@article { author = {Hadizadeh Moghadam, Akram and Tabarsa, Gholamali and Hamidian, Mohammad}, title = {Customer Knowledge Management and Dynamic Capabilities}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {85-108}, year = {2015}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {This research studies the relationship between customer knowledge management and dynamic capabilities. Since customer knowledge management is playing a pivotal role in competitive environments, and also considering companies endeavor to reach sustainable competitive advantage that studying these two concepts, dynamic capabilities and customer knowledge management, therefore studying the relationship between customer knowledge management and dynamic capabilities is the main idea of this research. To do so, 16 hypotheses were proposed and tested. Results of tests confirmed positive and significant relationship between 5 hypotheses out of 16 at the significance level of 95% including: "the relationship between customer knowledge management and sensing dimension of dynamic capabilities", the relationship between knowledge about customer dimension of customer knowledge management and dynamic capabilities", "the relationship between knowledge about customer dimension of customer knowledge management and sensing dimension of dynamic capabilities", the relationship between knowledge about customer dimension of customer knowledge management and seizing dimension of dynamic capabilities", and finally "the relationship between knowledge from customer dimension of customer knowledge management and sensing dimension of dynamic capabilities". This research has been conducted in Barid Smaneh Novin, one of the leader companies in IT industry of Iran. This company is continuously facing many challenges because of high-frequency of environmental uncertainties and customers' freedom of choice. }, keywords = {Dynamic Capabilities,Customer Knowledge Management Processes,Sensing,Seizing,Managing Threats and Reconfiguration}, title_fa = {مدیریت دانش مشتری و قابلیت‌های انطباق با محیط}, abstract_fa = {این پژوهش به تبیین رابطه میان مدیریت دانش مشتری و قابلیت­‌های انطباق با محیط می­‌پردازد. از یک سو با توجه به نقش محوری مشتری در محیط­‌های رقابتی که در نظریاتی همچون نظریه دلتا به­ روشنی بیان شده است و از سوی دیگر باتوجه به تلاش سازمان­‌ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار به‌­ویژه در محیط‌­های پویا و متلاطم که در مفهوم قابلیت‌­های انطباق با محیط به­‌خوبی متبلور شده است. انتظار می‌­رود بررسی توامان دو مقوله مدیریت دانش مشتری و قابلیت­‌های انطباق با محیط بتواند راهگشای برخی از مسائل موجود در دنیای رقابت باشد. لذا بررسی رابطة مدیریت دانش مشتری و قابلیت‌­های انطباق با محیط، محور این پژوهش قرار گرفته است. در این راستا 16 فرضیه مطرح و مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجة آزمون­‌ها در سطح اطمینان 95% رابطة مثبت و معنادار پنج فرضیه را تأیید کردند که عبارت‌­اند از: رابطة "مدیریت دانش مشتری" و مؤلّفة " شناسایی" در قابلیت‌­های انطباق با محیط، رابطة مؤلّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و "قابلیت­‌های انطباق با محیط"، رابطة مؤلّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلّفة "شناسایی" در قابلیت­‌های انطباق با محیط، رابطة مؤلّفة "دانش دربارة مشتری" در مدیریت دانش مشتری و مؤلّفة "تصاحب" در قابلیت­‌های انطباق با محیط، رابطة مؤلّفة "دانش از مشتری"در مدیریت دانش مشتری و مؤلّفة "شناسایی" در قابلیت­‌های انطباق با محیط.}, keywords_fa = {قابلیت‌های انطباق با محیط,جریان‌های دانش مشتری,شناسایی,تصاحب,مدیریت تهدیدها و آرایش مجدد}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88736.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88736_84a0f2a6b1c354930e664136f781096b.pdf} }