@article { author = {Forozandeh Dehkordi, Lotfollah and Hamidizadeh, Mohammad Reza and Amini, Mohammad Taghi and Aazami, Mohsen}, title = {Designing and Valuating the Strategic Positioning Model of Firms}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {5}, number = {19}, pages = {135-171}, year = {2014}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The aim of the study design and valiate the strategic positioning model, the Bisotoun is a petrochemical company. Statistical community, Bisotoun petrochemical company, and the sample of 151 managers, engineers, experts of the company. Tools for data collection. The questionnaire Content validity and reliability of the questionnaire, using the judgment of experts, professors, and experts and Cronbach's alpha coefficient ( 0/978 = alpha ), has been approved, and to find an optimal model of Amos software, and the equations structural (SEM), is used, while for the combination of variables, and multivariate linear regression analysis applied, using principal component factor analysis to test the research questions, and the final model of research has been. It was found that conceptual variables, the factors underlying the marketing mix variables, and environmental variables on the strategic positioning (including the four components of growth and profitability, relative market share, competitiveness and attract customers), are effective in Petrochemical Bisotoun company . Inscription, while, among other parameters, there is a significant positive relationship. In the category of strategic positioning variables, the variable relative market share has the greatest impact, and changing clients, than other variables, the effect is minimal.}, keywords = {Strategic Positioning,Growth and Profitability,Relative Market Share,Competitiveness,Attracting Customers}, title_fa = {طراحی و اعتباریابی مدل موقعیت‌یابی استراتژیک بنگاه‌های اقتصادی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل موقعیت­یابی استراتژیک شرکت پتروشیمی بیستون می­باشد. جامعة آماری تحقیق، شرکت پتروشیمی بیستون و نمونة آماری 151 نفر از مدیران، مهندسان وکارشناسان شرکت می‌­باشد. ابزار جم‌ع­آوری داده­ها، پرسشنامة بسته می­‌باشد که پس‌­از دریافت نظرات نخبگان صنعت و دانشگاه، نهایی شده و مورد سنجش قرار گرفته است. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از قضاوت اساتید و خبرگان و روش ضریب آلفای کرونباخ (978/0= آلفا) مورد تأیید قرار گرفته و برای اعتباریابی مدل از نرم‌­افزار آموس و معادلات ساختاری (SEM) بهره­گیری شده است، برای ترکیب متغیرها از تحلیل رگرسیون خطی و چندمتغیره کمک گرفته و از تحلیل عاملی مؤلفة اصلی، به آزمون سؤالات تحقیق و استخراج مدل نهایی تحقیق پرداخته شده است. متغیرهای ادراکی، متغیرهای زمینه­‌های، متغیرهای آمیختة بازاریابی و متغیرهای محیطی بر موقعیت‌­یابی استراتژیک (شامل چهار مؤلّفة رشد و سودآوری، سهم نسبی بازار، توان رقابت و جذب مشتریان) در شرکت پتروشیمی بیستون اثرگذار هستند، ضمن اینکه میان این متغیرها نیز رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. در رده­بندی متغیرهای موقعیت یابی استراتژیک، متغیر سهم نسبی بازار دارای بیشترین تأثیر و متغیر جذب مشتریان نسبت به سایر متغیرها دارای کمترین تأثیر می­‌باشد. }, keywords_fa = {موقعیت‌یابی استراتژیک,رشد و سودآوری,سهم نسبی بازار,توان رقابت,جذب مشتریان}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88756.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88756_8578a7595487ec97c088030b3c3f1c28.pdf} }