per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
19
45
88406
Research
رهیافت راهبردی تجدید حیات شهری فرهنگ محور
Strategic Approach of Culture-led Urban Regeneration
علی بنیادی نایینی
bonyadi.naeini@gmail.com
1
نشمین ایزدی
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه شهید بهشتی
ضرورت پاسخگویی نرمشپذیر به اثرات فرآیندهای جهانیشدن بر اقتصاد شهرها و نیاز به رویارویی با مشکلات شهری با بهرهگیری از ظرفیتهای محلی، سبب توجه به«فرهنگ» بهعنوان ابزاری نوین در فرآیند «تجدیدحیات شهری» برای مقابله با جنبههای افت شهری شده است؛ اما مداخله در نواحی دچار افت شهری در ایران، اغلب بدون توجه لازم به هویت و ظرفیتهای فرهنگی انجام شده و در موارد بسیار، حتی به تضعیف آنها منجر شده است. هدف این مقاله، پیشنهاد چارچوبی برای رویارویی یکپارچه با جنبههای افت شهری با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی است. به این منظور، از راه رتبهبندی شدت افت شهری با روش آماری تحلیل عاملی، چهار محله در منطقه 6 شهر تهران بهعنوان نمونه موردی انتخاب شدهاند. پس از اثبات فرضیه معناداری ارتباط میان فرهنگ و ابعاد تجدید حیات شهری در این محلهها با استفاده از آماره خیدو، با بهکارگیری فن تحلیل عرصههای تصمیمگیری مرتبط، به تولید و گزینش مسیرهای عمل گزینه هدایتگر تجدید حیات شهری پرداخته شده است. دستاورد این مقاله، بهکارگیری چارچوبی برای یکپارچهکردن فرهنگ و برنامهریزی راهبردی تجدید حیات شهری است؛ بهگونهای که با تأکید بر منفعت ساکنان، به رویارویی یکپارچه با افت شهری بپردازد و ایجاد چرخهای خودپایدار از راه تقویت دوسویه ابزارها و جامعه مورد برنامهریزی را امکانپذیر سازد.
The necessity of flexible responsiveness to impacts of globalization process on economic structure of cities of the world, accompanied by the need to resolve concentrated urban problems, through maximum utilization of local potentials, has culminated in regarding “culture” as a new tool for urban regeneration and deal with all dimensions of urban decline. Interventions in declined urban areas in Iran are made with inadequate attention to cultural identity and cultural potentials of these areas and in many cases lead to weakening their identity. The main purpose of this article is to create and introduce an integrated framework for optimized exploitation of cultural potentials of urban areas to deal with all dimensions of urban decline. To achieve this purpose, theoretical framework underlying culture- led urban regeneration approach is considered and after selecting case study by use of “factor analysis”, significance of relationships between culture and urban regeneration aspects in selected areas is proved using Chi-square test. Then alternative courses of action are generated using “the analysis of interconnected decision areas” technique. By evaluating the alternatives, one course of action is selected and introduced. The main achievement of this article is to devise and application of a framework to integrate culture into strategic planning of urban regeneration in the case study, with emphasis on interests of local residents and dealing with all dimensions of urban decline. This framework is designed such that makes it possible to create a self-sustaining circle in which regeneration tools and local communities reinforce each other mutually.
https://www.smsjournal.ir/article_88406_55a7cf3e958a3763cb490916bdaff870.pdf
تجدید حیات
عرصههای تصمیمگیری
فرهنگ
افت شهری
Regeneration
Decision Areas
culture
Urban Decline
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
47
63
88425
Research
نگرشی راهبردی بر نقش کشور مبدأ و ملیگرایی بر اعتماد و نگرش مصرفکننده ایرانی در صنعت لوازم خانگی
A Strategic Glance on the Role of Country-of-Origin and Ethnocentrism on Trust and Attitude of Iranian Consumers in Appliance Market
ابوالفضل تاجزاده نمین
a.a.tajzadehnamin@gmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
ورود به بازارهای بینالمللی، یکی از تصمیمهای راهبردی میباشد که لازم است سازمانها در سطوح کل شرکت و واحد سازمانی راهبردی به آن توجه کنند. یکی از این شیوههای ورود، صادارات است. هدف اصلی پژوهش، بررسی رابطه بین شهرت ناشی از کشور مبدأ، ملیگرایی، اعتماد و نگرش مصرفکننده میباشد. جهت حصول به این مهم، شش فرضیه تنظیم و تعداد 400 نفر از خریداران ایرانی، به عنوان نمونه، به صورت در دسترس، انتخاب و بررسی شدند. نتایج نشان میدهد که شهرت ناشی از کشور مبدأ باعث ایجاد اعتماد در بازار بینالمللی میشود و به صورت مستقیم بر نگرش مصرفکننده تأثیر میگذارد. همچنین، بررسی حاضر بیانگر آن است که ملیگرایی با اعتماد و نگرش مصرفکننده رابطه مستقیم دارد. به علاوه، مصرفکنندگان ایرانی نگرش مثبتی نسبت به لوازم خانگی دارند که برچسب «ساخت کشور کره» بر آنها نصب شده است. بر عکس، نگرش مثبتی نسبت به لوازم خانگی که برچسب «ساخت کشور ایران» بر آنها نصب شده است، ندارند. امید است دستاوردهای این مطالعه بتواند به سازمانها و گروههای ذینفع کشور کمک کند تا نه تنها اقدام به تولید محصولات ایرانی به صورت رقابتآمیز کنند؛ بلکه، به راههای ورود به بازارهای بینالمللی، از قبیل صادرات، اعطای لیسانس و غیره، به صورتی راهبردی نیز بیندیشند.
