی شهر تهران سنجیده و ضمن بررسی اثرات اجتماعی مثبت و منفی ناشی از رواج شایعه وقوع زلزله در تهران، میزان کارکردهای مثبت آن ارزیابی شد. نتایج این بررسی که به مطالعه موردی رواج شایعه وقوع زلزله در تهران در نیمه آذرماه 1393 پرداخته، مبین آن است که میتوان با بهرهگیری از ظرفیت این رسانه (شایعه) علاوه بر برجستهسازی موضوع زلزله و یادآوری مداوم آن به شهروندان و مسوولان؛ با مدیریت صحیح و کنترل دامنه آن، در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی در برابر زلزله و نیز افزایش آمادگی سازمانها، نهادها و ارگانهای امدادی بهره گرفت.
High seismicity and earthquake occurrence is one of the most important concerns of urban management in Tehran metropolitan. Unfortunately, this is being neglected because of the earthquake nature, human negligence and long-time return period of severe earthquakes in this city. Since Tehran has an important undeniable role in preserving the integrity, national, strategic and economic security in the country, any damage in would mean irreparable damage seen in the country. So, it is strictly necessary to pay enough attention to the seismicity condition of Tehran and make the benefit of all potentialities to decrease risk and increase safety level of the city against earthquake. Considering the above-mentioned issues, this paper takes the advantage of rumors in increasing security value of Tehran. It studies social positive and negative effects of spreading rumors about earthquake in Tehran, and also evaluates and assesses its positive performances. The case study was Tehran earthquake rumor in December 2014. The results show that by making the benefit of this media (rumors), we can constantly/repeatedly remind authorities and civilians about earthquake-related issues, improve safety culture against earthquake and increase the preparedness of rescue organizations, institutions, etc. under an efficient management.
https://www.smsjournal.ir/article_88644_904f7c33070ca915d279087bfd58d38b.pdf
زلزله تهران
اثرات اجتماعی شایعه
کارکردهای مثبت شایعه
Rumor
Tehran Earthquake
Social Effects of Rumor
Positive Performances of Rumor
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
151
171
88647
Research
تبیین الگوی یکپارچه راهبردی ارزیابی عملکرد صنعت بیمه
Explaining an Integrated Strategic Performance Evaluation Pattern for Insurance Industry
مریم توکلی گلپایگانی
tavakoli.maryam@gmail.com
1
اکبر عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
2
مقصود امیری
3
علیرضا موتمنی
4
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه شهید بهشتی
هدف این پژوهش، ارائه الگوی جامع راهبردی برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای بیمه با بهرهمندی از روشهای نوین کمی است. جامعه آماری در این مطالعه، شرکتهای فعال در صنعت بیمه هستند. برای تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد از روش دلفی و مصاحبه با خبرگان صنعت بیمه استفاده شده و اهمیت هر یک از معیارها، از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان مشخص شده است. برای تعیین کارایی واحدهای تصمیمگیری از رویکرد برنامهریزی ریاضی «تحلیل پوششی دادهها» استفاده میشود. بهمنظور افزایش قدرت تفکیکپذیری مدل از رویکرد «برنامهریزی آرمانی» برای محاسبه اوزان مشترک و درنظر گرفتن اهمیت معیارهای ارزیابی از نظر تصمیمگیرندگان استفاده شده است. نتایج مدل تلفیقی نشاندهنده قدرت تفکیکپذیری و انعطاف بالای مدل نسبت به هر یک از روشهای کاربردی می باشد.
