@article { author = {Farsijani, Hasan and Gharache, Manijeh and Aminbeidokhti, Ali Akbar and Nikseresht, Faramarz}, title = {Explanation of the SMEs Strategic Export Empowering Model}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {3}, number = {11}, pages = {43-70}, year = {2012}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The present article aimed at presenting a model for the improvement of the performance of small and medium export enterprises in middle Asia. A descriptive-correlational method was adapted. The statistical population included 1201 small and medium exporting industrial enterprises in 90-91. 292 people out of the population were selected randomly. A researcher-made questionnaire was used to gather data. To investigate the reliability of the questionnaire Cronbach Alfa was employed. The estimated reliability of 0.79 confirmed the reliability of the questionnaire. To analyze the data Confirmatory and explanatory factorial analyses were used. The results indicated that seven factors (internal, external, relations among the countries, changes in the export development policies, the national export approach, the abilities of the agencies, and the exporting performance) have been able to determine 83% of changes in total variance by obtaining the special mark of more than one. On the other hand, factorial analyses of the Confirmatory conceptual model indicated that the improvement of the power of small and medium enterprises can exert a positive and meaningful effect on their export performance to middle – Asia countries.}, keywords = {Internal Factors,External Factor,Small and Medium Enterprises,Factorial Analysi}, title_fa = {تبیین مدل توانمند‌سازی راهبردی صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر ارائه مدلی در خصوص بهبود عملکرد صادرات صنعتی بنگاه­های کوچک و متوسط ایرانی به کشورهای آسیای میانه است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل 1201 بنگاه‌های کوچک و متوسط صادر‌کننده صنعتی به آسیای میانه در سال 90ـ 89 می‌باشد. از این تعداد 292 نفر به­عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جمع­آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شدکه پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، و مقدار آن 79/0 است. برای تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد هفت عامل (درونی، بیرونی، روابط بین کشورها، نوسانات در سیاست­های توسعه صادرات، راهبرد ملّی صادرات، توانمندی بنگاه­ها و عملکرد صادراتی) با اکتساب نمره ویژه بیش از یک توانسته­اند در حدود 83 درصد تغییرات واریانس کل را تبیین نمایند. از طرفی تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی تحقیق نشان می‌دهد بهبود توانمندی بنگاه­های کوچک و متوسط می‌تواند بر عملکرد صادراتی آن­ها به کشورهای آسیای میانه تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد.}, keywords_fa = {عوامل درونی,عوامل بیرونی,مهارت‌های بازاریابی و فروش,نظام ملی نوآوری به عملکرد صادراتی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88916.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88916_238ca32b2533dea1c63ce084c9e79054.pdf} }