@article { author = {Hashemi, Seyyed Hamed and Ebrahimpoor Azbari, Mostafa and Ghanbari, Masoud}, title = {A Pattern for Promotion of Organizational Citizenship Behavior Based on Social Capital and Organizational Health}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {5}, number = {20}, pages = {107-1027}, year = {2015}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is presenting a model to promote organizational citizenship behavior based on social capital and health organizations. The concept of social capital refers to connections and relationships among members of a network as a valuable resource and by creating norms and mutual trust, causes employees to achieve their goals. Organizational health concept permits us to have a great imagination of organization health. In healthy organizations the employees are committed, conscientious and useful and employees have got better moral and efficiency. Beside nowadays effective factor on improving organization productivity, are Committed employees to the organization who effort beyond their formal functions. Researchers realize these employees having organizational citizenship behavior. The research method is descriptive -correctional and is typically based on structural equation modeling. Statistical population is Members of faculty and employees of Payam Noor universities of Guilan. The number of sample according to Cochran formula was determined 125 people.The data collection tool was a questionnaire which its validity was confirmed by theoretical principles and experts opinions and also the reliability of it confirmed by cronbach's alpha. The smart PLS software and second order Structural path modeling have been used to survey the variables and hypothesis test. The results show that all three offered hypothesis are accepted.}, keywords = {Organization Citizenship Behavior,Social Capital,organization health}, title_fa = {الگوی ارتقای رفتار شهروندی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی و سلامت سازمانی}, abstract_fa = {     هدف مقاله حاضر ارائه الگویی جهت ارتقای سطح رفتار شهروندی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی و سلامت سازمانی است. مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به‌عنوان منبعی با ارزش اشاره دارد و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء می‌شود. سلامت سازمانی مفهومی است که به ما اجازه می‌دهد تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمان‌های سالم، کارمندان متعهد و وظیفه‌شناس و سودمند هستند و از روحیه و عملکرد بالایی برخوردارند. از سوی دیگر امروزه آنچه به‌عنوان عامل مؤثر در ارتقاء بهره‌وری سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد، کارکنانی متعهد به سازمان هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌کنند. محققان، این‌گونه کارکنان را دارای رفتار شهروندی سازمانی می‌دانند. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعۀآماری، اعضای هیئت‌علمی و کارمندان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیام نور استان گیلان هستند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 125 نفر تعیین گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بوده که روایی آن با توجه به مبانی نظری و نظرات خبران تأیید شد و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی متغیرها و آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی مسیری ساختاری مرتبه دوم و نرم‌افزار اسمارت پی آل اس، استفاده‌شده است. نتایج نشان می‌دهد، هر سه فرضیه ارائه‌شده پذیرفته ‌شده است.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,سرمایه اجتماعی,سلامت سازمانی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88746.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88746_ed1b2971b24fed774c4a902d15d87e2d.pdf} }