Numerous internal and external challenges caused by technology innovation and customer needs’ changes have made the performance evaluation inevitable. Tendency to quantitative results of performance evaluation and increasing the accuracy of decision making made the data envelopment analysis a famous method for benchmarking a set of homogenous decision making units. But in the case that the number of DMUS’ are not compatible to the number of inputs and outputs , the model’s results may not reveal the appropriate scores of efficient and inefficient DMUs and may lead us to misdirection. In order to increase the accuracy and discretionary of standard DEA, we've used an integrated data envelopment analysis and goal programming to find a common set of weights. We have chosen the insurance industry as our case study and for choosing the relative indicators we've used Delphi Technique. Asking indicators' importance from insurance experts helped us to set the weights in the goal programming model. Using proposed model, we can clearly find an optimal set of weights for evaluating each DMU and calculate efficiency scores to rank all the insurance companies. The empirical example showed that the new proposed DEA model can successfully acquire a full ranking for the DMUs. Running the model resulted a better discretionary of 0.74 in comparison to classic Dea and introduced the first insurer as efficient.
https://www.smsjournal.ir/article_88647_d581360a241a9babc5be75f6df7c3d2d.pdf
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوششی دادهها
برنامهریزی آرمانی
کارایی
Performance measurement
Data Envelopment Analysis (DEA)
Goal Programming
Efficiency
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
173
195
88648
Research
الگوی ارتقای عملکرد، اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی
Organizational Performance Improvement, the Strategy Implementation and the Organizational Learning
وحید خاشعی
1
نادر مظلومی
2
فریده شهریاری
shahriyari.farideh@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
مهمترین سرمایه سازمان، شامل افرادی است که ذهن خلاق و پویایی دارند. در چشمانداز اجرای راهبرد، سرمایه خلاق سازمان باید نقش عمدهای ایفا کند تا در نهایت تعیین نماید کدام راهبرد را باید فرمولهسازی و اجرا نمود؛ اما باید دقت داشت که در ایجاد سرمایه خلاق، باید افراد در یک جو یادگیری مداوم قرار گیرند تا بتوانند قدرت نوآوری خود را افزایش دهند. در نتیجه، یادگیری سازمانی باید به عنوان یک اهرم در اجرای راهبرد مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه راهبردها در شرکتها به خوبی اجرا نمیشود و نیاز به بهبود روشها وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارتقای عملکرد سازمانی بر اساس اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی به انجام رسید. پس از مطالعه پژوهشهای پیشین، چارچوبی مفهومی ارائه شده است که در این چارچوب از مدل یادگیری سازمانی گومز (2005) و اجرای راهبرد اکوموس (2003) استفاده شده است. این پژوهش از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش از شرکتهای پتروشیمی ایران و توسط ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج این فرضیهها و نقش میانجیگری یادگیری سازمانی در اثرگذاری اجرای راهبرد بر عملکرد سازمانی تأیید شده است.
The important capital of the organization, including who have a creativesmind and dynamics. The prospect of implementation the strategy, the creative capital should play a major role to finally determine which strategy should formulated and finally implemented. But be aware that the creation of innovative investment, people should be placed in an environment of continuous learning to improve their innovation ability. As a result, organizational learning should be used as a lever in the implementation of the strategy. Since the company's strategies are not well implemented, the need for improved methods. In this regard, the present study was to evaluate the implementation of the strategy on organizational performance with emphasis on the role of mediator to reach organizational learning. After reading previous research, According to the purpose, a conceptual framework is presented in the context of Gomez’s organizational learning model (2005) and okumus’s strategy implementation (2003) is used. The results of the mediating role of organizational learning in the effective implementation of the strategy on organizational performance has confirmed.
https://www.smsjournal.ir/article_88648_f7abd069ac7afc63672717691768e3cf.pdf
اجرای راهبرد
یادگیری سازمانی
عملکرد سازمانی
Strategy Implementaion
organizational learning
organizational performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
197
214
89949
Research
کاربرد الگوی ممیزی راهبردی در تدوین راهبردهای منابع انسانی
Application of Strategic Auditing Pattern in Human Resource Strategies
سید محمد اعرابی
1
نرجس السادات نسبی
nargesnasabi@ut.ac.ir
2
استاد، دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس پژوهشکده مدیریت سما.
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران، پردیس البرز.