Market entry modes, are one of the strategic decisions that the firms should consider them, either at the corporate or at the business unit levels. One of these entry modes is export. The aim of this study is analyzing and evaluating the relationship between reputation, ethnocentrism, trust and consumer attitude. To achieve this, six hypothesis were adjusted and 400 of Iranian buyers, were selected and investigated, as convenience as the sample size. The results of the study show that the reputation of firms from the country–of-origin helps to create trust in international markets and directly impacts consumer attitude. In addition, the current investigation identified the direct effect of ethnocentrism on trust and attitude. Iranian consumers have positive attitudes towards appliances labeled "Made in Korea". In contrast, they do not have positive attitudes towards appliances labeled "Made in Iran".It is hoped that the outcomes of this study can help the firms and stakeholders in our country Iran, not only to produce the Iranian products in a competitive manner but also to think about international market entry modes, such as export, licensing and etc., in a strategic way
https://www.smsjournal.ir/article_88425_407759ea6d63e8383106a1782cdfab66.pdf
راهبردی
لوازم خانگی
کشور مبدأ
شهرت
شرکت
ملیگرایی
اعتماد
نگرش مصرفکننده
appliances
Country-of-origin
Reputation
firm
Ethnocentrism
Trust
Consumer Attitude
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
65
87
88433
Research
مدیریت تجربه مشتری و تداوم استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک
Customer Experience Management and Persistence using Customers of Electronic Services Persistence
آذرنوش انصاری
a.ansari@ase.ui.ac.ir
1
علی صنایعی
2
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
وفاداری مشتری یکی از راههای ایجاد مزیت رقابتی و از موضوعهای مهم در بانکداری الکترونیکی برای دستیابی به سود بیشتر است؛ در حالیکه مشتریان، کمتر به بانک خود وفادار هستند و از خدمات الکترونیکی بانکهای مختلف استفاده میکنند. امروزه بانکها سخت برای جذب مشتریان و حفظ سهم بازار خود با ارائه خدمات نوآورانه مختلف از طریق بانکداری الکترونیکی تلاش میکنند. بانکها تقریباً همه روزه کانالهای الکترونیکی جدیدی را به خدمات موجودشان اضافه میکنند. در این پژوهش، بخشهای مدیریت تجربه مشتری شامل بخش وظیفهای، مکانیکی و انسانی مورد ارزیابی قرار گرفت و ارتباط آنها با تداوم استفاده مشتریان بررسی شد. نتایج نشان داد همبستگی مثبت بین بخشهای مدیریت تجربه و تداوم استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک وجود داشت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جهت شناسایی عوامل تعیینکننده از آزمون همبستگی و جهت اولویتبندی آنها از ابزار شبکههای عصبی مصنوعی استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل کیفیت خدمات، قیمتهای وفاداری، اعتماد، رضایت، انتظارات مشتری، جذابیت، شایستگی کارکنان و سهولت استفاده تعیینکننده تداوم استفاده در خدمات بانکداری الکترونیک ملت است.
Not only enhance the attractiveness of e-service quality, and extended free choice, and compare product information display is Safe and secure environment but also enhance customer loyality and customer satisfaction and therefore loyalty is to the company.Today, banks are trying for attract customers and maintain their market share by delivering the innovative services using e-banking. Banks always increase new electronic channels into their current services. Because of the loyal customers is the main factor of organizational success, obtaining Loyalty is the concept that in today's business has been considered by organizations.In this study different parts of customer experience management that include functional, mechanic and humanic Clues are evaluated also its relationship with customer loyalty in e-banking services examined. The result showed there is positive correlation between different parts of CEM and Continuous use in e-banking services. In this study, questionnaires were used for data collection. Respectively, to identify and prioritize determinative factors, correlation analysis and artificial neural networks were used. Results showed that in order of importance, Quality of service, loyalty, trust, satisfaction, customer expectations, attractiveness, competence of staff, ease of use are factors that determine customers’ repeat patronage of e-banking services.
