@article { author = {Poorsadegh, Naser and Yazdani, Behrang}, title = {The Effect of Strategic Thinking Capability of Senior Managers on the Success of Small and Medium sized Enterprises}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {143-159}, year = {2011}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The absence of strategic thinking among senior managers of institutions and organizations has deprived them to benefit from new chances; so, for managers, equipping to strategic capabilities is necessary and vital. However, this survey wants to study the impression of strategic thinking capability to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province in Iran. This research purposely is an applied type and is based on research report. The questions of this research are based on researches about strategic thinking of managers and they are based on five factors. The period time for evaluating the success of sale increasing index is three continual years. The reliability of the questionnaire using cronbach`s alpha 0.736. The information collected by the questionnaire is analyzed with SPSS software. The methodology of analyzing the data is inferential statistics using line regression and wants to study the impression of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations in East Azerbaijan province. After studying the conclusion is: the capability of strategic thinking of senior managers to the success of small and middle corporations is effective.}, keywords = {Thinking Capabilities,Goal-achievement Spirit,Futuring,Environmental Factors}, title_fa = {تأثیر قابلیت‌ تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط}, abstract_fa = {ضعف تفکر استراتژیک مدیران ارشد بنگاه‌ها و سازمان‌ها، آن‌ها را از بهره‌گیری از فرصت‌های جدید محروم می‌سازد لذا مجهز شدن مدیران ارشد به قابلیت‌های استراتژیک، ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر به دنبال بررسیتأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی می‌باشد. ازاین‌رو، از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده‌ها و ماهیت آن توصیفی همبستگی است. شاخص‌های تفکر استراتژیک مدیران در قالب پنج عامل تهیه و برای ارزیابی موفقیت، از رشد فروش سه سال متوالی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ می‌باشد. فرضیه‌ها به روش تحلیل رگرسیون و همبستگی  آزمون شد تا تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بررسی گردد. نتایج نشان داد که قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط تأثیر بسزایی دارد هر چند که در عمل چندان از آن بهره نمی‌گیرند.}, keywords_fa = {قابلیت‌های تفکر,روحیه توفیق طلبی,آینده‌نگری,عوامل محیطی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88886.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88886_c1bda391ab6362f4790f85f51f455c56.pdf} }