جایگاه محوری منابع انسانی در سازمانها، آن را عاملی راهبردی در اداره سازمان مطرح میکند؛ بنابراین، تدوین، اجرا و ارزیابی راهبردهای منابع انسانی، بهعنوان الگویی از تصمیمات درباره راهبردهای متعلق به منابع انسانی، باهدف مرتبط ساختن آنها باهدفهای راهبردی سازمان مدنظر قرار میگیرد. در این پژوهش، بهمنظور تدوین راهبردهای منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعه اسناد جمعآوری شده است. برای تدوین راهبردهای منابع انسانی از الگوی طبیعی، ماتریسهای SWOT، IE، QSPM و روش دلفی استفاده شده است. بر اساس نتایج، موقعیت راهبردی دانشگاه از نظر منابع انسانی، در خانههای محافظهکارانه و تهاجمی قرار دارد. یافتههای پژوهش، مبین این نکته است که دانشگاه با اجرای راهبردهای پیشنهادی میتواند به همافزایی در فعالیتها و هماهنگی بیشتر در سیاستهای منابع انسانی با راهبردهای کلی نائل شود.
The central role of human resources in organizations introduce them as a strategic factor in the management of the organization. So the formulation, implementation and evaluation of human resource strategies, as a model of strategic decisions related to human resources is considered in order to link them to the strategic goals of organization. In this study, in order to develop human resources strategies in Shiraz University of Medical Sciences, data collected through questionnaires, interviews and documents. We used natural pattern, SWOT matrix, IE matrix, QSPM matrix and Delphi method for Formulating human resource strategies. Based on the results, the strategic position of the human resources was the conservative and aggressive houses. The findings, revealed the fact that the implementation of the proposed strategies could be more synergy and coordination of the activities of human resource policies and strategies will be achieved.
https://www.smsjournal.ir/article_89949_eca0900eb1451a324694f34bcca2847b.pdf
راهبردهای منابع انسانی
ماتریس SWOT
ماتریس IE
ماتریس QSPM
موقعیت راهبردی
Human Resource Strategies
SWOT matrix
IE Matrix
QSPM Matrix
Strategic Position
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
215
237
89976
Research
الگوی شناسایی و تحلیل موانع اجرای راهبرد
A Model for Identifying and Analyzing of Strategy Implementation Barriers
محمدعلی بابایی زکلیکی
1
معصومه حسینزاده شهری
2
مهین رحیمپور
3
آرمان احمدی زاد
a.ahmadizad1984@gmail.com
4
دانشگاه الزهرا.
دانشگاه الزهرا.
دانشگاه الزهرا.
دانشگاه کردستان
پژوهش حاضر به منظور ارائه الگوی شناسایی و تحلیل موانع اجرای راهبرد بانک سامان صورت گرفته است. در این پژوهش، ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداخته شده و با استفاده از مطالعات و پژوهشهای پیشین، شاخصهای اندازهگیری هریک از مؤلفهها و ابعاد مورد بررسی در این مطالعه استخراج شده است و در نهایت مدل مفهومی پژوهش طراحی شد. سپس، با استفاده از روش کیفی و گروههای کانونی، مؤلفهها و شاخصهای مناسب تأیید شد. متغیرها و نمونه آماری این پژوهش 290 نفر از مدیران، رؤسا و کارشناسان ستاد و شعب شهر بانک سامان شهر تهران بوده است. دادههای پژوهش با پرسشنامهای جمعآوری شد که با روش روایی محتوا و ضریب آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت و درنهایت داده با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و مدل عملیاتی پژوهش طراحی شد. نتایج نشان داد که 10 عامل کلیدی از جمله مهمترین موانع اجرای راهبرد بانک سامان است. به ترتیب عوامل منابع انسانی، مدیریتی و راهبردی مهمترین موانع اجرای راهبرد در بانک سامان بودهاند و عوامل ساختاری و سیستمی، ارتباطی و فرهنگی موانع چهارم تا ششم هستند و همچنین عوامل فرآیندی، هوش تجاری و سیستم اطلاعاتی، مدیریت پروژه و زمان و بودجه و مالی در جایگاههای هفتم تا دهم قرار دارند.