https://www.smsjournal.ir/article_88433_2732f2d925b1ff9fce4fa97210610536.pdf
مدیریت تجربه مشتری
کیفیت خدمات الکترونیک
تداوم استفاده
خدمات بانکداری الکترونیک
customer experience management
E-Service quality
E-banking Services
Continuous use
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
89
106
88434
Research
شایستگیهای کارآفرینانه، نوآوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان
The Entrepreneurial Competencies, Innovation and Performance of Knowledge-base Enterprises
بهروز قلیچلی
1
عاطفه مکانی
atefe_makani@yahoo.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
عملکرد یک شرکت وابسته به بسیاری از عوامل مانند نوآوری در آن شرکت و وجود مهارتهای فردی خاص در افراد آن شرکت است. این عوامل با یکدیگر در ارتباط بوده و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد یک شرکت موثر هستند. نظریههای بسیاری در زمینه شایستگی کارآفرینانه داده شده است. در واقع شایستگیهای کارآفرینانه درگیرشدن مدیران در نقشها و مهارتهایی شامل: نقشهای کارآفرینی، مدیریتی و نقشهای وظیفهای میباشد؛ بنابرین، این مقاله به بررسی تأثیر شایستگی کارآفرینانه بر نوآوری و عملکرد میپردازد و از لحاظ نوع، یک پژوهش توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در دانشگاههای شهید بهشتی و تهران میباشند که در مجموع 97 پرسشنامه جمعآوری شد و برای بررسی و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان میدهد که داشتن شایستگیهای کارآفرینانه در نوآوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان تاثیر معناداری داشته است.
The performance of a company depends on many factors such as innovation in the enterprise, exist specific interpersonal skills in individuals of the company. These agents communicate with eachother, affect the performance of a company directly or indirectly. Many opinions have been put on entrepreneurial competencies. Entrepreneurial competencies engaging managers in various roles, including roles as of entrepreneurial, managerial and functional .This study deals with investigating the impact of the entrepreneurial competencies on innovation and performance and in terms of type, a descriptive – correlation research and in terms of purpose is an applied research. The Statistical population this research are all manager of knowledge-based firms settle in Shahid Beheshti and Tehran Universities that overall 97 questionnaires were collected and their data were analyzed by SPSS software & PLS software. Investigating results this research shows that entrepreneurial competencies have significant impact on innovation and performance of knowledge-based firms.
https://www.smsjournal.ir/article_88434_00ff28745e701ce2a4aa873a6a0caa14.pdf
شایستگی
نوآوری
مزیت رقابتی
عملکرد کسبوکار
Competency
Innovation
Competitive advantage
Performance of Business
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
107
123
88435
Research
الگوی فرآیندی ارتقای عملکرد مالی شرکت بر اساس تولید بهشصهنگام، چابکی و مدیریت کیفیت جامع
Elevated Process Model of Financial Performance on the Basis of Just In Time, Agile and Total Quality Management
بلقیس باورصاد
bita40@yahoo.com
1
سمیه گنجعلی
2
فرج اله رحیمی
3
علی مهرابی
4
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف این پژوهش طراحی الگوی فرآیندی ارتقای عملکرد مالی شرکت بر اساس تولید به هنگام، چابکی و مدیریت کیفیت جامع است؛ بنابراین، برای دستیابی به این هدف تأثیر به کارگیری سیستم تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع، چابکی سازمان و لجستیک بر عملکرد مالی سازمانهای تولیدکننده استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای مورد نیاز از مدیران مالی و عملیاتی 123 شرکت تولیدکننده مستقر در استان خوزستان جمعآوری شده است. مدل این پژوهش، شامل شش متغیر سیستم تولید به هنگام، عملکرد عملیاتی، مدیریت کیفیت جامع، عملکرد لجستیک، چابکی سازمان و عملکرد مالی است. این مدل از طریق معادلات ساختاری ارزیابی شده و برای بررسی و تحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS 18 و Lisrel 8.50 استفاده شده است. نتایج این بررسی و تحلیل نشان داد که سیستم تولید به هنگام بر عملکرد مالی و مدیریت کیفیت جامع تأثیر چشمگیری دارد؛ اما بر عملکرد عملیاتی تأثیری ندارد. بهعلاوه، یافتهها حاکی از آن بود که مدیریت کیفیت جامع بر چابکی سازمان و عملکرد عملیاتی تأثیر دارد و نیز عملکرد عملیاتی و چابکی سازمان بر عملکرد لجستیک تأثیر دارد و در نهایت، عملکرد لجستیک نیز بر عملکرد مالی تأثیر چشمگیری دارد.
