@article { author = {Askari, Mohammad Hossein and Keshavarzi, Ali Hossein and Safari, Saeed}, title = {Proposing a Pattern for using Accelerating Factors, and Barriers to Formation of Entrepreneurial University in Iran}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {8}, number = {29}, pages = {163-178}, year = {2017}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {     Drucker (2010) introduces entrepreneurial society in 21st century as the substitute of social security, the great revolution of 20th century. In entrepreneurial society, universities should be innovative as every organization. This research aimed to identify and prioritize accelerators and barriers of entrepreneurial university formation in Iran. The research is applied and descriptive survey. Research population included 2142 lecturers at Shahed, Tehran, and Yazd universities, and 400 individuals were selected as research sample. Based on literature review, a questionnaire was developed and distributed. Data analysis was done using SPSS software and Friedman Test. As a result, 23 factors were identified as accelerators and barriers of entrepreneurial university formation. The highest priority was allocated to individuals’ viewpoint about entrepreneurship as accelerator, and to organizational chart and governance of university as barrier. Also, it was found that environmental accelerators were the most important compared to other factors.}, keywords = {Entrepreneurial University,Accelerators,Barriers,Iranian Universities}, title_fa = {الگوی بهره‌گیری از عوامل پیش‌برنده و بازدارنده‌ها در شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین در ایران}, abstract_fa = {     دراکر (2010)، جامعه کارآفرینانه را در قرن بیست و یکم جانشین تحول بزرگ قرن بیستم، یعنی رفاه اجتماعی می‌داند. در جامعه کارآفرینانه، دانشگاه‌ها نیز باید کارآفرینانه و نوآورانه باشند. هدف این پژوهش، ارائه الگوی بهره‌گیری از عوامل پیش‌برنده و هدایت بازدارنده‌ها در شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین در ایران بوده است. این تحقیق از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. از جامعه آماری 2142 نفره اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های شاهد، تهران و یزد، 400 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با مرور مبانی نظری و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین، پرسشنامه تحقیق تهیه و توزیع شد. بررسی و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS انجام و از آزمون‌های فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در نتیجه، الگویی شناسایی شد که متشکل از 23 عامل در دو گروه عوامل پیش‌برنده و بازدارنده داخلی و محیطی مؤثر در شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین است. بالاترین اولویت در بین عوامل پیش‌برنده، مربوط به عامل نگرش افراد نسبت به کارآفرینی و بالاترین اولویت در بین عوامل بازدارنده داخلی و محیطی، ساختار سازمانی و حاکمیت دانشگاه است. با مقایسه عوامل مشخص شد که عوامل پیش‌برنده محیطی نسبت به دیگر عوامل، اهمیت بیشتری دارند؛ در نتیجه برای بهره‌گیری از این الگو جهت شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین در ایران لازم است به این عوامل توجه بیشتری شود.}, keywords_fa = {دانشگاه کارآفرین,عوامل پیش‌برنده,بازدارنده‌ها,دانشگاه‌های ایران}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88342.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88342_a4ceee26661a62d43db2723312439119.pdf} }