@article { author = {Karampour, Abdolhossein and Ebrahimi, Abolghasem}, title = {Evaluating the Effects of Competitive Strategy and Technological Innovation on Export Performance}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {5}, number = {18}, pages = {155-175}, year = {2014}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     The purpose of this paper is to determine the influential degree of technological innovation and competitive strategy on export performance of small and Medium size Enterprises (SMEs) engaged in crystal and glass industry, considering the role of competitive environment. The conceptual framework of this study was developed based on the main objective of the study which is determining the type of relationship between the above variables. The sample of the study consists of 87 companies engaged in crystal and glass industry. Data was collected through email and face to face interview with top managers and employees, by a constructed questionnaire. The results indicated that while both competitive strategy and technological innovation influence export performance but later enjoyers higher degree of influence, and also the results revealed a significant relationship between the type of strategy and innovation in these companies. However, the results revealed that the environment have significant influence on the relationships of the exogenous variables (types of strategy and technological innovation) and mediates these relationships.}, keywords = {Innovation,Competitive Strategy,export performance,Competitive environment,Small and Medium Sized Enterprises}, title_fa = {تبیین راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی}, abstract_fa = {     این مطالعه به دنبال تعیین درجۀ اثرگذاری نوآوری دانش فنی و راهبرد رقابتی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های SME موجود در بخش صنعت بلور و شیشه‌­سازی، با در نظر گرفتن نقش محیط رقابتی اثرات فوق، است. چارچوب مفهومی این تحقیق بر اساس هدف اصلی تحقیق که شناخت نوع رابطۀ میان متغیرهای فوق باشد، توسعه یافته است. نمونۀ تحقیق دراین مطالعه شامل 87 شرکت در صنعت بلور و شیشه­‌سازی است. با استفاده از پرسشنامه‌های ساختار یافته، داده‌ها از طریق پست الکترونیکی و همچنین مصاحبه با کارکنان و مدیران ارشد جمع‌­آوری گردید. نتایج نشان می‌دهد که راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی هر دو بر عملکرد صادراتی اثرگذارند؛ اما میزان تأثیر نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی بیشتر از به‌کارگیری نوع راهبرد است. همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که رابطۀ معناداری میان نوع راهبرد و نوآوری این شرکت‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، یافته‌ها نشان می‌دهد که محیط تأثیر معناداری بر روابط میان متغیرهای برونزا (انواع راهبرد و نوآوری دانش فنی) و متغیر درونزا (عملکرد صادراتی) دارد و این امر روابط را تعدیل می‌کند.        این مطالعه به دنبال تعیین درجۀ اثرگذاری نوآوری دانش فنی و راهبرد رقابتی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های SME موجود در بخش صنعت بلور و شیشه­سازی، با در نظر گرفتن نقش محیط رقابتی اثرات فوق، است. چارچوب مفهومی این تحقیق بر اساس هدف اصلی تحقیق که شناخت نوع رابطۀ میان متغیرهای فوق باشد، توسعه یافته است. نمونۀ تحقیق دراین مطالعه شامل 87 شرکت در صنعت بلور و شیشه­سازی است. با استفاده از پرسشنامه‌های ساختار یافته، داده‌ها از طریق پست الکترونیکی و همچنین مصاحبه با کارکنان و مدیران ارشد جمع­آوری گردید. نتایج نشان می‌دهد که راهبرد رقابتی و نوآوری دانش فنی هر دو بر عملکرد صادراتی اثرگذارند؛ اما میزان تأثیر نوآوری دانش فنی بر عملکرد صادراتی بیشتر از به‌کارگیری نوع راهبرد است. همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که رابطۀ معناداری میان نوع راهبرد و نوآوری این شرکت‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، یافته‌ها نشان می‌دهد که محیط تأثیر معناداری بر روابط میان متغیرهای برونزا (انواع راهبرد و نوآوری دانش فنی) و متغیر درونزا (عملکرد صادراتی) دارد و این امر روابط را تعدیل می‌کند.    }, keywords_fa = {نوآوری دانش فنی,راهبردهای رقابتی,عملکرد صادراتی,محیط رقابتی,شرکت‌های کوچک و میانه}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88763.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88763_e989874a3dfad61158370d0d658edf96.pdf} }