The aim of this research is designing the elevated process model of financial performance on the basis of Just In Time, agile and total quality management. Therefore, to approach this purpose we are investigating the impact of Just In Time on financial performance of the large manufacturing companies of Khuzestan province. This research model included Just In Time production the independent variable and total quality management, operational performance and logistics performance are intermediate variables and financial performance is independent variable which influenced by production and logistics performance. The total population of the study includes the large manufacturing companies of Khuzestan province that according to statistics of the General Directorate of Industries and Mines Khuzestan in 1390, 180 companies have been introduced. The population size is 180, with using the formula 123 companies chose randomly. In this study data collected from financial, operations and production managers. Using a structural equation model to demonstrate the hypotheses. For analyzes the data SPSS software and LISREL was used. The analysis results showed that the just in time production system has the significant positive impact on financial performance and total quality management. But just in time production has no impact on operation performance and this hypothesis rejected. And total quality management has significant positive impact on agile and operation performance. Operation performance has significant positive impact on logistic performance. Logistic performance has significant positive impact on financial performance.
https://www.smsjournal.ir/article_88435_f24edfcc94de6bca4e665db90189aa58.pdf
سیستم تولید به هنگام
مدیریت کیفیت جامع
عملکرد عملیاتی
چابکی سازمان
عملکرد لجستیک و عملکرد مالی
Just In Time
Agile
TQM
logistic
financial performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
125
151
88440
Research
مدل جذب و نگهداری مشتریان راهبردی نظام بانکی
The Model of Attracting and Preserving of Strategic Customer in Banking System
نبی اله دهقان
drdehghan@ymail.com
1
محمود غلامی
2
محسن منصوری
3
دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشگاه هوایی شهید شهید ستاری.
دانشگاه آزاد اسلامی یزد.
پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که الگوی مناسب جذب و نگهداری مشتریان راهبردی در بانکها (مورد مطالعه: بانک انصار) کدام است؟ این پژوهش بر مبنای نتایج، از نوع توسعهای – کاربردی و بر مبنای اهداف، از نوع پژوهشهای تبیینی است که جهت جمعآوری داده از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان راهبردی در شعب بانک انصار شهر تهران و کلیه مدیران شعب بانک انصار در شهر تهران میباشند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، حدود 335 نفر با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین، به علت محدود بودن حجم جامعه مدیران شعب مورد نظر، تعداد 76 نفر مدیر شعب شهر تهران به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. ابزارهای اصلی جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساخت یافته میباشد. نتایج نشان میدهد متغیر قابلیت اعتبار بر جذب مشتریان راهبردی در بانک انصار تأثیر مستقیم نداشته؛ اما متغیرهای شایستگی کارکنان، بازاریابی رابطهمند، پاسخگویی و همدلی بر جذب مشتریان راهبردی در بانک انصار تأثیر مستقیم دارد. ضمنا متغیرهای سفارشیسازی خدمات، قابلیت اعتماد و اطمینان و قابلیت دسترسی بر جذب مشتریان راهبردی در بانک انصار تاثیر معکوس داشتهاند. همچنین، نتایج حاکی از آن است که متغیرهای شایستگی کارکنان، بازاریابی رابطهمند، پاسخگویی، قابلیت اعتبار، قابلیت اعتماد و اطمینان و قابلیت دسترسی بر نگهداری مشتریان راهبردی در بانک انصار تأثیر مستقیم نداشته؛ اما متغیر همدلی بر نگهداری مشتریان راهبردی در بانک انصار تأثیر مستقیم دارد. ضمنا متغیر سفارشیسازی خدمات بر نگهداری مشتریان راهبردی در بانک انصار تأثیر معکوس دارد.
The main question in the present study is that what is the suitable model for attracting and preserving of strategic Customer in banking system (case study: Ansar Bank)? The present research in base on the result of research is an applied-developmental study and based on the research goals is explaining study, that we collect and analyzed data by survey and correlation method, orderly. The statistical populations are all strategic customers of Ansar Bank in Tehran. According to Krejcie & Morgan’s table, we selected 335 people as the samples by purposeful sampling method. Also, we interviewed with all managers in Anasr Bank about 76 people. The main tools for data gathering are questionnaires and half-structured interview. The results show that the reliability of the Ansar’s bank does not have a direct impact on attracting of the strategic customers. But also, Competency of the personnel, marketing relationship, responsible staffs and empathy has direct effect on attracting strategic customers. Also, customizing services, validity, assurance and accessibility to services have reverse effect attracting strategic customers. As well as, the results indicate that the competency of the personnel, marketing relationship, responsible staffs, customizing services, validity, assurance and accessibility to services have indirect effect on preserving strategic customers. By the way, customizing the services has a reverse effect on preserving strategic customers in Ansar Bank.
