@article { author = {Khajehpour, Mahmood and Farsijani, Hassan and Sedaghatparast, Eldar}, title = {A model for Organizational Resilience in the Banking Industry}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {61-81}, year = {2019}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The present study identifies the dimensions and components of organizational resilience in Iranian banks. Regarding the purpose of the research, first, the research literature on the resilience of the banking industry was thoroughly reviewed and the bank resilience indicators were analyzed. Since few studies which were conducted in this area took a partial look at resilience, this study has tried to take a more comprehensive look at the dimensions and components. Therefore, 12 experts in the banking industry were interviewed and the initial model was identified using expert opinions. The technique to analyze the interviews was thematic analysis, with three stages of encoding. The model was approved by 35 experts in the field of banking, using the obtained confirmatory factor analysis (CFA) technique. The results showed that in order to create and increase organizational resilience, it is necessary to consider several factors in the two areas of microeconomic management and macroeconomic management of Iranian banks.}, keywords = {Organizational Resilience,banking industry,Microeconomic Management of Banks,Macroeconomic Management of Banks,Resilience Indicators}, title_fa = {ارائه الگویی برای تاب‌آوری سازمانی در صنعت بانکداری}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تاب‌آوری سازمانی در صنعت بانکداری ایران است. جهت دستیابی به این هدف، از روش پژوهش آمیخته و مصاحبه‌های نیم ساختاری استفاده شد. مصاحبه­ها با 12 نفر از خبرگان صنعت بانکداری انجام گرفت که همگی دارای سوابق اجرایی در پست‌های عالی سازمانی بودند، و مدل اولیه شناسایی شد. شیوه تحلیل مصاحبه‌ها، تحلیل تم بود که سه مرحله کدگذاری در آن صورت گرفت. در ادامه با استفاده از شیوه آماری تحلیل عاملی تائیدی، ابعاد و مؤلفه‌های به‌دست‌آمده از 35 کارشناس و خبره در حوزه بانکداری مورد بررسی و تائید قرار گرفت. نتایج  نشان می‌دهد که برای ایجاد و افزایش تاب‌آوری سازمانی باید در دو حوزه مدیریت خرد بانکی و مدیریت کلان بانکی در کشور عوامل متعددی را مدنظر قرار داد.}, keywords_fa = {تاب‌آوری سازمانی,صنعت بانکداری,مدیریت خرد بانکی,مدیریت کلان بانکی,شاخص‌های تاب‌آوری}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88336.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88336_af911359f6362805ccdb25d5353fab79.pdf} }