This research designs a model for Identifying and Analyzing of Strategy Implementation Barriers in Saman Bank. At first, the theoretical principals and concepts are reviewed and then measuring indicators of each index and dimension are derived by the literature review. Then the indices are confirmed by focus group and qualitative method. The statistical sample consists of 290 managers, deans and experts of staff and branches in saman bank of Tehran. Data is gathred through questionnaire which is confirmed by Chronbach's alpha coefficient and Content Validity and finally analyzed by descriptive and inferential statistics. The results show that 10 key factors are the most important barriers of strategy implementation, human resource, managerial and strategic factors are the most 3 important barriers and then structural, communicational, cultural, process, commercial intelligence and information system, time and project, and finance are the other factors, respctively.
https://www.smsjournal.ir/article_89976_1b299f68dba1a01b76177e74e9e4e528.pdf
مدیریت راهبردی
راهبرد
اجرای راهبرد
موانع اجرای راهبرد
strategic management
strategy
Strategy Implementation
Strategies Implementation Barriers
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-05-21
7
25
239
262
89977
Research
طراحی الگوی راهبردی ارزیابی رضایت مشتریان در سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار
Designing Strategic Pattern for Assessing user Satisfaction in Business Process Management System
سید حسین سیادت
1
علیرضا طالبپور
2
مژده رجایی
mozhdeh1988@yahoo.com
3
دانشگاه شهید بهشتی.
دانشگاه شهید بهشتی.
دانشگاه شهید بهشتی.
در میان شکلهای ارزیابی موفقیت سیستمهای اطلاعاتی، رضایت کاربر نهایی یکی از کاربردیترین معیارهاست. در این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر رضایت کاربران در سیستمهای مدیریت فرآیند کسبوکار بر مبنای مدل موفقیت دلون و مک لین و نیز مدل رضایت سهین و شلی مد نظر است. پنج عامل تاثیرگذار بر رضایت و فایده ادراکشده کاربران از جمله کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم، کیفیت خدمات، انعطافپذیری و توانایی کار با سیستم در قالب یک مدل بررسی شد. جامعه آماری شامل کاربران سیستم مدیریت فرآیند کسبوکار بانک کشاورزی تهران، و نمونه شامل 291 نفر از این افراد بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه و از آزمونهای همبستگی و رگرسیون خطی و نرمافزار SPSS برای برآورد رابطه استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که کیفیت سیستم بیشترین تاثیر را بر متغیرهای وابسته پژوهش دارد و پس از آن کیفیت اطلاعات در رتبه دوم است. تاثیر توانایی کار با سیستم، انعطافپذیری و کیفیت خدمات نیز بر رضایت کاربران و فایده ادراکشده آنها اثبات شد و در مجموع فرضیههای پژوهش تایید شدند.
Among different types of assessing information systems success, end user satisfaction is one of the most applicable measures. Investigating factors influencing user satisfaction in business process management systems according to Delone and McLean’s success model, and Sahin and Shelly’s satisfaction model, is our point in this survey. Five factors influencing on user satisfaction and perceived usefulness, including information quality, system quality, service quality, flexibility and system expertise was investigated as a model. Statistical population is Keshavarzi bank’s business process management system users in Tehran, and sample includes 291 people. The tool for collecting data was questionnaire, and correlation and linear regression was used for estimating relations using SPSS software. The findings show system quality has most influence on dependent variables, and after that, information quality has the second order. System expertise, flexibility, and service quality also influence on user satisfaction and perceived usefulness. Finally all of the hypothesis were approved.
https://www.smsjournal.ir/article_89977_746e68fa96dd6c6d572c6df0694047d9.pdf
سیستمهای اطلاعاتی
مدیریت فرآیندهای کسبوکار
رضایت کاربران
مدل دلون و مک لین
مدل سهین و شلی
Information systems
Managing Business Process
user satisfaction
Delone and McLean’s Model
Sahin and Shelly’s Model