https://www.smsjournal.ir/article_88440_72a0a88c455fa85cb35686522621e287.pdf
بازاریابی رابطهمند
کیفیت خدمات
مشتریان راهبردی
جذب و نگهداری
رضایتمندی
بانک انصار
Relationship marketing
services quality
Strategic Customers
Attracting and Preserving
Satisfaction
Ansar Bank
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
153
178
88441
Research
راهبردهای کسبوکار، سیستم کنترل مدیریت و عملکرد بنگاههای اقتصادی
Business Strategy, Management Control Systems and Performance
متین رشیدی
1
سید مجید الهی
2
مهرداد اسدیان
3
دانشگاه تهران
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
امروزه تغییرات سریع همراه با تلاطم و آشفتگی، بخشی از محیط سازمان را تشکیل میدهد و یکی از مهمترین ابزارهایی که مدیران را در این شرایط محیطی یاری میدهد، مدیریت راهبردی است. از اینرو، راهبرد و مدیریت راهبردی به عنوان یک موضوع اصلی میتواند پیوند کارا و اثربخشی بین شایستگیهای بنگاه با فرصتها و تهدیدهای ایجادشده توسط تغییرات محیطی فراهم کند؛ بنابرین، انتخاب راهبرد مناسب و سیستم کنترل مدیریت هماهنگ و متناسب با راهبرد، مسألهای است که اکثر مدیران سازمانها و شرکتها با آن روبهرو هستند. هدف این پژوهش، بررسی روابط میان راهبردهای کسبوکار، سیستمهای کنترل مدیریت و عملکرد در شهرکهای صنعتی استان قزوین است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ نوع، توصیفی ـ همبستگی است. این پژوهش، با مشارکت 190 نفر از مدیران، حسابداران و کارشناسان راهبرد شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی استان قزوین که در بورس تهران پذیرفته شده باشند و تعداد کارکنان آنها متجاوز از 20 نفر باشد، انجام شده است. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که دو راهبرد کسبوکار (رهبری هزینه و تمایز محصول) بر سیستم کنترل مدیریت و سیستم کنترل مدیریت بر عملکرد موثر است.
Nowadays, the rapid changes with the turbulence and turmoil make up some of the organizational environment and one of the most important tools that will help managers in this environment is strategic management. Therefore, choosing the right strategy and management control systems aligned with the strategy is the problem that most managers are faced with it. The purpose of the present study is to investigatethe Relationship among Business Strategy, Management Control Systems and Performance in Qazvin Industrial Estates. The current study is an applied research carried out in a descriptive-correlation approach. This paper is completed with the cooperation of 190 company managers, Accountants and Strategy experts in Qazvin Industrial Estates that have been accepted in Tehran Stock Exchange, and has more than 20 personnel. To test the hypothesis, Confirmatory Factor Analysis, and Structural Equation Modeling are used. The findings indicate that two business strategies affects management control systems and these systems affect business performance.
https://www.smsjournal.ir/article_88441_702821ada751602ff27edf08dffa745c.pdf
راهبرد کسبوکار
راهبرد تمایز
راهبرد رهبری هزینه
سیستم کنترل مدیریت مالی
سیستم کنترل مدیریت غیرمالی
عملکرد سازمانی
Business strategy
Differentiation Strategy
Cost Leadership Strategy
Financial Management Control System
Non-Financial Management Control System
organizational performance
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
179
205
88442
Research
ارزیابی راهبردی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک در کشور
Strategic Assessment in Banking Service Quality
مریم اخوان خرازیان
m_akhavan@sbu.ac.ir
1
مریم احمدی طاهری
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
بانکداری الکترونیک یکی از راهکارهای رونق تجارت الکترونیک است که گسترش روزافزونی داشته و ارائه خدمات بانکی از طریق اینترنت در سالهای اخیر دارای جهشی بیسابقه بوده است. بدون شک برای ورود به بازارهای جهانی، برخورداری از نظام بانکی کارآمد که با دقت، صحت، سرعت و فنآوری روزآمد قادر به رقابت با نظامهای بانکی دنیا باشد، ضروری است. با توجه به اینکه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک یکی از ضرورتهای عمده در ارتباط با توسعه خدمات به شمار میرود و جلب رضایت مشتریان در صدر اولویتها قرار دارد و نیز با توجه به اهمیت و ضرورت اندازهگیری کیفیت خدمات، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، سنجش میزان موفقیت بانکها در ارضای خواستههای مشتریان و نیز بررسی دقیق سطح انتظارات و ادراکات مشتریان از خدمات بانکی از اهمیت زیادی دارد. این مقاله با هدف شناخت مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت خدمات الکترونیکی در صنعت بانکداری ایران، با مطالعه پژوهشهای انجامشده در این زمینه و مصاحبه با خبرگان به طبقهبندی عوامل موثر بر حوزه کیفیت خدمات الکترونیکی که بالغ بر 74 عامل از جمله اعتماد، حفظ حریم خصوصی، کیفیت محتوا، ظاهر وب، مناسب بودن بروزرسانی خدمات و اطلاعات موجود در وب سایت، نوآوری در خدمات ارائهشده بود، پرداخته و سپس بر مبنای آن مدلی بومی جهت استفاده بانکهای داخلی برای ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی، ارائه شده است.
