@article { author = {Nezafati, N. and Radfar, R. and Varaee, F.}, title = {Business Knowledge Management Strategies}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {3}, number = {10}, pages = {113-127}, year = {2012}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Knowledge Management (KM) is one of the growing apprehension in existing business in the new age of the complex and quickly changing business environment, and it has been realized that knowledge is the organization's critical asset and latent strategic resource that gives a basis for competitive advantage. At this situation, banks require to use knowledge and it prone to implementation related applications of knowledge management. One of the most important issues to implementation of knowledge management is how to select appropriate KM strategy. It is a kind of multiple attributedecision-making (MADM) problem required to consider a large number of complex factors. To determine the knowledge management strategy, there are many influencing factors. The purpose of this paper is to ranking the appropriate KM strategy with TOPSIS and VIKOR, and prioritization the effective important factors for evaluating KM strategies for reducing the cost and time. Additionally, an empirical study is presented to illustrate the application of the proposed method.}, keywords = {Business knowledge,knowledge management strategy,Knowledge sharing abilities,System oriented,Human oriented}, title_fa = {استراتژی مدیریت دانش کسب و کار}, abstract_fa = {در جوامع امروزی با توجه به سرعت تغییرات و پیچیدگی محیط کسب و کار، دانش به یک منبع کلیدی تبدیل شده و به عنوان دارایی حیاتی جهت کسب مزیت رقابتی به شمار می‌آید. در این فضا بانک‌ها نیازمند استفاده از دانش بوده و مستعد پیاده‌سازی برنامه‌های مرتبط با مدیریت دانش می‌باشند. هدف مقاله حاضر رتبه‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش با رویکرد تصمیم‌گیری چند شاخصه جهت کاهش هزینه و زمان پیاده‌سازی یک سیستم موفق مدیریت دانش در سازمان می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش بررسی به صورت توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان بانک سپه تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (فرمول کوکران) تعداد نمونه مشخص شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته بر اساس مبانی نظری تحقیق است که روایی محتوایی آن توسط استادان مجرب این حوزه و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (0.830) تایید گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اولویت‌بندی شاخص‌های تاثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش از آمار توصیفی و استنباطی و برای رتبه‌بندی استراتژی‌های مدیریت دانش از تکنیک‌های رجحان ترتیبی و ویکور استفاده شده است.}, keywords_fa = {دانش کسب و کار,استراتژی مدیریت دانش,توانمندی‌های تسهیم دانش,سیستم محور,انسان محور}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88917.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88917_f86dd24c3133d3481fa63d4f6d1aaa06.pdf} }