@article { author = {Aminbeidokhti, Aliakbar and Zargar, Seyed Mojtaba and Nazari, Mashaallah}, title = {A strategic marketing mix to tourist industry}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {49-68}, year = {2010}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Nowadays, tourist industry at international level is recognized as an economic, social and cultural element that can play a major role in developing the economy. Unfortunately, Iran inspite of possessing tremendous abilities in tourism, couldnٴt find a proper position in that industry. Semnan province which is a part of Iran and possesses many historical, natural and eco-tourist attractions couldn'tٴt find a suitable position among different provinces in Iran. So this article strives to examine Semnan province tourist industry and finds its rank among all provinces in Iran. The study has been done via survey method using data from specialized tourist organizations. The analysis show that Semnan rank in terms of tourist is 26 among 30 provinces. Then through a survey method and with the data collected from tourist specialists, the role of marketing mix for promoting tourist industry is analyzed. The findings shows that all marketing mix play an important role in the promotion of tourist industry. At end the most important Semnan tourist industry challenges and pitfalls are recognized and proper recommendations are presented.}, keywords = {tourism marketing mix,Bohalis model,Moriss method,Semnan province}, title_fa = {آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردی عناصر آمیخته بازاریابی در ارتقای جایگاه صنعت گردشگری استان سمنان بر اساس مفهوم چرخه حیات مناطق گردشگری از دیدگاه بوهالیس می باشد. بدین منظور ابتدا با استفاده از داده های ارائه شده توسط سازمان های تخصصی گردشگری و مراجع آماری ذیربط و بکارگیری 15 شاخص مختلف و بهره گیری از تکنیک موریس، جایگاه استان سمنان در صنعت گردشگری در میان استان های کشور مشخص شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که این استان علی رغم دارا بودن جاذبه های بی شمار طبیعی، تاریخی و مذهبی، در میان 30 استان مورد مطالعه در زمینه تسهیلات و زیرساخت های گردشگری، رتبه 26 را به خود اختصاص داده و در گروه استانهای محروم در این خصوص قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و میدانی و بهره گیری از نظرات صاحب نظران و خبرگان امر، اثر هر یک از عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه این صنعت در استان سمنان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که تمامی عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری بر ارتقای جایگاه و توسعه این صنعت تأثیرگذار می باشند.}, keywords_fa = {آمیخته بازاریابی گردشگری,مدل بوهالیس,روش موریس,استان سمنان}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88694.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88694_0a38c840014bf8531a9914e321eced95.pdf} }