Electronic banking as one of the solutions for E-commerce prosperity has been constantly expanding and providing banking services through the Internet has had an unprecedented leap in recent years. Undoubtedly, to enter global markets, it is vital to have an efficient banking system relying on precision, accuracy, speed and up-to-date technology, which is capable of competing with the world banking systems. Regarding the fact that providing electronic banking services is one of the major necessities in association with the expansion of services and the fact that customer satisfaction is a top priority as well as considering the importance of measuring the services quality, identifying its strengths and weaknesses, it is of high importance to assess the rate of success in satisfying customer demands as well as scrutiny of banks expectations and customer perceptions of banking services. In this regard, this article with the aim of identifying the most important factors affecting the quality of electronic services in Iran's banking industry and studying the researches conducted in this domain and interviews with experts, we made a classification of effective factors on the domain of electronic services quality, which is over 74 factors including trust, privacy protection, content quality, web appearance, suitability of updating services and current information on the website, innovation in provided services, etc. Ultimately, based upon that, a local model for the domestic banks has been presented to assess the quality of electronic services.
https://www.smsjournal.ir/article_88442_1a72376d38f457c010162075d0ddb862.pdf
راهبرد
کیفیت خدمات
بانکداری الکترونیک
کیفیت خدمات الکترونیکی
Assessing
Service Quality
Electronic banking
Electronic Service Quality
Assessing Electronic Service Quality
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
207
228
88443
Research
تبیین الگوی رفتار تودهواری و بازدهی سهام بنگاهها در بورس اوراق بهادار تهران
Explaining the Herd Behavior Model and Return in Tehran Stock Exchange
محمد اسماعیل فدایینژاد
1
غلامحسین اسدی
2
مجتبی کباری
m.kobari@bpi.ir
3
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
این پژوهش به ارائه الگوی رفتار تودهوار در خریداران و فروشندگان اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. همچنین، تأثیر بازدهی شرکت بر شکلگیری رفتار تودهوار نیز بررسی شده است. بدین منظور، ابتدا رفتار تودهواری با استفاده از دادههای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران بهصورت روزانه و لحظهبهلحظه (در بازههای زمانی 480،360،240،120 ثانیه) تحلیل و اندازهگیری شده است و سپس، تعداد و نحوه بروز این رفتار در معاملات روزمره مشخص شد. براین اساس، از مدل تودهواری اطلاعاتی بر پایه رویکرد سیپریانی و گوارینو (2014) استفاده شد تا بر مبنای ریزساختار بازار سرمایه ایران، الگوی رفتاری برای تودهواری ارائه شود. مزیت مدل ارائهشده نسبت به سایر مدلهای موجودی که برای بورس ایران ارائه شده است، در نظر گرفتن ارزش اطلاعاتی سیگنال به عنوان یک پارامتر در مدلهای ریزساختار بازار است. نتایج نشان داد که براساس الگوی ارائهشده تودهواری اطلاعاتی، بازدهی سهم و تودهواری با هم رابطه دارند و بازدهی سهام بر رفتار تودهوار سرمایهگذاران تأثیر دارد. در تمامی روزها و اکثر لحظات معاملاتی، رفتار تودهواری رخداده و همچنین، رفتار تودهواری فروش بیشتر از رفتار تودهواری خرید است. سپس، رابطه بین این رفتار با بازدهی شرکت بر اساس مدل رگرسیون لجستیک در بازههای زمانی مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که بازدهی شرکت با رفتار تودهوار رابطه دارد.
This study explains a model for herding behavior in Tehran Stock Exchange. Also in this study, the impact of returns on herding behavior is examined. Using transactional data herding behavior in Tehran Stock Exchange (in the time periods 480 360 240 120 seconds) was measured and analyzed, and the number and incidence of this behavior routine transactions were identified. In this study, Cipriani & Guarino model was used for offering behavioral patterns based on market microstructure. Considering of informative value of news as a parameter in market microstructure is the advantage of proposed model. Analyzing data showed the evidence of herd behavioral for all trading days and the most moments of trading. Also herd behavior in sale transactions is more than buying shares. The relationship between the behavior and performance of companies based on logistic regression models were analyzed at various time intervals and found that company return is associated herding behavior.
