@article { author = {Giooki, Ebrahim and Manzari Tavakoli, Alireza and Salajeqeh, Sanjar and Sheikhi, Ayoob}, title = {Explaining Organizational Strategy with Meritocracy and Servant Leadership}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {201-222}, year = {2019}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {Although several studies have been conducted on the concept of meritocracy, but servant leadership has been underestimated as a factor affecting meritocracy in recent years in organizational literature and management. The purpose of this study was to evaluate the meritocracy model based on its related factors in terms of the role of mediator of servant leadership in order to provide a desirable model. Accordingly, while reviewing the theoretical literature and their respective variables and their scale, the overall framework of the study was formed. This research is applied and functional study in terms of purpose, and it is descriptive and correlation in terms of nature. The statistical population of the research is the staff of the universities of Markazi province in the years 1995-96. The sampling was done by two-stage cluster sampling. For data collection, the factors related to meritocracy were estimated 0.72 and 0.73, and the servant leadership was estimated 0.90. Descriptive and inferential statistics (correlation test and structural equation modeling) were used to analyze the data. Data were analyzed using SPSS software and AMOS software. The findings of this study showed that the model of meritocracy based on its related factors regarding the role of the mediator of servant leadership has a significant fitting.}, keywords = {meritocracy,Servant leadership,leadership,universities of Markazi Province}, title_fa = {تبیین راهبرد سازمانی با شایسته‌سالاری و رهبری خدمتگزار}, abstract_fa = {اگرچه در مورد مفهوم شایسته‌سالاری پژوهش­های متعددی انجام گرفته است لکن رهبری خدمت‌گزار طی سال­های اخیر در مبانی نظری سازمان و مدیریت کمتر مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل شایسته‌سالاری مبتنی بر عوامل مرتبط با آن با توجه به نقش میانجی رهبری خدمت‌گزار به‌منظور ارائه الگوی مطلوب انجام گرفته است. بر این اساس متغیرهای مربوط و مقیاس آن‌ها، چهارچوب کلی مطالعه شکل گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه­های استان مرکزی در سال 96-95 و نمونه‌گیری به روش خوشه­ای دومرحله­ای بوده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های عوامل مرتبط با شایسته‌سالاری 72/0 و شایسته‌سالاری 73/0 و رهبری خدمت‌گزار 90/0 محاسبه گردید. برای بررسی و تحلیل داده­ها از روش توصیف آماری و استنباطی استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان داد که مدل شایسته‌سالاری با توجه به نقش میانجی رهبری خدمت‌گزار از برازش معناداری برخوردار است.}, keywords_fa = {شایسته‌سالاری,رهبری خدمتگزار,رهبری,دانشگاه‌های استان مرکزی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_87956.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_87956_995f2b73a3126d61ee292f64b938d328.pdf} }