https://www.smsjournal.ir/article_88443_f5dac31c14a206c1cdf2f465647ce1e0.pdf
تودهواری اطلاعاتی
ریزساختار بازار
دادههای معاملاتی
بازدهی
Herd Behavorial Model
Market microstructure
Tranasaction Data
return
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
229
252
88444
Research
طراحی مدل راهبردی ممیزی توسعه منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران
Designing Strategic Auditing Model of Human Resource Development in National Iranian Oil Company
عباسعلی حاجیکریمی
a.a.hajikarimi@gmail.com
1
مریم حسان
2
سید رضا سیدجوادین
3
حسین صفری
4
شهید بهشتی
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
توسعه منابع انسانی در هر سازمان عامل ماندگاری و مزیت رقابتی است؛ بنابراین مدیریت عالی سازمانها با دو راه مواجه هستند، اول آنکه منابع انسانی خود را به یک منبع با قابلیت ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنند و یا آنکه راهبرد برونسپاری را در پیش گیرند. سازمان آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی نفت از طریق برنامهریزی امور کارکنان، تنظیم کارراهه شغلی، آموزش و ارزیابی عملکرد، مسئول توسعه نیروی انسانی بوده و در این راستا وجود فرآیندی جامع و مستمر به منظور ارزیابی وضعیت کلی موجود چه از نظر سطح کیفی عملکرد و چه از لحاظ اجرای قوانین و دستورالعملهای ابلاغی مورد نیاز میباشد. نظر به شرایط خاص و منحصربهفرد این صنعت حیاتی، بر لزوم طراحی و اجرایی کردن سیستمی جامع از ابعاد کنترل جهت مقایسه وضعیت موجود با شرایط مطلوب (ممیزی) در حوزه توسعه منابع انسانی با عنوان ممیزی توسعه منابع انسانی تاکید میشود؛ لذا با کمک پژوهشهای قبلی و مصاحبههای صورتگرفته با مدیران عالی مقام توسعه منابع انسانی صنعت نفت، مدلی با ابعاد و مقولههای مقتضی جهت ممیزی سه زیرمجموعه آموزش، ارزیابی عملکرد و برنامهریزی امور کارکنان طراحی شد. در این پژوهش که به کمک روش آمیخته انجام شده است، ابتدا با فن تحلیل محتوای تجمعی ابعاد و مقولههای مناسب مدل ممیزی مستخرج و تبیین شد. سپس، بهمنظور تایید مدل طراحیشده با توزیع پرسشنامه میان کارکنان حوزه توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت به تایید مدل و بررسی وضعیت فعلی آن واحدها اقدام شد. در نهایت، خروجیهای ممیزی به مدیریت عالی گزارش شده و برخی پیشنهادات برای حل مشکلات و نقاط ضعف به مدیران مربوطه پیشنهاد گردید.
Human resource Development (HRD) in each organization is the cause of durability and competitive advantages, so the top management of organizations faces two options: changing its own human resource as a resource with value-added capability, or to benefit from outsourcing strategy. Training and development department in National Iranian Oil Company (NIOC) is accountable for the development of human capital throughout planning of the staff affairs, job career planning, training & development, and also performance evaluating. Following this issue, the essence of comprehensive and permanent process is needed for evaluating current situation whether from the qualitative level of performance or practice of laws and advised Instructions. Regarding the special and unique conditions of this very important industry, it is emphasized on designing and applying comprehensive system full of control dimensions for comparing present condition with desired one for the human resource development Depts.; which is named auditing human resource development. Therefore, with the use of previous researches and interviews done with the NIOC HRD managers, a model with the contingent dimensions and categories for auditing three subsidiaries (training, evaluating and staff affairs planning) has been designed. The research is based on Mixed Research and at first; with the cumulative content analysis relevant dimensions and categories fitted for Auditing model are explanted. After that, for the purpose of verification of designed model and reviewing general situation, questionnaires among the HRD staff of NIOC were distributed and LISREL software was used for investigation. In conclusion, auditing outcomes were reported to the top managers and some suggestions for resolving problems and weakness points were offered to the related management.
https://www.smsjournal.ir/article_88444_9bba0a9d56c90f1cc433f9d189362fc1.pdf
مدیریت توسعه منابع انسانی
ممیزی
ممیزی توسعه منابع انسانی
Human Resource Development
Auditing
Auditing Human Resource Development
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
253
270
88446
Research
شناسایی و دستهبندی فرصتهای کارآفرینانه خدمات پرداخت همراه در ایران
Identification and Classification of Entrepreneurial Opportunities in Mobile Payment Services in Iran
صابر خسروی
saberkhosravi@ut.ac.ir
1
جهانگیر یداللهی فارسی
2
محمدرضا زالی
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
با پیدایش جامعه مدرن و افزایش گستره آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ایرانی، مصرف بهعنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فنآوریها و کسبوکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاشها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرفکنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرفکنندگان ایرانی نیز پس از تجربه پذیرش فنآوریهای مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهرهبرداری از فنآوریهای پرداخت همراه از خود نشان دادهاند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرفکننده ایرانی به استفاده از این فنآوریها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصتهای کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهرهبرداری فعالین این صنعت دستهبندی شده است.
With the advent of modern society and its increasing scope in global borders and consequently in Iranian society, consumption has attracted the attention of industrial activists as the central focus. In this regard, payment process as the heart of global trade has underlain the development and establishment of numerous technologies and businesses around this concept and caused a lot of efforts to be made for simplifying this process for consumers. After the experience of adopting the technologies associated with electronic payment, Iranian consumers have shown a lot of enthusiasm for the operation of mobile payment technologies. The increasing growth of penetration rate of mobile phones, smart cell phones, and mobile Internet has increased Iranian consumers’ interest in the use of these technologies. Hence, in the present study, using a qualitative approach and tacit knowledge of Iranian experts in mobile payment industry and also reviewing the global status of this industry, entrepreneurial opportunities of these services were identified and then classified in an applied framework for the use of activists in this industry.
https://www.smsjournal.ir/article_88446_7d8cbf1927f4ea9aae98a04386172fad.pdf
فرصتهای کارآفرینانه
پرداخت همراه
فرصت
کارآفرینی
تجارت همراه
موبایل
Entrepreneurial Opportunities
Mobile Payment
opportunity
Entrepreneurship
Mobile Commerce
Mobile Phone
per
انجمن مدیریت راهبردی ایران
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2676-6744
2016-11-21
7
27
271
293
88448
Research
بررسی نقش مدیریت راهبردی در کارآفرینی سازمانی
The Investigation of Role of Strategic Management in Organizational Entreprenurship
محمّد طالقانی
1
سارا طالقانینژاد
taleghanis61@yahoo.com
2
دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گیلان
کارآفرینی سازمانی و مدیریت راهبردی مفاهیمی هستند که از بعد نظری عملی، در دنیای امروز، توجه پژوهشگران و مدیران زیادی را به خود جلب کردهاند. متغیرهای بسیاری بر کارآفرینی سازمانی تأثیر میگذارند. اقدامات مربوط به مدیریت راهبردی از جمله اقدامات مدیریتی است که تسهیلکننده کارآفرینی سازمانی است. از اینرو در این پژوهش به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و پنج اقدام خاص مدیریت راهبردی شامل: میزان کاوش یا بررسی محیطی، انعطافپذیری در برنامهریزی، افق زمانی برنامهریزی، مشارکت در برنامهریزی، و ویژگیهای کنترل در شرکت پارس خزر پرداخته میشود و به این سوال که ابعاد مدیریت راهبردی چه تأثیری میتواند بر کارآفرینی سازمانی داشته باشد؟، پاسخ دهد. با توجه به اینکه شرکت پارس خزر یک شرکت هلدینگ است، جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان خبره، مدیران، متخصصان و کارکنان کلیدی شرکت پارس خزر در استان گیلان میباشد که حدود 150 نفر است. به علت نبودن واریانس جامعه از روش نمونهگیری مورگان استفاده میشود که با استفاده از این روش تعداد نمونه 108 نفر میشود که برای اطمینان این تعداد تا 115 نفر ارتقا داده شده است. در ابتدا میزان و یا مقدار متغیر بر اساس دادهها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخص شد؛ سپس، توصیف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهای توصیفی، دیدگاه کلی از چگونگی توزیع آنها را ایجاد کرده که میتواند در چگونگی استفاده از الگوهای آماری کمک کند. با تعیین الگوها آزمون فرضیههای پژوهش با کمک نرمافزار SPSS از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن برای تمام فرضیهها انجام میشود.
Corporate entrepreneurship and strategic management of the theoretical concepts which are practical in today's world,Entrepreneurial attitudes and behaviors necessary for success and survival of organizations in size. Many variables affect ce. Strategic management measures, including administrative measures that facilitator is the entrepreneurship. The present study examines the relationship between corporate entrepreneurship and strategic management of five specific action Includes the exploration or environmental review, flexibility in scheduling time horizon of planning, participation in planning, and control features. The company pays the Caspian Sea to question of what effect it can have on entrepreneurship, strategic management have? Answer With the Pars Khazar is a holding company, in this study population included all the experts, managers, professionals and key personnel in the province of Pars Khazar is that the target population is about 150 people. The variance is due to the absence of Morgan method used To analyze the data, according to the proposed goals or the value based on the data obtained from the questionnaire was found out, Then the resulting information is described in the tables and graphs, descriptive, overall view of how to distribute them created that can assist in the use of various statistical models Research hypothesis test to determine the Spearman correlation test using SPSS for all the assumptions of the screw. The final conclusion of the acceptance or rejection of hypotheses in the last episode of the season is reflected.
https://www.smsjournal.ir/article_88448_9b11d4527fd0b2db7a07ebb4ff780943.pdf
مدیریت راهبردی
کارآفرینی سازمانی
رابطه مدیریت راهبردی با کارآفرینی سازمانی
بررسی عوامل محیطی
کنترلهای راهبردی
strategic management
Entrepreneurship
The Relationship between Strategic Management and Entrepreneurship
Check Environmental Factors
Strategic Controls